Gjest Optimo Skrevet 27. januar 2021 #21 Del Skrevet 27. januar 2021 theTitanic skrev (3 timer siden): I Kina tok det tre dager å bygget ett. Her ville de brukt tre år på en komité som blir ansatt for å tenke over saken, noen år til å krangle om hvor det skal ligge, to år på å innhente og vurdere anbud, lang tid på arkitekt, enda mer tid til å nedlegge noe annet så det nye kan bli et mulitfunksjonsbygg som uansett ikke vil bli stort nok til å huse begge deler. Deretter setter de første spadetak og finner noen minimale biter som tilsier at området potensielt kunne vært en gammel gravplass så hele området må graves ut med skje av arkeologer. Ti år senere er disse trebitene hele det totale funnet. Funnet av at det for et par hundreår siden var en fyr som satte fra seg robåten sin akkurat der, og koronaviruset har mutert og mistet styrke så mange ganger at det har blitt ufarlig. 😂 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 27. januar 2021 #22 Del Skrevet 27. januar 2021 Elefantenistua skrev (2 timer siden): Hahaha du sier noe😂 da jeg bodde i Midtøsten, gravde de opp en 100 meter lang gate, la nye rør, og asfalterte igjen, alt på under en uke. I Norge gravde de opp ti meter for å legge nye rør, husker det tok langt mer enn tre mnd. Og når de er ferdig så går det en måned før de innser at det skulle vært fikset en annen ting på samme strekning. Så da graver de opp igjen. Det er ikke rart ting blir dyrt i Norge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 27. januar 2021 #23 Del Skrevet 27. januar 2021 2ro skrev (2 timer siden): Må bare slenge på.. Jeg synes det er skikkelig spennende med utreiseforbud i Belgia som innføres i dag. Det er banebrytende og tillates det av EU vil det gi muligheter for andre land å gjøre det samme. Inkludert Norge. Det kommer til å hindre at folk reiser mer enn høyst nødvendig og det er jo kjempebra. Nok av nolduser som ikke tror reglene gjelder for dem. Og fremmedarbeidere kan velge å bli værende, eller ikke komme tilbake på en stund. Jeg er lei av å se importsmitte her jeg bor. Daglig er det fremmedarbeidere som tester positivt. Det skal ikke mer enn en som "skal bare" mens han er i karantene, før det kaos. Jeg blir rett og slett rasende: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/caritas-mange-arbeidsinnvandrere-tester-seg-ikke-av-frykt-for-arbeidsgiver.ZNAx-eMZ1?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet Jepp, "fint" å se at borgerrettigheter inndras bit for bit (ironi). Det kommer til å ta lang tid å få dem igjen, om man overhodet får dem tilbake igjen. Historien viser oss at rettigheter tar tid å kjempe frem, men kan inndras med et pennestrøk. Siden problemet primært ligger med utenlandske arbeidstakere, så er det selvfølgelig mye bedre å fokusere på det, i stedet for å frarøve folk borgerrettigheter som det har tatt mange hunder år å kjempe frem. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elefantenistua Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #24 Del Skrevet 27. januar 2021 Ukjent. skrev (1 minutt siden): Og når de er ferdig så går det en måned før de innser at det skulle vært fikset en annen ting på samme strekning. Så da graver de opp igjen. Det er ikke rart ting blir dyrt i Norge. Nettopp. At Kina greide å bygge et sykehus på så kort tid er et flott tiltak. De er jo også mange flere mennesker, så det må jo til. At ikke Norge bruker ressurser på å øke ressursene fremfor å langpine befolkningen er for meg en gåte. Vi har kjempegode forutsetninger til å gjøre det og, så skjønner ikke helt greia.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 27. januar 2021 #25 Del Skrevet 27. januar 2021 Elefantenistua skrev (1 minutt siden): Nettopp. At Kina greide å bygge et sykehus på så kort tid er et flott tiltak. De er jo også mange flere mennesker, så det må jo til. At ikke Norge bruker ressurser på å øke ressursene fremfor å langpine befolkningen er for meg en gåte. Vi har kjempegode forutsetninger til å gjøre det og, så skjønner ikke helt greia.. Nei, og det er ingen som spør etter det heller? Hvor er journalistene og opposisjonen? De snakker om mangel på sykepleiere. 20% av alle de som utdannes til sykepleiere jobber med noe annet etter 10 år. Da er det jo massevis av sykepleiere man burde jobbet for å få tilbake til dette yrket. Gi de høyere lønn og faste 100% stillinger så det blir mer attraktivt. Men regjeringen syneS tydeligvis det er mer lettvint å bare pine hele befolkningen. Ikke snakk om å arbeide bitte litte grann proaktivt på noen områder. Jeg blir så pinlig berørt på deres vegne. Som nå i helga: stenger ned hele Østlandet, men hadde de lagt en plan for hva de skulle gjøre med alle de bedriftene som måtte stenge? Nei, det hadde de ikke tenkt gjennom. Jeg skjønner faktisk ikke at det er mulig. Og at det fremdeles finnes folk i dette landet som støtter regjeringen, er for meg fullstendig uforståelig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 27. januar 2021 #26 Del Skrevet 27. januar 2021 Capt. Obvious skrev (5 minutter siden): Jepp, "fint" å se at borgerrettigheter inndras bit for bit (ironi). Det kommer til å ta lang tid å få dem igjen, om man overhodet får dem tilbake igjen. Historien viser oss at rettigheter tar tid å kjempe frem, men kan inndras med et pennestrøk. Siden problemet primært ligger med utenlandske arbeidstakere, så er det selvfølgelig mye bedre å fokusere på det, i stedet for å frarøve folk borgerrettigheter som det har tatt mange hunder år å kjempe frem. Dette blir jo bare konspirasjonsteori. Å ha kortvarige tiltak, som justeres ved behov under en pandemi må man både forvente og kreve. Jeg sier kortvarig for flere ganger i år har tiltak både kommet og blitt fjernet. Mars og juli vi beviser dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoot Skrevet 27. januar 2021 #27 Del Skrevet 27. januar 2021 Hva f... nytter det med tiltak rettet mot nordmenn som bor og oppholder seg i Norge når de er så slapp på restriksjoner for tilreisende? På nytt er det smittetilfelle i Båtsfjord og Kirkenes, og det er tilreisende arbeidsinnvandrere. På den ene siden er det strenge restriksjoner mot å dra på besøk og motta besøk for å begrense smitten i landet. Men på den andre siden kan arbeidsinnvandrere tilnærmet fritt komme over grensa før de har testet seg og mottatt negativt svar. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elefantenistua Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #28 Del Skrevet 27. januar 2021 Ukjent. skrev (41 minutter siden): Nei, og det er ingen som spør etter det heller? Hvor er journalistene og opposisjonen? De snakker om mangel på sykepleiere. 20% av alle de som utdannes til sykepleiere jobber med noe annet etter 10 år. Da er det jo massevis av sykepleiere man burde jobbet for å få tilbake til dette yrket. Gi de høyere lønn og faste 100% stillinger så det blir mer attraktivt. Men regjeringen syneS tydeligvis det er mer lettvint å bare pine hele befolkningen. Ikke snakk om å arbeide bitte litte grann proaktivt på noen områder. Jeg blir så pinlig berørt på deres vegne. Som nå i helga: stenger ned hele Østlandet, men hadde de lagt en plan for hva de skulle gjøre med alle de bedriftene som måtte stenge? Nei, det hadde de ikke tenkt gjennom. Jeg skjønner faktisk ikke at det er mulig. Og at det fremdeles finnes folk i dette landet som støtter regjeringen, er for meg fullstendig uforståelig. Det er helt utrolig. Det utdannes flere enn det er "plass" til, de stenger ned små sykehus og komprimerer dem til større sykehus, ikke rart det ikke er ressurser. Hadde det vært flere sykehus, kunne vi hatt flere sykepleiere og diverse i fulle, trygge stillinger. Jeg forstår heller ikke hvorfor opposisjonen er stille, om det i det hele tatt er noen. Og det er ganske skremmende. Og hvis noen sier ifra, hvorfor kommer det ikke frem? 😕 Arbeidsplasser som går tapt, bedrifter som må stenges ned, firmaer som går konkurs, jeg ser for meg at regjeringen har en plan som ikke er særlig gøy for de det går utover. Men jeg vil ikke virke som en konspirasjonsteoretiker, jeg bare synes det hele er totalt ulogisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 27. januar 2021 #29 Del Skrevet 27. januar 2021 theTitanic skrev (4 timer siden): I Kina tok det tre dager å bygget ett. Her ville de brukt tre år på en komité som blir ansatt for å tenke over saken, noen år til å krangle om hvor det skal ligge, to år på å innhente og vurdere anbud, lang tid på arkitekt, enda mer tid til å nedlegge noe annet så det nye kan bli et mulitfunksjonsbygg som uansett ikke vil bli stort nok til å huse begge deler. Deretter setter de første spadetak og finner noen minimale biter som tilsier at området potensielt kunne vært en gammel gravplass så hele området må graves ut med skje av arkeologer. Ti år senere er disse trebitene hele det totale funnet. Funnet av at det for et par hundreår siden var en fyr som satte fra seg robåten sin akkurat der, og koronaviruset har mutert og mistet styrke så mange ganger at det har blitt ufarlig. Dette er bare tull. I Bergen har man bygget en haug koronaklinikker - de ble opprettet rundt påske i fjor. Når jeg sier "bygget" må man ta det med en klype salt - man har tatt i bruk tomme lokaler til formålet. Problemet er ikke bygging men bemanning og utstyr tipper jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 27. januar 2021 #30 Del Skrevet 27. januar 2021 2ro skrev (3 timer siden): Jeg blir rett og slett rasende: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/caritas-mange-arbeidsinnvandrere-tester-seg-ikke-av-frykt-for-arbeidsgiver.ZNAx-eMZ1?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet Er det så sjokkerende da? Nå er vi en del som har kaklet i vei lenge om at grensene burde vært stengt, at få folk tester seg selv om det er snakk om "obligatorisk" testing. Regjeringen har gått for at man skal ordne åpne grenser, også om det kommer noe grums inn så kan vi bare stenge ned. Er ikke så farlig om arbeidsplasser raseres, folk lever isolert og ikke kan gå ut, folk skal treffe minst mulig folk, barn får begrenset skolegang og begrenset tilbud med fritidsaktiviteter. Hvem bryr seg? Ikke regjeringen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 27. januar 2021 #31 Del Skrevet 27. januar 2021 Sylveon skrev (2 minutter siden): Er det så sjokkerende da? Nå er vi en del som har kaklet i vei lenge om at grensene burde vært stengt, at få folk tester seg selv om det er snakk om "obligatorisk" testing. Regjeringen har gått for at man skal ordne åpne grenser, også om det kommer noe grums inn så kan vi bare stenge ned. Er ikke så farlig om arbeidsplasser raseres, folk lever isolert og ikke kan gå ut, folk skal treffe minst mulig folk, barn får begrenset skolegang og begrenset tilbud med fritidsaktiviteter. Hvem bryr seg? Ikke regjeringen. Det er sjokkerende at det var så mange. De må jo være en spesiell type dum, for tiltakene vil jo ramme dem også. Og etterhvert som folk blir lei blir de nok uglesett hele gruppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 27. januar 2021 #32 Del Skrevet 27. januar 2021 2ro skrev (2 minutter siden): Det er sjokkerende at det var så mange. De må jo være en spesiell type dum, for tiltakene vil jo ramme dem også. Og etterhvert som folk blir lei blir de nok uglesett hele gruppen. Jeg forventet faktisk at det kom til å være langt flere. Kontrollen på grensene er alt for slappe, selv om man nå babler om at det er obligatorisk testing. Vel, ser hvor godt det fungerer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 27. januar 2021 #33 Del Skrevet 27. januar 2021 Sylveon skrev (1 minutt siden): Jeg forventet faktisk at det kom til å være langt flere. Kontrollen på grensene er alt for slappe, selv om man nå babler om at det er obligatorisk testing. Vel, ser hvor godt det fungerer? Uansett veldig skuffende. Det er voksne folk og skulle tro man klarte frihet under ansvar (forutsetning for å kunne kalles voksne)... Men vi så jo hvordan det gikk med både pol og treningssenter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 27. januar 2021 #34 Del Skrevet 27. januar 2021 (endret) 2ro skrev (4 minutter siden): Uansett veldig skuffende. Det er voksne folk og skulle tro man klarte frihet under ansvar (forutsetning for å kunne kalles voksne)... Men vi så jo hvordan det gikk med både pol og treningssenter... Jeg jobber på et kjøpesenter. #Permittert. Vi har opplevde å få veldig mange innom hver dag som skal bare ta seg en kaffe, handle litt og kose seg etter de har vært på teststasjonen for å teste seg om de har korona. Vi ligger ikke i gang i nærheten så folk KJØRER hit etter de har testet seg for så å gå og handle. Dette er bare de som står og åpenlyst forteller om hva de har gjort like før de kommer til oss. Regner med at det er en del som kommer, men holder kjeft og. Har helt mistet troen på menneskeheten. Angående polet så forsto jeg at det kom til å bli sånn. Jeg skulle ønske at de enten stengte alle eller ingen. Å bare stenge en liten brøkdel hjelper ikke. Folk panikkhandler. Endret 27. januar 2021 av Sylveon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 27. januar 2021 #35 Del Skrevet 27. januar 2021 Sylveon skrev (1 minutt siden): Jeg jobber på et kjøpesenter. #Permittert. Vi har opplevde å få veldig mange innom hver dag som skal bare ta seg en kaffe, handle litt og kose seg etter de har vært på teststasjonen for å teste seg om de har korona. Vi ligger ikke i gang i nærheten så folk KJØRER hit etter de har testet seg for så å gå og handle. Dette er bare de som står og åpenlyst forteller om hva de har gjort like før de kommer til oss. Regner med at det er en del som kommer, men holder kjeft og. Har helt mistet troen på menneskeheten. Angående polet så forsto jeg at det kom til å bli sånn. Jeg skulle ønske at de enten stengte alle eller ingen. Å bare stenge en liten brøkdel hjelper ikke. Folk panikkhandler. Shitt. Det er jo helt håpløst om det du sier er sant. Da spørs det om vi må ha enda kraftigere tiltak og konsekvenser... Og det er det ingen som ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 27. januar 2021 #36 Del Skrevet 27. januar 2021 2ro skrev (1 time siden): Dette blir jo bare konspirasjonsteori. Å ha kortvarige tiltak, som justeres ved behov under en pandemi må man både forvente og kreve. Jeg sier kortvarig for flere ganger i år har tiltak både kommet og blitt fjernet. Mars og juli vi beviser dette. Ja, mars og juli, helt ok. Men siden i høst har det egentlig bare gått nedover, og mange steder har man i stor grad tilført tiltak, ikke fjernet. Når man har skapt en presedens for å gjøre en ting, så blir det lettere en vane fremover i tid også. Problemet er at man tar alt under en kam, fremfor å adressere problemet, som i all hovedsak er utenlandske arbeidstakere. Da får man ha flere tiltak mot disse og i ytterste konsekvens nekte utenlandsk arbeidskraft for en tid, fremfor totalt innreiseforbud og evt. utreiseforbud. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 27. januar 2021 #37 Del Skrevet 27. januar 2021 2ro skrev (1 minutt siden): Shitt. Det er jo helt håpløst om det du sier er sant. Da spørs det om vi må ha enda kraftigere tiltak og konsekvenser... Og det er det ingen som ønsker. Skulle ønske det var tull, men som sagt, så har jeg helt mistet troen på menneskeheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 27. januar 2021 #38 Del Skrevet 27. januar 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Ja, mars og juli, helt ok. Men siden i høst har det egentlig bare gått nedover, og mange steder har man i stor grad tilført tiltak, ikke fjernet. Når man har skapt en presedens for å gjøre en ting, så blir det lettere en vane fremover i tid også. Problemet er at man tar alt under en kam, fremfor å adressere problemet, som i all hovedsak er utenlandske arbeidstakere. Da får man ha flere tiltak mot disse og i ytterste konsekvens nekte utenlandsk arbeidskraft for en tid, fremfor totalt innreiseforbud og evt. utreiseforbud. Joda, arbeidstakere er et problem. Men med rosabloggere som drar til syden og Dubai etc så må vi nok stramme kraftigere til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 27. januar 2021 #39 Del Skrevet 27. januar 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Joda, arbeidstakere er et problem. Men med rosabloggere som drar til syden og Dubai etc så må vi nok stramme kraftigere til. Dette er nesten ikke et problem. Man må adressere det som er problemet, ikke nekte folk alminnelige borgerrettigheter på generelt grunnlag. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 27. januar 2021 #40 Del Skrevet 27. januar 2021 Example skrev (6 timer siden): Nå har vi allerede tiltak som på mange måter ligner på i fjor vår. Disse ser ut til å virke ganske bra, men mutasjonen er et problem. I Storbritannia viser det seg ikke å være nok til annet enn å bremse veksten. Så må jeg minne om at tiltakene i fjor varte lenge. I flere måneder. Det vil neppe være aktuelt å stenge skolene igjen så lenge fordi man skal prøve å slå noe ned. Det er det heller ingen grunn til å gjøre. Uten en mutasjon ville dette vært en tid for gjenåpning. Klarer man ikke stoppe mutasjonen på Østlandet nå, må det tenkes annerledes. Det blir neppe en kort og brutal nedstengning. Ja den sosiale nedstengningen som var rett etter nyttår har hjulpet veldig på tallene. Sannsynligvis vil vi se det godt på tallene etter denne nedstengningen også, inntil mutasjonen etter hvert antagelig vil spre seg. Må jo bare håpe at vi kan ha stoppet det eller at det ikke sprer seg mye. 🤞Hvis det sprer seg mye , mener da flere blant annet Bjørg Marit Andersen professor i smittevern og mikrobiologi at en kort men total nedstengning vil hjelpe mye mer effektivt enn en halvveis og lang. Mange smittekjeder brytes om folk ikke møtes, så smitten går ned. Jeg har tro på henne😊 Professoren mener selvsagt ikke at vi kan eliminere viruset helt men komme på et lavt nivå, og innen det bygger seg opp igjen vil mange være vaksinert. Barn ser ut til og bli oftere smittet med denne mutasjonen. Mange barn kan ha foreldre i risikogruppe. Dette er også sårbare barn ikke bare de som er sårbare av andre grunner. Det kan nok være svært krevende for familier hvor noen er i risiko og har barn på skolen. Gult nivå er derfor nærliggende og tro at det ikke blir på lenge om mutasjoner stadig vekk dukker opp i utbrudd. Da må man nok regne med at skolene forblir på rødt nivå lenge, for og øke smittevernet. De har vel ikke utelukket stengning heller om det kommer ut av kontroll. I hvert fall sa Nakstad det nylig på vg intervju. Men det er nok et tiltak som eventuelt gjøres etter at alt annet er forsøkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg