Gå til innhold

Hold ut gir inntrykk av at noe snart er over

Ukjent.

Anbefalte innlegg

Skulle nesten tro noen hadde blitt sensurert. Men det har virkelig ingen blitt. Folk har jo hylt opp siden de ikke fikk dra på hytten i begynnelsen av pandemien. Alle kommer til orde. Ikke begynn å klag på at dere ikke får klage da. For det får dere. Herlighet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10
Justlooking skrev (8 timer siden):

De som tør å stille et spørsmål blir hengt ut sosialt så man skal bare pent ha de riktige meningene 😊. Samt at mange synes alle har en plikt til å anmeldte venner og familie som KANSKJE bryter en anbefaling. Regjeringen og ikke minst media har skap en fryktkultur som gir skremmende konsekvenser. På så utrolige mange måter... Stakkars små barn som vokser opp i denne frykten og blir helt skrekkslagne om de ser en person uten munnbind feks.

Vi er så indoktrinert at om man ser et «gammelt» bilde fra ett år tilbake med folk tettpakket på konserter eller forballkamp, så ser det helt merkelig ut 😊

Det handler ikke om å ha de "rette" meningene, men forståelse. Å konspirere om viruset sin effekt er jo egentlig helt bak mål. Vi har nok info til å kunne forstå at dette kødder vi ikke med og derfor setter inn tiltak. 

Det er ikke mye redsel i samfunnet vårt, med noen unntak. Heller fornuft. Hadde vi ikke hatt tiltakene, da hadde du sett redsel og en langt større skade på barn og unge enn å se en med munnbind i ny og ne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (18 timer siden):

Det er et kommentarfelt til artikkelen på Facebook, men svært få kommentarer. Som vanlig når noen er kritiske så tør ikke folk å kommentere. (For øvrig usikker på om Dagsavisen pleier å ha veldig mye kommentarer på fb). 

Det har rabla fullstendig dessverre. Galskapen vil ingen ende ta. Og i tiltakspakken gir de smuler til psykisk helse. Jeg tror ikke de skjønner hva de gjør med folk. 

Eller kanskje motsatt. Kanskje er det vi som ikke har skjønt at myndighetene ikke egentlig bryr seg så veldig mye om oss. Tilliten er i alle fall enorm og ganske seig og urokkelig blant brorparten. Selv har jeg mistet mye av den for lenge siden. Det pga andre ting. De har i alle fall ikke kjørt landet i en retning som har vært godt for, eller lyttende til, folket.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Smukka skrev (På 29.1.2021 den 12.57):

Det snakkes fra statsministeren i dag om 3 scenarioer, der det mest pessimistiske går ut og forbi 2021. Det er nok en grunn til at dette nå blir nevnt. Skal en beholde fatningen blant folket så godt det lar seg gjøre, må det introduseres på mildest mulig måte. Deretter øke inntrykket av det gradvis.

At tiltakene går langt forbi 2021 er jeg rimelig sikker på. Det dukker opp for mange x-faktorer fremover

Samme her. 

Justlooking skrev (På 29.1.2021 den 16.14):

De som tør å stille et spørsmål blir hengt ut sosialt så man skal bare pent ha de riktige meningene 😊. Samt at mange synes alle har en plikt til å anmeldte venner og familie som KANSKJE bryter en anbefaling. Regjeringen og ikke minst media har skap en fryktkultur som gir skremmende konsekvenser. På så utrolige mange måter... Stakkars små barn som vokser opp i denne frykten og blir helt skrekkslagne om de ser en person uten munnbind feks.

Vi er så indoktrinert at om man ser et «gammelt» bilde fra ett år tilbake med folk tettpakket på konserter eller forballkamp, så ser det helt merkelig ut 😊

Jepp. Enig. 

Jeg tror at hele pandemien er med på å endre hvordan vi ser på hele samfunnet, og ikke minst hvordan man ser på de som styrer landet. 

Endret av Sylveon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hold ut" er i realiteten en løgn. Som det skrives så er det en underliggende antagelse at "lidelsen" snart vil være over. Denne situasjonen, med strenge smitteverntiltak, kommer til å være i beste fall ut 2021 - mest sannsynlig sommeren 2022. Og det er hvis det ikke oppstår ytterligere problemer i vaksineringen. Regjeringen har sviktet det norske folk ved å outsource vaksinekjøp til det fullstendig ubrukelige EU.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SoWhat? skrev (På 30.1.2021 den 0.10):

Skulle nesten tro noen hadde blitt sensurert. Men det har virkelig ingen blitt. Folk har jo hylt opp siden de ikke fikk dra på hytten i begynnelsen av pandemien. Alle kommer til orde. Ikke begynn å klag på at dere ikke får klage da. For det får dere. Herlighet. 

Jada, jeg får.

Men venninnen min som er sykepleier får i praksis ikke. Hun ble kalt inn til sjefen for tilsnakk fordi kollegaer har tystet om innlegg på facebook som problematiserer enkelte av tiltakene. Flere av legene og av de andre sykepleierene er enige med henne, men det kan ikke snakkes fritt om.

Venninnen min som er politi får heller ikke. De må ligge lavt med sine egentlige meninger for å ikke få problemer på jobb.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (12 minutter siden):

Jada, jeg får.

Men venninnen min som er sykepleier får i praksis ikke. Hun ble kalt inn til sjefen for tilsnakk fordi kollegaer har tystet om innlegg på facebook som problematiserer enkelte av tiltakene. Flere av legene og av de andre sykepleierene er enige med henne, men det kan ikke snakkes fritt om.

Venninnen min som er politi får heller ikke. De må ligge lavt med sine egentlige meninger for å ikke få problemer på jobb.

Hva var det venninnen din skrev da? Og hvordan vet hun at flere av legene og sykepleierne er enige med henne? Noen tystet jo, og tviler vel på at de er i fåtall. 

Men ellers så er både sykepleiere og politi i den posisjonen at det ikke er smart å offentliggjøre motstand eller uenighet da de behandler pasienter og må håndheve lover og påbud. Det sier seg selv. 

Og så må du tenke på at det er flere ting disse yrkesgruppene ikke kan gå offentlig ut med. En lege som er for legalisering av hasj, kan ikke legge det ut offentlig. Heller ikke politi. Du må se at dette gjelder flere områder. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (På 29.1.2021 den 16.33):

Her er jeg helt enig. Og jeg blir så provosert når tilgangen til alkohol skaper mer debatt og aktivitet blandt politkerne enn manglende tilgang på lovfestet undervisning.

Spesielt provosert ble jeg da det kom en uttalelse i forbindelse med spørsmålet om eksamen for ungdomsskole og VGS. Argumentet for, av en lærer, var at det var en av de få mulighetene til ekstrainntekt lærerne har! Først møter de ikke opp til den digitale undervisningen, eller fremstår som totalt uforberedt, men forventer allikevel at elevene skal ha tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap til at de kan få sin ekstrainntekt som sensor ved eksamen! Paradokset her, er jo at lærerne tydeligvis mener at elevene fint kan lære fagstoffet på egen hånd. Uten lærere.

Hva er det for noe tull? Lærere og lærerorganisasjoner har jo bedt om at elevene skal slippe eksamen. Det er politikerne som ikke kan bestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (43 minutter siden):

Hva var det venninnen din skrev da? Og hvordan vet hun at flere av legene og sykepleierne er enige med henne? Noen tystet jo, og tviler vel på at de er i fåtall. 

Men ellers så er både sykepleiere og politi i den posisjonen at det ikke er smart å offentliggjøre motstand eller uenighet da de behandler pasienter og må håndheve lover og påbud. Det sier seg selv. 

Og så må du tenke på at det er flere ting disse yrkesgruppene ikke kan gå offentlig ut med. En lege som er for legalisering av hasj, kan ikke legge det ut offentlig. Heller ikke politi. Du må se at dette gjelder flere områder. 

Hun vet de fordi det er det de sier på tomannshånd, eller på pm. Og de er i et mindretall ja, men ikke som i at det bare er noen få. Kanskje 70/30? 80/20? 

Hun uttalte blant annet at hun var uenig i at man stenger for trening, siden det er svært viktig for folkehelsen, og at langtidsvirkningene av å ikke trene muligens vil gjøre mer skade på folkehelsen enn corona vil gjøre.

Jeg har da sett leger uttale seg for legalisering av hasj, hvor står det at de ikke kan det? 

Eller tenkte du da på intern-justis, ala corona-sensuren?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Example skrev (På 29.1.2021 den 23.57):

Tidsaspektet er problemet. Myndighetene vet det tar tid, men det vil virke demotiverende å si det. Problemet nå er at man har ropt ulv for lenge, og de falske korte tidene man setter inn tiltak ikke stoler på. Derfor dro folk på polet forrige lørdag. Man sier to uker, men det kan like godt være to måneder eller to år.

Det er her kjernen ligger:

Jeg vet ikke om politikerne tror at de taper ansikt om de sier "vi vet ikke". 

Grunnen til at jeg er lei er at jeg ikke liker å bli fortalt åpenbare eventyr. I Bergen har vi hatt strenge tiltak siden  midten av september, som ble løsnet for tidlig før jul og så kom de nasjonale tiltakene med begrensninger etter at man hadde sagt at hvis man er flink nå blir det en normal jul. Det ble ingen normal jul, og DET skjønte alle med IQ nok til å kunne knytte skolissene selv. Så da sitter jeg igjen med at politikerne enten er fullstendig evneveike eller de vet at de lyger og lyger likevel. Ingen av de to tingene er tillitsskapende.

Det andre problemet er meningsløse tiltak: steng alt som er gøy, alt som er av fritidsaktiviteter og kultur, for barn og unge. MEN landslag ditt og militærøvelse datt - DET skal gjennomføres. Og så er det uforutsigbarheten - det går fint - fint - fint - fint - steng nå kl 12 (drit i at kranene og kjøleskapene er fulle av mat som må kastes). Altså: en ting er mars 2020 da man visste svært lite. Noe helt annet er januar 2021!

Og så kommer importsmitten! Send hele landet på hjemmekontor, hjemmeskole og steng ned. Bortsett fra grensen - her synes vi det er kjempekos hvis du har lyst å teste deg og fint hvis du går i karantene - ikke noe krav der altså - men fint hvis du gjør det lissom. Vi måtte til januar 2021 før man skjønte at dette hullet måtte tettes. 

Så kommer selvsagt nedbyggingen av FHIs testkapasitet, manglende beredskapslager og dårlig forberedelse på tross av påpeking fra WHO for lenge siden om faren for en pandemi. Jeg er selvsagt helt enig i at det ikke er mye å gjøre med det akkurat nå - dette trylles ikke frem over natten midt i en pandemi. Men hvis ikke dette får konsekvenser for hvordan vi har stelt oss hittil da forstår jeg lite.

Jeg mener at regjeringen må tåle kritikk for håndteringen og måten det kommuniseres på for her er det forbedringspotensiale. Og så må de slutte å fortelle eventyr - hvis du lyger selv når andre vet at du lyger da taper du publimkumet ditt og da har du ikke lenger tillit blant de du stiller krav til.

PS: Det er en del som hopper til og påstår en rekke ting om folk som skriver kritisk. Jeg vil bare understreke at jeg fortsatt sitter på hjemmekontor, forholder meg til noen få venner i en kohort, går lite ut, bruker kollektivtransport sjelden - og da med munnbind, vasker hender og holder avstand. Jeg fraråder ingen å følge smittevernrådene - og jeg er ikke uenig i disse rådene heller. Det jeg kritiserer er en kommunikasjon som forutsetter at tilhørerne er tre år gamle naive barn som ikke ser lenger frem enn til neste pressekonferanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (24 minutter siden):

Grunnen til at jeg er lei er at jeg ikke liker å bli fortalt åpenbare eventyr. I Bergen har vi hatt strenge tiltak siden  midten av september, som ble løsnet for tidlig før jul og så kom de nasjonale tiltakene med begrensninger etter at man hadde sagt at hvis man er flink nå blir det en normal jul. Det ble ingen normal jul, og DET skjønte alle med IQ nok til å kunne knytte skolissene selv. Så da sitter jeg igjen med at politikerne enten er fullstendig evneveike eller de vet at de lyger og lyger likevel. Ingen av de to tingene er tillitsskapende.

Det andre problemet er meningsløse tiltak: steng alt som er gøy, alt som er av fritidsaktiviteter og kultur, for barn og unge. MEN landslag ditt og militærøvelse datt - DET skal gjennomføres. Og så er det uforutsigbarheten - det går fint - fint - fint - fint - steng nå kl 12 (drit i at kranene og kjøleskapene er fulle av mat som må kastes). Altså: en ting er mars 2020 da man visste svært lite. Noe helt annet er januar 2021!

Og så kommer importsmitten! Send hele landet på hjemmekontor, hjemmeskole og steng ned. Bortsett fra grensen - her synes vi det er kjempekos hvis du har lyst å teste deg og fint hvis du går i karantene - ikke noe krav der altså - men fint hvis du gjør det lissom. Vi måtte til januar 2021 før man skjønte at dette hullet måtte tettes. 

Så kommer selvsagt nedbyggingen av FHIs testkapasitet, manglende beredskapslager og dårlig forberedelse på tross av påpeking fra WHO for lenge siden om faren for en pandemi. Jeg er selvsagt helt enig i at det ikke er mye å gjøre med det akkurat nå - dette trylles ikke frem over natten midt i en pandemi. Men hvis ikke dette får konsekvenser for hvordan vi har stelt oss hittil da forstår jeg lite.

Jeg mener at regjeringen må tåle kritikk for håndteringen og måten det kommuniseres på for her er det forbedringspotensiale. Og så må de slutte å fortelle eventyr - hvis du lyger selv når andre vet at du lyger da taper du publimkumet ditt og da har du ikke lenger tillit blant de du stiller krav til.

PS: Det er en del som hopper til og påstår en rekke ting om folk som skriver kritisk. Jeg vil bare understreke at jeg fortsatt sitter på hjemmekontor, forholder meg til noen få venner i en kohort, går lite ut, bruker kollektivtransport sjelden - og da med munnbind, vasker hender og holder avstand. Jeg fraråder ingen å følge smittevernrådene - og jeg er ikke uenig i disse rådene heller. Det jeg kritiserer er en kommunikasjon som forutsetter at tilhørerne er tre år gamle naive barn som ikke ser lenger frem enn til neste pressekonferanse.

Takk for god beskrivelse

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (32 minutter siden):

Politikere kan ikke si at de ikke vet. Da mister folk og journalister ihvertfall besinnelsen. Syns jeg hører ramaskriket som krever svar og viten. Jotakk 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
SoWhat? skrev (1 time siden):

Politikere kan ikke si at de ikke vet. Da mister folk og journalister ihvertfall besinnelsen. Syns jeg hører ramaskriket som krever svar og viten. Jotakk 

Så da er det mye lurere å lage tiltak som skal vare i 14 dager, nei ooops 3 uker, nei oops 4 uker ... Og det er virkelig smart å si at det blir mulig å reise på ferie i juli men til grønne land - fy dro dere til grønne land de er nå gul - fysj til alle dem som dro ferie. Men hvis dere er flinke nå til høsten så får vi en friere jul - nei oooops de som har stor stue kan få lov å invitere 10 stk to ganger i julen alle andre får spille poker om hvem som får komme. Oi oi oi oi stigende smitte etter jul - nå må vi "holde ut" enda strengere tiltak - ooooops importsmitte, folk var visst ikke snille og fulgte rådene om karantene og testing så nå må vi påby. Men familien som følger retningslinjene og som hadde karantene bolig klar, kunne fremvise negativ test de kunne ikke få unntak fra innreise fra USA - mens enhver polakk og litauer bare spaserer inn i månedsvis og ikke tørr å fortelle sjefen at de egentlig har nærkontakter som har vært syke.

Jeg tenker at de kan si at de ikke vet hvor lenge tiltakene kan vare og slutte å si "hvis dere er flinke nå så blir det en fin *putt inn den nærmeste offisielle ferie eller høytidsdag du kommer på*. Dette siste her vet vi alle nå etter 10,5 måneder med strenge begrensninger er tull. De må heller si at frem til alle er vaksinert gjelder 1 meters avstand, vask av hender og holde seg hjemme mest mulig som hovedregel og uten unntak. Så ved utbrudd av bølger eller mutasjoner må man være forberedt på nedstenging der det er utbrudd. 

Ordene "dugnad" og "hold ut" er totalt meningsløse og forslitte og de har null effekt på folk som ikke lenger har tillit til regjeringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (2 timer siden):

De sier jo stadig at det er en del ting de ikke vet. Samtidig vet de at samfunnet kommer til å være stengt denne våren. Ikke noe poeng i å holde på sånn som dette da.

Litt forutsigbarhet er også viktig. Den forutsigbarheten skaper folk flest seg selv nå. Vi vet at tidsrammer fra myndighetene ikke er til å stole på. Derfor må man forvente på ubestemt tid. Varsles det stenging av kjøpesenteret osv. utenfor disse sonene vi nå har, vi folk gå fullstendig amok i handlingen.

Polkøen i Sandvika var først og fremst et bilde på mistillit, ikke et tegn på alkoholisme i Norge. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (11 minutter siden):

De sier jo stadig at det er en del ting de ikke vet. Samtidig vet de at samfunnet kommer til å være stengt denne våren. Ikke noe poeng i å holde på sånn som dette da.

Litt forutsigbarhet er også viktig. Den forutsigbarheten skaper folk flest seg selv nå. Vi vet at tidsrammer fra myndighetene ikke er til å stole på. Derfor må man forvente på ubestemt tid. Varsles det stenging av kjøpesenteret osv. utenfor disse sonene vi nå har, vi folk gå fullstendig amok i handlingen.

Polkøen i Sandvika var først og fremst et bilde på mistillit, ikke et tegn på alkoholisme i Norge. 

Veldig enig.

Camilla Stoltenberg i FHI sier dette:

"– At vi skal være helt uten tiltak i 2021, er ikke lett å tenke seg, sier FHI-direktør Camilla Stoltenberg i et intervju med NRK søndag.

Med testing, smittesporing og isolering håper hun vi kan klare oss med minimalt inngripende tiltak.

– Det ville vært en stor fordel hvis vi da kun hadde de helt enkle tiltakene som å holde avstand, møte litt færre, vaske hendene og hoste i albuen, sier hun..

Per nå er vi langt unna å komme dit, mener hun."

De tiltakene hun presenterer som "kun" er jo stort sett de vi har å forholde oss til nå. Pga at de ikke etterleves, vil nedstengninger og slikt bare fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blondie65 skrev (15 minutter siden):

Så da er det mye lurere å lage tiltak som skal vare i 14 dager, nei ooops 3 uker, nei oops 4 uker ... Og det er virkelig smart å si at det blir mulig å reise på ferie i juli men til grønne land - fy dro dere til grønne land de er nå gul - fysj til alle dem som dro ferie. Men hvis dere er flinke nå til høsten så får vi en friere jul - nei oooops de som har stor stue kan få lov å invitere 10 stk to ganger i julen alle andre får spille poker om hvem som får komme. Oi oi oi oi stigende smitte etter jul - nå må vi "holde ut" enda strengere tiltak - ooooops importsmitte, folk var visst ikke snille og fulgte rådene om karantene og testing så nå må vi påby. Men familien som følger retningslinjene og som hadde karantene bolig klar, kunne fremvise negativ test de kunne ikke få unntak fra innreise fra USA - mens enhver polakk og litauer bare spaserer inn i månedsvis og ikke tørr å fortelle sjefen at de egentlig har nærkontakter som har vært syke.

Jeg tenker at de kan si at de ikke vet hvor lenge tiltakene kan vare og slutte å si "hvis dere er flinke nå så blir det en fin *putt inn den nærmeste offisielle ferie eller høytidsdag du kommer på*. Dette siste her vet vi alle nå etter 10,5 måneder med strenge begrensninger er tull. De må heller si at frem til alle er vaksinert gjelder 1 meters avstand, vask av hender og holde seg hjemme mest mulig som hovedregel og uten unntak. Så ved utbrudd av bølger eller mutasjoner må man være forberedt på nedstenging der det er utbrudd. 

Ordene "dugnad" og "hold ut" er totalt meningsløse og forslitte og de har null effekt på folk som ikke lenger har tillit til regjeringen. 

Jeg er helt enig i nest siste avsnitt. Og mer til. Jeg vet bare at folk og journalister krever svar alltid. Og kan de ikke gi det, så må det bli antagelser. Jeg tror ikke man nøyer seg med det. 

Det er og har vært, uoversiktlig. Jeg vet ikke hvor mye de vet, og hvor mye oversikt de har. Nå ble det oppstandelse pga mutasjoner. Ikke så lett. Men som nevnt. Enig i det nest siste avsnittet! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (På 29.1.2021 den 10.46):

https://www.dagsavisen.no/debatt/hold-ut-gir-inntrykk-av-at-noe-snart-er-over-1.1827006

Takk for at noen tør å kritisere. Dette innlegget traff meg rett i hjertet. Du skal for Guds skyld ikke stille ET eneste spørsmål.

Dagsavisen, du. Den hadde jeg helt glemt. Da jeg klikket meg inn på debattinnlegget husket jeg hvorfor. Det må jo være regjeringen som skal få svi. Det er sikkert de som står bak hele greia. De og kineserne.

Noen endelig tør å kritisere? Hva? Norge må være et av de minst farlige land å kritisere myndighetene.  

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som virkelig trodde dette ville gå over? Corona viruset er kommet for å bli. Helt usannsynlig at det vil bli utryddet fra hele verden. Det vil alltids overleve i en avsidesliggende krok.

På samme måte som at influensasensongen kommer hvert år, vil også dette komme tilbake i bølger. Og influensavaksine gis hver sesong, vil vi tilsvarende gi coronavaksine årlig.

Det vil ikke ta slutt før folket har fått nok av myndighetenes maktmisbruk og lockdown. Vi må nok ut i gatene for å si fra først.

Den gode nyheten er at viruset for de fleste er helt ufarlig. La oss heller prioriter å vaksiner utsatte grupper og finne helbredende metoder for dem som blir alvorlig syke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Solbakken skrev (4 minutter siden):

Noen som virkelig trodde dette ville gå over? Corona viruset er kommet for å bli. Helt usannsynlig at det vil bli utryddet fra hele verden. Det vil alltids overleve i en avsidesliggende krok.

På samme måte som at influensasensongen kommer hvert år, vil også dette komme tilbake i bølger. Og influensavaksine gis hver sesong, vil vi tilsvarende gi coronavaksine årlig.

Det vil ikke ta slutt før folket har fått nok av myndighetenes maktmisbruk og lockdown. Vi må nok ut i gatene for å si fra først.

Den gode nyheten er at viruset for de fleste er helt ufarlig. La oss heller prioriter å vaksiner utsatte grupper og finne helbredende metoder for dem som blir alvorlig syke.

Kan vi ta protester på videomøter? Please?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...