Folkabernard Skrevet 29. januar 2021 #21 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg gjør det for å vise hvem som er sjefen. Noen går veldig bestemt over fotgjengerfeltet. Jeg synes det da er gøy og late som jeg ikke stopper for så å gjøre det. Litt det samme som når jeg kjører i sølepytter ved bussholdeplasser Syklistene er mine hovedfiender på vegen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 29. januar 2021 #22 Del Skrevet 29. januar 2021 Føsleguri skrev (5 minutter siden): Jeg lurer på hvor i landet dette skjer - jeg har aldri opplevd det her jeg bor. Det skjer overalt, men har inntrykk av at det er verre jo nærmere sentrum av et sted man kommer. Og i enkelte andre land er det jo gjerne sånn at ingen bilførere respekterer fotgjengerovergangene, så vi er ikke så ille i Norge. Som bilist kan jeg si at det er ikke alle fotgjengere som er like enkle å se, har man svarte klær når det er mørkt, går man mer eller mindre i ett med omgivelsene. Og så er det de som ser ut som de enten skal fortsette å stå i ro eller gå forbi, men så plutselig hiver seg ut i fotgjengerfeltet. Da tenker jeg at folk må skylde seg selv. Men jeg går også, og har aldri opplevd at folk mer eller mindre gasser på når de ser jeg krysser, hvis jeg er i tvil om at sjåføren har sett meg, er jeg veldig oppmerksom, men har enda ikke vært med på at folk ikke stopper i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #23 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg ser dette veldig sjelden. Faktisk kan jeg telle på fingrene hvor mange ganger jeg har sett dette de siste 10 årene. Men det jeg ser ofte er folk som kjører under fartsgrensen når det ikke er noe god grunn til det, uten å slippe biler bak forbi. Det er utrolig egoistisk og til hinder for øvrig trafikk. Noen mennesker er rett og slett dumme, beklager men de er det. Anonymkode: 81172...64a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #24 Del Skrevet 29. januar 2021 2 minutter siden, Folkabernard said: Jeg gjør det for å vise hvem som er sjefen. Noen går veldig bestemt over fotgjengerfeltet. Jeg synes det da er gøy og late som jeg ikke stopper for så å gjøre det. Litt det samme som når jeg kjører i sølepytter ved bussholdeplasser Syklistene er mine hovedfiender på vegen Gjør du det med meg, så blir det en kamp om hvem som faktisk er sjefen. Jeg med retten på min side, eller du som kjører på meg? Får kanskje håpe vi ferdes på forskjellige sider av landet 😄 PS; alle har sålangt stoppet - enkelte har måttet trykke litt vel på bremsen, men stoppe gjør dere. Anonymkode: 1b17a...e1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ansvar Skrevet 29. januar 2021 #25 Del Skrevet 29. januar 2021 Noen fotgjengere ser seg ikke for. Selv om man har har rett til å gå over veien, og alle biler skal stoppe, så må man selv klare å forstå at verden ikke er perfekt, folk gjør feil av og til, og det finnes noen idioter (både de som går og kjører bil) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #26 Del Skrevet 29. januar 2021 For de som er usikker på seg selv når de skal over veien. Viktig å få blikkontakt med sjåføren når man skal over veien. Anonymkode: 81172...64a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #27 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg bor ved Storo i Oslo og opplever at i alle fall 7/10 bilister ikke stopper opp for meg når jeg skal over fotgjengerfeltene selv om det er veldig oversiktlig. Tenker egentlig at de bare er noen egoister Anonymkode: 60e8d...91e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #28 Del Skrevet 29. januar 2021 Vet ikke om jeg er blitt tatt av confirmation bias, men når jeg opplever dette er det så å si ALLTID Tesla! Det skjer såpass ofte at jeg har begynt å bare stoppe opp om jeg ser det er en Tesla som kommer kjørende. Det er også de som tar de styggeste forbikjøringene når jeg kjører på lengre turer, jeg ser generelt mye styggere kjøring av Teslabiler enn BMW. Har fått et ganske greit inntrykk av at de føler seg viktigere enn folk rundt seg, hvorfor skal man ellers ikke stoppe en bil med automatgir. Anonymkode: 117c7...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #29 Del Skrevet 29. januar 2021 Skjer meg relativt ofte i Oslo. Føler spesielt der det er veldig trafikkerte lyskryss, hvor det gjerne er grønn mann for fotgjengere, men lov å kjøre for biler som kommer fra venstre. Jeg tror de har angst for å stoppe midt i krysset og lage trafikkaos, og heller vil kjøre ned en fotgjenger. Det er et sånt kryss ved jobben min som jeg har utsikt til fra pulten, jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har blitt meid ned der. En ung mann mistet begge beina der i forfjor, påkjørt av buss som kom rundt svingen. Jeg aner ikke hva som feiler dem, jeg tror de synes det er fælt og flaut å bli sittende "fast" midt i krysset og vil bare ut av det fort som faen, og ser mer på andre biler fra venstre enn etter fotgjengere. Det har også skjedd flere ganger på helt vanlige kryss, hvor jeg møter øynene til sjåføren og de bare kjører over rett foran meg. Akkurat som siden jeg ikke har kommet så langt i feltet så kan de bare kjøre der. Da slår jeg ut armene i sånn "WTF"-stil og håper de skammer seg, men skulle jo ønske jeg hadde et par egg eller noe i lommen for den type situasjoner. En gang det skjedde med en buss så hadde en mann som gikk ved siden av meg en paraply og smalt den i bussen og rope. Men han holdt nesten på å bli påkjørt også, bussen var rett foran nesa hans liksom, skjønner han reagerte med illsinne. Anonymkode: 94593...188 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #30 Del Skrevet 29. januar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke om jeg er blitt tatt av confirmation bias, men når jeg opplever dette er det så å si ALLTID Tesla! Det skjer såpass ofte at jeg har begynt å bare stoppe opp om jeg ser det er en Tesla som kommer kjørende. Det er også de som tar de styggeste forbikjøringene når jeg kjører på lengre turer, jeg ser generelt mye styggere kjøring av Teslabiler enn BMW. Har fått et ganske greit inntrykk av at de føler seg viktigere enn folk rundt seg, hvorfor skal man ellers ikke stoppe en bil med automatgir. Anonymkode: 117c7...ef0 Jeg ser helt fjerne Tesla sjåfører. Men her ser jeg at de kjører langt under fartsgrensen (som om de eier veien) i sin arroganse og egoismeverden. Slepper aldri noen biler bak forbi heller. Dette er folk jeg aldri ville vært venner med. Anonymkode: 81172...64a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #31 Del Skrevet 29. januar 2021 Vi må ikke glemme de lite hensynfulle syklistene som lever i sin egen psykose-boble. Anonymkode: 81172...64a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #32 Del Skrevet 29. januar 2021 Hvis jeg ikke stopper er det fordi folk ser usikre ut og ikke klart signaliserer at de skal over. Enkelte henger ved overganger uten at de skal over. Anonymkode: 80800...79f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #33 Del Skrevet 31. januar 2021 Flashback til den gangen jeg krysset et gangfelt og taxien et godt stykke ned i veien ga gass og feide mot meg. Han rakk ikke fram i tide, men hva faen.. Burde tatt løyvenummeret og meldt fra. Men ble litt for paff av hele greia. Anonymkode: 75388...74b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasitt Skrevet 2. februar 2021 #34 Del Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 12.17): Hva er det som gjør at dere ser fotgjengere i øynene, ler litt for dere selv og velger å ikke stoppe? Eller gasser på ekstra når det åpenbart at noen er på vei over veien. Jeg regner med at det ikke er noen som vil svare fordi det jo ikke akkurat noe å skryte av, men her kan dere være anonyme, så jeg håper noen kan oppklare dette. Hva er motivasjonen? Er det at dere oppdager fotgjengere for sent og synes det er flaut å bråstoppe ( det er faktisk flauere å kjøre ned folk altså) , er det fordi dere er late/stressa og ikke vil sløse med sekundene? Ikke ser dem?Eller er det fordi dere synes det er morsomt å se ansiktsuttrykket til folk som må bråstoppe for dere? Jeg klarer meg. Jeg innser at det finnes folk som aldri burde kjørt bil og jeg er rask nok til å selv bråstoppe og ikke fullføre fotgjengerfeltet ved behov, men en dag er det en bevegelseshemmet, svaksynt eller et barn som krysser deres vei. Da hjelper det ikke å være etterpåklok. Jeg sitter igjen med et spørsmål: hvorfor? Anonymkode: 3db5f...bfa Jeg stopper alltid for fotgjengere, for jeg vil ikke ha skylden for en ulykke. Jeg pleier også å være nokså forutseende hvilke fotgjengere som kan finne på å gå ut i fotgjengerfeltet uten å se seg om. Dog er det et stort problem i Oslo sentrum at fotgjengere bare valser ut i veien uten å se seg om og uten å gi tegn med kroppen. Gjerne med nesa plantet godt ned i telefonen og med støyreduserende ørepropper eller hodetelefoner. Da er det ikke så lett å stoppe når jeg som sjåfør er 1 meter fra feltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revenmann29 Skrevet 3. februar 2021 #35 Del Skrevet 3. februar 2021 Stopper alltid, uavhenging om dem går av sykkelen eller sykkler eller springer. Om du ikke har tid til å stoppe for en fotgjenger, eller ikke orker, så fortjener du ikke å ha lappen. Enkelt å greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 4. februar 2021 #36 Del Skrevet 4. februar 2021 Det er noen sjåfører som faktisk ikke er bevisst på fotgjengere. Jeg har selv som fotgjenger opplevd dette. Det har gått bra med meg. Hvorfor? Fordi jeg ikke er en typisk norsk fotgjenger som bare går rett ut i veien uten å være sikker på at bilene stopper. Ikke bare det, men jeg vinker og. Norske fotgjengere er bortskjemte! Joda, de har retten på sin side, men hva hjelper vel det når de ligger på sykehus, fordi de ble påkjørt av demente Ingolf Sjåfør på 89 år (riktignok kjører han en Yaris)? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #37 Del Skrevet 4. februar 2021 Revenmann29 skrev (18 timer siden): Stopper alltid, uavhenging om dem går av sykkelen eller sykkler eller springer. Om du ikke har tid til å stoppe for en fotgjenger, eller ikke orker, så fortjener du ikke å ha lappen. Enkelt å greit. Du stopper også for fotgjengere i mørkret uten refleks som du ikke ser? Anonymkode: db1cd...08b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #38 Del Skrevet 4. februar 2021 Jeg har merket det samme. Nå sykler jeg som regel, men jeg stopper alltid helt når jeg skal krysse en vei, med mindre det ikke er noen andre biler i nærheten. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er så vanskelig for biler å stoppe for syklister, og fotgjengere, de får opp farten igjen mye lettere enn de som går/sykler. Jeg sykler aldri i veien, kun på fortau/sykkelvei og viser selvfølgelig alltid hensyn til andre. Anonymkode: 5d6e9...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #39 Del Skrevet 4. februar 2021 Vi har et sted i nabolaget som irriterer meg. Det er ingen merking eller skilt, men mye folk går over veien der alikevel. Ofte uten å se seg for. Og dette er et sted med mye trafikk, rett ved en rundkjøring. Skremer meg skikkelig! Også er jeg enig i det noen sier om at det noen ganger er vansklig å se at folk skal over. De går målrettet rett frem, så plutselig bråsnur de og går tvers over veien uten å se seg for. Er det så vansklig å gi et lite tegn med hånden, eller stoppe og se seg for?? Anonymkode: 593b8...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #40 Del Skrevet 4. februar 2021 Jeg går som regel over uansett. Det er et fotgjengerfelt, de må stoppe, og jeg er ikke så glad i livet for tiden at det hadde gjort så mye. Det er ikke så stor fart at jeg nok i verste fall hadde knekt et bein eller en arm. Noen er litt vel raske slik at de bare durer frem, men de hadde fått seg litt av en konsekvens (og kommet mye senere til hva de enn må rekke) om de mot formodning skulle kjøre på meg. De leker med ilden, akkurat som meg som bare går over. Dere får tenke på det neste gang for de av dere som ikke stopper for fotgjengere. Det er ikke jeg som får skylden, det er dere. Anonymkode: 00100...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå