Gamle Smukka Skrevet 27. januar 2021 #41 Del Skrevet 27. januar 2021 theTitanic skrev (7 minutter siden): Det er tøys at nordmenn er for fisefine. Jobbene er ikke tilgjengelige fordi østeuropeiske kontrakter er billigere og foretrekkes. Hva slags stillinger er det snakk om i din bedrift? Og hvor er den utlyst? I polsk budstikke? Forøvrig skriver alle arbeidssøkere under på at de er villige til å ta den jobb som blir tilbudt. I hele landet. Faktum er at om enkelte partier får viljen sin, vil faktisk jobben bli utlyst i en polsk budstikke snart: https://www.abcnyheter.no/stemmer/2021/01/24/195734459/da-arbeiderpartiet-internasjonaliserte-privat-arbeidsformidling-i-norge Dette kommer til å bli drepen for norske arbeidstakere og lønnsnivå. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenki Skrevet 27. januar 2021 #42 Del Skrevet 27. januar 2021 Gamle Smukka skrev (24 minutter siden): Du trenger ikke unnskylde deg. Uansett om det finnes folk som føler de må reise for å ha det bra, må disse selvsagt vike plass nå og holde seg i ro. Det skulle da bare mangle. Dersom smitteverns-/ og karanteneregler følges så er det faktisk helt lovlig å reise. Selv kan jeg av praktiske årsaker ikke gjøre det, men jeg skulle gjerne besøkt både familie og venner... Jeg synes det er ufint å rakke ned på folk så lenge det de gjør er innenfor lovverket, og dersom de går direkte i karantene ved hjemkomst utgjør de ingen fare! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gamle Smukka Skrevet 27. januar 2021 #43 Del Skrevet 27. januar 2021 Jenki skrev (1 minutt siden): Dersom smitteverns-/ og karanteneregler følges så er det faktisk helt lovlig å reise. Selv kan jeg av praktiske årsaker ikke gjøre det, men jeg skulle gjerne besøkt både familie og venner... Jeg synes det er ufint å rakke ned på folk så lenge det de gjør er innenfor lovverket, og dersom de går direkte i karantene ved hjemkomst utgjør de ingen fare! Det er vel mulig det er lovlig, men en skal være rimelig tulling for å måtte skulle gjøre dette nå, mtp det vi står ovenfor. MÅ man ikke reise utenlands i disse tider, gjør man selvsagt ikke det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 27. januar 2021 #44 Del Skrevet 27. januar 2021 Jenki skrev (4 minutter siden): Dersom smitteverns-/ og karanteneregler følges så er det faktisk helt lovlig å reise. Selv kan jeg av praktiske årsaker ikke gjøre det, men jeg skulle gjerne besøkt både familie og venner... Jeg synes det er ufint å rakke ned på folk så lenge det de gjør er innenfor lovverket, og dersom de går direkte i karantene ved hjemkomst utgjør de ingen fare! Lovlig, men er ikke etisk riktig. Det handler om å se på samfunnet som et. Vi må ta vare på Norge. Vi må få Norge i gang, og hvorfor skal det være sånn at man føler for å reise utenlands i en pandemi og risikere å få seg med seg smitte hjem? Jeg sier som den over meg. Man reiser ikke utenlands i disse tider. Man har faktisk et samfunnsansvar, og er nødt til å se lengre enn sin egen nesetipp. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 27. januar 2021 #45 Del Skrevet 27. januar 2021 Gamle Smukka skrev (21 minutter siden): Faktum er at om enkelte partier får viljen sin, vil faktisk jobben bli utlyst i en polsk budstikke snart: https://www.abcnyheter.no/stemmer/2021/01/24/195734459/da-arbeiderpartiet-internasjonaliserte-privat-arbeidsformidling-i-norge Dette kommer til å bli drepen for norske arbeidstakere og lønnsnivå. Og dette er et problem vi må til livs. Vi er et resultat av det samfunn vi bor i, og hvordan dette blir styrt. Det kjempes for tarifflønn og arbeidernes rettigheter for å sikre en minimumsstandard. Det hauses stort opp om noen arbeider under dårlige forhold. Men staten selv henter laveste anbud fra utlandet når noe skal bygges. + å tillate rekruttering fra østeuropa. Det gir veldig motstridende signaler. Hva vil de egentlig? Skulle de ønske lønnsnivået var lavere på generell basis? Også for dem? Og nei, ikke mange nordmenn ville bodd i en feltsengbrakke et halvår og jobbet 16 timers dager til 120 kr timen. For en østeuropeer er disse 120 kr sikkert det samme som 360 kr i hjemlandet. Da blir saken en annen. Hadde leveutgiftene her vært på tilsvarende nivå som i Polen så kunne vi også godtatt det lønnsnivået. Men det er de ikke. I Norge er det dyrt å bo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 27. januar 2021 #46 Del Skrevet 27. januar 2021 Jenki skrev (9 minutter siden): Dersom smitteverns-/ og karanteneregler følges så er det faktisk helt lovlig å reise. Selv kan jeg av praktiske årsaker ikke gjøre det, men jeg skulle gjerne besøkt både familie og venner... Jeg synes det er ufint å rakke ned på folk så lenge det de gjør er innenfor lovverket, og dersom de går direkte i karantene ved hjemkomst utgjør de ingen fare! Så lenge det er lov å reise så kan man ikke klage på de som reiser. Problemet er netopp det; at å reise er lov. Det burde det ikke vært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 27. januar 2021 #47 Del Skrevet 27. januar 2021 theTitanic skrev (1 minutt siden): Så lenge det er lov å reise så kan man ikke klage på de som reiser. Problemet er netopp det; at å reise er lov. Det burde det ikke vært. Erna var ganske tydelig på at å dra på ferie til utlandet ikke er greit. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gamle Smukka Skrevet 27. januar 2021 #48 Del Skrevet 27. januar 2021 theTitanic skrev (Akkurat nå): Og dette er et problem vi må til livs. Vi er et resultat av det samfunn vi bor i, og hvordan dette blir styrt. Det kjempes for tarifflønn og arbeidernes rettigheter for å sikre en minimumsstandard. Det hauses stort opp om noen arbeider under dårlige forhold. Men staten selv henter laveste anbud fra utlandet når noe skal bygges. + å tillate rekruttering fra østeuropa. Det gir veldig motstridende signaler. Hva vil de egentlig? Skulle de ønske lønnsnivået var lavere på generell basis? Også for dem? Og nei, ikke mange nordmenn ville bodd i en feltsengbrakke et halvår og jobbet 16 timers dager til 120 kr timen. For en østeuropeer er disse 120 kr sikkert det samme som 360 kr i hjemlandet. Da blir saken en annen. Hadde leveutgiftene her vært på tilsvarende nivå som i Polen så kunne vi også godtatt det lønnsnivået. Men det er de ikke. I Norge er det dyrt å bo. Det er mer enn et kjempeproblem. Det er faktisk helt vanvittig. Norges lønnsnivå er kjent over hele verden. Vi er et land på størrelse med en middels europeisk by, og hele Europa skal nå kunne søke jobber her. God kveld, sier jeg bare. Men vi skal ikke avspore mer her med dette. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 27. januar 2021 #49 Del Skrevet 27. januar 2021 Blålin skrev (1 time siden): Unnskyld meg. Folk TROR de må reise for å ha det bra? Du kan mene hva du vil om stengte grenser, men DU kan ikke vite hva en person føler. Vel, vi må alle ofre noe om dagen. Spiller ingen rolle hva en føler. Man har et samfunnsansvar å forholde seg til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 27. januar 2021 #50 Del Skrevet 27. januar 2021 2ro skrev (2 minutter siden): Erna var ganske tydelig på at å dra på ferie til utlandet ikke er greit. Men det er ikke forbudt. Ergo up for grabs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 27. januar 2021 #51 Del Skrevet 27. januar 2021 theTitanic skrev (4 minutter siden): Så lenge det er lov å reise så kan man ikke klage på de som reiser. Problemet er netopp det; at å reise er lov. Det burde det ikke vært. Folk klagde som faen på de som sto i køen på Vinmonopolet. Ikke forbudt å kjøpe seg vin. Men man skal ikke love over de som reiser utenlands og bringer med seg smitte hit så hele jævla Østlandet må leve i isolasjon? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PocaLoca Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #52 Del Skrevet 27. januar 2021 Ts her. Det står nå på VG at de stenger grensene 😀👍🏻🎉 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 27. januar 2021 #53 Del Skrevet 27. januar 2021 Sylveon skrev (Akkurat nå): Folk klagde som faen på de som sto i køen på Vinmonopolet. Ikke forbudt å kjøpe seg vin. Men man skal ikke love over de som reiser utenlands og bringer med seg smitte hit så hele jævla Østlandet må leve i isolasjon? Å klage på andre, når de ikke bryter loven, hjelper lite. Da må påbud på plass. Polsaken er en annen. Polet ble stengt = ikke ønskelig at noen skal dit. Å da dra til Asker for å dra på polet der er helt åpenlyst å snike seg unna reglene. Sier jeg feks til barna at de ikke får spise sjokolade så er det åpenbart at det ikke vil være lov å gjøre det hos naboen heller. Vil du til Østerrike å stå på ski så er det bare å kjøpe billett å dra. Det er ingen restriksjoner på mulighetene. Sier ikke at det er greit, men det er ingen hindring. Billettene er up for grabs, flyplassen er åpen. Det er karantener og restriksjoner i andre land også, så hvor mye de får ut av turen er vel ikke all verdens men dem om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kunstnerfluen Skrevet 27. januar 2021 #54 Del Skrevet 27. januar 2021 PocaLoca skrev (11 timer siden): Se på New Zealand. De stengte for inn og utreise, ble kvitt covid-19 og levde normalt inn i landet i 100 dager. De hadde ikke ett eneste smittetilfelle på 100 dager. Det er jo hundre ganger bedre å stoppe for inn og utreise. Ta fullstendig lockdown i 2-3 uker også etter det kan vi leve normalt her i landet, smittefritt. Så slipper alle bedrifter å gå konkurs også slipper vi dette tullet med nye tiltak frem og tilbake annenhver dag. Hva er det disse politikerne driver med? Jeg forstår at vi må få inn matvarer og diverse inn i landet. Men all denne selvvalgte reisinga, og arbeidskraft fra utlandet som regjeringen tillater er bare helt på trynet. Er det ikke nok arbeidsledige her i Norge nå som man kan ansette? Jeg begynner å bli drittlei. Helt enig! har sagt det fra dag en. Og vi hadde ikke trengt å holde grensene stengt lenge, bare til sommeren. da har de fleste fått vaksinen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pangolina Skrevet 27. januar 2021 #55 Del Skrevet 27. januar 2021 Hvorfor stenger de grensen før de egentlig vet om det hjalp med obligatorisk test? (10 dager siden det ble innført). Jeg syns dette virker litt presset.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kunstnerfluen Skrevet 27. januar 2021 #56 Del Skrevet 27. januar 2021 pangolina skrev (Akkurat nå): Hvorfor stenger de grensen før de egentlig vet om det hjalp med obligatorisk test? (10 dager siden det ble innført). Jeg syns dette virker litt presset.. Jeg synes det er bra de endelig stenger grense. obligatorisk test har ikke funket og ved tanken på den nye muterte covid så er det bedre å ta i og være litt streng akkurat nå før det blir forseint- 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenki Skrevet 27. januar 2021 #57 Del Skrevet 27. januar 2021 kunstnerfluen skrev (6 minutter siden): Helt enig! har sagt det fra dag en. Og vi hadde ikke trengt å holde grensene stengt lenge, bare til sommeren. da har de fleste fått vaksinen. Tja. Hvis de fleste av oss skal bli vaksinert før sommeren må vaksine-leveransene bli litt mer pålitelige... https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/LnPe0V/naa-er-vaksinene-blitt-storpolitikk og https://www.aftenposten.no/verden/i/KyPkWM/krisemoete-mellom-eu-og-astra-zeneca-om-problemer-med-vaksineleveranser Hvor vi kan lese dette: Norge var forespeilet å få 1,12 millioner doser i februar, men leveransen blir nå trolig på under 200.000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 27. januar 2021 #58 Del Skrevet 27. januar 2021 2ro skrev (34 minutter siden): Erna var ganske tydelig på at å dra på ferie til utlandet ikke er greit. Hun burde vært tydeligere at de som reiser på ferie må vente til pandemien er over for å komme tilbake til Norge. Det hjelper IKKE å spille på folks samvittighet. Køene foran treningssentre og polet i Oslos nabokommuner viser tydelig på det. Men endelig skjer det noe og pendlere som pendler mellom Norge og Polen blir stengt ute. Jeg hørte istad om et par polske håndverkere som befinner seg nå i Polen at de skulle reise med bil istedet og finne en grenseovergang som ikke er stengt. De er sikkert ikke de eneste som vil prøve seg, så jeg håper Norge passer på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 27. januar 2021 #59 Del Skrevet 27. januar 2021 Drizzt skrev (7 minutter siden): Hun burde vært tydeligere at de som reiser på ferie må vente til pandemien er over for å komme tilbake til Norge. Det hjelper IKKE å spille på folks samvittighet. Køene foran treningssentre og polet i Oslos nabokommuner viser tydelig på det. Men endelig skjer det noe og pendlere som pendler mellom Norge og Polen blir stengt ute. Jeg hørte istad om et par polske håndverkere som befinner seg nå i Polen at de skulle reise med bil istedet og finne en grenseovergang som ikke er stengt. De er sikkert ikke de eneste som vil prøve seg, så jeg håper Norge passer på. Ja, jeg er helt enig i at grensene må passes på. Det må få alvorlige konsekvenser å forsøke, utvisning (over tid) og kraftig bot, varsel til arbeidsgiver mm. Slikt kan ikke skje uten konsekvenser, for da blir det et stort problem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mariannann Skrevet 27. januar 2021 #60 Del Skrevet 27. januar 2021 Kan norske statsborgere fortsatt reise ut og inn? Må de ta koronatest før eller etter landing i Norge? Noen som har fått det med seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg