Gå til innhold

Idioter og uføre, utblåsning!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, altså jeg lurte på hva du ville ansett som "klare beviser". Om det var deg selv det gjaldt.

Anonymkode: 4a31c...01d

Nå er det ikke jeg som mistenker andre for å ha fått en uføretrygd de ikke skulle hatt, så det må jo de som mistenker andre svare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette gjelder dessverre ikke bare her inne, men i samfunnet generelt. Hele samfunnet går i større og større grad i retning av å hetse, mistro, utstøte og mistenkeliggjøre uføre. Fordi folk mener at «mange» snylter til seg uføretrygd. Selv om dette overhodet ikke kan bevis. 
 

Selv regjeringen lager strengere og strengere regler, for å «forsøke å få folk ut i jobb». Selv de skjønner visst ikke at disse menneskene faktisk er syke. De blir ikke friskere av at de kutter og kutter i økonomi og støtteordninger. Det ser man jo også, at denne politikken har feilslått totalt, med ett enda større antall uføre. Jeg syns ikke denne samfunnsutviklingen er noe bra i det hele tatt. Og er bekymret for hvordan det kommer til å gå videre. I andre land med store økonomiske og sosiale klasseskiller, er det blant annet mye mer kriminalitet og vold. Fattigdom avler også gjerne fattigdom. Mange uføre mistet barnetillegget for et par år siden, og man tenker visst ikke over at dette faktisk rammer barna. 
 

Vi er alle bare mennesker, og like mye verdt. Plutselig er det en selv som blir rammet av sykdom, og da kan man se hvor enkelt og moro det egentlig er... 

Anonymkode: f326f...a19

Man vet at det blir snyltet over en lav sko med trygdeytelser. I 2009 var tallet anslått til 6% av budsjettet til Folketrygden. I 2013 var dette tallet steget til 8%. I dagens verdi ville 2009-tallene utgjort 26,4 milliarder. I 2013 ville dette utgjort 33,04 milliarder.

Forstår noen størrelsen på disse tallene?

Hvordan tror du tallene ser ut for 2020?

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophonax skrev (2 minutter siden):

Nå er det ikke jeg som mistenker andre for å ha fått en uføretrygd de ikke skulle hatt, så det må jo de som mistenker andre svare på. 

Jeg mente en fiktiv situasjon, der du opplevde at du kjente en ufør du mistenkte for ikke å være ærlig i sine hensikter. Men vil du ikke svare, er det helt greit.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man vet at det blir snyltet over en lav sko med trygdeytelser. I 2009 var tallet anslått til 6% av budsjettet til Folketrygden. I 2013 var dette tallet steget til 8%. I dagens verdi ville 2009-tallene utgjort 26,4 milliarder. I 2013 ville dette utgjort 33,04 milliarder.

Forstår noen størrelsen på disse tallene?

Hvordan tror du tallene ser ut for 2020?

Anonymkode: 4a31c...01d

Trygdeytelser er ikke det samme som uføretrygd. De fleste trygdesnyltere er igjen personer på dagpenger. Men nå går du i ring her, og har ikke noe nytt å komme med. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trygdeytelser er ikke det samme som uføretrygd. De fleste trygdesnyltere er igjen personer på dagpenger. Men nå går du i ring her, og har ikke noe nytt å komme med. 

Anonymkode: f326f...a19

Jeg forstår at dette vanskelig går inn. På "andre ytelser" enn uføretrygd har man tunge kontrollsystemer som oppdager og hindrer svindel. Derfor blir folk tatt. Når det kommer til uføretrygd, har man ingen av disse. Det eneste man har er leger og doktorer som er opptatt av å yte det beste for sin pasient. Hvordan skal leger gjøre dette, når de er lovpålagt å gi den beste utveien for en "syk" pasient? Hvilke kontrollsystemer fanger opp snylting av uføretrygd? Ingen.

Det skal også presiseres at ved all økonomisk svindel en blir tatt for på alle ytelser, er straffbart. Å søke uføretrygd på falskt grunnlag har ingen straff eller reaksjon.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår at dette vanskelig går inn. På "andre ytelser" enn uføretrygd har man tunge kontrollsystemer som oppdager og hindrer svindel. Derfor blir folk tatt. Når det kommer til uføretrygd, har man ingen av disse. Det eneste man har er leger og doktorer som er opptatt av å yte det beste for sin pasient. Hvordan skal leger gjøre dette, når de er lovpålagt å gi den beste utveien for en "syk" pasient? Hvilke kontrollsystemer fanger opp snylting av uføretrygd? Ingen.

Det skal også presiseres at ved all økonomisk svindel en blir tatt for på alle ytelser, er straffbart. Å søke uføretrygd på falskt grunnlag har ingen straff eller reaksjon.

Anonymkode: 4a31c...01d

Dette er din fantasi. Og jo, om man søker uføretrygd blir arbeidsavklaringspengene automatisk stoppet i et år om man får avslag. Så da står man uten inntekt. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trygdeytelser er ikke det samme som uføretrygd. De fleste trygdesnyltere er igjen personer på dagpenger. Men nå går du i ring her, og har ikke noe nytt å komme med. 

Anonymkode: f326f...a19

For å presisere: All svindel som kommer frem i tallene tidligere presentert her, er økonomisk svindel. Altså at folk har hatt inntekter de ikke har gitt opp, mens de var på en ytelse. Ingen av de som er tatt er tatt for å ha AAP eller uføretrygd på falskt grunnlag. Så hvordan kan det ha seg at disse som er så syke på AAP og uføretrygd greier å likevel jobbe for slike astronomiske beløp det antas snyltes for?

Jo, det skal jeg si deg: De er ikke så syke som de gir uttrykk for. Det store spørsmålet er da: Hvordan skulle det ellers gått til?

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er din fantasi. Og jo, om man søker uføretrygd blir arbeidsavklaringspengene automatisk stoppet i et år om man får avslag. Så da står man uten inntekt. 

Anonymkode: f326f...a19

Man står ikke uten inntekt. Da har man krav på sosialhjelp.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mente en fiktiv situasjon, der du opplevde at du kjente en ufør du mistenkte for ikke å være ærlig i sine hensikter. Men vil du ikke svare, er det helt greit.

Anonymkode: 4a31c...01d

Jeg synes som jeg har prøvd å sagt her nå at det er en uting å trekke andres uføretrygd i tvil, så jeg ønsker ikke å bidra til det.  Kjenner du noen du mistenker ikke skulle hatt sin uføretrygd, så regner jeg med at du har både sterke og klare bevis for det. For det er grovt, med mindre du faktisk vet hva du snakker om. Og da bør du også kjenne hele situasjonen til vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å presisere: All svindel som kommer frem i tallene tidligere presentert her, er økonomisk svindel. Altså at folk har hatt inntekter de ikke har gitt opp, mens de var på en ytelse. Ingen av de som er tatt er tatt for å ha AAP eller uføretrygd på falskt grunnlag. Så hvordan kan det ha seg at disse som er så syke på AAP og uføretrygd greier å likevel jobbe for slike astronomiske beløp det antas snyltes for?

Jo, det skal jeg si deg: De er ikke så syke som de gir uttrykk for. Det store spørsmålet er da: Hvordan skulle det ellers gått til?

Anonymkode: 4a31c...01d

Du har ikke noen kilder til tallene dine. Og som nevnt tidligere gjaldt det bare tre personer på uføretrygd. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har ikke noen kilder til tallene dine. Og som nevnt tidligere gjaldt det bare tre personer på uføretrygd. 

Anonymkode: f326f...a19

Tre personer som er tatt for økonomisk svindel. Ikke for å ha urettmessig uføretrygd.

 

 

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophonax skrev (3 minutter siden):

Jeg synes som jeg har prøvd å sagt her nå at det er en uting å trekke andres uføretrygd i tvil, så jeg ønsker ikke å bidra til det.  Kjenner du noen du mistenker ikke skulle hatt sin uføretrygd, så regner jeg med at du har både sterke og klare bevis for det. For det er grovt, med mindre du faktisk vet hva du snakker om. Og da bør du også kjenne hele situasjonen til vedkommende. 

Den er grei.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man står ikke uten inntekt. Da har man krav på sosialhjelp.

Anonymkode: 4a31c...01d

Dette er sant, men det er vanskelig å få. Du må gjerne selge bilen eller ting du har, kvitte deg med BSU osv. Som igjen fører til enda verre økonomiske problemer. Dessuten er sosialhjelp svært lite penger om man får dette. Og dette vil folk altså risikere frivillig om de ikke er nødt til det?

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Trygdeytelser er ikke det samme som uføretrygd. De fleste trygdesnyltere er igjen personer på dagpenger. Men nå går du i ring her, og har ikke noe nytt å komme med. 

Anonymkode: f326f...a19

De fleste som blir oppdaget svindlerdagoenger. Det betyr ikke nødvendigvis at de er flest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er sant, men det er vanskelig å få. Du må gjerne selge bilen eller ting du har, kvitte deg med BSU osv. Som igjen fører til enda verre økonomiske problemer. Dessuten er sosialhjelp svært lite penger om man får dette. Og dette vil folk altså risikere frivillig om de ikke er nødt til det?

Anonymkode: f326f...a19

En som er ute etter urettmessig trygd vil nok glatt risikere dette. H*n vil ha god tid til å planlegge hva som skal skje om denne får avslag på søknaden sin.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En som er ute etter urettmessig trygd vil nok glatt risikere dette. H*n vil ha god tid til å planlegge hva som skal skje om denne får avslag på søknaden sin.

Anonymkode: 4a31c...01d

Særlig at personen vil risikere å miste muligheten til å for eksempel kjøpe seg egen bolig. Spesielt i dagens boligmarked. 

Anonymkode: f326f...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Særlig at personen vil risikere å miste muligheten til å for eksempel kjøpe seg egen bolig. Spesielt i dagens boligmarked. 

Anonymkode: f326f...a19

Man kan da kjøpe seg bolig før man blir uføretrygdet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har ikke noen kilder til tallene dine. Og som nevnt tidligere gjaldt det bare tre personer på uføretrygd. 

Anonymkode: f326f...a19

Du har altså enda ikle forstått tallene du leser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Man kan da kjøpe seg bolig før man blir uføretrygdet. 

Man kan ikke det på arbeidsavklaringspenger nei, som folk i gjennomsnittet går på i 7.5 år før de blir uføre. 
 

Og om de eventuelt har kjøpt bolig fra før, så har de ikke råd til å dekke disse utgiftene med sosialhjelp. Mange syke havner jo i stor gjeld når de blir syke. Og mange sosialhjelpsmottakere havner på hospits eller kommunale boliger, som ikke er særlig trivelige steder. 

Anonymkode: f326f...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke det på arbeidsavklaringspenger nei, som folk i gjennomsnittet går på i 7.5 år før de blir uføre. 
 

Og om de eventuelt har kjøpt bolig fra før, så har de ikke råd til å dekke disse utgiftene med sosialhjelp. Mange syke havner jo i stor gjeld når de blir syke. Og mange sosialhjelpsmottakere havner på hospits eller kommunale boliger, som ikke er særlig trivelige steder. 

Anonymkode: f326f...a19

Selgeren av boligen bryr seg neppe, om hvor pengene kommer fra. Men ja, det er vanskelig å få innvilget lån på AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...