Gå til innhold

Gamestop (GME) aksje vil gi stor gevinst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 14.25):

For alt du vet kunne det gått opp enda mer. Hvor mye satt du inn? 😄

Det var på vei opp over $500 per aksje på torsdag og da satt Robinhood og andre nettmeglere i samarbeid med mediene en svertekampanje mot GME som satte en stopper for hele bevegelsen og lot ikke flere kjøpe GME aksje. Jeg satt inn totalt 105 tusen kroner, tok ut 116 tusen etter en 170% økning. Alt som var igjen var ren profitt, og den økte på sitt høyeste til hele 600 tusen kroner. Tok ut når jeg innså at slaget var tapt men det var egentlig for sent. Gikk ut med en gevinst på ca. 200 tusen alt i alt

Anonymkode: dbc1f...4dc

Fortsetter under...

newman01 skrev (6 timer siden):

Nordnet hadde vel ingen restriksjoner på kjøp og salg av GME? Så vil tro det fantes andre meglerforetak tilgjengelig dersom det var massiv misnøye med det første "korrupte" selskapet...? 

Det var snakk om meglere i usa og england som stoppet salget av bl.a. Gamestop.

Anonymkode: c94d1...dfd

Gjest byråkrati
On 2/4/2021 at 2:19 PM, AnonymBruker said:

Ok- men hvor skjer transaksjonene her? Jeg mener—- når jeg låner noens aksjer, hva gjør jeg med dem? Ettersom jeg må kjøpe for å levere tilbake?🤔

Anonymkode: 82fd9...ecb

Du låner og selger. Fordi du tenker du i fremtiden kan få kjøpt dem tilbake for lavere enn det du solgte for. 

Noen låner deg et eple som er verdt 10 kr. Du tenker at om 1 år vil eple koste 5 kr. Så du selger eple idag for 10 kr og sier at du skal gi tilbake eple neste år. Neste år koster eple 5 kr, du kjøper eple, returnerer og tjente 5 kr. 

Men nå er det sånn at prisen på eple plustelig kan koste 15 kr, og da må du bruke 5 kr mer på å kjøpe eple tilbake og taper da de 5 kr. Så det du gjør er at du satser på at prisene vil gå ned og at du kan tjene på det. Men du kan ta feil. 

AnonymBruker skrev (På 4.2.2021 den 14.19):

Ok- men hvor skjer transaksjonene her? Jeg mener—- når jeg låner noens aksjer, hva gjør jeg med dem? Ettersom jeg må kjøpe for å levere tilbake?🤔

Anonymkode: 82fd9...ecb

Du låner aksjer av en som eier aksjer, mot at du betaler rente på lånet. Så selger du aksjene du har lånt i markedet. Hvis kursen går ned og du selger aksjene for å levere dem tilbake til eieren, så har du tjent penger fordi du kjøpte tilbake for mindre enn du solgte for. Hvis kursen derimot går opp og du enten må kjøpe tilbake fordi du ikke har råd til å låne dem lenger eller eieren krever dem tilbake, så har du tapt penger fordi du kjøper dem for mer enn du opprinnelig solgte for.

Shortsalg har oppsidepotensiale begrenset til forskjellen mellom det aksjen ble solgt for og null (hvis aksjen går til null/selskapet går konkurs/osv.). Derimot er nedsidepotensialet teoretisk sett uendelig fordi det ikke finnes noe tak som sådan på hvor langt opp en aksje kan gå opp.

Se f.eks. på Tesla som gikk fra ca. $200 til i dag over $4000 (før den ble splittet). En som shortet på $200 kunne maksimalt tjent $200 per shortede aksje ($200-0 - hvis Tesla hadde gått konkurs), mens tapet her er på over $3800 ($200-4000) så langt (jeg vil tro at de som shortet så langt nede har dekket seg inn for lengst).

Shorting er altså særdeles risikabelt, og med begrenset oppside og teoretisk uendelig nedside. Dessuten trender markedet oppover, så man vedder mot markedstrenden over tid i tillegg.

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest byråkrati
On 2/6/2021 at 5:36 PM, jabx said:

(jeg vil tro at de som shortet så langt nede har dekket seg inn for lengst).

Usannsynlig, om du mener melvin og co. Er snakk om over 100% av aksjene. Dvs om de shortet 100%, av aksjene eksisterer det 100% syntetic longs.  100% aksjer, 100% syntetic longs. 200% til sammen. De må da kjøpe opp 100% og det er halvparten av aksjemarkedet i GME, for å si det sånn. En slik ekstrem oppkjøping kan ikke ha skjedd når prisen ikke har bevegd seg over 60 dollar de siste ukene. Litt trøtt, så kanskje dette ble rotete. Men poenget er at det er snakk om en ekstrem "gjeld". 

Hadde de begynt hadde prisen føket til været. Men tenker det er god sjanse for at de slipper unna på den ene eller andre måten. Så det er ikke garantert gevinst på at de har gjort en historisk shorting som de ikke klarer dekke. Tenker mest sannsynlig kommer de til å klare åle seg ut av det. #justrichpeoplethings

Skal sies at sjansen er stor for at større aktorer sitter på den andre siden og ønsker profittere på dette. Usannsynlig at det er bare mannen i gata som sitter på gme aksjer og nekter selge

byråkrati skrev (På 25.2.2021 den 9.10):

Usannsynlig, om du mener melvin og co. Er snakk om over 100% av aksjene. Dvs om de shortet 100%, av aksjene eksisterer det 100% syntetic longs.  100% aksjer, 100% syntetic longs. 200% til sammen. De må da kjøpe opp 100% og det er halvparten av aksjemarkedet i GME, for å si det sånn. En slik ekstrem oppkjøping kan ikke ha skjedd når prisen ikke har bevegd seg over 60 dollar de siste ukene. Litt trøtt, så kanskje dette ble rotete. Men poenget er at det er snakk om en ekstrem "gjeld". 

Hadde de begynt hadde prisen føket til været. Men tenker det er god sjanse for at de slipper unna på den ene eller andre måten. Så det er ikke garantert gevinst på at de har gjort en historisk shorting som de ikke klarer dekke. Tenker mest sannsynlig kommer de til å klare åle seg ut av det. #justrichpeoplethings

Skal sies at sjansen er stor for at større aktorer sitter på den andre siden og ønsker profittere på dette. Usannsynlig at det er bare mannen i gata som sitter på gme aksjer og nekter selge

Andelen short nå er vel 20% eller noe slikt

Anert ikke hva som skjer i GME nå. Tiden får vise.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
newman01 skrev (På 25.2.2021 den 8.30):

image.png.1bd26a8bf806e0048677155d100d7fcc.png

Når en graf ser slik ut er det normalt ikke å anbefale å investere... 

Ikke når den ser slik ut heller?

image.thumb.png.52b6ee8880d0c99e163839e659e792a2.png

At den falt igjen første gangen var jo pga. at muligheten til å handle aksjen ble stoppet på mange plattformer. Det skjer ikke igjen, etter den shitstormen som kom etter forrige gang. 

Anonymkode: e4964...668

AnonymBruker

Huff lurer på hvor mange runder med pump and dump det blir her. Håper ikke dere lar dere lure og kjøper et firma til 10x firmaets verdi. Folk kjøper, snakker den opp, dere kjøper, de selger, dere sitter med svarteper. Til slutt selger dere med stortap. Så er det påan igjenn.

Kjøper du en vare til 10x varens verdi, må du enten lure noen til å kjøpe dem fra deg enda dyrere (svindel), ellers sitter du igjen med gigantisk tap. (idioti)

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En stor takk til vedkommende som startet tråden og gjorde meg oppmerksom på aksjen. Jeg har nå en gevinst på over 200.000,- på kort tid :)
image.thumb.png.0ccd5ff1eb4508d8018c5d54c432a869.png

Du har ikke noen gevinst før du selger dem, kanskje derfor du skrev det der så noen lar seg lure til å kjøpe aksjene fra deg?

Moral og etikk tror jeg må tilbake på skolen, bare fordi noe skjer på børsen, så gjør det ikke svindel og lureri noe mindre moralsk forkastelig.

Får ofte nigeriabrev i posten jeg, betal 10k til meg så får du 4 millioner om litt, angivelig. Vet dere hva jeg gjør med slike eposter? SELVSSAGT sender jeg dem 10k, fordi jeg har lært om økonomi fra KG forumet, om noen selger deg noe til overpris er det null problem, du kan bare videreselge det enda dyrere !!! . Etter å ha sendt 10k til nigeria, kan jeg sende samme epost til 1000 nye nordmenn, så kanskje jeg lurer 2 personer til å sende meg 10k hver, da vant jeg 10k på nigeria svindel, haha jeg er så lur og smart. Nigeria svindel er ikke svindel, for jeg vant 10k på det. Wow. Så smart jeg er :) 

Lykke til, får håpe Gud ikke finnes, for ellers vil noen *Insert bibel quote here* (cencored)

Anonymkode: dd8d2...b8f

Gjest byråkrati
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff lurer på hvor mange runder med pump and dump det blir her. Håper ikke dere lar dere lure og kjøper et firma til 10x firmaets verdi. Folk kjøper, snakker den opp, dere kjøper, de selger, dere sitter med svarteper. Til slutt selger dere med stortap. Så er det påan igjenn.

Det er forsøk på shortsqueeze, ikke pump and dump

Annonse

AnonymBruker
byråkrati skrev (20 minutter siden):

Det er forsøk på shortsqueeze, ikke pump and dump

Eh, pump and dump må kamufleres med fine fortellinger.

Du kan ikke si "hey vi driver pump and dump kom å kjøp", da sier en heller "hey se en shortskvis pågår løp og kjøp"

https://en.wikipedia.org/wiki/Pump_and_dump

At kursutviklingen nå har noe med shortskvis tviler jeg meget sterkt på, her vil shortere hoppe på ikke bli skvist ut. Finnes mange med mye penger, og her er det mye gratis penger å hente fra folk som lar seg lure av eventyrfortellinger.

Fra wikipedia 

"Pump and dump" (P&D) is a form of securities fraud that involves artificially inflating the price of an owned stock through false and misleading positive statements, in order to sell the cheaply purchased stock at a higher price.

Din "forsøk på shortskvis" frase, er en "false and misleading statement". Det er ikke forsøk på shortskvis, det er forsøk på å lure folk til å tro at det pågår et forsøk på shortskvis. Det er stor forskjell på det., og betydelig mer effektivt.

Men, lykke til. 

AnonymBruker
byråkrati skrev (4 timer siden):

Jeg forstår at det er mer morsomt å klage på andre enn å sette seg inn i saken og lese seg opp

Antall shortede aksjer (med virkelige tall, ikke "estimater" fra "troverdige kilder" som enkelte liker å komme med (fake news))

12.2   16.47m
26.2   14.2m

i perioden 12.2 -> 26.2 ble shortere "tvunget" til (valgte å) netto kjøpe inn 2.27 millioner aksjer

Ok, så det forklarer vel aksjestigningen... OK dere har helt rett.

Eller vent litt, bare på dagen 25.2 alene, ble det omsatt 150 millioner aksjer.

I perioden 12.2 -> 26.2 ble det omsatt over 300 millioner aksjer, av dette var 2.27 millioner shortere som netto-kjøpte, og 297.7 millioner andre aktiviteter

Regnestykket går ikke opp, om en later som at aksjekursen stiger pga alle shorterne som blir skvist. En så liten andel kan ikke føre til så store hopp i en aksje, under 1% av volumet var "skviste shortere". Det er dumme folk som leser forum som blir "skvist" ved å kjøpe aksjen, mens shortere hopper på nå og blir søkkrike, og eiere selger og blir søkkrike. Alle vinner, bortsett fra de som hopper på dette toget pga eventyrfortellingene vi leser i forum om denne "shortskvisen" som angivelig foregår, som førte til 2.27 millioner aksje kjøpt over 14 dager som var under 1 % av volumet. Ok.

Problemet dere glemmer, er ja noen shortere hopper av pga kursmanipuleringen som foregår (gratulerer), men andre shortere hopper også på fordi det er gratis penger å shorte noe som er overpriset 10-15x, gitt at du har god margin og ikke blir skvist selv.

Dere kan ikke vinne dette prosjektet, dere er dømt til å tape. Derfor synes jeg det er dumt av dere donere så mye penger til milliardærer og hedge fond etc, har dere ikke bedre ting å bruke pengene på, de rikingene trenger ikke deres donasjoner....

Lykke til.

Annonse
Gjest byråkrati

De hadde shortet mer enn 100% av aksjene. Det har ikke vært shortsqueeze. 

Jeg har ikke tapt penger på dette her, så du trenger ikke bli provosert på mine vegne. Jeg veier alltid risk når jeg kjøper aksjer, og jeg storgambler aldri på usikre prosjekter. 

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 20.29):

Kjøper du en vare til 10x varens verdi, må du enten lure noen til å kjøpe dem fra deg enda dyrere (svindel), ellers sitter du igjen med gigantisk tap. (idioti)

Du har ikke noen gevinst før du selger dem, kanskje derfor du skrev det der så noen lar seg lure til å kjøpe aksjene fra deg?

Moral og etikk tror jeg må tilbake på skolen, bare fordi noe skjer på børsen, så gjør det ikke svindel og lureri noe mindre moralsk forkastelig.

Får ofte nigeriabrev i posten jeg, betal 10k til meg så får du 4 millioner om litt, angivelig. Vet dere hva jeg gjør med slike eposter? SELVSSAGT sender jeg dem 10k, fordi jeg har lært om økonomi fra KG forumet, om noen selger deg noe til overpris er det null problem, du kan bare videreselge det enda dyrere !!! . Etter å ha sendt 10k til nigeria, kan jeg sende samme epost til 1000 nye nordmenn, så kanskje jeg lurer 2 personer til å sende meg 10k hver, da vant jeg 10k på nigeria svindel, haha jeg er så lur og smart. Nigeria svindel er ikke svindel, for jeg vant 10k på det. Wow. Så smart jeg er :) 

Lykke til, får håpe Gud ikke finnes, for ellers vil noen *Insert bibel quote here* (cencored)

AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 20.29):

Gamestop er vel fortsatt prisen til langt under potensiell verdi, slik de ser for seg fremtiden. Noen regnet på det og kom frem til at om de blir spillverdenens svar på Amazon (som Ryan Cohen tidligere har gjort med Chewy og dyreutstyr/mat) vil aksjen være verd $24,000. Uten noen shortssqueeze.

Nå står den i $330 og min fortjeneste på 200k NOK har økt til 625k NOK på 3 måneder. Rimelig godt fornøyd med det. Økningen har dessuten vært jevn og fin den siste tiden, ikke i rykk og napp. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Gamestop er vel fortsatt prisen til langt under potensiell verdi, slik de ser for seg fremtiden. Noen regnet på det og kom frem til at om de blir spillverdenens svar på Amazon (som Ryan Cohen tidligere har gjort med Chewy og dyreutstyr/mat) vil aksjen være verd $24,000. Uten noen shortssqueeze.

Nå står den i $330 og min fortjeneste på 200k NOK har økt til 625k NOK på 3 måneder. Rimelig godt fornøyd med det. Økningen har dessuten vært jevn og fin den siste tiden, ikke i rykk og napp. 

"Spillverdenen" er et veldig begrenset marked. Du må lide av vrangforestillinger hvis du tror at Gamestop vil kunne bli verdsatt like mye som Amazon, som selger ALT. Da blir Chewy en mer realistisk sammenligning, så rundt $500 hvis vi bruker samme regnestykke.

Jeg vet ikke hvem som "regnet på dette" for deg, men det som gjør påstanden enda mer på trynet er at mesteparten av omsetningen til Amazon stammer fra AWS og ikke "nettbutikken".

Anonymkode: 53b1a...93d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...