Gå til innhold

Skjønner f*** meg ikke hvorfor vi ikke stenger grensene også leve normalt igjen.

PocaLoca

Anbefalte innlegg

Drizzt skrev (9 minutter siden):

Hun burde vært tydeligere at de som reiser på ferie må vente til pandemien er over for å komme tilbake til Norge.

Det hjelper IKKE å spille på folks samvittighet. Køene foran treningssentre og polet i Oslos nabokommuner viser tydelig på det. 

Men endelig skjer det noe og pendlere som pendler mellom Norge og Polen blir stengt ute. Jeg hørte istad om et par polske håndverkere som befinner seg nå i Polen at de skulle reise med bil istedet og finne en grenseovergang som ikke er stengt. De er sikkert ikke de eneste som vil prøve seg, så jeg håper Norge passer på.

Hvis vi vil stenge for ulovlig arbeidsinnvandring vil vel den beste måten være å gi deres arbeidsgivere enorme bøter 🤔

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariannann skrev (5 minutter siden):

Kan norske statsborgere fortsatt reise ut og inn? Må de ta koronatest før eller etter landing i Norge? Noen som har fått det med seg? 

Jeg har bare skumlest, men tror det er noen begrensinger blant norske statsborgere også.  Koronatest og karantene gjelder vel for alle, gjør det ikke? (med unntak av en del idrettsfolk på høyt nivå 😏)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (1 time siden):

Det er tøys at nordmenn er for fisefine. Jobbene er ikke tilgjengelige fordi østeuropeiske kontrakter er billigere og foretrekkes.  

Hva slags stillinger er det snakk om i din bedrift? Og hvor er den utlyst? I polsk budstikke? 

Forøvrig skriver alle arbeidssøkere under på at de er villige til å ta den jobb som blir tilbudt. I hele landet. 

Jobbene er tilgjengelige, men nordmenn søker ikke. Nordmenn vil ikke flytte, og finner alle mulige slags sosiale grunner for å slippe unna. At de skriver under på å ville ta jobber i hele landet betyr ikke at det er en realitet. I begynnelsen av pandemien var det mye snakk om bedrifter, spesielt i nord, som ikke fikk tak i arbeidskraft. Nordmenn søkte ikke og utenlandske søkere risikerte å blir stoppet på grensen. Folk vil heller klage på alt og leve på nav enn å flytte for å få en inntekt.

På min arbeidsplass er det snakk om en type teknisk assistentstilling, der man kan ha fagutdannelse, men ellers blir all opplæring gitt. Så lenge du snakket norsk og er villig til å få opplæring så går det fint. Stillingene blir utlyst på finn.no og hjemmesiden, som stillinger flest. Som sagt er det hverken østeuropeiske kontrakter eller annet, det er en offentlig virksomhet som følger tariff og fastsatte lønnsvilkår, enten du er Mats fra Skien eller Jakub fra Polen. Ingen fare for hverken permittering eller nedleggelse, men nordmenn søker ikke for nav betaler jo for mat på bordet og tak over hodet uansett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (1 time siden):

Vel, vi må alle ofre noe om dagen. Spiller ingen rolle hva en føler. Man har et samfunnsansvar å forholde seg til. 

Det var ikke det svaret mitt siktet til. Men uansett; Få ofrer vel mer en de (ansvarsfulle) reisende? Det meste annet har man i alle fall tidvis kunnet drive med gjennom dette året og inn i år nr. 2. Heldige er de som har familie, venner og kropp laget for lav temperatur... og i Norge! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariannann skrev (29 minutter siden):

Kan norske statsborgere fortsatt reise ut og inn? Må de ta koronatest før eller etter landing i Norge? Noen som har fått det med seg? 

Grensen er ikke stengt for norske statsborgere. Du må ha negativ test hvis du kommer fra SB, Irland, Sør-Afrika, Nederland, Østerike, Portugal og Brasil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariannann skrev (57 minutter siden):

ALLE må koronatestes og i karantene. Du kan reise, men du bør ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Blålin said:

Unnskyld meg. Folk TROR de må reise for å ha det bra? Du kan mene hva du vil om stengte grenser, men DU kan ikke vite hva en person føler.

Følelser er en ting. Behov er noe annet. Og så mistenker jeg at følelser om utenlandsreiser er noe reklameskapt og instagram sosialt selfie-press. Folk som suser bevisstløst omkring i verden og gidder ikke en gang sette seg inn i språk og historie der. Når de er tilbake klarer de knapt å nevne to stedsnavn de har vært på, kanskje bortsett fra "syden" og navnet på "vikingbaren".

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariannann
Drizzt skrev (2 minutter siden):

ALLE må koronatestes og i karantene. Du kan reise, men du bør ikke gjøre det.

Ja skjønner det, men lurer bare på om man må testes før eller etter ankomst i Norge.. Synes det er litt vanskelig å holde orden på alle reglene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mariannann said:

Ja skjønner det, men lurer bare på om man må testes før eller etter ankomst i Norge.. Synes det er litt vanskelig å holde orden på alle reglene

I et asiatisk land må man ha ny og gyldig negativ test med godkjent stempel for i det hele tatt å slippe inn på den internasjonale flyplassen. Husker ikke om det var Thailand, Malaysia eller noe annet. Reglene er forskjellige i forskjellige land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariannann
Charlie Amberson skrev (Akkurat nå):

I et asiatisk land må man ha ny og gyldig negativ test med godkjent stempel for i det hele tatt å slippe inn på den internasjonale flyplassen. Husker ikke om det var Thailand, Malaysia eller noe annet. Reglene er forskjellige i forskjellige land.

Ja jeg skjønner, lurer på de Norske reglene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariannann skrev (Akkurat nå):

Jeg svarte deg over med de gjeldene reglene nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariannann
ATLAS6 skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte deg over med de gjeldene reglene nå

Ja okey takk, så kun test etter ankomst om man ikke kommer fra noen av de landene. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariannann skrev (Akkurat nå):

Ja okey takk, så kun test etter ankomst om man ikke kommer fra noen av de landene. Takk

Testplikt og karantene ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PocaLoca skrev (12 timer siden):

Se på New Zealand. De stengte for inn og utreise, ble kvitt covid-19 og levde normalt inn i landet i 100 dager. De hadde ikke ett eneste smittetilfelle på 100 dager. 

En øy uten andre land som grenser til det. Forstår du konseptet bak det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mariannann said:

Norge kan vel ikke ha regler for utenlandske flyplasser? Men jeg ville ikke flydd uten sterkt behov nå. Hva som er lov og hva som er klokt kan være veldig forskjellig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariannann
Charlie Amberson skrev (På 27.1.2021 den 22.11):

Norge kan vel ikke ha regler for utenlandske flyplasser? Men jeg ville ikke flydd uten sterkt behov nå. Hva som er lov og hva som er klokt kan være veldig forskjellig nå.

.

Endret av mariannann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Hatsumomo said:

En øy uten andre land som grenser til det. Forstår du konseptet bak det?

Norge, Sverige og Finland er nesten som en øy (liten trafikk med Russland som vi henger fast i) og vi kunne oppnådd New Zealandske tilstander med de rette tiltakene og fått tilbake noe som ligner det vi mente var normalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie Amberson skrev (Akkurat nå):

Norge, Sverige og Finland er nesten som en øy (liten trafikk med Russland som vi henger fast i) og vi kunne oppnådd New Zealandske tilstander med de rette tiltakene og fått tilbake noe som ligner det vi mente var normalt.

Vel, nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, moon_child said:

Jeg er bekymret for problemene viruset etterlater oss med både økomonisk og psykisk.

Psykisk tror jeg noen kommer sterkere ut, andre svakere. Slik ekstreme ting gjør med folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jenki said:

Dersom smitteverns-/ og karanteneregler følges så er det faktisk helt lovlig å reise.  Selv kan jeg av praktiske årsaker ikke gjøre det, men jeg skulle gjerne besøkt både familie og venner...   Jeg synes det er ufint å rakke ned på folk så lenge det de gjør er innenfor lovverket, og dersom de går direkte i karantene ved hjemkomst utgjør de ingen fare!  

Lov å reise, men er vi så sikre på at familie og venner egentlig vil ha fysisk besøk nå? Selvfølgelig sier de fleste det er hyggelig, men hva tenker de? Jeg og sikkert mange mener vel nå at alle bør tenke over behov i ordets rette forstand. Tror ikke det var kriminelt å være tyskertøs under krigen heller. Men en ting er hva som er lov, noe annet hva som er klokt og hensynsfullt. Kanskje kommer barn og barnebarn til spørre oss hva vi gjorde under koronatiden.

Endret av Charlie Amberson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...