Gå til innhold

Over 300 færre dødsfall i 2020 enn før..

Gjest Nala79

Anbefalte innlegg

Tutte skrev (5 minutter siden):

Ja, det finnes jo selvfølgelig unntak den veien også. Men tror du f.eks alle barnefamilier med hjemmekontor og hjemmeskole har stresset mindre?Eller alle de som har mistet jobben eller står i fare for å miste jobben, og sliter økonomisk? Eller alle barn og unge som sliter hjemme? Dette var bare noen eksempler.

Men det er vel heller ikke de som vanligvis dør av hjerte- og karsykdommer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nala79 skrev (4 timer siden):

Skjønner..

Men Stoler du på faktisk.no? Det er så mange som ikke gjør det..

Det er mengder av mennesker som tror på «alternative fakta» og mener absolutt alle sammenheng mellom fakta, deskrediterer fakta. Det forandrer ikke at en tjeneste som faktisk.no er troverdig.

Først og fremst fordi den bruker gode grunnkilder, og tester påstander i formen de blir publisert.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra75 skrev (9 minutter siden):

Men det er vel heller ikke de som vanligvis dør av hjerte- og karsykdommer.

Nei, men skal fram til at psykisk stress er det verste helsemessig. Og det vel ikke bare hjerte- og karsykdommer vi snakker om her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at de som er mot tiltak har sluttet å lenke til statistikk for Sverige. Kan det ha sammenheng med at de nå har kommet til over 98 000 døde i 2020, mot litt over 90 000 i snitt de forrige 5 årene? Man må vel kunne si at de som under den første bølgen insisterte på at overdødeligheten ville jevne seg ut i løpet av året tok grundig feil.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (1 minutt siden):

Jeg legger merke til at de som er mot tiltak har sluttet å lenke til statistikk for Sverige. Kan det ha sammenheng med at de nå har kommet til over 98 000 døde i 2020, mot litt over 90 000 i snitt de forrige 5 årene? Man må vel kunne si at de som under den første bølgen insisterte på at overdødeligheten ville jevne seg ut i løpet av året tok grundig feil.

Jeg har skrevet om det flere ganger. Snittet er i overkant av 91000, i 2019 døde ca 88500. Det er ikke unormalt at et år med lav dødelighet følges av et år med høy dødelighet. Det døde flere i 1997 til tross for at det bodde nesten 2 millioner færre mennesker i Sverige på den tiden. 

Dødsfallene i Sverige taler tvert i mot for at dette er tidenes overreaksjon. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (27 minutter siden):

Nei, men skal fram til at psykisk stress er det verste helsemessig. Og det vel ikke bare hjerte- og karsykdommer vi snakker om her.

Det var det jeg snakket om i mitt første innlegg, som du svarte på, jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Petra75 skrev (8 minutter siden):

Det var det jeg snakket om i mitt første innlegg, som du svarte på, jo.

Ja, det er sant. Men de som i størst grad er utsatt for det er stort sett eldre. Og er nok ikke av gruppen som lever et hektisk liv lenger og farter hit og dit i stor grad lenger uansett.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (Akkurat nå):

Ja, det er sant. Men de som i størst grad er utsatt for det er stort sett eldre. Og er nok ikke av gruppen som lever et hektisk liv lenger og farter hit og dit lenger uansett.

Jo, folk over 50 kan da leve svært så hektiske liv? Min far på snart 80 farter østlandet rundt for å komme seg på diverse treff, og det er han langt i fra alene om. Det går fint an å leve hektiske og travle liv selv om man ikke lenger har små barn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (6 minutter siden):

Ja, det er sant. Men de som i størst grad er utsatt for det er stort sett eldre. Og er nok ikke av gruppen som lever et hektisk liv lenger og farter hit og dit i stor grad lenger uansett.

Ett av de bredeste smitteløpene i Norge var en busslass med pensjonister.

Gitt at vi ser en relativt stor andel med lang ettersykdom, skal vi slutte å bry oss så mye om død, og fokusere på hvor mange uføre vi tåler som resultat.

(Jeg har hele tiden forventet at totaldødligheten skulle gå ned; jeg har aldri skjønt tankegangen at det er umulig å se sammenhengen mellom trussel, mottiltak og konsekvenser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Tutte skrev (1 time siden):

Ja, det finnes jo selvfølgelig unntak den veien også. Men tror du f.eks alle barnefamilier med hjemmekontor og hjemmeskole har stresset mindre?Eller alle de som har mistet jobben eller står i fare for å miste jobben, og sliter økonomisk? Eller alle barn og unge som sliter hjemme? Dette var bare noen eksempler.

Hjemmeskole har kun vært i kortere perioder. Man hadde også mulighet å ta ut veldferdsdager ved behov. Hjemmekontor betyr også mer tid til andre ting. 

Vi har ganske grei utbetaling til de som blir permittert eller mistet jobben. Man går ikke fra 100% lønn til ingenting som i de fleste andre land. Bankene har gitt ekstra utsettelser/betale kun på renta, lånekassen har utvidet muligheten til å fryse lånet osv osv. Altså, vi har en pandemi uansett hvordan man vrir og vender på det, det blir det konsekvenser av, men vi er så ufattelig heldige, som vanlig, som ikke har sett større konsekvenser av det slik som mange andre land/mennesker. 

At unge mennesker sliter er ufattelig leit og jeg håper de klarer å få til bedre ordninger der. Desverre var det mange som sleit før corona også, men kanskje dette gjør at vi blir bedre på å håndtere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra75 skrev (3 minutter siden):

Jo, folk over 50 kan da leve svært så hektiske liv? Min far på snart 80 farter østlandet rundt for å komme seg på diverse treff, og det er han langt i fra alene om. Det går fint an å leve hektiske og travle liv selv om man ikke lenger har små barn.

Har aldri sagt at det bare er små barn som gjør livet hektisk. Men folk over 50 kan også være av de som sliter psykisk som følge av dette fordi de blant annet har mistet jobbene sine oppi denne pandemien. Jeg vet om mange. Igjen så finnes det unntak blant eldre, men det er jo en kjent sak at eldre ofte lever et roligere liv da de ikke lenger er i arbeidslivet og ikke trenger å stresse rundt for å klare seg i hverdagen. Velger man å farte landet rundt etter det, så er i så fall det noe man velger selv fordi man trives med det vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 minutt siden):

Har aldri sagt at det bare er små barn som gjør livet hektisk. Men folk over 50 kan også være av de som sliter psykisk som følge av dette fordi de blant annet har mistet jobbene sine oppi denne pandemien. Jeg vet om mange. Igjen så finnes det unntak blant eldre, men det er jo en kjent sak at eldre ofte lever et roligere liv da de ikke lenger er i arbeidslivet og ikke trenger å stresse rundt for å klare seg i hverdagen. Velger man å farte landet rundt etter det, så er i så fall det noe man velger selv fordi man trives med det vil jeg tro.

Eh, ja, selvfølgelig. Men likevel så mener noen at siden landet har stengt ned, har den lavere aktiviteten ført til færre tilfeller av hjerteinfarkt og hjerneslag (og ulykker), og ergo lavere dødstall gjennom året.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du diskuterer om, skal jeg være ærlig 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra75 skrev (1 minutt siden):

Eh, ja, selvfølgelig. Men likevel så mener noen at siden landet har stengt ned, har den lavere aktiviteten ført til færre tilfeller av hjerteinfarkt og hjerneslag (og ulykker), og ergo lavere dødstall gjennom året.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du diskuterer om, skal jeg være ærlig 😄 

Jeg skulle fram til fra første stund at psykisk stress som rammer mange i denne tiden ikke er bra helsemessig og øker sjansen for forskjellige sykdommer. Forstår derfor ikke argumentet om at folk stresser mindre nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (Akkurat nå):

Jeg skulle fram til fra første stund at psykisk stress som rammer mange i denne tiden ikke er bra helsemessig og øker sjansen for forskjellige sykdommer. Forstår derfor ikke argumentet om at folk stresser mindre nå.

Og jeg snakker om en årsak til at de årlige dødstallene har sunket (som er det tråden handler om). Noe helt annet, altså, så da tenker jeg vi avslutter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra75 skrev (Akkurat nå):

Og jeg snakker om en årsak til at de årlige dødstallene har sunket (som er det tråden handler om). Noe helt annet, altså, så da tenker jeg vi avslutter her.

Nei, det er ikke noe annet. Mulig jeg forklarer meg dårlig, for jeg er en av de som er på farta nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke noe annet. Mulig jeg forklarer meg dårlig, for jeg er en av de som er på farta nå.

Mulig. Jeg er i hvert fall ikke noe klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nala79 skrev (7 timer siden):

Skjønner..

Men Stoler du på faktisk.no? Det er så mange som ikke gjør det..

hvis du leser resett og document så stoler du kanskje ikke på faktisk.no. Men hvis du går inn og leser om dem selv, og foretar en selvstendig vurdering, så ser jeg ikke grunn til å ikke stole på dem.

Hvem de er

https://www.faktisk.no/om-oss

og hvordan de jobber:

https://www.faktisk.no/metode

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor mange under 70 som har dødd av covid i Norge? Og hvor mange av de som også hadde andre underliggende sykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (5 timer siden):

Noe som blir interessant å se er om man får underdødelighet i årene etter pandemien. Fordi de døde kanskje ville dødd i løpet av et par år uansett.

I Norge og Sverige er de døde gjennomsnittlig langt over 80 år, og dermed i aller siste fase av livet. Om det samme gjelder i England, så vil man kanskje få underdødelighet i årene etterpå.

Jeg tenker heller vi vil se en overdødelighet , også i årene som kommer i de landene som er hardt rammet . Omtrent 1/3 av de som er innlagt intensiv avdeling , blir innlagt på nytt i løpet av noen måneder grunnet komplikasjoner/senvirkninger av covid- !9. som kan føre til varige skader Skader på hjerte lunger ,nyrer levre osv.  nevrologiske  skader, hjerneslag , forandringer med den kognitive funksjonen. osv   Listen er lang Mange må regne med forkortet levetid, og spesielt med tanke på de som allerede har svekket helse fra før, og som får enda mer på toppen av dette

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-long-term-effects/art-20490351

Anbefaler folk å lese denne. Interessant og skremmende lesing. om ulke funn og skader etter covid 19 bla reproduksjon  både hos men og kvinner, Long covid  hos barn som angriper immunsystemet , får bla allergiske reaksjoner  på ting de tidligere ikke har reagert på.kognitive problemer ekstrem fatique m.m  m Man finner også long covid skader hos de som ikke har vist at man har vært syke risiko for slag og skader på lungene. .m.m

https://www.vox.com/22166236/long-term-side-effects-covid-19-symptoms-heart-fatigue

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra75 skrev (6 timer siden):

Mulig. Jeg er i hvert fall ikke noe klokere.

Prøver igjen. Ja, tråden handler om at det var færre dødsfall i 2020 og evt årsaker til det. Både TS og du lurer på om årsaken kan være at folk stresser mindre under pandemien. Jeg stiller da spørsmål ved hvordan noen kan mene at folk generelt stresser mindre nå. Denne pandemien har derimot påført mange stor grad av psykisk stress og bekymringer, det i tillegg til mye innesitting, mindre aktivitet, isolasjoner, karantener og mindre omgang med folk. Alt dette medfører stress og er helseskadelig i lengden. Bare tenk på mange av de eldre som sitter innesperret uten å få mulighet til og møte sine nære og kjære, og er mer ensomme og deprimerte enn noen gang. Hvordan noen derfor kan mene at alt dette er mindre stress og skulle ha noen helsebringende effekt, det skjønner jeg ikke.

Jeg tror derfor ikke at mindre stress skulle være noen årsak. Tror heller at det handler om at folk er mer hjemme og at alle tiltakene gjør at det blir mindre smitte av alle sykdommer. Det har til og med omtrent ikke vært et eneste influensa tilfelle i år, og bare der har det dødd gjennomsnittlig rundt 900 i året.

Lurer derimot på hva som vil skje når samfunnet åpnes opp igjen, og hva som kommer til å skje når forskjellige smittsomme sykdommer begynner å sirkulere igjen. Mange folk, yngre som eldre som da er psykisk nedbrutte og i dårligere form kan være dårligere rustet til å takle sykdommer enn tidligere. Håper ikke vi da vil se en overdødelighet igjen.

Endret av Tutte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...