Gå til innhold

Skjønner f*** meg ikke hvorfor vi ikke stenger grensene også leve normalt igjen.

PocaLoca

Anbefalte innlegg

Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Joda, noen jobber er det nok, men hvor mange er disse jobbene egentlig? Med stadig mer automatisering, så er det begrenset hvor mange man trenger. Det store antallet slik jeg tolker det er jo de i bygningsbransjen, og der kan man ikke sende ufaglærte uten erfaring rett inn. 

Ingen dør om et bygg blir forsinket noen måneder... Så den industrien kan gjerne ha seg en koronapause om det er det som er argument. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2ro skrev (27 minutter siden):

Ingen dør om et bygg blir forsinket noen måneder... Så den industrien kan gjerne ha seg en koronapause om det er det som er argument. 

Nei, men det vil kunne ha store konsekvenser for næringsliv og boligbygging, og det siste styrer jo blant annet boligpriser. Hvis det ikke er tilsig av nye boliger, så kan prisene stige markant, noe som gjør det verre for førstegangsetablerere og andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (4 minutter siden):

Nei, men det vil kunne ha store konsekvenser for næringsliv og boligbygging, og det siste styrer jo blant annet boligpriser. Hvis det ikke er tilsig av nye boliger, så kan prisene stige markant, noe som gjør det verre for førstegangsetablerere og andre. 

For det er så mange som flytter til Norge akkurat nå? Det viktigste er at færrest mulig mister jobbene, og da kan ikke fremmedarbeidere komme med falske koronasvar. Det er et stort problem og nå rammer tiltakene der problemet er. Hadde de vært ærlig og ikke lurt seg unna karantene har vi ikke trent disse tiltakene. De som er her har også mulighet til å bli her og jobbe over en lengre periode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (55 minutter siden):

For det er så mange som flytter til Norge akkurat nå? Det viktigste er at færrest mulig mister jobbene, og da kan ikke fremmedarbeidere komme med falske koronasvar. Det er et stort problem og nå rammer tiltakene der problemet er. Hadde de vært ærlig og ikke lurt seg unna karantene har vi ikke trent disse tiltakene. De som er her har også mulighet til å bli her og jobbe over en lengre periode...

Nei, det er jo ikke bare de som flytter til Norge som trenger boliger. Men de som skal etablere seg, og som allerede bor i Norge, førstegangskjøpere osv. Det er disse som da vil få det tøffere på boligmarkedet. Det gjelder også delvis også de som har planer om å flytte hit. Dvs. ikke akkurat nå, men etter korona. Hvis det da har vært lavere grad av boligbygging underveis, vil dette typisk gjenspeiles i boligprisene når samfunnet først blir mer åpent igjen.

Man kunne også gjort det på en annen måte med disse bygningsarbeiderne, nemlig pliktig karantene på karantenehotell med vakthold, uten å kunne bruke unntaket med at arbeidsgiver sørger for karantene. Det blir mer kostbart selvfølgelig, men da er det en mulighet å dra hit for å jobbe hvis man virkelig vil og det er behov for det. For det kan bli veldig kostbart med redusert produskjon i bygg- og anlegg. Så kan man jo huske på at hele denne bransjen også har en rekke lokale underleverandører, alt fra norske håndverkere (i tillegg til de utenlandske), til de som leverer materialer og produkter, vakt og sikring, transporttjenester stillastjenester mm. Så det er ikke slik at stillstand i bygningsbransjen bare går utover bransjen selv direkte. Aktivitet genererer mer aktivitet, og når man i praksis hindrer dette fullt ut så vil det gå utover andre også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (25 minutter siden):

Nei, det er jo ikke bare de som flytter til Norge som trenger boliger. Men de som skal etablere seg, og som allerede bor i Norge, førstegangskjøpere osv. Det er disse som da vil få det tøffere på boligmarkedet. Det gjelder også delvis også de som har planer om å flytte hit. Dvs. ikke akkurat nå, men etter korona. Hvis det da har vært lavere grad av boligbygging underveis, vil dette typisk gjenspeiles i boligprisene når samfunnet først blir mer åpent igjen.

Man kunne også gjort det på en annen måte med disse bygningsarbeiderne, nemlig pliktig karantene på karantenehotell med vakthold, uten å kunne bruke unntaket med at arbeidsgiver sørger for karantene. Det blir mer kostbart selvfølgelig, men da er det en mulighet å dra hit for å jobbe hvis man virkelig vil og det er behov for det. For det kan bli veldig kostbart med redusert produskjon i bygg- og anlegg. Så kan man jo huske på at hele denne bransjen også har en rekke lokale underleverandører, alt fra norske håndverkere (i tillegg til de utenlandske), til de som leverer materialer og produkter, vakt og sikring, transporttjenester stillastjenester mm. Så det er ikke slik at stillstand i bygningsbransjen bare går utover bransjen selv direkte. Aktivitet genererer mer aktivitet, og når man i praksis hindrer dette fullt ut så vil det gå utover andre også. 

Jeg forstår det. Men om ikke vi får kontroll innad i landet vil det bli mer boliger til salgs om folk ikke klarer sine økonomiske forpliktelser. 

Bransjen fikk muligheten og har drite seg ut med alt for mange useriøse aktører som krever at arbeidere bryter karantene mm. Kanskje de lærer etter dette...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 27.1.2021 den 10.50):

Hva tror du skjer så fort grensene åpner igjen? Da kommer smitten tilbake..

Vi må ha grensene stengt så lenge viruset eksisterer i verden for at det skulle ha fungert. Unntak for å reise over grensene hadde vært samvær med barn under 18 år, og for å besøke folk i livets siste fase + begravelser. 

Jeg håper du tuller!! Jeg hadde ikke akseptert at grensene er stengt særlig mye lengre. Jeg driter rett og slett i de syke, er selv syk og alle andre driter i min helse! Å få reise hjem til Sverige og dra til utlandet hjelper mye på problematikken min. Men du og alle andre driter vel i om jeg får selvmordstanker?? Er vel de gamle og kreftsyke som er viktigst. Ingen bryr seg om oss unge som sliter med ting. Har ikke familie og venner som støtter opp jeg... dps og kommunen gir også f!!! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Coronja skrev (11 minutter siden):

Jeg håper du tuller!! Jeg hadde ikke akseptert at grensene er stengt særlig mye lengre. Jeg driter rett og slett i de syke, er selv syk og alle andre driter i min helse! Å få reise hjem til Sverige og dra til utlandet hjelper mye på problematikken min. Men du og alle andre driter vel i om jeg får selvmordstanker?? Er vel de gamle og kreftsyke som er viktigst. Ingen bryr seg om oss unge som sliter med ting. Har ikke familie og venner som støtter opp jeg... dps og kommunen gir også f!!! 

Det er da ingen som hindrer deg i å flytte hjem til Sverige om alt er så fryktelig her at du driter i alle andre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coronja skrev (2 timer siden):

For det første har du ingen rett til å gi meg meninger som jeg ikke har. Det jeg svarte på er ren fakta. Så fort grensene er oppe igjen så vil smitten komme tilbake så lenge viruset eksisterer i andre land som nordmenn velger å reise til. Hvorfor de velger å reise har ikke noe å si, siden smitten vil komme tilbake igjen så lenge viruset eksisterer. 

Jeg har full forståelse for at mange ønsker å se familien sin i andre land, og at psykisk helse er viktig. Det er samtidig veldig mange som er redde for dette viruset. Enten fordi dem selv er i en risiko gruppe med større sjans til å dø, eller at noen i deres familie skal dø av dette. Noen er også redde for at de feks ikke skal få behandling mot kreft eller psykiske helseplager om de norske sykehusene blir fulle av korona pasienter. Det er jo derfor man har tiltak, slik at du kan  få behandling for din sykdom. Norge ønsker ikke å komme til et punkt på sykehusene hvor man må velge å vrake mellom pasienter. Hva om du feks havner i en bil ulykke og det ikke er plass til deg på sykehusene?

Det er mange som sliter nå, og jeg er av de som er skeptisk til en rekke av tiltakene, fordi mange tiltak har fått store negative konsekvenser. Jeg er enig i at dette går hardt utover psykisk helse, barn og unge, ensomme og bedrifter. Jeg synes at dagens tiltak ikke står i stil til hvor mye smitte det er i landet per dags dato, men å åpne opp for alt ville blitt feil og tusenvis av nordmenn ville dødd, fordi sykehusene ble overbelastet. 

Du sier at jeg og flere hadde gitt f i om du tok livet ditt. Vel, jeg har mistet noen på den måten, og det var veldig vondt og traumatiserende. Jeg har all like vel ingen ansvar for hva andre mennesker velger å gjøre med livet sitt eller ikke. Om noen vil leve eller ikke er det kun den personen det gjelder som har ansvaret for til slutt. Jeg har derimot et ansvar når det gjelder det å holde avstand, bruke munnbind på offentlig sted, ha god hånd hygiene samt det å ha få nær kontakter i disse tider. Jeg har også et ansvar for å holde meg hjemme hvis syk, og overholde karantene + teste meg ved forkjølelse symptomer. Jeg bidrar med mitt for at andre ikke skal bli syke/dø, eller at noen de kjenner blir syke/dør. 

Grensene er stengt nå, det får hverken du eller jeg gjort noe med. Jeg forstår det er vanskelig for deg, og det er det nok for mange andre også. Du må all like vel bare akseptere at det er sånn per nå. I mellomtiden får du bruke sosiale medier til å ha kontakt med familien din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (21 timer siden):

Grensene er fortsatt ikke stengt for norske statsborgere. All nødvendig reise er fortsatt tillatt.

jo nødvendige reiser... er jo det jeg skrev?  skrev at unødvendige reiser er ikke lov. som ferie osv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (På 27.1.2021 den 20.10):

Lovlig, men er ikke etisk riktig. Det handler om å se på samfunnet som et. Vi må ta vare på Norge. Vi må få Norge i gang, og hvorfor skal det være sånn at man føler for å reise utenlands i en pandemi og risikere å få seg med seg smitte hjem? :klaske:

Jeg sier som den over meg. Man reiser ikke utenlands i disse tider. Man har faktisk et samfunnsansvar, og er nødt til å se lengre enn sin egen nesetipp. 

Er det etisk riktig med alle de barna som vokser opp i fattigdom i Norge? Fremmedarbeidere som gjør jobben Nordmenn heller går hjemme enn å gjøre, virker som folk flest skal ha den billigste polakken når de pusser opp hjemme? Kjøre 10km/t for fort? Velte seg i luksus som vi gjør?  

Skjer med andre ord mye uetisk i Norge hver dag, men å reise pga den fryktelige koronaen der altså går grensen😂😂😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunstnerfluen skrev (6 timer siden):

jo nødvendige reiser... er jo det jeg skrev?  skrev at unødvendige reiser er ikke lov. som ferie osv 

Er du bosatt i Norge kan du reise ut og inn så mye du vil, kjør på og god tur;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (4 timer siden):

Er du bosatt i Norge kan du reise ut og inn så mye du vil, kjør på og god tur;)

jeg forsto det slik og dette er det jeg leste at Erna gikk ut og sa at fra fredag kl 00:00 stenger de grensene og at det IKKE er greit for nordmenn å reise ut og inn gjennom grensen om det da ikke er veldig nødvendig. Vi prøver å få en slutt på denne pandamien. De kan reise men det frarådes om det ikke er nødvendig og FERIE ER IKKE NØDVENDIG

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunstnerfluen skrev (12 timer siden):

jeg forsto det slik og dette er det jeg leste at Erna gikk ut og sa at fra fredag kl 00:00 stenger de grensene og at det IKKE er greit for nordmenn å reise ut og inn gjennom grensen om det da ikke er veldig nødvendig. Vi prøver å få en slutt på denne pandamien. De kan reise men det frarådes om det ikke er nødvendig og FERIE ER IKKE NØDVENDIG

Råd er råd og lov er lov;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2ro skrev (På 28.1.2021 den 18.08):

Jeg forstår det. Men om ikke vi får kontroll innad i landet vil det bli mer boliger til salgs om folk ikke klarer sine økonomiske forpliktelser. 

Bransjen fikk muligheten og har drite seg ut med alt for mange useriøse aktører som krever at arbeidere bryter karantene mm. Kanskje de lærer etter dette...

Med veldig strenge tiltak vil så mange miste jobben at folk vil miste jobbene sine likevel. Og jeg tenkte mer på tiden etter korona når etterspørselen etter boliger går opp igjen. Dersom man da står oppe i stor boligmangel, så vil det være mange som ikke får etablert seg. Syntes det derfor er temmelig bakvendt med totalnekt for utenlandsk arbeidskraft. Man kunne jo heller funnet en ordning med pliktig karantenehotell for alle utenlandske arbeidere med vakthold, slik at arbeidsgivere som trenger å få bygd ut sine bygg i det minste har et valg om de ønsker å betale for dette eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (14 minutter siden):

Med veldig strenge tiltak vil så mange miste jobben at folk vil miste jobbene sine likevel. Og jeg tenkte mer på tiden etter korona når etterspørselen etter boliger går opp igjen. Dersom man da står oppe i stor boligmangel, så vil det være mange som ikke får etablert seg. Syntes det derfor er temmelig bakvendt med totalnekt for utenlandsk arbeidskraft. Man kunne jo heller funnet en ordning med pliktig karantenehotell for alle utenlandske arbeidere med vakthold, slik at arbeidsgivere som trenger å få bygd ut sine bygg i det minste har et valg om de ønsker å betale for dette eller ikke. 

Men tror du dette varer så lenge at det rekker å bli så stor boligmangel at det blir krise da? Får da ikke tro det varer i mange år.

Håper Norge har lært nå, vi kan ikke lenger være så avhengig av utenlandsk arbeidskraft i så stor grad som det har vært.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (8 minutter siden):

Men tror du dette varer så lenge at det rekker å bli så stor boligmangel at det blir krise da? Får da ikke tro det varer i mange år.

Håper Norge har lært nå, vi kan ikke lenger være så avhengig av utenlandsk arbeidskraft i så stor grad som det har vært.

Ja, det kan fort bli til at det varer lenge. Når regjeringen står og sier at man ikke kan regne med noe særlig lettelser i overskuelig fremtid så er det en ganske god indikasjon. Vaksinasjonen går også mye tregere enn forventet ser det ut til, og i dette tempoet tar det 5-10 år og få vaksinert hele befolkningen. Tror dessverre at vi i Norge bare er i starten av dette. Men myndighetene kan ikke stå og si at det vil vare et tiår eller tre, for da blir det panikk, så derfor kommuniseres det "bare et par uker til", etterfulgt av et par uker til osv. 

Det kan man jo si, men man står jo i den situasjonen nå, og man kan ikke sende alle som er arbeidsløse til byggeplassen og forvente at de kan bidra fra begynnelsen. Opplæring og omskolering tar mange år, og innen da vil det kunne ha oppstått stillstand i boligbyggingen. 

Tror det dessverre blir kummerlige levekår for de som er barn nå/generasjonene som kommer etter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Capt. Obvious skrev (21 minutter siden):

Ja, det kan fort bli til at det varer lenge. Når regjeringen står og sier at man ikke kan regne med noe særlig lettelser i overskuelig fremtid så er det en ganske god indikasjon. Vaksinasjonen går også mye tregere enn forventet ser det ut til, og i dette tempoet tar det 5-10 år og få vaksinert hele befolkningen. Tror dessverre at vi i Norge bare er i starten av dette. Men myndighetene kan ikke stå og si at det vil vare et tiår eller tre, for da blir det panikk, så derfor kommuniseres det "bare et par uker til", etterfulgt av et par uker til osv. 

Det kan man jo si, men man står jo i den situasjonen nå, og man kan ikke sende alle som er arbeidsløse til byggeplassen og forvente at de kan bidra fra begynnelsen. Opplæring og omskolering tar mange år, og innen da vil det kunne ha oppstått stillstand i boligbyggingen. 

Tror det dessverre blir kummerlige levekår for de som er barn nå/generasjonene som kommer etter. 

Jeg er mye mer optimistisk enn deg. Siste anslag var at risikogruppene skal være vaksinert i løpet av sommeren. Altså alle, også de med lavere risiko men også definitivt. Om byggeprosjekt blir utsatt si 6 måneder, så blir dette ikke krise. En del må kanskje flytte hjem til foreldrene etter studiene, men da kan de jo i teorien legge opp penger til egenkapital. I bygdene, mange plasser har også arbeidsplasser og med økt mulighet for hjemmekontor (f.eks periode pendlere). Det er ikke mye press på boliger og prisene er mye lavere.

Det kan det hende at mange flere flytter ut av byene. Vi ser allerede tendenser, flere melder flytting til hytta og har en liten pendler bolig de leier. Det kan hende vi får en liten omstilling i livene våre. Vi ser jo også med global oppvarming, flyktningskrise at det kan være greit å være mer selvberget og lignende. 🙂 Alle katastrofe filmer ender jo vanligvis opp med at folk flytter fra byene. 😉 Så ille forventer jeg ikke det da, men kanskje flere med barn ønsker å gi barna uteområder i gåavstand og mindre tidsklemme. Kanskje

Endret av 2ro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (30 minutter siden):

Jeg er mye mer optimistisk enn deg. Siste anslag var at risikogruppene skal være vaksinert i løpet av sommeren. Altså alle, også de med lavere risiko men også definitivt. Om byggeprosjekt blir utsatt si 6 måneder, så blir dette ikke krise. En del må kanskje flytte hjem til foreldrene etter studiene, men da kan de jo i teorien legge opp penger til egenkapital. I bygdene, mange plasser har også arbeidsplasser og med økt mulighet for hjemmekontor (f.eks periode pendlere). Det er ikke mye press på boliger og prisene er mye lavere.

Det kan det hende at mange flere flytter ut av byene. Vi ser allerede tendenser, flere melder flytting til hytta og har en liten pendler bolig de leier. Det kan hende vi får en liten omstilling i livene våre. Vi ser jo også med global oppvarming, flyktningskrise at det kan være greit å være mer selvberget og lignende. 🙂 Alle katastrofe filmer ender jo vanligvis opp med at folk flytter fra byene. 😉 Så ille forventer jeg ikke det da, men kanskje flere med barn ønsker å gi barna uteområder i gåavstand og mindre tidsklemme. Kanskje

Anslag ja, men da må jo vaksinasjonstempoet økes. Det er vel ca 2 mill. i risikogruppene, og med 100K i måneden så tar det fortsatt 1.5 - 2 år for å vaksinere disse. 

Jobber vil ikke finnes dersom dette fortsetter lenge, så om det er hjemmekontor eller ikke spiller liten rolle. Prisen for å være selvberget er det ingen som vil ta, da det vil føre til betraktelig prisstigning på det meste. At flere flytter ut av byene vil bare føre til at det blir prisstigning der, slik at folk ikke får råd til å bo der heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (4 timer siden):

Vi får bare se hvordan det går. Til og med spanskesyken forsvant like fort som den kom etter 2 år, og det var uten vaksine. Det er jo lov å håpe at det samme skjer med Covid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (22 timer siden):

Jeg er mye mer optimistisk enn deg. Siste anslag var at risikogruppene skal være vaksinert i løpet av sommeren. Altså alle, også de med lavere risiko men også definitivt.

🙂

Men hvis vaksinen bare varer et halvt år må de jo da begynne på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...