Wilma89 Skrevet 4. februar 2021 #61 Del Skrevet 4. februar 2021 Wilma89 skrev (7 minutter siden): Oi.. Dette er et tema som treffer en nerve skjønner jeg?😅 Har syklet til jobb aktivt i hele fire måneder så dette er en ny problemstilling for meg. Skjelt ut blir jeg uavhengig av om jeg følger reglene eller ikke. Syklister er det tydeligvis veldig mange som mener det ikke er plass til uavhengig av om jeg følger reglene til punkt og prikke. Hvis noen stopper, går jeg selvfølgelig av sykkelen, men hvis det ikke er noen der ser jeg ingen poeng i å gå av sykkelen. Da får jeg heller si meg skyldig i å være et elendig eksempel for den yngre garde. Og sånn helt til slutt. Så vet jeg ikke hvor godt eksempel man egentlig er for den yngre garde når man er er «rævhol» som skjeller ut andre🤷♀️ Sånn med tanke på dette er et punkt du har nevnt i to innlegg nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsen Skrevet 5. februar 2021 #62 Del Skrevet 5. februar 2021 16 hours ago, Wilma89 said: Jeg er syklist og syns det der er så vanskelig. Jeg forventer ikke at biler stopper for meg, derfor stopper jeg for å la de kjøre. Så sykler jeg over når det er klart, men så er det mange biler som stopper. Skal jeg da gå av sykkelen for å gå over? Vi begge kommer oss jo fortere videre hvis jeg da bare sykler over🤷♀️ Føler at regelen om at man må gå av sykkelen bare klundrer til flyten🥴 Det er ingen regel som sier at du må gå av sykkel og trille den over. Jeg pleier å sykle rolig frem mot fotgjengerfeltet og prøve å få blikkontakt med en bilfører, hvis den sakker farten sykler jeg over og takker. Hvis ikke stopper jeg og venter til noen gidder å stoppe, eller det blir klart. Ser ikke noe poeng i å gå av sykkelen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #63 Del Skrevet 5. februar 2021 Sinsen skrev (1 time siden): Det er ingen regel som sier at du må gå av sykkel og trille den over. Jeg pleier å sykle rolig frem mot fotgjengerfeltet og prøve å få blikkontakt med en bilfører, hvis den sakker farten sykler jeg over og takker. Hvis ikke stopper jeg og venter til noen gidder å stoppe, eller det blir klart. Ser ikke noe poeng i å gå av sykkelen. Det finnes en regel ja, som sier at du skal gå av sykkel og trille den over, for at bilister skal stoppe for deg. Da er du gående. Sitter du på sykkelene og tråkket over, har du null rettighet til å sykle over! Bilfører som stopper for deg slik, gjør noe som er feil, og du mener du har din fulle rett til å sykle over, noe som er feil. Anonymkode: dfe7f...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsen Skrevet 5. februar 2021 #64 Del Skrevet 5. februar 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Det finnes en regel ja, som sier at du skal gå av sykkel og trille den over, for at bilister skal stoppe for deg. Da er du gående. Sitter du på sykkelene og tråkket over, har du null rettighet til å sykle over! Bilfører som stopper for deg slik, gjør noe som er feil, og du mener du har din fulle rett til å sykle over, noe som er feil. Anonymkode: dfe7f...e26 Biler har, som du sier, ikke plikt til å vike for en syklist som sykler over. Dersom syklisten går av sykkelen, har de plikt til å stoppe. Dersom de velger å være greie og stoppe, og syklisten dermed slipper å gå av sykkelen, er det ingen som gjør noe galt. Bilisten har ikke plikt til å ikke stoppe for en syklist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #65 Del Skrevet 5. februar 2021 Fru Uperfekt skrev (22 timer siden): Om du mener regelen er feil får du drive lobbyvirksomhet for å få den endret. Jeg er en av de rævholene som skjeller deg ut om du sykler over siden du da er et elendig eksempel for den yngre garde. Regelen er enkel en _går_ over fotgjenger feltet med mindre alder/fysisk handikap tilsier noe annet. Men så hadde jeg heller ikke stoppet for deg med mindre du hadde gått av sykkelen Jeg har aldri skjønt denne holdningen som mange har i trafikken (eller på andre arenaer også, for den del). Det er greit at du har retten på din side, men er det virkelig nødvendig å stå på retten for enhver pris bare for prinsippets skyld? Det tar mye lenger tid både for meg og syklisten å vente på at syklisten kommer seg av sykkelen for å trille over. For å få en smidigere trafikkavvikling så får jeg øyekontakt, slakker ned litt på farten slik at syklisten kjapt kan komme seg over. Null problem, og tid spart. Det samme når jeg er ute og går - jeg leser trafikken, og hvis det ikke kommer flere biler i rekke kan jeg godt vente litt for å slippe bilen fram, og så går jeg etter at bilen har kjørt. På samme måte gir jeg tydelige tegn og prøver å gjøre mitt for å ikke være til hinder. Tenk hvis flere kunne tenkt det samme. Anonymkode: e599a...e36 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #66 Del Skrevet 5. februar 2021 Fru Uperfekt skrev (På 29.1.2021 den 12.23): Jeg stopper for fotgjengere men ikke syklister. Er den tullingen som kjefter på sykkel-tullingene om de sykler over og deler ut refleks til de som går uten nå i mørketida Jeg sakker alltid farten og stopper opp (uten å gå av sykkelen) før fotgjengerfelt når jeg sykler og vil over. Ville du ikke ha stoppet da heller? Lurer oppriktig, for det er noen få som ikke stopper selv om jeg står helt stille foran fotovergangen, men på sykkel, og blir alltid overrasket over de bilist-tullingene som ikke gidder å stoppe for meg da. Syklister som kommer susende i full fart er noe annet, selvfølgelig. Anonymkode: 35bf1...78a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 5. februar 2021 #67 Del Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg sakker alltid farten og stopper opp (uten å gå av sykkelen) før fotgjengerfelt når jeg sykler og vil over. Ville du ikke ha stoppet da heller? Lurer oppriktig, for det er noen få som ikke stopper selv om jeg står helt stille foran fotovergangen, men på sykkel, og blir alltid overrasket over de bilist-tullingene som ikke gidder å stoppe for meg da. Syklister som kommer susende i full fart er noe annet, selvfølgelig. Anonymkode: 35bf1...78a Nei så lenge du ikke er gått av sykkelen regne jeg deg som syklende og stopper ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #68 Del Skrevet 5. februar 2021 Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden): Nei så lenge du ikke er gått av sykkelen regne jeg deg som syklende og stopper ikke. Hvorfor ikke? Har aldri skjønt hvorfor folk skal være så obsternasige. Syklister som tar øyekontakt med bilister er over veien raskere og greiere slik, enn om de går av. Heeelt uproblematisk. Anonymkode: 97477...0e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #69 Del Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor ikke? Har aldri skjønt hvorfor folk skal være så obsternasige. Syklister som tar øyekontakt med bilister er over veien raskere og greiere slik, enn om de går av. Heeelt uproblematisk. Anonymkode: 97477...0e9 Feil! Regel er regel, og regler er til for å følges! Når en idiot på sykkel driter i å stoppe når denne tar seg over et gangfelt, stopper jeg veldig tett på for å vise at vedkommende gjør en grov feil! Anonymkode: dfe7f...e26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #70 Del Skrevet 5. februar 2021 Jeg liker effektiv trafikkavvikling, så jeg foretrekker at syklisten gjerne sykler over etter å ha slakket ned. Det går raskere for oss begge. Jeg stopper selvfølgelig for alt og alle som skal over, uansett om de kryper, går, står på rulleski, sykler, eller skater. Jeg har ikke sett noen åle seg over enda, men jeg stopper nok om noen gjør det også. Rulleski har vel hjul, så strengt tatt skal de ta dem av og gå over? Om vi skal pirke? Anonymkode: 5a1ce...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6. februar 2021 #71 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor ikke? Har aldri skjønt hvorfor folk skal være så obsternasige. Syklister som tar øyekontakt med bilister er over veien raskere og greiere slik, enn om de går av. Heeelt uproblematisk. Anonymkode: 97477...0e9 Hva er problemet? Er det virkelig så vanskelig å følge de norske lover? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6. februar 2021 #72 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg liker effektiv trafikkavvikling, så jeg foretrekker at syklisten gjerne sykler over etter å ha slakket ned. Det går raskere for oss begge. Jeg stopper selvfølgelig for alt og alle som skal over, uansett om de kryper, går, står på rulleski, sykler, eller skater. Jeg har ikke sett noen åle seg over enda, men jeg stopper nok om noen gjør det også. Rulleski har vel hjul, så strengt tatt skal de ta dem av og gå over? Om vi skal pirke? Anonymkode: 5a1ce...d52 Jeg og liker effektiv trafikkavvikling men min erfaring både fra de 10 årene jeg var yrkessjåfør samt nå er at det ikke egentlig går fortere men er en større trafikkfare. Er en grunn til at lovene er som de er, men om du er uenig i de norske lover så er du jo fri til å drive lobbyvirksomhet for å endre dem 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #73 Del Skrevet 6. februar 2021 Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Jeg og liker effektiv trafikkavvikling men min erfaring både fra de 10 årene jeg var yrkessjåfør samt nå er at det ikke egentlig går fortere men er en større trafikkfare. Er en grunn til at lovene er som de er, men om du er uenig i de norske lover så er du jo fri til å drive lobbyvirksomhet for å endre dem Det er også en stor trafikkfare å ikke sakke ned farten for fotgjengere, som man skal gjøre, og stoppe for at de skal gå over. Men uansett hvordan lovene er vil det være mange som beveger seg i gråsonen. Sånn er det dessverre. Anonymkode: 00100...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #74 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Feil! Regel er regel, og regler er til for å følges! Når en idiot på sykkel driter i å stoppe når denne tar seg over et gangfelt, stopper jeg veldig tett på for å vise at vedkommende gjør en grov feil! Anonymkode: dfe7f...e26 Jøssemann, skulle gjerne ha brukt deg i stand up. Du har en litt sånn Elling-aktig rettsforståelse, klar for å true folk for at de krysser veien på sykkel. Bevares! Forbrytere på ferde! Fru Uperfekt skrev (5 timer siden): Hva er problemet? Er det virkelig så vanskelig å følge de norske lover? Så du er lovbryter for å sykle over en sebrastripe? Hva er boten for forseelsen og hvor vanlig er det at dette forenkla straffevedtaket blir iverksatt? Problemet er at slik atferd som du og disse andre klovnene beskriver er konflikteskalerende, farlig og helt hensynsløst. Sitter du i en bil har du en maskin av vesentlig større styrke og konsekvens enn syklisten som skal krysse veien. Oppfører du deg som en femåring - det er ikke lov!!! jeg skal meie han ned!!! fordi jeg ikke må stoppe!!! - bryter du grunnprinsippet i veitrafikkloven. Denne skal du med førerkortet kunne: Sitat § 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Anonymkode: 97477...0e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cafele Skrevet 6. februar 2021 #75 Del Skrevet 6. februar 2021 (endret) Lurer også på dette! Og selv når bilene står så suser syklister forbi barn og barnevogn i vill fart, uten å gi noe blikk eller tegn. eller de som ser ut skal stoppe men så gasser de på og kikker opp uten p observere eller se på oss. Joda de så på mobil... eller ved lyskryss hvor syklister suser forbi uansett, og de som kommer fra siden kjører likevel 🤬 Litt å lære for barna, men vi takker de syklister som stopper(ytterst sjeldent) og nikker til bilene som stopper 😅🙈 ser vi det lang kø, kommer buss trikk, stenger av et kryss el. , så slipper vi de forbi før vi går over. Syns det er greit at vi også «hjelper» til at trafikken flyter. Endret 6. februar 2021 av cafele Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #76 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jøssemann, skulle gjerne ha brukt deg i stand up. Du har en litt sånn Elling-aktig rettsforståelse, klar for å true folk for at de krysser veien på sykkel. Bevares! Forbrytere på ferde! Så du er lovbryter for å sykle over en sebrastripe? Hva er boten for forseelsen og hvor vanlig er det at dette forenkla straffevedtaket blir iverksatt? Problemet er at slik atferd som du og disse andre klovnene beskriver er konflikteskalerende, farlig og helt hensynsløst. Sitter du i en bil har du en maskin av vesentlig større styrke og konsekvens enn syklisten som skal krysse veien. Oppfører du deg som en femåring - det er ikke lov!!! jeg skal meie han ned!!! fordi jeg ikke må stoppe!!! - bryter du grunnprinsippet i veitrafikkloven. Denne skal du med førerkortet kunne: Anonymkode: 97477...0e9 Og i det du viser til fra loven, den gjelder faktisk syklister også! Ja man er lovbryter når man sykler over sebrastripene foran en bil. Visst du ikke det? Sitter du på en sykkel har du faktsik et ansvar for å holde deg til trafikkreglene, på lik linje med alle andre trafikanter. Du er å regne som en bil når du sykler. Hvorfor trenere lovverket slik? Anonymkode: dfe7f...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #77 Del Skrevet 6. februar 2021 Det er lov å sykle over gangfelt. Biler har ikke vikeplikt for deg om du gjør det, men de må likevel stoppe, for det er heller ikke lov å kjøre noen ned. Mange blir veldig sinte på syklister. De burde egentlig bare levere inn sertifikatet sitt igjen. Det beste er om alle tar hensyn til hverandre. Jeg sykler over gangfeltet om bilene er er stykke unna. Enkelte opplever det så provoserende at de trør inn gassen for å «hevde sin rett». Merkelige folk. https://www.faktisk.no/faktasjekker/yDQ/bilister-har-ikke-vikeplikt-for-syklende-pa-grunn-av-gangfelt Anonymkode: a5d69...6a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #78 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lov å sykle over gangfelt. Biler har ikke vikeplikt for deg om du gjør det, men de må likevel stoppe, for det er heller ikke lov å kjøre noen ned. Mange blir veldig sinte på syklister. De burde egentlig bare levere inn sertifikatet sitt igjen. Det beste er om alle tar hensyn til hverandre. Jeg sykler over gangfeltet om bilene er er stykke unna. Enkelte opplever det så provoserende at de trør inn gassen for å «hevde sin rett». Merkelige folk. https://www.faktisk.no/faktasjekker/yDQ/bilister-har-ikke-vikeplikt-for-syklende-pa-grunn-av-gangfelt Anonymkode: a5d69...6a8 Tusen takk, det mest vettuge svaret her på en stund! Anonymkode: 97477...0e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #79 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 14.51): Jeg opplever, absurd nok, at folk er enda dårligere til å stoppe for meg når jeg går med barnevogn, leier et lite barn, eller nå når jeg er veldig, veldig gravid. Jeg antar det er fordi jeg da står helt stille og venter til jeg er bom sikker på at bilen stopper, og at enkelte bilister tolker det som at jeg ikke har tenkt å gå... Man må tydeligvis begynne å gå ut i fotgjengerfeltet og tvinge dem til å stoppe, ellers blir det tolket som at man har tenkt å slippe dem foran.. Anonymkode: 1c0c6...25c Du sier noe. Nå er jeg høygravid og har en treåring. Vi går sjeldent over veier og sånt, men kjenner vi er ALLTID de som må vike unna i butikker med handlevogn og trange gåfelt feks.. Anonymkode: 3bb45...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6. februar 2021 #80 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jøssemann, skulle gjerne ha brukt deg i stand up. Du har en litt sånn Elling-aktig rettsforståelse, klar for å true folk for at de krysser veien på sykkel. Bevares! Forbrytere på ferde! Så du er lovbryter for å sykle over en sebrastripe? Hva er boten for forseelsen og hvor vanlig er det at dette forenkla straffevedtaket blir iverksatt? Problemet er at slik atferd som du og disse andre klovnene beskriver er konflikteskalerende, farlig og helt hensynsløst. Sitter du i en bil har du en maskin av vesentlig større styrke og konsekvens enn syklisten som skal krysse veien. Oppfører du deg som en femåring - det er ikke lov!!! jeg skal meie han ned!!! fordi jeg ikke må stoppe!!! - bryter du grunnprinsippet i veitrafikkloven. Denne skal du med førerkortet kunne: Anonymkode: 97477...0e9 Her tillegger du meg egenskaper som er helt bak mål. Ja jeg kjefter på dem, men kjører ikke aggressivt eller truende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå