AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #1 Del Skrevet 28. januar 2021 Jeg satt i passasjersetet og far styrte med å få barnet inn i stolen i baksetet. Plutselig trillet bilen bakover, jeg skrek, et øyeblikk trodde jeg vi trillet framover. Det er et langt stup ned fra parkering og ned i hagen på ca 5 meter, vil si ca 60 grader bratt og kjører man ned der kræsjer man inn i nabohuset. Foran bilen og før stupet er det laget en stoppekant av enkelt- murklosser på kanskje 15-20 com. Bilen er stor 7-seter. Jeg har ikke førerkort og har ikke greie på biler, men kan ikke skjønne at denne lille kanten skal stoppe en tung bil hvis den triller? Jeg gikk ut av bilen og var redd, og han sa han ikke hadde satt på håndbrekket. Jeg sa til ham at han måtte jo sette på håndbrekket, og da sa han at jeg ikke skulle gnåle! Jeg blir usikker på mine egne vurderinger når han kaller det gnål at jeg sier ifra at han må sette på håndbrekket. Men dette var jo å sette både meg og barnet i en livsfarlig situasjon? Eller? Han har også sagt at håndbrekket ikke har blitt EU- godkjent og at det bare går an å dra halvveis- "men det virker". Hva betyr dette? Er det utrygt å kjøre med så lenge håndbrekket ikke virker? Anonymkode: 65577...088 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 28. januar 2021 #2 Del Skrevet 28. januar 2021 15-20 cm stopper en bil. Det er ikke farlige å kjøre en bil hvor parkeringsbrems ikke fungerer. Det er farlig å parkere den enkelte steder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 28. januar 2021 #3 Del Skrevet 28. januar 2021 Det er flere ting her. Enten virker håndbrekket, eller så virker det ikke. Det skal alene kunne holde bilen i en bratt bakke. Det er jo mulig å glemme å sette på håndbrekket, det kan skje den beste. Men om man er klar over at det er dårlig, så er det naturlig å sikre at bilen står på andre måter. Det er ikke nødvendigvis farlig å kjøre med dårlig håndbrekk, men situasjoner kan oppstå ved stans og parkering som dere erfarte. Du rett i at det ikke er greit at bilen begynner å bevege seg når sjåføren ikke sitter bak rattet. Uansett årsak er det sjåførens ansvar. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #4 Del Skrevet 28. januar 2021 Vet ikke hvilken bil dere har, men på min gamle 95mod så blir fjæra på håndbrekket litt slapt med jevne mellomrom, slik at jeg må stramme den. Håndbrekket er ikke bestandig nødvendig å bruke, der holder å parkere bilen i gir, noe jeg alltid gjør og mener at din samboer burde gjort. Men hvis dette ikke skjer ofte, så kan man fort glemme seg, og jeg ville gått videre i livet og glemt dette. Uansett, det er utrolig hvor liten kant som skal til for å stoppe en bil som bare siger/triller lett. Anonymkode: 4017f...515 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 28. januar 2021 #5 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han har også sagt at håndbrekket ikke har blitt EU- godkjent og at det bare går an å dra halvveis- "men det virker". Hva betyr dette? Er det utrygt å kjøre med så lenge håndbrekket ikke virker? Anonymkode: 65577...088 Dersom håndbrekket ikke ble EU-godkjent så er heller ikke bilen EU-godkjent. Blir dere stoppet av Statens Vegvesen for teknisk kontroll eller politiet oppdager dere så vil bilen bli avskiltet på stedet. Dersom dette er ei stund siden er sikkert og bilen begjært avskiltet, noe som i sin tur og påvirker forsikringen. Så worst case scenario er at dere her kjører med en ikke-EU-godkjent bil som er begjært avskiltet og uten forsikring. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #6 Del Skrevet 28. januar 2021 Bilen er ikke farlig å kjøre selv om håndbrekket ikke virker, men det bør selvfølgelig fikses og bilen må EU-godkjennes. Om det er en eldre bil kan håndbrekkwiren bli litt slakk og må strammes. Kanskje det er noe sånt? Det er alltid skummelt når bilen begynner å trille avgårde på egenhånd, men dere var nok ikke i livsfare. Men du har helt rett i at brekket bør settes på om det er på et sted hvor bilen kan dra avgårde på egenhånd. Det er også lurt å sette bilen i gir. Alt gikk bra denne gangen, så det er bare å ta lærdom av det og sørge for at det ikke skjer flere ganger. Anonymkode: 638e4...cbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revenmann29 Skrevet 29. januar 2021 #7 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg bruker enten og sette den i første gir eller revers i bakkene med håndbrekket. og ha den i gir i motbakke hjelper en god del. Men om du står i en motbakke og er glatt så ville jeg heller funnet en annen løsning med parkering. Noen ganger er det den enkleste løsningen om det er muligheter for det. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #8 Del Skrevet 29. januar 2021 Han har gjort en feil og bør stå for den. Om han avskriver den, skylder på deg eller snakker respektløst til deg, er han egentlig ikke så mye å samle på. Han bør forstå at det er skummelt for deg om bilen triller bakover i en bakke, spesielt når du ikke kan kjøre bil selv og babyen er i baksetet. Anonymkode: 83504...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasitt Skrevet 3. februar 2021 #9 Del Skrevet 3. februar 2021 PetterKanin skrev (På 28.1.2021 den 19.40): 15-20 cm stopper en bil. Det avhenger jo av farten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 3. februar 2021 #10 Del Skrevet 3. februar 2021 Parasitt skrev (8 timer siden): Det avhenger jo av farten. Joda, du har rett i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #11 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 28.1.2021 den 19.19): Jeg satt i passasjersetet og far styrte med å få barnet inn i stolen i baksetet. Plutselig trillet bilen bakover, jeg skrek, et øyeblikk trodde jeg vi trillet framover. Det er et langt stup ned fra parkering og ned i hagen på ca 5 meter, vil si ca 60 grader bratt og kjører man ned der kræsjer man inn i nabohuset. Foran bilen og før stupet er det laget en stoppekant av enkelt- murklosser på kanskje 15-20 com. Bilen er stor 7-seter. Jeg har ikke førerkort og har ikke greie på biler, men kan ikke skjønne at denne lille kanten skal stoppe en tung bil hvis den triller? Jeg gikk ut av bilen og var redd, og han sa han ikke hadde satt på håndbrekket. Jeg sa til ham at han måtte jo sette på håndbrekket, og da sa han at jeg ikke skulle gnåle! Jeg blir usikker på mine egne vurderinger når han kaller det gnål at jeg sier ifra at han må sette på håndbrekket. Men dette var jo å sette både meg og barnet i en livsfarlig situasjon? Eller? Han har også sagt at håndbrekket ikke har blitt EU- godkjent og at det bare går an å dra halvveis- "men det virker". Hva betyr dette? Er det utrygt å kjøre med så lenge håndbrekket ikke virker? Anonymkode: 65577...088 60 grader bratt bakke??? Anonymkode: 90e85...047 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå