Gå til innhold

Idioter og uføre, utblåsning!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

Nabokjerringen skrev (10 minutter siden):

Tror du glemmer at uføre også gjerne i tillegg til å skatte av uføretrygd også gjerne allerede har jobbet og skattet

Det er nettopp det. Uførehaterne  klarer ikke å skille mellom de som har blitt syke eller pådratt seg en skade etter et langt arbeidsliv, og de som er ung ufør når de er 18. I deres øyne er alle uføre en stor gruppe med snyltere, som skulle helst vært utryddet som skadedyr.

Det som er den virkelige bøygen her er ordningen "ung ufør", her har økningen gått over alle støvleskaft.  Tenk på hva disse koster samfunnet fra de er 18 til 67.  Mye av disse midlene burde bli satt inn som tiltak og tirettelegging for disse gruppene.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/nye-navtall-enorm-okning-i-antall-unge-ufore-6.158.649342.86a3fcebf4

Anonymkode: 9a725...48b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nettopp det. Uførehaterne  klarer ikke å skille mellom de som har blitt syke eller pådratt seg en skade etter et langt arbeidsliv, og de som er ung ufør når de er 18. I deres øyne er alle uføre en stor gruppe med snyltere, som skulle helst vært utryddet som skadedyr.

Det som er den virkelige bøygen her er ordningen "ung ufør", her har økningen gått over alle støvleskaft.  Tenk på hva disse koster samfunnet fra de er 18 til 67.  Mye av disse midlene burde bli satt inn som tiltak og tirettelegging for disse gruppene.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/nye-navtall-enorm-okning-i-antall-unge-ufore-6.158.649342.86a3fcebf4

Anonymkode: 9a725...48b

Men det er også her i denne gruppen mange av dem som ikke har forutsetning for å jobbe, og de som er multifunksjonshemmede osv er. De trenger å ha en inntekt som faktisk er nok til å kunne forsørge dem. Altså ung ufør tillegg. De får aldri mulighet til å jobbe seg opp, tjene penger på annen måte, samtidig som de har utgifter akkurat som alle andre. Bolig, mat, reise, helse, osv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nettopp det. Uførehaterne  klarer ikke å skille mellom de som har blitt syke eller pådratt seg en skade etter et langt arbeidsliv, og de som er ung ufør når de er 18. I deres øyne er alle uføre en stor gruppe med snyltere, som skulle helst vært utryddet som skadedyr.

Det som er den virkelige bøygen her er ordningen "ung ufør", her har økningen gått over alle støvleskaft.  Tenk på hva disse koster samfunnet fra de er 18 til 67.  Mye av disse midlene burde bli satt inn som tiltak og tirettelegging for disse gruppene.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/nye-navtall-enorm-okning-i-antall-unge-ufore-6.158.649342.86a3fcebf4

Anonymkode: 9a725...48b

Nei, ingen har påstått at de tror alle uføre er snyltere. Alle vet derimot at det er urimelig å både påstå og mene noe slikt.

Men argumentet blir ofte brukt av folk som skal overdrive poenget sitt noe voldsomt og går på trynet i forsøket.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er nettopp det. Uførehaterne  klarer ikke å skille mellom de som har blitt syke eller pådratt seg en skade etter et langt arbeidsliv, og de som er ung ufør når de er 18. I deres øyne er alle uføre en stor gruppe med snyltere, som skulle helst vært utryddet som skadedyr.

Det som er den virkelige bøygen her er ordningen "ung ufør", her har økningen gått over alle støvleskaft.  Tenk på hva disse koster samfunnet fra de er 18 til 67.  Mye av disse midlene burde bli satt inn som tiltak og tirettelegging for disse gruppene.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/nye-navtall-enorm-okning-i-antall-unge-ufore-6.158.649342.86a3fcebf4

Anonymkode: 9a725...48b

De uføre kan da ikke noe for at det er fullstendig håpløse systemer som man blir sittende fast i. 
 

Fra artikkelen du nevnte: «– En del av dem som nå skyves over på 100 prosent uføretrygd, er folk som egentlig kunne ha jobbet litt, men de får ikke en avklaring tidsnok, og de får ikke en avklaring som bidrar til å få dem ut i jobb, sier Tajik til kanalen». 
 

Veldig få som blir uføre når de er 18 altså. Det er gjerne folk som er født med alvorlige funksjonshemninger osv. Før døde disse tidligere.  Nå klarer man å redde og holde liv i folk lengre, og da blir flere unge uføre på den måten også. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabokjerringen skrev (55 minutter siden):

Men det er også her i denne gruppen mange av dem som ikke har forutsetning for å jobbe, og de som er multifunksjonshemmede osv er. De trenger å ha en inntekt som faktisk er nok til å kunne forsørge dem. Altså ung ufør tillegg. De får aldri mulighet til å jobbe seg opp, tjene penger på annen måte, samtidig som de har utgifter akkurat som alle andre. Bolig, mat, reise, helse, osv. 

Joda, i motsetning til uførehaterne, så sier ikke jeg at alle er unødige. Klart noen har bruk for det. Men hallo... en økning på 177% på 10 år, og 16,5 på et år. Er ikke det alarmerende ?   Klart det ikke kan fortsette, det skjønner jo alle.

Anonymkode: 9a725...48b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Joda, i motsetning til uførehaterne, så sier ikke jeg at alle er unødige. Klart noen har bruk for det. Men hallo... en økning på 177% på 10 år, og 16,5 på et år. Er ikke det alarmerende ?   Klart det ikke kan fortsette, det skjønner jo alle.

Anonymkode: 9a725...48b

Det gode med dagens ordning er ihvertfall at det er lettere å prøve seg i arbeidslivet igjen, for eksempel kan man nå få lov til å jobbe en periode på x antall år uten å miste retten til uføretrygd og måtte søke på nytt igjen hvis det rett og slett ikke går helsemessig.Dvs at man kan fryse uføretrygd mens man prøver en fulltidsjobb. Man kan også jobbe ved siden av uføretrygd inntil et visst fribeløp. Dette er da ordinær lønn som man skatter av. I fjor var det vel 43000 kr som var fribeløpet, noe som kan gjøre det lettere å tørre å ta steget tilbake i jobb for noen.  Og ja, man kan jobbe mer enn fribeløpet, men da blir det trekk i uføretrygd osv. Med andre ord man kan ikke få i pose og sekk. Men man kan jo opprettholde en viss kontakt med arbeidslivet og har noe mer enn ufør på CV hvis man ønsker og klarer å forsøke seg på å begynne å jobbe fulltid igjen. 

Endret av Nabokjerringen
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du ser ikke at denne tankegangen da kan friste en del utro sjeler til å sette i gang med noe de ikke burde?

Anonymkode: 4a31c...01d

? Jo? Tror det er grunnen til at flere er utro også dessverre, men nå handlet denne tråden om uføre, ikke utroskap. 

Anonymkode: 899fe...7ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loffen skrev (På 29.1.2021 den 19.47):

Jeg må bare le av de som bruker argumentet om at hvis du orker å 'gå på kafé' så kan du jobbe. :hoho: 

Når ble det slitsomt å sitte på ræva og drikke en kaffekopp? Er det reell restarbeidsevne? :rolleyes: 

Menes det her at om en er ufør, så kan man kun ligge horisontalt døgnet rundt? Miste all muskelmasse og slepe seg fra dassen til tannbørsten? Ikke gå ti minutter på tur engang? :ler: 
Så enkle og ekle mennesker er.

Mange sliter med ting man ikke ser. Hva med å vise respekt, ikke forakt for andre. 

Haha, ikke sant. Tror at Trump og Q-Anon hadde blitt nesten misunnelige over hvor mye hets, løgn og galla alle de som hater uføre, spyr ut her - uten noe som helst grunnlag. De slenger bare ut Trumpistisk "Twitter fakta". Jeg "likte" spesielt når en her tok et "estimat" og kom frem til at opptil 50% er visst "snyltere", ifølge han / henne.  Alltid greit å dra et tall ut av tarmen, der sola aldri skinner. 

Ja, det er jo helt "klart" at man har restarbeidsevne når man kan sitte og ta en kopp kaffe! ;) Eller tenk om du går på kino, hvis det ikke var for korona - det er jo HELT VILT! Du kan IKKE sitte og se på film, nei! 😅

Ironien blir helt komplett når man tydeligvis kan ta en kopp kaffe hjemme, men ikke ute, og man kan se film hjemme på Netflix, men ikke på kino. Trump-Style logikk fra flere her er rene "gullet". 

Det virker som visse folk her heller ikke har fått med seg at uføre har på papiret både lov å jobbe og studere så mye de vil. Dette bare til opplysning (nok en gang) til de som mener at det å ta en kopp kaffe eller å gå ute en tur er "helt vilt", 😆

Er sikker på at 99% av de som driver utstrakt hets mot uføre her tilhører den blå-blå siden, og man ser også hva de svarer i andre tråder - "harde, høyreorienterte" svar. 

Tenk når noen sitter på nettet og hetser og er tøff mot folk som er syke. Jeg lurer på hvordan disse individene i det hele tatt ser seg selv i speilet når de står opp. Det er liksom: De står opp og tenker, hva skal man bruke noe av tiden på idag? Joda, hetse enda mer en gruppe meget syke og sårbare mennesker, for det er selvsagt produktiv (ironisk nok) bruk av tid.

Nei, nå skal det bli godt å bli kvitt den blå-blå "aksen" på mandag, den 13.september 2021.

Gjennomsnittet av alle meningsmålinger for januar 2021 viser 104 - 65 styrkeforhold til venstresiden. :) 

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=202101

 

Anonymkode: 432dd...083

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

? Jo? Tror det er grunnen til at flere er utro også dessverre, men nå handlet denne tråden om uføre, ikke utroskap. 

Anonymkode: 899fe...7ee

For orden skyld vil jeg da presisere at utrykket "utro sjeler" her betød folk som er utro mot uføreordningen. Jeg beklager at du ikke skjønte det, håper det nå står klarere for deg.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haha, ikke sant. Tror at Trump og Q-Anon hadde blitt nesten misunnelige over hvor mye hets, løgn og galla alle de som hater uføre, spyr ut her - uten noe som helst grunnlag. De slenger bare ut Trumpistisk "Twitter fakta". Jeg "likte" spesielt når en her tok et "estimat" og kom frem til at opptil 50% er visst "snyltere", ifølge han / henne.  Alltid greit å dra et tall ut av tarmen, der sola aldri skinner. 

Ja, det er jo helt "klart" at man har restarbeidsevne når man kan sitte og ta en kopp kaffe! ;) Eller tenk om du går på kino, hvis det ikke var for korona - det er jo HELT VILT! Du kan IKKE sitte og se på film, nei! 😅

Ironien blir helt komplett når man tydeligvis kan ta en kopp kaffe hjemme, men ikke ute, og man kan se film hjemme på Netflix, men ikke på kino. Trump-Style logikk fra flere her er rene "gullet". 

Det virker som visse folk her heller ikke har fått med seg at uføre har på papiret både lov å jobbe og studere så mye de vil. Dette bare til opplysning (nok en gang) til de som mener at det å ta en kopp kaffe eller å gå ute en tur er "helt vilt", 😆

Er sikker på at 99% av de som driver utstrakt hets mot uføre her tilhører den blå-blå siden, og man ser også hva de svarer i andre tråder - "harde, høyreorienterte" svar. 

Tenk når noen sitter på nettet og hetser og er tøff mot folk som er syke. Jeg lurer på hvordan disse individene i det hele tatt ser seg selv i speilet når de står opp. Det er liksom: De står opp og tenker, hva skal man bruke noe av tiden på idag? Joda, hetse enda mer en gruppe meget syke og sårbare mennesker, for det er selvsagt produktiv (ironisk nok) bruk av tid.

Nei, nå skal det bli godt å bli kvitt den blå-blå "aksen" på mandag, den 13.september 2021.

Gjennomsnittet av alle meningsmålinger for januar 2021 viser 104 - 65 styrkeforhold til venstresiden. :) 

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=202101

 

Anonymkode: 432dd...083

Kan du linke til denne påstanden? Den ser ut til å ha gått meg hus forbi.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at forskning viser at ca 8% av folketrygdens ytelser blir svindlet med, hadde det vært greit å se hva folk mente om hvilke ytelser disse pengene blir svindlet på?

Ta da i betraktning tallet 30 milliarder og antallet personer hhv på sykepenger, dagpenger, AAP og uføretrygd ila et år.

Kan kanskje lage en egen tråd om det, men mangfoldet denne tråden innehar tilsier at det burde gå greit her også.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

For orden skyld vil jeg da presisere at utrykket "utro sjeler" her betød folk som er utro mot uføreordningen. Jeg beklager at du ikke skjønte det, håper det nå står klarere for deg.

Anonymkode: 4a31c...01d

Haha, den har jeg aldri hørt bli brukt om annet enn utro mot partner, takk for oppklaring ;) Ellers tror jeg vi er enige med at enkelte utro sjeler er utro mot uføreordningen ja. Det vil jo aldri komme et reelt tall eller forskning på det da det er nesten umulig å bli tatt (med mindre det ikke en økonomiske spor), så nøyaktig hvor mange det er vil man nok aldri få vite. 

Anonymkode: 899fe...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan du linke til denne påstanden? Den ser ut til å ha gått meg hus forbi.

Anonymkode: 4a31c...01d

På side 7, helt øverst, innlegg 121. "Mellom 30 - 50%", hevder den såkalte "debattanten". Som jeg sa, "opptil 50%". 

Er man opptatt av penger i statsbudsjettet og bevare Norge mest mulig sosialdemokratisk, så er det første en bør gjøre er å avslutte den kvalme skattekutt-festen til de aller rikeste. 

Så kan man også se på hvor man kan få inn 150.000.000.000 "svarte" kroner (2014 tall) inn i statsbudsjettet igjen:

Hvert eneste år unnslås det anslagsvis 150 milliarder kroner i skatter og avgifter, kunne skattekrimsjef Jan-Egil Kristiansen i Skatt øst fastslå under et frokostseminar i regi av Manifest onsdag, skriver Dagsavisen

https://www.nrk.no/norge/svart-arbeid-for-420-milliarder-1.11747775

Slutt å plage folk som allerede er meget syke. Jeg gjentar igjen: Tenk å bruke av sin egen tid på å hetse folk som allerede blir hetset på nettet, inkludert dette forumet her, og som allerede er meget syke.  

Anonymkode: 432dd...083

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenk når noen sitter på nettet og hetser og er tøff mot folk som er syke. Jeg lurer på hvordan disse individene i det hele tatt ser seg selv i speilet når de står opp. Det er liksom: De står opp og tenker, hva skal man bruke noe av tiden på idag? Joda, hetse enda mer en gruppe meget syke og sårbare mennesker, for det er selvsagt produktiv (ironisk nok) bruk av tid.

Jeg tror de fleste som står opp før solen skinner og ser det trøtte trynet sitt i speilet heller tenker at de skulle ønske de kunne få sovet ut i egen seng fram for å rushe på jobb ;) 

Anonymkode: 899fe...7ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

På side 7, helt øverst, innlegg 121. "Mellom 30 - 50%", hevder den såkalte "debattanten". Som jeg sa, "opptil 50%". 

Er man opptatt av penger i statsbudsjettet og bevare Norge mest mulig sosialdemokratisk, så er det første en bør gjøre er å avslutte den kvalme skattekutt-festen til de aller rikeste. 

Så kan man også se på hvor man kan få inn 150.000.000.000 "svarte" kroner (2014 tall) inn i statsbudsjettet igjen:

Hvert eneste år unnslås det anslagsvis 150 milliarder kroner i skatter og avgifter, kunne skattekrimsjef Jan-Egil Kristiansen i Skatt øst fastslå under et frokostseminar i regi av Manifest onsdag, skriver Dagsavisen

https://www.nrk.no/norge/svart-arbeid-for-420-milliarder-1.11747775

Slutt å plage folk som allerede er meget syke. Jeg gjentar igjen: Tenk å bruke av sin egen tid på å hetse folk som allerede blir hetset på nettet, inkludert dette forumet her, og som allerede er meget syke.  

Anonymkode: 432dd...083

Fant det nå. 50% er et for høyt tall, etter min mening.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal dette kun gjelde "veldig få". Vil ikke det måles opp hvorvidt legene oppfatter pasienten. Alle leger har ulik grad av evne til dette. Logisk nok, da de er like mangfoldige som folk flest.

En skal også legge til at flere titalls leger har mistet autorisasjonen sin til å skrive ut sykemeldinger og er svartelistet hos NAV. Hvorfor det, tror du?

Mtp at en fastlege har 1200 pasienter i snitt utgjør dette en god del pasienter. Dette er de som har mistet autorisasjonen. En kan tenke seg at det skal litt til. En mister ikke en autorisasjon over natten.

Anonymkode: 4a31c...01d

Men det er jo ikke bare én enkelt lege man trenger å lure i såfall. I mitt tilfelle ville det vært først fastlegen, deretter en vanlig psykolog og en nevropsykolog, samt nav sin lege og psykolog, og saksbehandler. (Snakket aldri med nav-legen da, men han så over dokumentasjonen. Men hadde flere timers samtale med nav sin psykolog.) I tillegg var jeg flere steder på arbeidsutprøving og måtte også ha klart å lure folka der til å tro at jeg ikke hadde arbeidsevne.

Anonymkode: 0cfbb...215

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ikke bare én enkelt lege man trenger å lure i såfall. I mitt tilfelle ville det vært først fastlegen, deretter en vanlig psykolog og en nevropsykolog, samt nav sin lege og psykolog, og saksbehandler. (Snakket aldri med nav-legen da, men han så over dokumentasjonen. Men hadde flere timers samtale med nav sin psykolog.) I tillegg var jeg flere steder på arbeidsutprøving og måtte også ha klart å lure folka der til å tro at jeg ikke hadde arbeidsevne.

Anonymkode: 0cfbb...215

Jeg er mer opptatt av hvordan folk klarer å resonnere seg frem til at "veldig få" innehar disse skuespillerkunnskapene det snakkes om.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er mer opptatt av hvordan folk klarer å resonnere seg frem til at "veldig få" innehar disse skuespillerkunnskapene det snakkes om.

Anonymkode: 4a31c...01d

Altså jeg vet jo ikke det sikkert. Men hvis jeg hadde hatt så gode skuespillerevner (og vært frisk), ville jeg nok ha brukt dem til noe annet enn å skaffe meg uføretrygd.

Anonymkode: 0cfbb...215

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På side 7, helt øverst, innlegg 121. "Mellom 30 - 50%", hevder den såkalte "debattanten". Som jeg sa, "opptil 50%". 

Er man opptatt av penger i statsbudsjettet og bevare Norge mest mulig sosialdemokratisk, så er det første en bør gjøre er å avslutte den kvalme skattekutt-festen til de aller rikeste. 

Så kan man også se på hvor man kan få inn 150.000.000.000 "svarte" kroner (2014 tall) inn i statsbudsjettet igjen:

Hvert eneste år unnslås det anslagsvis 150 milliarder kroner i skatter og avgifter, kunne skattekrimsjef Jan-Egil Kristiansen i Skatt øst fastslå under et frokostseminar i regi av Manifest onsdag, skriver Dagsavisen

https://www.nrk.no/norge/svart-arbeid-for-420-milliarder-1.11747775

Slutt å plage folk som allerede er meget syke. Jeg gjentar igjen: Tenk å bruke av sin egen tid på å hetse folk som allerede blir hetset på nettet, inkludert dette forumet her, og som allerede er meget syke.  

Anonymkode: 432dd...083

Kan ikke helt se at en svindel skal gjøre en annen ok. Kan du forklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså jeg vet jo ikke det sikkert. Men hvis jeg hadde hatt så gode skuespillerevner (og vært frisk), ville jeg nok ha brukt dem til noe annet enn å skaffe meg uføretrygd.

Anonymkode: 0cfbb...215

Men du er da også klar over at andre kan finne på å bruke sine annerledes?

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...