Psilocybe Skrevet 30. januar 2021 #21 Del Skrevet 30. januar 2021 Capt. Obvious skrev (14 timer siden): Vil tro du kan reise til noen steder i Europa hvis det ikke blir utreiseforbud i Norge da, som det snakkes om. Men det blir nok nesten garantert karantene når du kommer tilbake, for i Norge vil dette vare mange år, med tanke på vaksinasjonstempoet nå. Det er bare litt over 100.000 vaksiner satt i løpet av januar, og ca 16000 har fått dose 2, så det går vel inn i 2030 før dette løser seg. Husk også at alle kanskje må ha en tredje dose, og at det må utvikles nye vaksiner for hver mutasjon. Så 2030 hørtes litt i overkant optimistisk ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 30. januar 2021 #22 Del Skrevet 30. januar 2021 J.E skrev (14 timer siden): Jeg ønsker og spare mesteparten av sommerferien til høsten. Jeg har mer tro på at det er mulig og reise i syd Europa i september / oktober enn i juli. En Norgesferie til er absolutt ikke fristende. Kanskje det blir mulig og reise uansett med karantene og test ved ankomst. Drar likevel ikke så lenge det er er høy smitte og unntakstilstand overalt, og « sydenskam». Smittevernsregler som avstand og munnbind vil ikke ødelegge ferien for min del, så lenge restauranter og butikker har åpent. Sist sommer gikk smitten ned og nå har vi vaksinen til tillegg. Så ja hvis man ikke tar tidlig ferie men venter litt så er det håp om ferie i Europa🤞 Jeg har levd veldig isolert og forsiktig hele dette året, men er det noe som kan få meg ut er det folk som sier "skam deg"! Det virker motsatt på meg. Denne "skam deg" kulturen er noe av det jeg ikke liker med landet mitt. Jeg trenger ikke den fra andre for å ta ansvar. Ingen kjenner deg, ditt liv, dine behov og utfordringer. Jeg hadde stolt (og ansvarlig) snudd ryggen til disse "skamme deg - menneskene". Og gått min egen vei. Så lenge man gjør ting ansvarlig og med forsiktighet, ikke drar på fyllefest og annet tull... har ingen rett til å be deg skamme deg. Jeg understreker for sikkerhets skyld at jeg støtter en rolig ferie uten fest og folkemengder. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 31. januar 2021 #23 Del Skrevet 31. januar 2021 Enmanelskeråhate skrev (17 timer siden): Flyselskapene elsker Nordmenn som blåser penger ombord. Sas og Norwegian feks tjener store deler på oss Ja, men det er jo forutsatt et det er nok som ønsker å fly og at man faktisk kan fly. Med langvarige strenge reiserestriksjoner sammenlignet med mange andre land i Europa, så blir det mindre attraktivt for flyselskaper å satse på Norge. Da etablerer de heller andre ruter mellom andre land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 31. januar 2021 #24 Del Skrevet 31. januar 2021 Blålin skrev (10 timer siden): Utreiseforbud bryter da fullstendig mot grunnloven? Man skulle tro det, men det har så vidt jeg vet blitt nevnt. Ganske drøyt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 31. januar 2021 #25 Del Skrevet 31. januar 2021 Psilocybe skrev (10 timer siden): Husk også at alle kanskje må ha en tredje dose, og at det må utvikles nye vaksiner for hver mutasjon. Så 2030 hørtes litt i overkant optimistisk ut. Er ikke så bekymret for akkurat det, for når man først har vaksinert nesten hele verden med en god base, så vil man som regel være hvertfall litt immun mot mutasjoner, og så kan man ta ekstra vaksine mot mutasjoner som er veldig forskjellig fra basen. Bekymringen min går ut på at det vil ta veldig lang tid å få vaksinert nok med en slik basisvaksine. Det kan gå mer enn 10 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 31. januar 2021 #26 Del Skrevet 31. januar 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Man skulle tro det, men det har så vidt jeg vet blitt nevnt. Ganske drøyt. Skal vi nordmenn bare sitte på rumpa og ta det også? Myndighetene vet jo best. Et sted må grensen gå for hva vi ev. finner oss i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 31. januar 2021 #27 Del Skrevet 31. januar 2021 Blålin skrev (22 minutter siden): Skal vi nordmenn bare sitte på rumpa og ta det også? Myndighetene vet jo best. Et sted må grensen gå for hva vi ev. finner oss i. Heldigvis ikke noe som er aktuelt nå sier Høie: Høie ber kommunene i nord unngå søringkarantene - Innenriks (dagsavisen.no) Men bare det at det foreslås er egentlig skremmende, for denne situasjonen har ført og fremst vist at grenser for hva som er greit flyttes hele tiden, så vi får se hva som blir sagt om noen måneder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 31. januar 2021 #28 Del Skrevet 31. januar 2021 Capt. Obvious skrev (7 minutter siden): Heldigvis ikke noe som er aktuelt nå sier Høie: Høie ber kommunene i nord unngå søringkarantene - Innenriks (dagsavisen.no) Men bare det at det foreslås er egentlig skremmende, for denne situasjonen har ført og fremst vist at grenser for hva som er greit flyttes hele tiden, så vi får se hva som blir sagt om noen måneder. Hadde vi snakket om krig eller virus med enorm dødelighet, hadde jeg forstått det. Men et virus med dødelighet på under 1 prosent? Kjenner ikke grunnloven godt nok. Det jeg vet er at å bryte den vil være utilgivelig fra min side. Jeg ser heller ikke hvordan det skulle fungere vis a vis menneskerettighetene hvis familier i ulike land ble skilt fra hverandre under tvang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 31. januar 2021 #29 Del Skrevet 31. januar 2021 Jeg planlegger sommerferien som Norgesferie. Det er mulig at det kan bli varmere strøk i 4. kvartal, så litt ferie og penger settes av for denne muligheten. Jeg gidder ikke å holde på å sponse reiseselskaper med penger på bok mens jeg venter på kanselleringen. Derfor anser jeg 2021 som lite sannsynlig for utenlands ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 31. januar 2021 #30 Del Skrevet 31. januar 2021 Blålin skrev (12 timer siden): Utreiseforbud bryter da fullstendig mot grunnloven? 100% utreiseforbud blir det sikkert ikke, men forbud mot ikke-nødvendige reiser kan sikkert komme. Slik har de det i Belgia: From 27 January until 1 March, all non-essential travel to and from Belgium is prohibited. Travelers have to fill in, sign and carry with them a sworn statement indicating the essential reason of their journey. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 31. januar 2021 #31 Del Skrevet 31. januar 2021 Krantz95 skrev (8 minutter siden): 100% utreiseforbud blir det sikkert ikke, men forbud mot ikke-nødvendige reiser kan sikkert komme. Slik har de det i Belgia: From 27 January until 1 March, all non-essential travel to and from Belgium is prohibited. Travelers have to fill in, sign and carry with them a sworn statement indicating the essential reason of their journey. Jeg synes dette er "problematisk". I et så begrenset tidsrom, greit nok. Men det kan fort bli for overgripende og brukes igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 31. januar 2021 #32 Del Skrevet 31. januar 2021 Blålin skrev (1 time siden): Hadde vi snakket om krig eller virus med enorm dødelighet, hadde jeg forstått det. Men et virus med dødelighet på under 1 prosent? Kjenner ikke grunnloven godt nok. Det jeg vet er at å bryte den vil være utilgivelig fra min side. Jeg ser heller ikke hvordan det skulle fungere vis a vis menneskerettighetene hvis familier i ulike land ble skilt fra hverandre under tvang. Jepp. Uansett er det skremmende å se at rettigheter de fleste har tatt for gitt lar seg pulverisere så raskt. Ja, det er en krisesituasjon, men så finnes det også mange typer kriser som er verre enn dette. Og flere av dem vil komme før eller siden over et lang tids perspektiv. Det lover ikke bra hvis man skal miste alminnelige borgerrettigheter hver gang det inntreffer en krise. Nå er også katta ute av sekken, for når man først har gjort det en gang blir det enklere å gjøre det neste gang. Og nesten ingen snakker om det som egentlig er elefanten i rommet, at man over tid må bygge opp kapasiteten i helsevesen og generell beredskap. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
buksa di Skrevet 31. januar 2021 #33 Del Skrevet 31. januar 2021 (endret) Jeg skal på kurs i sommer (krysser fingrene på det ). muligens flere. Og jeg har tenkt meg på en reise en uke eller to et sted i Norge, oppleve noe nytt. Reiser alene,så håper jeg finner en pakketur(er). Endret 31. januar 2021 av buksa di Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 31. januar 2021 #34 Del Skrevet 31. januar 2021 charnelle skrev (På 29.1.2021 den 18.53): Hva tror dere er mulig til sommeren når det kommer til å reise utenlands? Ser at vaksineringen starter for oss "unge" og "friske" i juni/juli og jeg tenker at mange land vil kanskje ikke ta i mot turister som ikke er vaksinerte? Jeg er ikke selv ute etter å reise utenlands og satser på Norgesferie i år, men har flere venner som har booket seg turer til både Hellas og Spania i sommer. De som er vaksinert får det kanskje lettere å reise. Her blir det neppe noen utenlandsreise med det første og vi satser på Norgesferie i år også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 31. januar 2021 #35 Del Skrevet 31. januar 2021 Capt. Obvious skrev (13 minutter siden): Og nesten ingen snakker om det som egentlig er elefanten i rommet, at man over tid må bygge opp kapasiteten i helsevesen og generell beredskap. Ja, er det ikke rart? Dette har jeg også forsøkt å ta opp her inne. Veldig fokus og debatt rundt nedstengning og tiltak som går ut over befolkningen (for å redde helsevesenet). Null debatt om helsevesenet lik "Nå skal vi satse"! (for å redde befolkningen). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 31. januar 2021 #36 Del Skrevet 31. januar 2021 Blålin skrev (49 minutter siden): Ja, er det ikke rart? Dette har jeg også forsøkt å ta opp her inne. Veldig fokus og debatt rundt nedstengning og tiltak som går ut over befolkningen (for å redde helsevesenet). Null debatt om helsevesenet lik "Nå skal vi satse"! (for å redde befolkningen). Jepp, og det er jo det jeg finner merkelig. Det er tydeligvis mange som er av oppfatning om at det å ha et større helsevesen med kapasitet som kanskje er uvirksom i en normalsituasjon blir for dyrt. Ja, det er det kanskje, men det er ennå dyrere å la være. Kostnadene for korona kommer til å bli helt astronomiske og vil føre til at man kommer til å måtte stramme inn på offentlig velferd og tjenester over hele fjøla. I sin ytterste konsekvens kan det ironisk nok også føre til at det man nå prøver å beskytte (det offentlige helsevesenet), er det som vil måtte bygges ned bortsett fra de som tegner egen helseforsikring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 31. januar 2021 #37 Del Skrevet 31. januar 2021 Capt. Obvious skrev (7 minutter siden): Jepp, og det er jo det jeg finner merkelig. Det er tydeligvis mange som er av oppfatning om at det å ha et større helsevesen med kapasitet som kanskje er uvirksom i en normalsituasjon blir for dyrt. Ja, det er det kanskje, men det er ennå dyrere å la være. Kostnadene for korona kommer til å bli helt astronomiske og vil føre til at man kommer til å måtte stramme inn på offentlig velferd og tjenester over hele fjøla. I sin ytterste konsekvens kan det ironisk nok også føre til at det man nå prøver å beskytte (det offentlige helsevesenet), er det som vil måtte bygges ned bortsett fra de som tegner egen helseforsikring. Veldig riktig! Tyskland har langt flere intensivsenger enn oss. Vi er rikere pr. innbygger. Så dette går på vilje. Vi er nr. 1 på bistand til utlandet (40 milliarder/år?), som et eksempel. Eller hva med å fjerne noen av PR konsulentene til politikere? Det er så mye vi kunne tatt av. Det skal bli spennende å se om direktørlønninger eller annet av det jeg nevnte blir redusert nå som økonomien peker ned. Som vanlig er det vel velferden som skal lide. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 31. januar 2021 #38 Del Skrevet 31. januar 2021 Ryddet for innlegg av utestengt bruker og svar til det. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 31. januar 2021 #39 Del Skrevet 31. januar 2021 Blålin skrev (3 timer siden): Veldig riktig! Tyskland har langt flere intensivsenger enn oss. Vi er rikere pr. innbygger. Så dette går på vilje. Vi er nr. 1 på bistand til utlandet (40 milliarder/år?), som et eksempel. Eller hva med å fjerne noen av PR konsulentene til politikere? Det er så mye vi kunne tatt av. Det skal bli spennende å se om direktørlønninger eller annet av det jeg nevnte blir redusert nå som økonomien peker ned. Som vanlig er det vel velferden som skal lide. Folk vil først skjønne det når det går utover egen lommebok, f.eks. den dagen det blir innført helseforsikring for nordmenn. Tipper vi vel se en ordning der det innføres gradvis der det i starten er veldig mange unntak for hva man trenger helseforsikring for å få behandling for, men der unntakene fjernes etterhvert som tiden går. Mye lettere å koke en frosk gradvis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 31. januar 2021 #40 Del Skrevet 31. januar 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Folk vil først skjønne det når det går utover egen lommebok, f.eks. den dagen det blir innført helseforsikring for nordmenn. Tipper vi vel se en ordning der det innføres gradvis der det i starten er veldig mange unntak for hva man trenger helseforsikring for å få behandling for, men der unntakene fjernes etterhvert som tiden går. Mye lettere å koke en frosk gradvis. Ja, og nettopp derfor er jeg redd nordmenn aldri vil reagere. "Myndighetene vet jo best" (sitat: Ola Nordmann) Vi er litt mindre myndighetstro enn svenskene. Litt. Så vi får se. Helt enig når det gjelder både frosken og lommeboka. De fleste "sitter for godt i det" til å bry seg med å tenke konsekvens. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg