Gå til innhold

Mindre sliten etter overkroppsøkt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alltid mye mindre sliten etter en overkroppsøkt enn en underkroppsøkt. Dette er vel kanskje naturlig med tanke på at rumpe og bein er mye større muskelgrupper, men lurer fortsatt på om jeg trener «rett.»

En overkroppsøkt ser gjerne slik ut: 

• Nedtrekk - 3x12 - 27 kg 
  • Sittende roing - 3x12 - 27 kg 
  • Biceps curl med stang - 3x10 - 15 kg
  • Skulderpress - 3x10 - 6 kg 
  • Pushdowns - 3x12 - 27 kg
  • Face pulls - 3x12 - 27 kg

I tillegg til dette, gjør jeg ulike mageøvelser (sirkeltrening). Bruker ca 1 time på økta totalt, og forbrenner litt over 200 kcal..

Hva tror dere basert på informasjonen jeg gir? Er det noe jeg bør gjøre annerledes? Øvelser jeg burde innføre?

Anonymkode: 33e8d...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo helt umulig for oss å si om det er for lett/hardt når vi ikke vet hva som er maxløftene dine. Syns riktignok ikke at det ser ut som et spesielt bra program, men det er jo selvfølgelig avhengig av målene dine. Hvis du kun trener for helsa og trivsel er det jo greit :)

Anonymkode: cd0d8...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du så opptatt av å bli sliten? Det er ikke slik at målet med alle treningsøkter er å makse ut slitenhetsskalaen. Vi har godt av økter hvor man ikke får blodsmak og ser mannen med ljåen. 

Anonymkode: 60642...115

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 13.46):

Det er jo helt umulig for oss å si om det er for lett/hardt når vi ikke vet hva som er maxløftene dine. Syns riktignok ikke at det ser ut som et spesielt bra program, men det er jo selvfølgelig avhengig av målene dine. Hvis du kun trener for helsa og trivsel er det jo greit :)

Anonymkode: cd0d8...be8

Har du tips til hva som ville vært et bra program da? Trener for helsa og trivsel - men også for å bli mer definert. Har tenkt at dette er et greit program da jeg får trent de fleste musklene (bortsett fra bryst, men det har jeg ingen interesse av). 

Er forresten jente, 23 år. Lav muskelmasse fra før, så dette er for meg det tyngste jeg klarer. Øker gradvis, men vanskelig på noen av apparatene da spranget blir så stort (27 til 34 kg f.eks).

Lurer vel egentlig på om det er normalt at å trene underkropp er tyngre enn å trene overkropp. Forbrenner alltid mer når jeg trener underkropp også (mellom 350 og 400 kcal).

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor er du så opptatt av å bli sliten? Det er ikke slik at målet med alle treningsøkter er å makse ut slitenhetsskalaen. Vi har godt av økter hvor man ikke får blodsmak og ser mannen med ljåen. 

Anonymkode: 60642...115

Blodsmak i munnen får jeg ikke av å trene underkropp heller. Jeg ønsker å bygge muskler, da er det en fordel at jeg trener tungt nok også :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du tips til hva som ville vært et bra program da? Trener for helsa og trivsel - men også for å bli mer definert. Har tenkt at dette er et greit program da jeg får trent de fleste musklene (bortsett fra bryst, men det har jeg ingen interesse av). 

Er forresten jente, 23 år. Lav muskelmasse fra før, så dette er for meg det tyngste jeg klarer. Øker gradvis, men vanskelig på noen av apparatene da spranget blir så stort (27 til 34 kg f.eks).

Lurer vel egentlig på om det er normalt at å trene underkropp er tyngre enn å trene overkropp. Forbrenner alltid mer når jeg trener underkropp også (mellom 350 og 400 kcal).

Ts

Det er en veldig skummel holdning at du ikke vil trene bryst på grunn av manglende interesse. Bryst og ryggmusklene dine er avhengig av balanse og du bør trene de jevnt, så tenk at du bør gjøre omtrent en push øvelse for hver pull øvelse. 

Jeg ville kanskje gjort noe sånt i stedet om jeg skal ta utgangspunkt i programmet ditt ca:

• Nedtrekk 
  • Push-ups (knestående for din del)
  • Face pulls
  • Skulderpress
  • Bicepskurls
  • Triceps extensions, skull-crushers eller lignende tricepsøvelse

Legg merke til strukturen her at det er annenhver push og pull øvelse, ønsker du å skru opp pulsen litt kan jeg anbefale deg at du tar to og to øvelser og kjører superset. Da tar du for eksempel ingen pause mellom nedtrekk og push ups, men en liten pause etter begge to før du starter på nytt igjen. 

Da kan jeg love deg at du blir mer "sliten", jeg liker også veldig godt å bli det når jeg skal trene styrke og i alle fall avslutte økta med noen øvelser med lite pause så pulsen er litt høy, uten å være intervalløktnivå.

Anonymkode: ea83f...c53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en veldig skummel holdning at du ikke vil trene bryst på grunn av manglende interesse. Bryst og ryggmusklene dine er avhengig av balanse og du bør trene de jevnt, så tenk at du bør gjøre omtrent en push øvelse for hver pull øvelse. 

Jeg ville kanskje gjort noe sånt i stedet om jeg skal ta utgangspunkt i programmet ditt ca:

• Nedtrekk 
  • Push-ups (knestående for din del)
  • Face pulls
  • Skulderpress
  • Bicepskurls
  • Triceps extensions, skull-crushers eller lignende tricepsøvelse

Legg merke til strukturen her at det er annenhver push og pull øvelse, ønsker du å skru opp pulsen litt kan jeg anbefale deg at du tar to og to øvelser og kjører superset. Da tar du for eksempel ingen pause mellom nedtrekk og push ups, men en liten pause etter begge to før du starter på nytt igjen. 

Da kan jeg love deg at du blir mer "sliten", jeg liker også veldig godt å bli det når jeg skal trene styrke og i alle fall avslutte økta med noen øvelser med lite pause så pulsen er litt høy, uten å være intervalløktnivå.

Anonymkode: ea83f...c53

Jeg trener rygg. Trener knebøy og markløft når jeg trener underkropp, og ryggen er vel litt med på noen av øvelsene jeg nevner i HI.

Bryst ønsker jeg ikke trene rett og slett pga en operasjon jeg har vært gjennom som gjør at det er ubehagelig. Derfor jeg ikke trener benkpress o.l.

Men takk for tips! Skal se nærmere på det. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...