Gå til innhold

Utleie med nav-garanti.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trist å lese om at folk ikke klarer å oppføre seg når de leier med nav-garanti. Selv var jeg flere år på nav, men jeg fikk heldigvis leie både i et kollektiv og hos noen i familien de årene jeg trengte det. Ikke en gang har jeg ødelagt noe i leiligheten. Men kan jo være det er vanlig at noen blir helt rabiat og ødelegger leiligheter fordi dem har det dårlig/vanskelig i livet. Uansett nå eier jeg min 2. leilighet, og slepper å leie. Er så befriende ;)

Anonymkode: 26a76...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så slemme dere er her. Med snart 200000 arbeidsledige og enda flere i fremtiden må dere bare belage dere på at en større andel av de som vil leie lever på NAV. Eier dere ikke skam?

Anonymkode: 392bc...48e

Man trenger ikke bruke nav garanti selv om man lever på nav. Det går fint an å være arbeidsledig eller ufør å ha depositum, og har man økonomien på stell er det heller ingen problem å få depositumslån i egen bank. Hvis du trenger nav garanti viser du egentlig bare at du har null økonomisk sans (da hadde du enten fått lån i banken eller klart å spare), og alle vet at de med dårlig økonomisk sans har større risiko for både å droppe husleia og å ha annet rot i livet som påvirker leieforholdet.  Utleiere driver ikke veldedighet, de driver forretning. 

Anonymkode: 39f29...9b2

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Man trenger ikke bruke nav garanti selv om man lever på nav. Det går fint an å være arbeidsledig eller ufør å ha depositum, og har man økonomien på stell er det heller ingen problem å få depositumslån i egen bank. Hvis du trenger nav garanti viser du egentlig bare at du har null økonomisk sans (da hadde du enten fått lån i banken eller klart å spare), og alle vet at de med dårlig økonomisk sans har større risiko for både å droppe husleia og å ha annet rot i livet som påvirker leieforholdet.  Utleiere driver ikke veldedighet, de driver forretning. 

Nei. Man kan ha behov for nav-garanti hvis man er helt ny i landet, for eksempel. Har ingenting med økonomisk sans å gjøre. 

Anonymkode: 2eccb...c2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Man kan ha behov for nav-garanti hvis man er helt ny i landet, for eksempel. Har ingenting med økonomisk sans å gjøre. 

Men da skal du ikke se bort fra at det er helt andre forhold enn nav-garantien som gjør at folk ikke leier ut, men at garantien brukes som en unnskyldning. Jeg hadde aldri leid ut til våre nye landsmenn som hverken er vant til norske forhold eller til å bo i hus med vår standard, til det har jeg hørt for mange historier om hva som går galt. De fleste i denne kategorien vil uansett har rett på sosialbolig fra kommunen. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men da skal du ikke se bort fra at det er helt andre forhold enn nav-garantien som gjør at folk ikke leier ut, men at garantien brukes som en unnskyldning. Jeg hadde aldri leid ut til våre nye landsmenn som hverken er vant til norske forhold eller til å bo i hus med vår standard, til det har jeg hørt for mange historier om hva som går galt. De fleste i denne kategorien vil uansett har rett på sosialbolig fra kommunen. 

Du er full av fordommer....

Jeg kjenner mange "nye landsmenn" som er veldig ålreite og er til å stole på. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke gjort det.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min kommune hadde i veldig mange år et bygg med 8 leiligheter som ble brukt som eldreboliger og i de siste årene var det også sosialboliger, huset var bygget på 50 tallet men det var i veldig bra stand. Det var en veldig trygg plass å bo, alle kjente alle og beboerne var veldig flinke til å holde ting i orden sånn som f.eks å vaske i oppgangene.

Alt forandret seg når kommunen bestemte seg for at noen av leilighetene skulle brukes til å huse flyktninger, det gikk ikke en uke engang før noen hadde brutt seg inn i en av bodene og de nye beboerne fulgte ikke opp med vasking og de generelle ordensreglene.

Det ble veldig mye bråk på alle tider av døgnet og de eldre menneskene som bodde der måtte flytte, de følte seg rett og slett ikke trygge lengre i leilighetene som hadde vært deres hjem i 10-30 år.

Resultatet ble at leilighetene forfalt voldsomt på 5-6 år, kommunen prøvde så godt de kunne å veilede om lufting, tørking av klær og korrekt bruk av kjøkkenet med avtrekk. Det ble også forsøkt med ekstra vedlikehold men det ble så dyrt til slutt at det var bare å gi opp dette prosjektet. 

Til slutt så ble det bestemt at brannvesenet skulle foreta en kontrollert nedbrenning av hele bygget så nå har kommunen nesten ingen kommunale boliger igjen, kommunen fikk leid boliger på det private markedet men også her gikk det ikke lang tid før det ble problemer med leietagerne.     

Anonymkode: 1a816...2c4

• Liker 5
Skrevet

Slumlord er vel det nye i kommune-norge. Oppkjøpere kjøre billige/dårlige boliger og lar de forfalle samtidig som de leier ut dyrt til kommunen som gir flyktinger og nav-klienter bolig. Etter noen få år er byggene kondemnable og må rives.

Anonymkode: 64ccc...2fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å bra er det. Men heldigvis velger man selv hvem man vil leie ut til. 

Anonymkode: c361c...34d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min kommune hadde i veldig mange år et bygg med 8 leiligheter som ble brukt som eldreboliger og i de siste årene var det også sosialboliger, huset var bygget på 50 tallet men det var i veldig bra stand. Det var en veldig trygg plass å bo, alle kjente alle og beboerne var veldig flinke til å holde ting i orden sånn som f.eks å vaske i oppgangene.

Alt forandret seg når kommunen bestemte seg for at noen av leilighetene skulle brukes til å huse flyktninger, det gikk ikke en uke engang før noen hadde brutt seg inn i en av bodene og de nye beboerne fulgte ikke opp med vasking og de generelle ordensreglene.

Det ble veldig mye bråk på alle tider av døgnet og de eldre menneskene som bodde der måtte flytte, de følte seg rett og slett ikke trygge lengre i leilighetene som hadde vært deres hjem i 10-30 år.

Resultatet ble at leilighetene forfalt voldsomt på 5-6 år, kommunen prøvde så godt de kunne å veilede om lufting, tørking av klær og korrekt bruk av kjøkkenet med avtrekk. Det ble også forsøkt med ekstra vedlikehold men det ble så dyrt til slutt at det var bare å gi opp dette prosjektet. 

Til slutt så ble det bestemt at brannvesenet skulle foreta en kontrollert nedbrenning av hele bygget så nå har kommunen nesten ingen kommunale boliger igjen, kommunen fikk leid boliger på det private markedet men også her gikk det ikke lang tid før det ble problemer med leietagerne.     

Anonymkode: 1a816...2c4

Det der var rasistisk

Anonymkode: e6f1d...421

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Sophonax skrev (På 30.1.2021 den 15.32):

Jeg har leid ut til folk med nav-garanti for å være snill, men jeg tar ikke den sjansen igjen når garantien ikke dekker skader på boligen. 

Dette er ikke sant alleganger jeg har brukt nav garanti har det gått bra. Nav har dekket ALLE skader på boligene.

Anonymkode: a3393...2de

AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden var litt vond å lese. Er selv midt i ett samlivsbrudd med barn involvert, og for å skaffe meg ny leilighet var jeg nødt til å kunne finne en utleier som kunne godtatt nav garanti. Heldigvis har jeg å eks blitt enig at jeg tar over her vi allerede er, ser jo nå ved å lese her at det skulle jammen meg ikke da ha vært lett å funnet ett nytt sted 😅 

utleier burde absolutt være skeptisk, men jeg mener noe opplever man vel når man møter en som ønsker å leie. Og i tillegg med referanser fra tidligere leieforhold? 

Anonymkode: c830a...4ac

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke sant alleganger jeg har brukt nav garanti har det gått bra. Nav har dekket ALLE skader på boligene.

Det finnes flere «nav» da, med ulike regler fra kommune til kommune. 

Anonymkode: fb86e...28c

Skrevet

Vi har 2 sider erfaring. Det ene er at av de med Nav garanti har vi faktisk aldri hatt et eneste problem. Vi har leid ut både til utenlandske, norske , unge, voksne og barnefamilier. Og av de har vi alltid fått husleien. Null problem. Vi har flere boliger som leies ut.

så har vi hatt vanlige depositum opplegg og 1/3 ganger har vi måtte krangle med de, de betaler ikke til tiden, de flytter uten å rydde etter seg. Så vi ser an personene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er faktisk den eneste jeg har hørt om som fikk alt dekket av nav-garanti. Det florerer av poster på kg og andre forum om utleiere som har blitt voldtatt av nav-garantien.

Anonymkode: 49786...144

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Innimellom kan det faktisk være slik at unge alenemødre/fedre, noen som går gjennom et samlivsbrudd der de har vært hjemmeværende eller lignende trenger nav garanti fordi de ikke har oppsparte midler. Min eks har f.eks alltid betalt husleie som første prioritet, han er vanvittig ryddig og ødelegger absolutt ingenting. Han hadde derimot et problem med økonomien i ung alder og kom seg aldri på beina med sparepenger. Han har trengt nav garanti tidligere fordi mange krever husleie x3 i depositum. Det kan være vanskelig å spare opp når man betaler husleie og ikke tjener voldsomt. Synes ikke man burde dømme alle likt, men jeg ville virkelig sett an situasjonen/personen. 

Anonymkode: 848da...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Innimellom kan det faktisk være slik at unge alenemødre/fedre, noen som går gjennom et samlivsbrudd der de har vært hjemmeværende eller lignende trenger nav garanti fordi de ikke har oppsparte midler. Min eks har f.eks alltid betalt husleie som første prioritet, han er vanvittig ryddig og ødelegger absolutt ingenting. Han hadde derimot et problem med økonomien i ung alder og kom seg aldri på beina med sparepenger. Han har trengt nav garanti tidligere fordi mange krever husleie x3 i depositum. Det kan være vanskelig å spare opp når man betaler husleie og ikke tjener voldsomt. Synes ikke man burde dømme alle likt, men jeg ville virkelig sett an situasjonen/personen. 

Anonymkode: 848da...bf1

Problemet er jo at det kan man ikke vite på forhånd. 

Realiteten er at mange har hatt problemer med leietakere med NAV-garanti. Det betyr ikke at de fleste med NAV-garanti skaper problemer, det kan være en relativt liten andel for alt jeg vet, men det er likevel mange av dem, veldig mange har opplevd selv -eller kjenner noen som har opplevd- problemer med dette. 

Og man kan selvsagt "se an" personen, men hvordan kan man vite sikkert? Skal man stole på det leietakeren sier? Skal man sjekke referanser, og hvor mange? Er referansene troverdige? Om man står med flere leietakere som alternativer, tror jeg ikke noen har lyst på den ekstra jobben med å leke detektiv. 

Og selv i tilfeller med redelige folk med de beste intensjoner kan man få bruk for å holde igjen depositumet, om noe er ødelagt e.l. Om det da er vanskelig å få depositum fra NAV (som også mange har opplevd) så skjønner jeg at utleiere kvier seg. 

Det betyr verken at utleiere er grådige og kalde, eller at alle med NAV-garanti er dårlige leietakere. Det betyr at NAV sitt system er for dårlig. Hadde leietakeren fått depositumet (eller et depositumslån) fra NAV, slik at det stod faktiske penger på konto, hadde problemet vært løst. 

Slik det er nå, skjønner jeg godt at utleiere ikke ønsker den økonomiske risikoen. De er ikke nødvendigvis mye rikere enn andre folk, og de skylder ingen å være veldedige.  

Anonymkode: 36789...4b0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 15.13):

Det er dessverre sånn at de ofte er vandt til andre leveforhold. Dersom man har parkett o.l. må den jo renholdets og bevares mtp. fukt, ender derfor oftere opp med skader. DESSVERRE.

Anonymkode: d54d2...f7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Denne tråden var litt vond å lese. Er selv midt i ett samlivsbrudd med barn involvert, og for å skaffe meg ny leilighet var jeg nødt til å kunne finne en utleier som kunne godtatt nav garanti. Heldigvis har jeg å eks blitt enig at jeg tar over her vi allerede er, ser jo nå ved å lese her at det skulle jammen meg ikke da ha vært lett å funnet ett nytt sted 😅 

utleier burde absolutt være skeptisk, men jeg mener noe opplever man vel når man møter en som ønsker å leie. Og i tillegg med referanser fra tidligere leieforhold? 

Anonymkode: c830a...4ac

Promblemet er at det skal mer til at NAV betaler ut ved skade. Er jo en vanvittig risiko for utleier som selv kan gå personlig konkurs

Anonymkode: d54d2...f7c

• Liker 1
Gjest Wilma89
Skrevet

Ikke lei ut til noen med Nav-garanti. Nav prøver seg med Nav-garanti først, men de gir også ut lån til et «ekte» depositum. Hjelper en jeg jobber med å finne bolig på det private markedet og Nav var tydelig på at vi skulle prøve med Nav-garanti først, men fikk ganske raskt lån ettersom det var håpløst å finne noen som ville leie ut til noen med Nav-garanti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...