Gjest førstedamen Skrevet 28. januar 2021 #41 Del Skrevet 28. januar 2021 Her sy ea jeg dere på kg overdriver noe vanvittig, men kanskje jeg bare tenker anderledes siden jeg bor i Finnmark. Her fødes barn i biler, ambulanse, helikopter, på flyplassen, på legekontor og hjemme stadig vekk. Hun er annengangsfødende, vet at hun har raske fødsler, bor nærmere 2timer fra sykehuset. Vel da kunne et rødt lys på veien eller en fotgjenger likegodt vært grunnen til en bilfødsel. Hun hadde ikke ordentlige smerter før de plutselig slo til. Det er faktisk ikke sikkert vaktene har sett at det var en akutt situasjon. Det tar heller ikke 10 minutter å gjennomgå de 12 spørsmål man må besvare. René tilfeldigheter og en dose uflaks gjorde at hun nesten fødte alene, men jordmor for løste faktisk barnet. Har selv raske fødsler og går fra lite smerter til fullt smertehelvette til at baby er ute på ca 3 minutter, så slike ting skjer, og det er ikke jordmor eller sykehuset sin feil, det er tilfeldigheter og ting som ikke kan kontrolleres Og når du vet du har raske fødsler kan det jo være en idé å bo på sykehuset i dagene rundt termin. Dette er et tilbud som de som bor 2 timer unna sykehus gjerne får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmasclovn Skrevet 28. januar 2021 #42 Del Skrevet 28. januar 2021 Det er så sykt at jeg hadde kunnet beskyld deg for å ha funnet det på hvis det ikke hadde vært en nyhetsartikkel om det. Men på en annen side, Ullevål sykehus er en skam, det fikk jeg selv erfare da jeg fødte der flere år før korona, så jeg burde ikke la meg sjokkere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 28. januar 2021 #43 Del Skrevet 28. januar 2021 Altså - jeg er redd for å få og smitte andre, jeg trives ikke spesielt godt i den situasjonen vi er i nå... Men dette tar virkelig kaka, altså! I det minste kunne de ha behandlet henne som potensielt smittet da, med de smitteverntiltak dette medfører fram til de hadde klart å avklare situasjonen. Helt ærlig - de MÅ da ha bedre rutiner i forbindelse med akutt-tilfeller? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ansvar Skrevet 28. januar 2021 #44 Del Skrevet 28. januar 2021 Før døde folk naturlig, og ingen skrev om det i avisen. Dør det 1 person nå, så skal 1000 vis av kvinner og barn ofres. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. januar 2021 #45 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) førstedamen skrev (19 minutter siden): Her sy ea jeg dere på kg overdriver noe vanvittig, men kanskje jeg bare tenker anderledes siden jeg bor i Finnmark. Her fødes barn i biler, ambulanse, helikopter, på flyplassen, på legekontor og hjemme stadig vekk. Hun er annengangsfødende, vet at hun har raske fødsler, bor nærmere 2timer fra sykehuset. Vel da kunne et rødt lys på veien eller en fotgjenger likegodt vært grunnen til en bilfødsel. Hun hadde ikke ordentlige smerter før de plutselig slo til. Det er faktisk ikke sikkert vaktene har sett at det var en akutt situasjon. Det tar heller ikke 10 minutter å gjennomgå de 12 spørsmål man må besvare. René tilfeldigheter og en dose uflaks gjorde at hun nesten fødte alene, men jordmor for løste faktisk barnet. Har selv raske fødsler og går fra lite smerter til fullt smertehelvette til at baby er ute på ca 3 minutter, så slike ting skjer, og det er ikke jordmor eller sykehuset sin feil, det er tilfeldigheter og ting som ikke kan kontrolleres Og når du vet du har raske fødsler kan det jo være en idé å bo på sykehuset i dagene rundt termin. Dette er et tilbud som de som bor 2 timer unna sykehus gjerne får. Det tilbudet hadde ikke hun fått da hun ikke bodde 2 timer unna... Og alle vet at fødetilbud der du er fra, ikke er holdbart på en plass Endret 28. januar 2021 av Maleficenta 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 28. januar 2021 #46 Del Skrevet 28. januar 2021 Xmasclovn skrev (9 minutter siden): Det er så sykt at jeg hadde kunnet beskyld deg for å ha funnet det på hvis det ikke hadde vært en nyhetsartikkel om det. Men på en annen side, Ullevål sykehus er en skam, det fikk jeg selv erfare da jeg fødte der flere år før korona, så jeg burde ikke la meg sjokkere. Akkurat denne situasjonen var nok ikke Ullevål sykehus sin feil, det er idioten av en vakt som burde skjønt at damen var i aktiv fødsel. Er takket være leger og ansatte ved nyfødtintensiven på Ullevål at barna mine lever så for meg blir det feil å kalle sykehuset en skam. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 28. januar 2021 #47 Del Skrevet 28. januar 2021 Ansvar skrev (2 minutter siden): Før døde folk naturlig, og ingen skrev om det i avisen. Dør det 1 person nå, så skal 1000 vis av kvinner og barn ofres. Men i finnmark har barn og mødre vært ofret i årevis. Ingen bryr seg om det. Jeg har 4 venninner som ikke fikk ha med far på fødsel før korona, fordi de ikke ønsket å ha for mange i ambulansen. Selv nektet jeg derfor å være med i ambulanse og da var det plutselig plass til far. En nabo måtte nekte å gå ombord i flyambulanse. Ente med at far fikk være med. I finnmark må far betale eget hotellrom og egne flybilletter til og fra fødsel. For oss ble prisen for å ha far med ca 30.000. Da har jeg ikke I beregnet mine kostnader, kun fars. Helt ærlig synes jeg forholdene i finnmark og forskjellsbehandlingen vi opplever er mye verre enn at det skjer en hendelse på Ullevål under en pandemi. Faktisk blir jeg støtt av at så mange reagerer på det, mens når jeg forteller om forholdene i finnmark får jeg beskjed om å slutte å klage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysistrata Skrevet 28. januar 2021 #48 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) 20 minutter siden, førstedamen said: Her sy ea jeg dere på kg overdriver noe vanvittig, men kanskje jeg bare tenker anderledes siden jeg bor i Finnmark. Her fødes barn i biler, ambulanse, helikopter, på flyplassen, på legekontor og hjemme stadig vekk. Hun er annengangsfødende, vet at hun har raske fødsler, bor nærmere 2timer fra sykehuset. Vel da kunne et rødt lys på veien eller en fotgjenger likegodt vært grunnen til en bilfødsel. Hun hadde ikke ordentlige smerter før de plutselig slo til. Det er faktisk ikke sikkert vaktene har sett at det var en akutt situasjon. Det tar heller ikke 10 minutter å gjennomgå de 12 spørsmål man må besvare. René tilfeldigheter og en dose uflaks gjorde at hun nesten fødte alene, men jordmor for løste faktisk barnet. Har selv raske fødsler og går fra lite smerter til fullt smertehelvette til at baby er ute på ca 3 minutter, så slike ting skjer, og det er ikke jordmor eller sykehuset sin feil, det er tilfeldigheter og ting som ikke kan kontrolleres Og når du vet du har raske fødsler kan det jo være en idé å bo på sykehuset i dagene rundt termin. Dette er et tilbud som de som bor 2 timer unna sykehus gjerne får. 😂 Bo på sykehuset, du! Ikke gidd å dra det «bortskjemte søringer»-kortet. Du må gjerne prøve å ringe Ullevål og si at «Hei, jeg hadde styrtfødsel forrige gang, og vi bor i [sone som sogner til Ullevål] og nå lurer jeg på om jeg kan få komme inn noen dager i forkant av termin hvis ting er modent og avflatet, og så bli på sykehuset til fødselen er over? Nei, har ikke noen komplikasjoner, bare tidligere kjapp fødsel; kan jeg få et rom bare?» De kommer til å tro at du har røyket Birkenstock-ene dine! 🙈 Du kan selvfølgelig finne deg en AirBnB eller et hotellrom i Oslo de par ukene, hvis du har råd til å la lommeboka forblø, men husk at får du rier i rushen så er det ikke sånn at turen er gjort i en håndvending uten utrykningskjøretøy da heller. Du sier at i denne saken kunne det like gjerne vært et rødt lys som ødela. Du vet at det er LOV å sette på nødblinken, stå på hornet og kjøre på rødt, ikke sant? Derimot er det IKKE LOV å gå imot de vaktene. Og for å gå rett til kjernen her: Det spiller ingen rolle at et veltet tre, veiarbeid eller Voldemort KUNNE ha forsinket dem tilsvarende; det var en VAKT rett utenfor sykehuset som forsinket dem!!! En vakt som har både ansvar og hjelpeplikt, og som hindret en fødende i å komme innendørs så raskt som overhodet fysisk mulig. Trevelt over veien er et uhell; vakt som stopper deg med loven i hånd så du må føde hodet til barnet på bakken rett utenfor sykehuset fordi vakten ikke har kompetanse til å ha det ansvaret han er tildelt - det er en SYSTEMFEIL. Også kalt skandale. Endret 28. januar 2021 av Lysistrata 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 28. januar 2021 #49 Del Skrevet 28. januar 2021 Maleficenta skrev (2 minutter siden): Det tilbudet hadde ikke hun fått da hun ikke bodde 2 timer unna... Og alle vet at fødetilbud der du er fra, ikke er holdbart på en plass Takk, dette er første gang jeg får støtte ang sistnevnte på kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. januar 2021 #50 Del Skrevet 28. januar 2021 førstedamen skrev (4 minutter siden): Men i finnmark har barn og mødre vært ofret i årevis. Ingen bryr seg om det. Jeg har 4 venninner som ikke fikk ha med far på fødsel før korona, fordi de ikke ønsket å ha for mange i ambulansen. Selv nektet jeg derfor å være med i ambulanse og da var det plutselig plass til far. En nabo måtte nekte å gå ombord i flyambulanse. Ente med at far fikk være med. I finnmark må far betale eget hotellrom og egne flybilletter til og fra fødsel. For oss ble prisen for å ha far med ca 30.000. Da har jeg ikke I beregnet mine kostnader, kun fars. Helt ærlig synes jeg forholdene i finnmark og forskjellsbehandlingen vi opplever er mye verre enn at det skjer en hendelse på Ullevål under en pandemi. Faktisk blir jeg støtt av at så mange reagerer på det, mens når jeg forteller om forholdene i finnmark får jeg beskjed om å slutte å klage. Sykt at det er slik i Norges land. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmasclovn Skrevet 28. januar 2021 #51 Del Skrevet 28. januar 2021 clyde skrev (1 minutt siden): Akkurat denne situasjonen var nok ikke Ullevål sykehus sin feil, det er idioten av en vakt som burde skjønt at damen var i aktiv fødsel. Er takket være leger og ansatte ved nyfødtintensiven på Ullevål at barna mine lever så for meg blir det feil å kalle sykehuset en skam. Og jeg kan takke ansatte på føden for at min friske baby etter fødsel endte opp på nyfødintensiven. Så vi får si oss enig i at vi har ulike opplevelser. Dette handler heldigvis ikke om oss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 28. januar 2021 #52 Del Skrevet 28. januar 2021 Lysistrata skrev (2 minutter siden): 😂 Bo på sykehuset, du! Ikke gidd å dra det «bortskjemte søringer»-kortet. Du må gjerne prøve å ringe Ullevål og si at «Hei, jeg hadde styrtfødsel forrige gang, og vi bor i [sone som sogner til Ullevål] og nå lurer jeg på om jeg kan få komme inn noen dager i forkant av termin hvis ting er modent og avflatet, og så bli på sykehuset til fødselen er over? Nei, har ikke noen komplikasjoner, bare tidligere kjapp fødsel; kan jeg få et rom bare?» De kommer til å tro at du har røyket Birkenstock-ene dine! 🙈 Du kan selvfølgelig finne deg en AirBnB eller et hotellrom i Oslo de par ukene, hvis du har råd til å la lommeboka forblø, men husk at får du rier i rushen så er det ikke sånn at turen er gjort i en håndvending uten utrykningskjøretøy da heller. Du sier at i denne saken kunne det like gjerne vært et rødt lys som ødela. Du vet at det er LOV å sette på nødblinken, stå på hornet og kjøre på rødt, ikke sant? Derimot er det IKKE LOV å gå imot de vaktene. Og for å gå rett til kjernen her: Det spiller ingen rolle at et veltet tre, veiarbeid eller Voldemort KUNNE ha forsinket dem tilsvarende; det var en VAKT rett utenfor sykehuset som forsinket dem!!! En vakt som har både ansvar og hjelpeplikt, og som hindret en fødende i å komme innendørs så raskt som overhodet fysisk mulig. Trevelt over veien er et uhell; vakt som stopper med loven i hånd deg så du må føde hodet til barnet på bakken rett utenfor sykehuset fordi vakten ikke har kompetanse til å ha det ansvaret han er tildelt - det er en SYSTEMFEIL. Også kalt skandale. Joda, skal tildels si meg enig. Men paret selv virker ikke veldig rystet over behandlingen av vakten? Jeg får inntrykk av at det hele var uheldig, men ingen skyld når jeg leser artikkelen. Og neida, søringer er ikke bortskjemte. Og fy som jeg lo av innlegget ditt 🤣🙌 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 28. januar 2021 #53 Del Skrevet 28. januar 2021 Xmasclovn skrev (1 minutt siden): Og jeg kan takke ansatte på føden for at min friske baby etter fødsel endte opp på nyfødintensiven. Så vi får si oss enig i at vi har ulike opplevelser. Dette handler heldigvis ikke om oss. Selvfølgelig har man ulike opplevelser, men det blir feil å kalle hele sykehuset en skam. Det er masse dyktige mennesker som jobber der, selv om det selvsagt finnes ansatte som ikke bør være der og. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstedamen Skrevet 28. januar 2021 #54 Del Skrevet 28. januar 2021 Xmasclovn skrev (1 minutt siden): Og jeg kan takke ansatte på føden for at min friske baby etter fødsel endte opp på nyfødintensiven. Så vi får si oss enig i at vi har ulike opplevelser. Dette handler heldigvis ikke om oss. Ja jeg tar hintet. Det er nok avsporing fra meg. Men ble veldig nysgjerrig på hva som skjedde med babyen din da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 28. januar 2021 #55 Del Skrevet 28. januar 2021 førstedamen skrev (4 minutter siden): Joda, skal tildels si meg enig. Men paret selv virker ikke veldig rystet over behandlingen av vakten? Jeg får inntrykk av at det hele var uheldig, men ingen skyld når jeg leser artikkelen. Og neida, søringer er ikke bortskjemte. Og fy som jeg lo av innlegget ditt 🤣🙌 Paret selv så ut til å ta dette med stor ro ja, og det er jo bra for dem, men skummelt hvis dette skjer med noen andre og så går det galt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WonderWomaan Skrevet 28. januar 2021 #56 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Herregud, jeg fikk helt heteslag og ble helt svimmel av å lese dette!! Tenk å oppleve noe slikt NORGE!! JEG HAR NESTEN KKE ORD!! Jeg hadde vært så flau av å være vakt der og ikke få slippet inn en fødende kvinne!! Endret 28. januar 2021 av WonderWomaan 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysistrata Skrevet 28. januar 2021 #57 Del Skrevet 28. januar 2021 2 minutter siden, førstedamen said: Joda, skal tildels si meg enig. Men paret selv virker ikke veldig rystet over behandlingen av vakten? Jeg får inntrykk av at det hele var uheldig, men ingen skyld når jeg leser artikkelen. Og neida, søringer er ikke bortskjemte. Og fy som jeg lo av innlegget ditt 🤣🙌 Det er veldig, veldig vanlig å bli såpass full av kosehormoner etter en fødsel at man kun ønsker å fokusere på det positive i situasjonen - og de har jo helt sikkert blitt godt ivaretatt da de først kom inn. Likevel vil jeg si at det burde være et tankekors at det er den institusjonen som i bunn og grunn forårsaket vaktens feilvurdering (altså, de har vakter med autoritet til å utføre triage utenfor, men som IKKE skjønner at styrtfødsel er en greie og at når fødende blir helt utafor så haster det), OGSÅ er den institusjonen som går inn og ivaretar etterpå. Å være nybakte foreldre, og spesielt nyforløst barselkvinne, er en vanvittig sårbar og hormonell situasjon der man er VELDIG åpen for å ta til seg andres fremstilling av hvordan ting forholder seg, hva som er av det gode, og hva som er viktig nå. Vi er mange som har reist hjem fra føden og trodd at sånn måtte det være; de gjorde så godt de kunne og masse kjærlighet - og så brukt flere år på å ta inn over oss at «WTAF?!?» (for å sitere Offred) Forskning viser at det er sånn. Dette blir fort spekulasjoner, og jeg holder det derfor på et hypotetisk nivå, for jeg synes det er relevant å diskutere hvorvidt man egentlig burde applaudere disse foreldrenes tilsynelatende avslappede holdning til det som skjedde. I et samfunnsperspektiv burde vi ikke oppfordre til den typen reaksjon i møte med helt hårreisende eksempler på systemsvikt. Pandemien er en ekstrem situasjon og den er langvarig. Men nettopp derfor burde vi IKKE se gjennom fingrene med sånt som dette. For tenk bare hvor mange det rammer om hvert nytt offer bare nikker og smiler og lar det gå. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høsta Skrevet 28. januar 2021 #58 Del Skrevet 28. januar 2021 Herregud, beskrivelsen av dette er jo helt sykt! Hun og mannen tar dette (tilsynelatende) alt for bra, men jeg kjenner jeg koker! Å føde slik beskrevet er nødsituasjon. Det er hast. Grad rød. Whatever. Vaktselskaper i døren skal da faen ikke ta medisinske avgjørelser når en kvinne bokstavelig talt ligger i køen(!). Her e det nok massiv kommunikasjonssvikt som er grunnen til at de ble som de ble. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampira Skrevet 28. januar 2021 #59 Del Skrevet 28. januar 2021 Det er jo helt hårreisende at vakten ikke er oppegående nok til å tilkalle hjelp her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 29. januar 2021 #60 Del Skrevet 29. januar 2021 Drizzt skrev (10 timer siden): Får man smitte inn i sykehuset med en fødende med munnbind som ligger på gulvet inne i bygningen rett på den andre siden av inngang så hun slipper å ligge og føde i 10 minus ute? Da har sykehuset ikke forberedt seg godt nok for akutte tilfeller som ikke kan vente å svare på N antall spørsmål først. En som står meg nært hadde en lignende opplevelse i fjor, men der fikk vedkommende nødvendig behandling først, så ble det stilt spørsmål etterpå. Det var forskjellen mellom liv og død. Måtte han/hun svare på mange spørsmål først, ville vi hatt 1 dødsfall ekstra i fjor. Jeg tenker at sykehusene bør gi vaktene unntak, de gjør faktisk bare jobben sin. Og om hun hadde hatt det muterte viruset, kunne det fort oppstått smitte. Men de burde bare behandlet henne som en smittet, eller tatt de spørsmålene på telefon. Jeg synes selvfølgelig at hun burde fått føde inne! Hedda79 skrev (10 timer siden): Hva med hørselhemmede og andre med diverse utfordringer som ikke kan ta det over telefon? Det er skandale om det går så langt at folk blir nektet øyeblikkelig helsehjelp fordi man ikke kan svare på 20 spm. Nå kan man fint ta spørsmål på telefon for de aller fleste. Også må sykehuset gi opplæring til vaktene ifht til hva som er akutte tilfeller, og hvem som må stilles spørsmål til. cilla89 skrev (8 timer siden): Det skumle med korona er jo at man ikke behøver å ha symptomer. Du kan jo dra med deg smitte selv om du har svart "ærlig og riktig" på alle spørsmålene. Og er det noen som virkelig vet de skal på sykehuset snart, så er det jo kvinner som skal føde. Jeg er gravid selv og flere er jo det jeg nesten vil si er for forsiktige (holder søsken hjemme fra barnehage, bestiller all mat hjem ol). Så dette er en gruppe som gjerne har vært ekstremt forsiktige i forkant (de som ikke er det, er vel også like gjerne de som lyver på spørsmålene...). Og hva skjer egentlig om man svarer "feil"? Har man luftveissynptomer så mener iallefall jeg at det er naturlig å nevne dette når man ringer og sier man kommer, slik at de begynner å klargjøre. Jeg overholder smitteverntiltakene, og har villig svart på skjemaet, men føler jo personlig at det er svært lite verdt. Det du skriver er jeg enig i! De burde lære vaktene forskjell på akutte saker og det som ikke er akutt. Også kan man også nevne i telefonen at ingen har symptomer. Men hun burde selvfølgelig fått føde innendørs! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg