Gå til innhold

Idioter og uføre, utblåsning!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, visst er man det. Det sier seg i grunnen ganske selv når man er i en slik situasjon. Oppfølgningen den enkelte opplever i dette tidsforløpet er imidlertid høyst varierende.

Anonymkode: 4a31c...01d

Det kreves en aktivitetsplan, og innsending av meldekort hver 14 dag. I tillegg kreves det jevnlige og oppdaterte legeerklæringer, spesialisterklæringer, møter med NAV, lege og behandlere osv. Dette er en tungvint og krevende prosess. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kreves en aktivitetsplan, og innsending av meldekort hver 14 dag. I tillegg kreves det jevnlige og oppdaterte legeerklæringer, spesialisterklæringer, møter med NAV, lege og behandlere osv. Dette er en tungvint og krevende prosess. 

Anonymkode: f326f...a19

Hva er tungvint med dette. De ekte uføre klarer å komme gjennom en slik prosess, jeg kan da ikke se for meg at en frisk snylter ville stilt noe dårligere her?

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å forstå at det er stor forskjell på å ha en fast jobb hvor man må møte opp presis og prestere 100% uavhengig av form, og å drive med en hobby som man kan styre mere selv. 

Hvis personen leier ut stallen så er vel det en egen inntekt og vel? Du vet jo ikke hvor mye morfin, eller medisiner eventuelt som kreves for at hun skal greie det heller. 
 

Uføre har som regel presset seg over lang tid i praksisplasser osv gjennom NAV hvor de gjerne bare blir utnyttet, og ender opp enda dårligere, før de til slutt blir uføre.  Noen havner på sykehus fordi de blir presset til for mye av NAV. De skal ikke bare forholde seg til praksisplassen/ jobben, men til NAV, ulike instanser i helsevesenet osv. Til sammen blir det veldig mye. Ting går ofte ikke som det skal, og man må bruke mye tid og krefter på å purre og mase, pluss at det er vanvittig mye papirarbeid i forbindelse med å være syk faktisk. Det er jo en jobb i seg selv. 

Anonymkode: f326f...a19

Jeg synes det var et godt eksempel å tenke med, og som kan belyse utfordringer med systemet. I dette tilfellet driver vedkommende stallen selv, og har oppstallede hester i helpensjon. Det er derfor ikke en hobby, men en fulltidsjobb som krever god fysikk (tungt stallarbeid) og evnen til å håndtere de ulike hesteeierene (god psyke). Det er ikke mulig å ha en dårlig dag fordi alt av oppgaver tilknyttet driften av stallen må gjøres, uansett dagsform. Jeg tenker at om du er i stand til å drive en stall som selvstendig næringsdrivende, samtidig som du mottar uføretygd, så kan det skje feil i systemet og det er mulig å gjøre seg sykere enn det man egentlig er. Det er ødeleggende for de som virkelig burde få hjelp, og det er de det går utover.

Hele systemet med at noen skal holdes utenfor arbeidslivet bare fordi de ikke kan yte 100 prosent er også tullete. Samtidig tror jeg det moderne arbeidslivet er med på å slite ut oss mennesker, kanskje det bare er en form for et slaveri. Det må også være lov å stille kritiske spørsmål til velferdssystemet og den økonomiske driften. 

Anonymkode: 3107c...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 minutter siden):

Problemet er at så og si all økningen i antall uføre skyldes diffuse diagnoser, mye psykologi, som er vanskelig å diagnosere.

Man har da ganske mange kartleggingsmetoder for å diagnostisere psykiske lidelser, og dette tar månedsvis å utredes for. Pårørende blir gjerne bedt om å bistå i kartleggingen også. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kreves en aktivitetsplan, og innsending av meldekort hver 14 dag. I tillegg kreves det jevnlige og oppdaterte legeerklæringer, spesialisterklæringer, møter med NAV, lege og behandlere osv. Dette er en tungvint og krevende prosess. 

Anonymkode: f326f...a19

Så veldig tungvindt eller krevende er det ikke, det holder å møte opp eller å ta kontakt når man trenger dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man har da ganske mange kartleggingsmetoder for å diagnostisere psykiske lidelser, og dette tar månedsvis å utredes for. Pårørende blir gjerne bedt om å bistå i kartleggingen også. 

Anonymkode: f326f...a19

Det tar ofte åresvis.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er tungvint med dette. De ekte uføre klarer å komme gjennom en slik prosess, jeg kan da ikke se for meg at en frisk snylter ville stilt noe dårligere her?

Anonymkode: 4a31c...01d

Hvorfor skulle en frisk person bruke 7.5 år på dette, om personen kunne levd et vanlig liv egentlig? Da tenker jeg at det faktisk er noe veldig galt psykisk altså 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tar ofte åresvis.

Anonymkode: 4a31c...01d

Sant, sant 

Anonymkode: f326f...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle en frisk person bruke 7.5 år på dette, om personen kunne levd et vanlig liv egentlig? Da tenker jeg at det faktisk er noe veldig galt psykisk altså 

Anonymkode: f326f...a19

Jeg kan ikke svare på hvorfor folk velger å snylte, men regner med dette er planlagt slik at de er sikret en god trygd når de kommer gjennom. Gjerne i forbindelse med et arvet hus eller annen arv i vente. Jeg ser også at de mulig ønsker seg full frihet uten å måtte jobbe, ta utdannelse kurs o.l. De kan også ha mange hobbyer og andre sysler de liker mye bedre enn å jobbe, men ikke tjener penger på.

Andre har gjerne en jobb de hater og ser ikke at de kan avansere eller øke veken inntekt eller trivsel med det første.

Noen av disse har kanskje også småproblemer med helsen som kan påvises, men som de overdriver for å oppnå trygd.

Oppsummert ville jeg sagt at for en snylter er trygd = full frihet.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle en frisk person bruke 7.5 år på dette, om personen kunne levd et vanlig liv egentlig? Da tenker jeg at det faktisk er noe veldig galt psykisk altså 

Anonymkode: f326f...a19

Hvorfor skulle en frisk person som ønsker gratis penger ikke bruke årevis på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle en frisk person som ønsker gratis penger ikke bruke årevis på dette?

En ser også at personer som refererer til "et vanlig liv" ikke greier å ta innover seg hva andre måtte definere som et vanlig liv. Dette er svært individuelt.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man har da ganske mange kartleggingsmetoder for å diagnostisere psykiske lidelser, og dette tar månedsvis å utredes for. Pårørende blir gjerne bedt om å bistå i kartleggingen også. 

Anonymkode: f326f...a19

Like fullt er det diffuse lidelser som er mye vanskeligere å diagnosere enn mye annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det var et godt eksempel å tenke med, og som kan belyse utfordringer med systemet. I dette tilfellet driver vedkommende stallen selv, og har oppstallede hester i helpensjon. Det er derfor ikke en hobby, men en fulltidsjobb som krever god fysikk (tungt stallarbeid) og evnen til å håndtere de ulike hesteeierene (god psyke). Det er ikke mulig å ha en dårlig dag fordi alt av oppgaver tilknyttet driften av stallen må gjøres, uansett dagsform. Jeg tenker at om du er i stand til å drive en stall som selvstendig næringsdrivende, samtidig som du mottar uføretygd, så kan det skje feil i systemet og det er mulig å gjøre seg sykere enn det man egentlig er. Det er ødeleggende for de som virkelig burde få hjelp, og det er de det går utover.

Hele systemet med at noen skal holdes utenfor arbeidslivet bare fordi de ikke kan yte 100 prosent er også tullete. Samtidig tror jeg det moderne arbeidslivet er med på å slite ut oss mennesker, kanskje det bare er en form for et slaveri. Det må også være lov å stille kritiske spørsmål til velferdssystemet og den økonomiske driften. 

Anonymkode: 3107c...87a

Det er jo fantastisk at hun klarer en fulltidsjobb selv om hun er ufør, og har finnet noe hun kan driver med! All ære til henne for at hun står på og ikke gir seg. Regjeringen oppfordrer jo folk til å jobbe ved siden av trygden. Hun har nok utprøvd arbeidsevnen sin i ulike vanlige  jobber før hun ble ufør. 
 

Hadde hun tjent bra nok på dette, så hadde hun også mistet trygden vet du. Man skal ikke tjene så veldig mye i året før trygden blir avkortet heller. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg kan ikke svare på hvorfor folk velger å snylte, men regner med dette er planlagt slik at de er sikret en god trygd når de kommer gjennom. Gjerne i forbindelse med et arvet hus eller annen arv i vente. Jeg ser også at de mulig ønsker seg full frihet uten å måtte jobbe, ta utdannelse kurs o.l. De kan også ha mange hobbyer og andre sysler de liker mye bedre enn å jobbe, men ikke tjener penger på.

Andre har gjerne en jobb de hater og ser ikke at de kan avansere eller øke veken inntekt eller trivsel med det første.

Noen av disse har kanskje også småproblemer med helsen som kan påvises, men som de overdriver for å oppnå trygd.

Oppsummert ville jeg sagt at for en snylter er trygd = full frihet.

Anonymkode: 4a31c...01d

Du vet man får 66% av hva man tjente før?  Men ja, uføre er jo kjent for å ha god økonomi, og kommer som regel fra ressurssterke hjem hvor man arver hus😅 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vet man får 66% av hva man tjente før?  Men ja, uføre er jo kjent for å ha god økonomi, og kommer som regel fra ressurssterke hjem hvor man arver hus😅 

Anonymkode: f326f...a19

66% brutto, noe mer netto. For noen er fritiden verdt inntektsnedgangen. Jeg synes f.eks det var helt greit å gå halvannet år på dagpenger, selv om jeg måtte stramme litt inn på forbruket for å gå med et brukbart økonomisk overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

66% brutto, noe mer netto. For noen er fritiden verdt inntektsnedgangen. Jeg synes f.eks det var helt greit å gå halvannet år på dagpenger, selv om jeg måtte stramme litt inn på forbruket for å gå med et brukbart økonomisk overskudd.

Åja så du er en av disse dagpengesnylterne? Det forklarer jo alt. På seg seg kjenner man jo andre...

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åja så du er en av disse dagpengesnylterne? Det forklarer jo alt. På seg seg kjenner man jo andre...

Anonymkode: f326f...a19

Er jeg? Var jeg ikke arbeidsledig da? Må være noe jeg har oversett i såfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det kreves en aktivitetsplan, og innsending av meldekort hver 14 dag. I tillegg kreves det jevnlige og oppdaterte legeerklæringer, spesialisterklæringer, møter med NAV, lege og behandlere osv. Dette er en tungvint og krevende prosess. 

Anonymkode: f326f...a19

Jeg kan strekke meg til å være enig i at prosessen er tidkrevende, men spesielt tungvindt eller vanskelig er det vel ikke. Det går sin gang, og det tar tid, fordi det ofte tar tid å vurdere arbeidsevne og se hvilke muligheter en person (ikke) har i arbeidslivet. Det ville ikke vært noe bra system om en slik vurdering tok tre uker, ville det?

Innsending av meldekort, som mange i min lokale kreftforening okker og bærer seg voldsomt over, tar ca to minutter hver 14. dag. 

Anonymkode: 78730...cae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du vet man får 66% av hva man tjente før?  Men ja, uføre er jo kjent for å ha god økonomi, og kommer som regel fra ressurssterke hjem hvor man arver hus😅 

Anonymkode: f326f...a19

Ja, man får 66% av hva man tjente før opp til maks ca 400000 i trygd.

Mange uføre er heller kjent for å ha dårlig økonomi. Dette pga at de er blitt syke og ikke har hatt muligheter til å tjene bra, ha lange utdannelser osv. Dette kan en snylter lett omgå, da denne ikke er syk og kan planlegge langt frem i tid.

Hvor resurssterke hjem folk kommer fra er selvsagt veldig individuelt. At man arver hus eller leiligheter er velkjent. det er 2610000 boliger i Norge. Mange av disse er nok nedbetalt.

Jeg misset nok poenget ditt, om du hadde noe.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan strekke meg til å være enig i at prosessen er tidkrevende, men spesielt tungvindt eller vanskelig er det vel ikke. Det går sin gang, og det tar tid, fordi det ofte tar tid å vurdere arbeidsevne og se hvilke muligheter en person (ikke) har i arbeidslivet. Det ville ikke vært noe bra system om en slik vurdering tok tre uker, ville det?

Innsending av meldekort, som mange i min lokale kreftforening okker og bærer seg voldsomt over, tar ca to minutter hver 14. dag. 

Anonymkode: 78730...cae

Man kan får fritak for meldekortplikten, om forholdene ligger til rette for det.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...