Gå til innhold

Til dere som ikke stopper for fotgjengere ved fotgjengerfeltet. Hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at dere ser fotgjengere i øynene,  ler litt for dere selv og velger å ikke stoppe? Eller gasser på ekstra når det åpenbart at noen er på vei over veien. 

Jeg regner med at det ikke er noen som vil svare fordi det jo ikke akkurat noe å skryte av,  men her kan dere være anonyme, så jeg  håper noen kan oppklare dette. Hva er motivasjonen? Er det at dere oppdager fotgjengere for sent og synes det er flaut å bråstoppe ( det er faktisk flauere å kjøre ned folk altså) , er det fordi dere er late/stressa og ikke vil sløse med sekundene? Ikke ser dem?Eller er det fordi dere synes det er morsomt å se ansiktsuttrykket til folk som må bråstoppe for dere? 

Jeg klarer meg. Jeg innser at det finnes folk som aldri burde kjørt bil og jeg er rask nok til å selv bråstoppe og ikke fullføre fotgjengerfeltet ved behov,  men en dag er det en bevegelseshemmet, svaksynt eller et barn som krysser deres vei. Da hjelper det ikke å være etterpåklok. Jeg sitter igjen med et spørsmål: hvorfor? 

Anonymkode: 3db5f...bfa

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stopper for fotgjengere men ikke syklister.

Er den tullingen som kjefter på sykkel-tullingene om de sykler over og deler ut refleks til de som går uten nå i mørketida

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Samme her. Blir helt satt ut hvis en syklist sykler rett foran meg, og plutselig tar en brå venstre over fotgjengerfeltet uten å gi tegn. Tuter hardt og gjør WTF med hendene. Tror de jeg er synsk/gidder å ha mord på rullebladet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler aldri, men det hender at jeg ikke stopper og det er en grunn, byen jeg bor i består av gater rett opp og ned, de blir veldig glatte og hver eneste vinter sklir biler nedover og bakover i de gatene, midt i bakkene er det fotgjengerfelt, de aller fleste fotgjengere i byen her er klar over problematikken og vinker bilister videre oppover, noen få valser ut i veien som de jo har rett på. Så for å unngå trafikkork og biler på kryss og tvers, og for å unngå skli bakover hender det jeg kjører på og ikke stopper. Men ser jeg at fotgjengeren er på tur over eller ut i veien kjører jeg de ikke ned da.

Anonymkode: 85b6e...0e5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg stort sett stopper for fotgjengere, men noen ganger kan det ha vært slik at noen fotgjengere er for dårlige til å vise tegn til at de skal over fotgjengerfeltet. Jeg kan for eksempel tolke det slik at de skal rett fram, før de plutselig tar en brå venstre og er på vei ut i veien. Noen ganger feilbedømmer jeg rett og slett farten til fotgjengeren og tror jeg har bedre tid enn jeg har, og det du tolker som latter, kanskje heller er et usikkert "beklager, jeg bomma!!"-smil.

Og så har man rett og slett de som er egotryner, og som ikke gidder ta hensyn til andre. Det ser vi også blant noen fotgjengere som har all verdens tid over gangfeltet, til tross for at de ser at de lager kork (men dette er kanskje de samme menneskene som ikke stopper for andre når de selv kjører bil)

Anonymkode: e599a...e36

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant emne. For å komme meg til nærbutikken må jeg over ett gangfelt. Området er oversiktlig både for bilister og myke trafikanter. Jeg gir tegn til at jeg skal over og forsøker å få øyekontakt med møtende bil. De fleste som gir faen og bare durer på, de ser en annen vei idet de passerer. De skammer seg vel, og later som at "det der skjedde ikke🤫". Folk gir faen, de er sent ute til ett eller annet osv. Har lært meg til å være litt på og bare gå over (hvis bilen er langt nok unna til at det er forsvarlig) istedetfor å være høflig og bli pisset på.

Anonymkode: 718e3...239

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stopper for alle, også syklister, gravide, utenomjordiske og klovner på trehjuling. Herregud så klamme noen folk skal være med å oppdra andre og å føle sine rettigheter krenket! Vær grei i trafikken, slipp folk frem, og ha tro på at du kommer til målet ditt, uansett. Om det nå er ett minutt tidligere eller tre minutter senere utgjør da ingen verdens forskjell.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg ikke stopper for fotgjengere fordi jeg ikke ser de i mørket. Bruk refleks og nok refleks!!!

Anonymkode: a9608...b91

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snur problemstillingen på hodet jeg: Hvorfor valser dere fotgjengere ut i fotgjengerfeltet uten å forsikre dere om at bilen som nærmer seg har sett dere og er i ferd med å stoppe? Dette er særlig skummelt når det er mørkner og fotgjengerene ikke bruker (nok) refleks.

Det ene fotgjengerfeltet i nærområdet her er ligger rett etter en sving og det ligger en garasje ganske nær veien der som gjør at fotgjengere kommer ned veien foran den er de ikke synlige for bilene før de dukker opp i fotgjengerfeltet. Jeg skulle ønske folk klarte å tenke seg til at det ville være lurt å stoppe opp et sekund eller tre så bilene hadde sjans til å se dem før de vandret ut i veien, men det skjer så godt som aldri. 

Anonymkode: 585d9...8ed

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever, absurd nok, at folk er enda dårligere til å stoppe for meg når jeg går med barnevogn, leier et lite barn, eller nå når jeg er veldig, veldig gravid. 

Jeg antar det er fordi jeg da står helt stille og venter til jeg er bom sikker på at bilen stopper, og at enkelte bilister tolker det som at jeg ikke har tenkt å gå... Man må tydeligvis begynne å gå ut i fotgjengerfeltet og tvinge dem til å stoppe, ellers blir det tolket som at man har tenkt å slippe dem foran.. 

Anonymkode: 1c0c6...25c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det som gjør at dere ser fotgjengere i øynene,  ler litt for dere selv og velger å ikke stoppe? Eller gasser på ekstra når det åpenbart at noen er på vei over veien. 

Jeg regner med at det ikke er noen som vil svare fordi det jo ikke akkurat noe å skryte av,  men her kan dere være anonyme, så jeg  håper noen kan oppklare dette. Hva er motivasjonen? Er det at dere oppdager fotgjengere for sent og synes det er flaut å bråstoppe ( det er faktisk flauere å kjøre ned folk altså) , er det fordi dere er late/stressa og ikke vil sløse med sekundene? Ikke ser dem?Eller er det fordi dere synes det er morsomt å se ansiktsuttrykket til folk som må bråstoppe for dere? 

Jeg klarer meg. Jeg innser at det finnes folk som aldri burde kjørt bil og jeg er rask nok til å selv bråstoppe og ikke fullføre fotgjengerfeltet ved behov,  men en dag er det en bevegelseshemmet, svaksynt eller et barn som krysser deres vei. Da hjelper det ikke å være etterpåklok. Jeg sitter igjen med et spørsmål: hvorfor? 

Fordi de er syke sadister.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Interessant emne. For å komme meg til nærbutikken må jeg over ett gangfelt. Området er oversiktlig både for bilister og myke trafikanter. Jeg gir tegn til at jeg skal over og forsøker å få øyekontakt med møtende bil. De fleste som gir faen og bare durer på, de ser en annen vei idet de passerer. De skammer seg vel, og later som at "det der skjedde ikke🤫". Folk gir faen, de er sent ute til ett eller annet osv. Har lært meg til å være litt på og bare gå over (hvis bilen er langt nok unna til at det er forsvarlig) istedetfor å være høflig og bli pisset på.

Anonymkode: 718e3...239

Akkurat det der er noe som stadig fascinerer meg. De fleste som ikke stopper når jeg står ved overgangen har blikket festet godt rett frem, stram i maska, nesten så jeg hører "ser deg ikke ser seg ikke ser deg ikke". De er i en helt annen kategori enn de som faktisk beveger på hode og øyne og kanskje registrerer meg for sent, og enten flasher en beklagende mine eller viser at de så meg men gir beng. De som bare glor rett frem virker som om de vil ha muligheten til bruke unnskyldningen "så deg ikke", samtidig som de fremstår som inkompetente sjåfører som ikke er observante ved gangfeltene.

Anonymkode: 62d6a...5f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg ler ikke eller noe sånt, og har aldri opplevd det selv som fotgjenger. Tenker at de som har en sånn oppførsel ikke kommer til å svare i denne tråden. 

Det hender at jeg kjører uten å stoppe. Jeg lurer på om enkelte fotgjengere tror at de er mer synlige enn de er for de som kjører bil og egentlig det samme med syklister. Eller egentlig spesielt syklister siden mange bare kjører rett ut uten å gå av sykkelen eller se seg for. Det er heller ikke alltid like lett å se om noen skal over, så jeg stiller spørsmål ved hvor åpenbart det er alltid. 

Om man står ved fotgjengerfelt og ser ut i trafikken frem og tilbake så er det ganske åpenbart, men ikke alle gjør det. Noen har kanskje stoppet opp akkurat der eller ser ikke ut som de skal over. Andre ganger er det ganske dårlig sikt selv om det for en fotgjenger kanskje ser ut som man er godt synlig. 

Men enkelte steder er det helt grusomt å være fotgjenger. Man må begynne å gå for at biler skal stoppe. Om man står og venter så er det ingen som gidder å stoppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har merka at hvis jeg går tur med hunden så stopper de ikke men om jeg går alene så stopper bilene oftere. Jeg vet ikke hvorfor. Bilistene gasser på og bare kjører om de ser meg med hund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sykle over gangfelt så lenge du tar hensyn til de som går. Når du sykler over gangfeltet regnes du ikke som en gående og andre kjørende vil ikke ha vikeplikt for deg. 

Du kan sykle i veien sammen med biltrafikk. Da skal du følge de samme trafikkreglene som andre trafikanter. Dette innebærer for eksempel at du

• har vikeplikt for trafikk fra høyre side

• har vikeplikt for gående som krysser gangfelt

• skal stoppe for rødt lys

• gir tegn når du svinger

• følger fartsgrensen

De aller færreste syklister gjør det her, hvorfor det? Har de en egen syk glede av å skremme bilførere når de slenger sykkelen rett ut i fotgjengerfeltet og forventer at bilen bråstopper for dem? Hva om den som kjører er ei ung jente under trening? 

De gående som går med mobil i øret eller har på ørepropper som ut av intet valser ut i gangfeltet, har de selvmordstanker eller noe? Hva om det kom en buss, eller en politibil i fart? 

I trafikken må en gjøre seg synlig, eventuelt strekke frem en hånd og indikere at nå skal du over. Om bilisten kjører knappe fra deg synes jeg det går an å slå i vinduet/taket, for vedkommende er jo en potensiell morder og bør ikke kjøre bil. 

Anonymkode: 1805d...df3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Føsleguri skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på hvor i landet dette skjer - jeg har aldri opplevd det her jeg bor.

Stavanger. Men det er like ille i Trondheim,  der jeg også har bodd 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg vet sikten er god, jeg har reflekser og det som er, så går jeg rett ut i veien ved fotgjengerovergang.

Jeg er alltid klar på at jeg tydlig har vist tegn, og det hender en og annen bråbremser og veiver med armene og whatnot - det driter jeg i grunn i.

Snakker altså ikke om å rigid hoppe ut i overganger fordi jeg har rett til det, men et "tiltak" for å gjøre folk som dundrer forbi fotgjengeroverganger uten å ta hensyn. 

Anonymkode: 1b17a...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stavanger. Men det er like ille i Trondheim,  der jeg også har bodd 

Veldig sant om Trondheim, har sett stygge episoder som nesten endte med påkjørsel flere ganger. Da var det rødt lys for bilisten til og med!

Anonymkode: 5a1ce...d52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føsleguri skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer på hvor i landet dette skjer - jeg har aldri opplevd det her jeg bor.

Jeg bor i Bergen, men har altså aldri opplevd det som et problem før jeg fikk barn og ikke tok sjansen på å gå uti forgjengerfeltet med mindre jeg var ett hundre prosent sikker på at de kom til å stoppe. 

Anonymkode: 1c0c6...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...