AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #21 Skrevet 30. januar 2021 Har lyst til å nyansere synet på nav-garanti litt. Jeg var i den situasjonen at det var det jeg hadde, nyseparert etter et langt forhold med en som var på forskjellige stønader og null snøring på egen økonomi. Dette førte til dårlig råd, betalingsanmerkninger og null mulighet til å spare opp noe. Jeg fikk støtte av nav til å etablere meg, og alt de kunne gi utover det var nav garanti. Jeg påpekte det med depositumslån og fikk beskjed at det gjorde de ikke i min kommune, og det hadde de mulighet til å bestemme lokalt. Jeg var heldig nok at jeg hadde familie som kunne stille opp og låne meg depositum. Men jeg var også heldig nok at huseier skjønte situasjonen og har avventet hele depositumet. Jeg har fast inntekt, full styring på egen økonomi og har faktisk bedre råd nå som jeg ikke bor med eksen. En samtale med potensielle leietakere kan være lurt fremfor å bare utelukke folk i en vanskelig situasjon, jeg kunne i tillegg gitt gode referanser fra tidligere huseier. En husleiegaranti kan godtas, med forutsetning om at man skal opprette depositumskonto som det settes inn en sum på hver mnd slik at man over tid får inn depositum. Man står såklart fritt til å velge hvem man leier ut til, men man kan like godt stå igjen med en verre situasjon med noen som har depositum og tilsynelatende fremstår veldig bra. Anonymkode: f47b7...fb7 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #22 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har lyst til å nyansere synet på nav-garanti litt. Jeg var i den situasjonen at det var det jeg hadde, nyseparert etter et langt forhold med en som var på forskjellige stønader og null snøring på egen økonomi. Dette førte til dårlig råd, betalingsanmerkninger og null mulighet til å spare opp noe. Jeg fikk støtte av nav til å etablere meg, og alt de kunne gi utover det var nav garanti. Jeg påpekte det med depositumslån og fikk beskjed at det gjorde de ikke i min kommune, og det hadde de mulighet til å bestemme lokalt. Jeg var heldig nok at jeg hadde familie som kunne stille opp og låne meg depositum. Men jeg var også heldig nok at huseier skjønte situasjonen og har avventet hele depositumet. Jeg har fast inntekt, full styring på egen økonomi og har faktisk bedre råd nå som jeg ikke bor med eksen. En samtale med potensielle leietakere kan være lurt fremfor å bare utelukke folk i en vanskelig situasjon, jeg kunne i tillegg gitt gode referanser fra tidligere huseier. En husleiegaranti kan godtas, med forutsetning om at man skal opprette depositumskonto som det settes inn en sum på hver mnd slik at man over tid får inn depositum. Man står såklart fritt til å velge hvem man leier ut til, men man kan like godt stå igjen med en verre situasjon med noen som har depositum og tilsynelatende fremstår veldig bra. Anonymkode: f47b7...fb7 Om du har depositum så får du faktisk inn mer ved skade enn ved nav-garanti, så sjansen for å havne i en verre situasjon er meget liten, da de fleste er interessert i å få tilbake depositumet sitt ved utflytting. Så det argumentet må du bruke en annen plass. De aller fleste leier ut for å tjene penger, ikke drive veldedighet. Og de som har vært «snille» oggjort det angrer dypt, og gjør det aldri igjen. Så nav-garanti skulle vært forbudt ved lov. Anonymkode: fc1e1...2af 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #23 Skrevet 30. januar 2021 Ser mange har hatt dårlig erfaring med nav-garanti, og det har jeg full forståelse for. Våre leietakere har også vært gjennom den mølja og nav har ikke gjort det lett for dem. De har valgt å være åpen overfor oss og jeg har hjulpet dem å mase på nav. Det har virkelig ikke vært lett. De betalte kun halvparten av husleien til de fikk hjelp. Det tok 8måneder før de i fikk etterbetalt av nav. Disse pengene gikk rett til oss. Og de beklaget nok en gang. Disse er ordentlige leietakere og har dessverre blitt behandlet dårlig av andre utleiere. Vi har tilrettelagt for dem slik at de fikk skaffet seg utdannelse og jobb. Anonymkode: 78880...7e4 13
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #24 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ser mange har hatt dårlig erfaring med nav-garanti, og det har jeg full forståelse for. Våre leietakere har også vært gjennom den mølja og nav har ikke gjort det lett for dem. De har valgt å være åpen overfor oss og jeg har hjulpet dem å mase på nav. Det har virkelig ikke vært lett. De betalte kun halvparten av husleien til de fikk hjelp. Det tok 8måneder før de i fikk etterbetalt av nav. Disse pengene gikk rett til oss. Og de beklaget nok en gang. Disse er ordentlige leietakere og har dessverre blitt behandlet dårlig av andre utleiere. Vi har tilrettelagt for dem slik at de fikk skaffet seg utdannelse og jobb. Anonymkode: 78880...7e4 De er ikke ordentlige leietakere når de ikke betaler husleie på 8 mnd. At dere syns det er greit å utsette husleien er jo flott for dem, men det er ikke å bli behandlet dårlig av andre utleiere når de utleierne forventer å få husleien innen tiden. Mange trenger faktisk husleien for å få egen økonomi til å gå rundt, da må man forvente at folk som skriver under en leiekontrakt betaler det de skal for å ha tak over hodet. Anonymkode: 39f29...9b2 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #25 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ser mange har hatt dårlig erfaring med nav-garanti, og det har jeg full forståelse for. Våre leietakere har også vært gjennom den mølja og nav har ikke gjort det lett for dem. De har valgt å være åpen overfor oss og jeg har hjulpet dem å mase på nav. Det har virkelig ikke vært lett. De betalte kun halvparten av husleien til de fikk hjelp. Det tok 8måneder før de i fikk etterbetalt av nav. Disse pengene gikk rett til oss. Og de beklaget nok en gang. Disse er ordentlige leietakere og har dessverre blitt behandlet dårlig av andre utleiere. Vi har tilrettelagt for dem slik at de fikk skaffet seg utdannelse og jobb. Anonymkode: 78880...7e4 Ikke alle har muligheten til å drive med veldedighet. Det er mange som er avhengig av leieinntekten for å kunne beholde huset. Men har gjerne en buffer, men utestående leie i 8 mnd har ikke alle råd til. Anonymkode: c361c...34d 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #26 Skrevet 30. januar 2021 Vi har god erfaring med garanti fra nav. Det er mange grunner til at folk ikke har depositum. Hos oss var det alenefar. Hverken rus eller noe. Det ble ikke bruk for det den gangen. En annen gang var det enslig dame som leide. Der ordnet faktisk nav relativt fort. Jeg tror det har endret seg, og NAV har blitt flinkere til å ordne opp. Men vi leier ikke ut til folk som ruser seg da. Anonymkode: 55625...f50 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #27 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke alle har muligheten til å drive med veldedighet. Det er mange som er avhengig av leieinntekten for å kunne beholde huset. Men har gjerne en buffer, men utestående leie i 8 mnd har ikke alle råd til. Anonymkode: c361c...34d Det har jeg full forståelse for. Jeg hadde nok vært rask med å kaste dem ut om de bare ga blaffen og ikke hadde hatt en åpen dialog med oss. Jeg prøver bare å si at det ikke er lett for dem med nav-garanti heller. Våre leietakere gjorde sitt for å betale husleien. De solgte alt de kunne, gått dør til dør for å søke jobb. De søkte heller etter mat i søpla for å betale det de hadde til husleie. Anonymkode: 78880...7e4 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #28 Skrevet 30. januar 2021 Nei det ville jeg aldri gjort. Jeg er selv ufør og leide leilighet da jeg gikk på minstesats aap. Jeg klarte å spare opp penger til å dekke depositum. Hvis de ikke klarer det med lav inntekt, så ville jeg ikke turt å leie ut til dem. Er en kjemperisiko. Hvis du ikke klarer å legge av penger til depositum er du rett og slett for økonomisk dum til at jeg tør å ta sjansen. Anonymkode: 57e08...0e8 1
Sophonax Skrevet 30. januar 2021 #30 Skrevet 30. januar 2021 Jeg har leid ut til folk med nav-garanti for å være snill, men jeg tar ikke den sjansen igjen når garantien ikke dekker skader på boligen. 1
Daraya Skrevet 31. januar 2021 #31 Skrevet 31. januar 2021 Ikke gjør det. Som flere skrev er NAV-garanti ikke verdt noe og når de først har flyttet inn får du dem ikke ut så lett, selv hvis de ikke betaler husleie, bråker eller ødelegger. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #32 Skrevet 31. januar 2021 Synd at mange har dårlig erfaring med nav-garanti.. jeg leide ut til en med navgaranti på 26k. Leietaker, enslig mor med to barn, stakk plutselig av til et annet land etter ca seks mnd -betalte ikke den siste husleien på 13k og tok med seg noen møbler. Tok kontakt med nav og de utbetalte hele summen i løpet av kort tid, hadde ingen problem med nav hvert fall😊 Anonymkode: 86d4d...c59 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #33 Skrevet 31. januar 2021 Så slemme dere er her. Med snart 200000 arbeidsledige og enda flere i fremtiden må dere bare belage dere på at en større andel av de som vil leie lever på NAV. Eier dere ikke skam? Anonymkode: 392bc...48e 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #34 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så slemme dere er her. Med snart 200000 arbeidsledige og enda flere i fremtiden må dere bare belage dere på at en større andel av de som vil leie lever på NAV. Eier dere ikke skam? Anonymkode: 392bc...48e Folk som driver med med utleie gjør ikke dette for veldedighet men for å tjene penger og betjene egne lån, det er ikke utleiernes ansvar å leke sosialkontor. Hvis folk er avhengige av depositumgaranti eller husleiegaranti fra NAV så er det faktisk NAV som må forbedre løsningen de har nå, depositum må inn på depositumkonto som i følge husleieloven og husleien må betales inn til utleiers konto direkte fra NAV. En annen løsning er at kommunene går til anskaffelse av flere boliger som er øremerket for folk som er dårlig stilt og som ikke har mulighet til å leie på det private markedet. Anonymkode: 1a816...2c4 9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #35 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 30.1.2021 den 9.45): Jeg har godtatt navgaranti to ganger fordi vi ønsket å hjelpe. Valgte begge gangene enslig mor med barn og dårlig økonomi. Det gikk til helvete begge gangene. Slik jeg forstår det så er det vanlig at nav betaler husleien til leietaker, og leietaker står dermed fritt til p betale husleie eller andre ting. Dette skjedde med oss begge gangene. Vi var i kontakt med nav, men de sa det var vennlig praktisk og de kunne ikke betale direkte til oss. Når du leier ut er det også vanskelig å kaste ut noen, spesielt om de har barn, selvom de ikke betaler. Vi leier absolutt aldri ut ned navgaranti igjen! Sist gang ble også leiligheten delvis ødelagt, leietaker tok med seg røykvarslere, brannslukningsapparat osv og veggene hadde utallige hull etter ting og tang hun hadde hengt opp. Ikke vasket ut heller Anonymkode: b8ca5...22b Dette! Jeg har lært av andres feil og vi leier ikke ut til noen med NAV-garanti. Det er som regel folk som sliter med veldig mye og man kan ikke regne med at boligen ikke blir ramponert i mellomtiden. NAV dekker ikke utgifter til reparasjon og du får aldri pengene fra leietaker privat fordi de har så dårlig økonomi. Styr unna. Det må bygges egne kommunale eller statligeide leiligheter til personer med NAV-garanti, så får NAV stå for risikoen dette innebærer. Det kan selvfølgelig være noen ordentlige mennesker der ute som midlertidig har havnet i knipe og er avhengige av NAV, men hvordan kan man vite på forhånd? Nei, takk. Anonymkode: 3774c...c73 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #36 Skrevet 31. januar 2021 Ikke alle med nav-garanti er tullinger. Kanskje mange, men ikke alle Anonymkode: 2eccb...c2f 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #37 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Så slemme dere er her. Med snart 200000 arbeidsledige og enda flere i fremtiden må dere bare belage dere på at en større andel av de som vil leie lever på NAV. Eier dere ikke skam? Anonymkode: 392bc...48e Det er ikke slemt å ønske at folk betaler det de skylder i tide og passer på boligen som om det var deres egen. Anonymkode: 3774c...c73 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #38 Skrevet 31. januar 2021 25 000 kr i mnd? Er det en villa på vestkanten du leier ut? Er ikke mange navere på Montebello. Anonymkode: ec882...a5e 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #39 Skrevet 31. januar 2021 24 minutter siden, AnonymBruker said: Folk som driver med med utleie gjør ikke dette for veldedighet men for å tjene penger og betjene egne lån, det er ikke utleiernes ansvar å leke sosialkontor. Hvis folk er avhengige av depositumgaranti eller husleiegaranti fra NAV så er det faktisk NAV som må forbedre løsningen de har nå, depositum må inn på depositumkonto som i følge husleieloven og husleien må betales inn til utleiers konto direkte fra NAV. En annen løsning er at kommunene går til anskaffelse av flere boliger som er øremerket for folk som er dårlig stilt og som ikke har mulighet til å leie på det private markedet. Anonymkode: 1a816...2c4 Det er jo ikke positivt for dere bolighaier heller. Mindre etterspørsel senker prisene i markedet. Anonymkode: ec882...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #40 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synd at mange har dårlig erfaring med nav-garanti.. jeg leide ut til en med navgaranti på 26k. Leietaker, enslig mor med to barn, stakk plutselig av til et annet land etter ca seks mnd -betalte ikke den siste husleien på 13k og tok med seg noen møbler. Tok kontakt med nav og de utbetalte hele summen i løpet av kort tid, hadde ingen problem med nav hvert fall😊 Anonymkode: 86d4d...c59 Min bror leide ut til en med nav-garanti. Vedkommende var veldig grei. Hun betalte husleie på forhånd, inviterte til og med oss på middag en gang 😀 Hun bodde i leiligheten i cirka 3 år. Flyttet ut. Alt var i orden. Anonymkode: 2eccb...c2f 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå