Gå til innhold

Idioter og uføre, utblåsning!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Psykiske plager er ikke nødvendigvis noe en  har livet ut! 

Anonymkode: 06d89...601

Egentlig. Vet du at det er håpløst å fjerne en psykisk lidelse fra journalen selv om du blir frisk? Å prøve å diskutere at diagnosen ikke stemmer lenger når du er innlagt på sykehus for noe annet funker ikke særlig bra😅

Anonymkode: f326f...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rebella81 skrev (15 timer siden):

 Men brems da, folkens? Ikke at jeg skal være nor politi her, men for en utrivelig tråd? Er det ikke sånn at begge sider kan klare å enes om følgende;

1. Alle uføre må jo være interesserte i at det er færrest mulig mennesker på uføretrygd i landet? Dermed må det jo være et felles mål å begrense antallet som får det? 

2. Mange mennesker er usynlig syke, og fortjener respekt for det. Disse har ikke noe annet valg enn å motta trygd. Vi skal vokte oss vel for å bruke ordet snyltere i denne debatten.

3. Jeg tror det er få som bevisst SNYLTER. Jeg tror mange genuint anser seg selv som syke. Jeg tror mange plages. Vi har forskjellig personlighet, og forskjellig grense for når nok er nok. Men når er det livet som krangler, og når er det sykdom? 

Jeg tror det er her irritasjonen spiller inn. Selvfølgelig er det ingen i jobb som ønsker seg alvorlige og invalidiserende sykdommer. Men mange i jobb har også smerter og utmattelser, og det kan da virke provoserende at enkelte kan gjøre alt av kos og gøy og være syke, mens andre bare har slit og er like mye syke. Er ikke det bare menneskelig? Jeg er selv i jobb, og jeg tør påstå at de aller fleste av oss unner de med slit og sykdom trygden sin altså. Men det er ikke svart-hvitt.

4. Man kan sikkert påstå at dersom noen har fått innvilget ufør, så er man vurdert opp og ned og i mente. Det stemmer sikkert for de fleste. Men, leger og behandlere er bare mennesker de og. Når vi snakker om subjektive plager hos en pasient, hvilken lege kan si til pasienten at; nei, du har ikke vondt? Til slutt må man jo bare gi pasienten medhold. Men det er og blir synd at relativt unge mennesker skal ut av arbeidslivet med subjektive plager. Vet det er en rød klut å nevne fibromyalgi, men gjør det likevel; en bekjent var lenge sykemeldt med dette. Hun fikk høre av legen at det nok gikk mot ufør. Hun begynte så og trene, la om kostholdet og gikk ned 25 kg. Er i jobb i dag. Man kan jo tenke seg at hun hadde resignert og tatt i mot trygd, så trist det hadde vært for henne selv. At hun slet er det ingen tvil om, men i noen tilfeller kan man gjøre en innsats selv og. Obs at jeg her skriver I NOEN tilfeller, og jeg vifter altså med et hvitt flagg altså...

5. Hva kan man gjøre for å unngå altfor mange på ufør da?

For en utrivelig tråd skriver du, for å fortsette å mistenkeliggjøre uføre... 
 

Og at venninnen din tok grep og endret ting for å få en bedre helse fordi hun ikke ville bli ufør er jo flott! Det forteller jo at folk faktisk ikke ønsker å bli uføre selv om de til og med får muligheten da. Og at de som blir uføre er de som virkelig ikke har noe valg, og har prøvd det meste fra før. Når NAV vurderer uføretrygdsaker kan de også gi avslag om de mener personen ikke har prøvd det ene eller det andre, eller at de burde klare å jobbe noe. 
Dette er en vurdering NAV gjør med omfattende informasjon. Folk her sitter bare å synser uten å ha innsyn i andres sykehistorie i det hele tatt 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (16 timer siden):

Men brems da, folkens? Ikke at jeg skal være nor politi her, men for en utrivelig tråd? Er det ikke sånn at begge sider kan klare å enes om følgende;

1. Alle uføre må jo være interesserte i at det er færrest mulig mennesker på uføretrygd i landet? Dermed må det jo være et felles mål å begrense antallet som får det? 

2. Mange mennesker er usynlig syke, og fortjener respekt for det. Disse har ikke noe annet valg enn å motta trygd. Vi skal vokte oss vel for å bruke ordet snyltere i denne debatten.

3. Jeg tror det er få som bevisst SNYLTER. Jeg tror mange genuint anser seg selv som syke. Jeg tror mange plages. Vi har forskjellig personlighet, og forskjellig grense for når nok er nok. Men når er det livet som krangler, og når er det sykdom? 

Jeg tror det er her irritasjonen spiller inn. Selvfølgelig er det ingen i jobb som ønsker seg alvorlige og invalidiserende sykdommer. Men mange i jobb har også smerter og utmattelser, og det kan da virke provoserende at enkelte kan gjøre alt av kos og gøy og være syke, mens andre bare har slit og er like mye syke. Er ikke det bare menneskelig? Jeg er selv i jobb, og jeg tør påstå at de aller fleste av oss unner de med slit og sykdom trygden sin altså. Men det er ikke svart-hvitt.

4. Man kan sikkert påstå at dersom noen har fått innvilget ufør, så er man vurdert opp og ned og i mente. Det stemmer sikkert for de fleste. Men, leger og behandlere er bare mennesker de og. Når vi snakker om subjektive plager hos en pasient, hvilken lege kan si til pasienten at; nei, du har ikke vondt? Til slutt må man jo bare gi pasienten medhold. Men det er og blir synd at relativt unge mennesker skal ut av arbeidslivet med subjektive plager. Vet det er en rød klut å nevne fibromyalgi, men gjør det likevel; en bekjent var lenge sykemeldt med dette. Hun fikk høre av legen at det nok gikk mot ufør. Hun begynte så og trene, la om kostholdet og gikk ned 25 kg. Er i jobb i dag. Man kan jo tenke seg at hun hadde resignert og tatt i mot trygd, så trist det hadde vært for henne selv. At hun slet er det ingen tvil om, men i noen tilfeller kan man gjøre en innsats selv og. Obs at jeg her skriver I NOEN tilfeller, og jeg vifter altså med et hvitt flagg altså...

5. Hva kan man gjøre for å unngå altfor mange på ufør da?

1. Det skulle man tro, men reelle uføre og mange med dem nekter plent å diskutere at antallet snyltere kan være skyhøyt.

2. Man kan fint bruke ordet "snyltere" i debatten, men det er ingen grunn til å angripe brukere her inne. Til det vet man altfor lite om dem.

3. Jeg tror det er en god del som snylter bevisst. Årsakene kan være mange, men som du sier, mange anser seg selv som syke, eller sykere enn de egentlig er. De er uføre i sitt eget hode. Andre årsaker kan være at de ser de får grei økonomi som trygdet, de kan ha arv eller arvet bolig i vente/har fått, lei av arbeidslivet generelt, liker ikke å jobbe eller det påtvungne sosiale som medfølger, osv.

4. Ja, behandlere og leger skal hjelpe til så pasienten kommer best ut av det på sikt. Om de konkluderer med at trygd er det beste for brukeren, anbefaler de det. Dette på grunnlag av hvordan brukeren ter seg, uavhengig om denne snylter eller snakker sant. Det er tross alt kun brukeren som vet om denne snakker sant.

5. Det er tusenkronersspørsmålet.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er så enig... jeg føler jeg blir mer syk av å ikke være i jobb, men ingen vil tilrettelegge, og nå i corona er det ikke akkurat lett å finne jobb heller. 

Anonymkode: 7b8db...99e

Det er da ingenting som hindrer deg i f.eks å tilvirke en vare og selge denne på Finn, om du har restarbeidsevne til det? Om du bruker 200 kr på råmaterialer til noe du kan lage og selge på Finn for 500, har du både fått noe og gjøre og tjent 300 kr.

 

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mener du at kun sykdommer skal kunne bevises ved prøvetaking for å kvalifisere til varige ytelser? Da stiller jeg jammen ikke sterkt som bare har psykiske senskader etter årelangt seksuelt misbruk i barndommen (cptsd, angst, personlighetsforstyrrelse m.m.)

Det skal lønne seg å jobbe, ja. Men skal det straffe seg å bli uforskyldt syk/skadet? 
Jeg er enig i at snyltere skal tas, men skal det gå på bekostning av de som reelt trenger hjelp?

Hva angår arbeidslinjen så finnes det forsvinnende få jobber for de som kun kan jobbe deltid når de er i form til det. Tro meg - jeg har masse verdifull arbeidserfaring, og elsker å jobbe, og har prøvd å få meg en bitteliten stilling i fem år.

Anonymkode: f251d...556

Hvilken arbeidserfaring har du?

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (13 timer siden):

Jeg tror alle forstår at det er mye usynlig sykdom, deriblant alvorlige traumer og psykiske lidelser som du har. Ihvertfall har jeg stor forståelse for at arbeidslivet blir for tøft hvis kroppen konstant er i alarmberedskap.

Realiteten er at uføretrygd gis i stor grad til lettere psykiske lidelser, samt muskel- og skjelettlidelser. Altså plager nesten alle voksne kan ha. Det er ikke meg du tagger, men regner med det er dette personen tenker på. Her er det pasientens egenopplevelse som avgjør om det skal gis uføretrygd eller ikke. 

Ja. Sykemelding er i praksis selvbetjening, så herfra går det raskt videre.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gis ikke til lettere psykiske lidelser nei. Det skal være alvorlig. Og alvorlighetsgrad vurderes blant annet ut fra om man ikke klarer å jobbe. Det er jo nettopp arbeidsevnen og ikke diagnosen det blir lagt vekt på. En depresjon kan være veldig alvorlig det. Personen orker ikke å gå ut av sengen, orker ikke spise noe særlig, sliter med hygiene, husarbeid osv. Det samme gjelder for muskel- og skjelettlidelser. Dette er jo noe behandlere kan kjenne, se på bilder og. Igjen er det funksjonsevnen og arbeidsevnen som vurderer. Noen har så store smerter at det tapper en fullstendig for energi. Og sterke smertestillende gjør en gjerne søvnig og slapp. Man kan ikke komme på jobb og sove heller. 

Anonymkode: f326f...a19

Hvor vanskelig er det for en snylter å påstå at denne ikke går ut av sengen, ikke spiser noe særlig, sliter med hygiene, husarbeid o.l? I tillegg kan denne slenge på at h*n også sliter med å være blant folk, blir fort sliten, sover dårlig, angst for å gå ut, osv.

Alt er bare påstander som er lette å utnytte om en vil det.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

1. Det skulle man tro, men reelle uføre og mange med dem nekter plent å diskutere at antallet snyltere kan være skyhøyt.

2. Man kan fint bruke ordet "snyltere" i debatten, men det er ingen grunn til å angripe brukere her inne. Til det vet man altfor lite om dem.

3. Jeg tror det er en god del som snylter bevisst. Årsakene kan være mange, men som du sier, mange anser seg selv som syke, eller sykere enn de egentlig er. De er uføre i sitt eget hode. Andre årsaker kan være at de ser de får grei økonomi som trygdet, de kan ha arv eller arvet bolig i vente/har fått, lei av arbeidslivet generelt, liker ikke å jobbe eller det påtvungne sosiale som medfølger, osv.

4. Ja, behandlere og leger skal hjelpe til så pasienten kommer best ut av det på sikt. Om de konkluderer med at trygd er det beste for brukeren, anbefaler de det. Dette på grunnlag av hvordan brukeren ter seg, uavhengig om denne snylter eller snakker sant. Det er tross alt kun brukeren som vet om denne snakker sant.

5. Det er tusenkronersspørsmålet.

Anonymkode: 4a31c...01d

Det er ikke noe poeng i å diskutere en problemstilling som ikke er reell, og som man ikke har bevis for. Du skriver «kan være», men er jo bare fra din egen fantasi. Må være kjipt å ha så lite å konsentrere seg om i sitt eget liv at man må begynne med konspirasjonsteorier på nett.

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ufør pga psyken, og alt er jo basert på hva jeg selv har fortalt om hvordan jeg har det. Nå har jeg vært ærlig hele veien, men hadde jeg vært frisk, hatt mye kunnskap om min diagnose og vært en veldig god skuespiller, så kunne jeg sikkert lurt systemet. Sånn i teorien. Men det er nok veldig få som har de evnene som skal til for å få det til å klaffe.

Anonymkode: 0cfbb...215

Hvorfor skal dette kun gjelde "veldig få". Vil ikke det måles opp hvorvidt legene oppfatter pasienten. Alle leger har ulik grad av evne til dette. Logisk nok, da de er like mangfoldige som folk flest.

En skal også legge til at flere titalls leger har mistet autorisasjonen sin til å skrive ut sykemeldinger og er svartelistet hos NAV. Hvorfor det, tror du?

Mtp at en fastlege har 1200 pasienter i snitt utgjør dette en god del pasienter. Dette er de som har mistet autorisasjonen. En kan tenke seg at det skal litt til. En mister ikke en autorisasjon over natten.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en utrivelig tråd skriver du, for å fortsette å mistenkeliggjøre uføre... 
 

Og at venninnen din tok grep og endret ting for å få en bedre helse fordi hun ikke ville bli ufør er jo flott! Det forteller jo at folk faktisk ikke ønsker å bli uføre selv om de til og med får muligheten da. Og at de som blir uføre er de som virkelig ikke har noe valg, og har prøvd det meste fra før. Når NAV vurderer uføretrygdsaker kan de også gi avslag om de mener personen ikke har prøvd det ene eller det andre, eller at de burde klare å jobbe noe. 
Dette er en vurdering NAV gjør med omfattende informasjon. Folk her sitter bare å synser uten å ha innsyn i andres sykehistorie i det hele tatt 

Anonymkode: f326f...a19

Nei, det forteller at denne ene personen ikke ville bli ufør. Ikke hva "folk" tenker.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke noe poeng i å diskutere en problemstilling som ikke er reell, og som man ikke har bevis for. Du skriver «kan være», men er jo bare fra din egen fantasi. Må være kjipt å ha så lite å konsentrere seg om i sitt eget liv at man må begynne med konspirasjonsteorier på nett.

Anonymkode: f326f...a19

Her er en reell problemstilling: Det snyltes med ytelser fra folketrygden for over 30 milliarder hvert år.

Jeg mener at en stor del av dette kan tilskrives folk som snylter uføretrygd. Om du kan bevise noe annet, må du gjerne legge fram dette.

Kan du ikke det, fortsetter jeg å mene det jeg mener.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor vanskelig er det for en snylter å påstå at denne ikke går ut av sengen, ikke spiser noe særlig, sliter med hygiene, husarbeid o.l? I tillegg kan denne slenge på at h*n også sliter med å være blant folk, blir fort sliten, sover dårlig, angst for å gå ut, osv.

Alt er bare påstander som er lette å utnytte om en vil det.

Anonymkode: 4a31c...01d

Jeg tror det er vanskelig. I tillegg skal personen liksom presse fram krokodilletårer, og prate om problemene som ikke eksisterer ukentlig over mange år? Til mange mange forskjellige mennesker. Bli sendt i gruppeterapi. Man må kanskje finne på en dårlig oppvekst for eksempel. Hvem gjør det om det ikke er reelt ovenfor foreldrene sine. For de kommer til å spørre om foreldrene dine og familie. Dessuten ser de jo på hvordan folk ser ut og oppfører seg og. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det forteller at denne ene personen ikke ville bli ufør. Ikke hva "folk" tenker.

Anonymkode: 4a31c...01d

Ingen her i denne tråden som vil bli ufør uten grunn heller! 

Anonymkode: f326f...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er en reell problemstilling: Det snyltes med ytelser fra folketrygden for over 30 milliarder hvert år.

Jeg mener at en stor del av dette kan tilskrives folk som snylter uføretrygd. Om du kan bevise noe annet, må du gjerne legge fram dette.

Kan du ikke det, fortsetter jeg å mene det jeg mener.

Anonymkode: 4a31c...01d

Jeg har lagt ved statistikk tidligere jeg. Tallene dine har du ingen dokumentasjon på. 

Anonymkode: f326f...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (På 29.1.2021 den 15.32):

Slutt å tull da, ‘’ her er 20k i uføretrygd fra fellesskapet men vi tar igjen 4k i skatt’’ nå har den uføre skattet på lik linje som vi som jobber?? Er du morsom eller vet du ikke bedre?

Tror du glemmer at uføre også gjerne i tillegg til å skatte av uføretrygd også gjerne allerede har jobbet og skattet i mange herrens år før de blir uføre. Noen har medfødte sykdommer, andre utsettes for ulykker, får slitasje på grunn av tyngende arbeidsoppgaver, rammes av ting som gjør at de blir sykemeldt over tid og går nedsatt arbeidsevne. Uføretrygd kommer ikke rekene på en fjøl, det er ikke enkelt å bli uføretrygdet. Det er en årelang prosess hvor utprøving og alle forsøk på å stå i jobb har feilet fordi helsen ikke holder. Det er stigmatiserende å være ufør og man får ofte dårlig økonomi. De aller fleste uføretrygde ønsker å ha helsen og kunne jobbe slik som andre. Det er også endel uføre som aldri har jobbet eller hadde kunnet jobbe på grunn av alvorlige funksjonsnedsettelser. Barn født med enkelte diagnoser og syndromer for eksempel. 

Endret av Nabokjerringen
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen her i denne tråden som vil bli ufør uten grunn heller! 

Anonymkode: f326f...a19

Nei, ikke som du vet. Men det kan likevel være det.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har lagt ved statistikk tidligere jeg. Tallene dine har du ingen dokumentasjon på. 

Anonymkode: f326f...a19

Jeg har kommentert statistikken din tidligere. Som du har unnlatt å svare på.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror det er vanskelig. I tillegg skal personen liksom presse fram krokodilletårer, og prate om problemene som ikke eksisterer ukentlig over mange år? Til mange mange forskjellige mennesker. Bli sendt i gruppeterapi. Man må kanskje finne på en dårlig oppvekst for eksempel. Hvem gjør det om det ikke er reelt ovenfor foreldrene sine. For de kommer til å spørre om foreldrene dine og familie. Dessuten ser de jo på hvordan folk ser ut og oppfører seg og. 

Anonymkode: f326f...a19

For deg kan dette fortone seg som vanskelig. I og med at folk er så forskjellige som man vet de er, vil dette fortone seg lett for mange andre.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig mye "gresset er grønnere på den andre siden"-tankegang hos mange. De som må jobbe tenker hvor deilig det må være å være ufør, men de tenker ikke på stigma, sykdom, smerter, lav lønn osv.. De uføre tenker hvor flott det må være å stå i drømmejobben, få bruke utdannelsen og jobbe, men de tar ikke høyde for at de aller færreste har drømmejobben, de fleste står i en jobb som de kun har for å tjene penger til livets opphold, sliter med sure sjefer og baksnakkende kollegaer, opp kl 06 og ut på jobb og kommer hjem sliten. 

 

Anonymkode: 899fe...7ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det er veldig mye "gresset er grønnere på den andre siden"-tankegang hos mange. De som må jobbe tenker hvor deilig det må være å være ufør, men de tenker ikke på stigma, sykdom, smerter, lav lønn osv.. De uføre tenker hvor flott det må være å stå i drømmejobben, få bruke utdannelsen og jobbe, men de tar ikke høyde for at de aller færreste har drømmejobben, de fleste står i en jobb som de kun har for å tjene penger til livets opphold, sliter med sure sjefer og baksnakkende kollegaer, opp kl 06 og ut på jobb og kommer hjem sliten. 

 

Anonymkode: 899fe...7ee

Du ser ikke at denne tankegangen da kan friste en del utro sjeler til å sette i gang med noe de ikke burde?

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...