Malama Skrevet 15. august 2005 #1 Del Skrevet 15. august 2005 Min samboer og jeg vurderer å kjøpe egen blog etterhvert. Ikke sånn med en gang, men muligens i løpet av 2006 (siden vi uansett må flytte, huset vi nå leier i skal rives i 2007 etter planen) I den sammenheng lurer jeg litt på hva slags tidsperspektiv vi skal beregne. Hvor lang tid det tar. Jeg vet at dette selvsagt varierer veldig, men dere som har gjort det, hvor lang tid tok det? Fra dere aktivt begynte å studere annonser og gå på visninger med den hensikt å kjøpe noe, til dere hadde flyttet inn? Vi har begynt så smått å titte på annonser bare for å se hva som finnes på markedet og hva det koster forå danne oss et bilde av hva som er mulg å oppnå med vår økonomi, avveiinger mellom størrelse, pris og beliggenhet og denslags. En annen ting jeg har lurt litt på er om vi skal vurdere å gå på noen visinger i høst/vinter, uten egentlig å være klar forå kjøpe. Er det frekt? Jeg tnker på å gå på viskinger av boliger av den typen vi tenker oss at vi er interessert i, for å rett og slett "lære å gå på vising", hva vi ser etter og hva som er lurt, hva vi ikke liker etc. DErsom vi skulle komme over DRØMMEHUSET til en fornuftig pris vil vi vel vurdere å kunne gå for muligheten, men jeg snakker altså om å gå på visning uten å ha lånebevis/finansieringsbevis bare mer for å titte. Anses det som frekt, eller? Jg har så lyst å se litt... Da vi flyttet inn her vi nå bor bar ringte vi på en annonse, avtalte "visning" neste dag, tusla rundt og titta litt hr sammen med boligeier, skrev navn og telefonnummer på ei liste for at vi var interessert. det gjorde også 7-8 andre, men ingen av dem var hr sammen med oss. Senere samme kveld ringte han og tilbød oss å leie leiligheten. Det hele gikk veldig fort, og det er ikke alt vi er helt fornøyd med. Vi kunne jo ikke sett alle tingne da (man vet jo ikke på en visning at noe er galt med lysarmaturet på badet så alle lyspærer man setter inn går etter en uke eller to, den lyste den dagen...) men noe burde vi oppdaget om vi var mer erfarne. Det var greit nok, vi skulle bar leie, men når det er snakk om å kjøpe vil jeg jo gjerne VITE ha jeg gjør på, og pr. i dag aner jeg virkeig ingenting om visninger i det hele tatt... Vet at noen ganger har folk jeg kjenner hatt med seg andre på visning, typisk noen som vet hva de gjør, eldre slektninger med erfaring/utdannelse som gjør at de har litt peil på hus, f.eks. Men, siden vi bor i en by der vi faktsik ikke kjenner noen i det hele tatt (joda, bekjentskaper, men ingn venner eller familie) så er ikke det heeeeeelt lett da. Desto enda bedre grunn til at vi bør vite hva vi ser etter (men, jeg har likevel lyst at noen andre skal hjelpe meg med å være sikker på at vi gjør et lurt kjøp jeg da, er det vanlig, eller?) Del gjerne av deres erfariner, om dere vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. august 2005 #2 Del Skrevet 15. august 2005 Vi begynte så smått å se på leiligheter i februar- litt mer seriøst fra mai og kjøpte tilslutt i oktober. Etter lang tid med totalrenovering har vi nylig flyttet inn. Nå har nok vi brukt veldig lang tid både når det gjelder å finne leiligheten og selve oppussingen, men vi ble etterhvert veldig sikker på hva vi ønsket og da var det bare å vente til den rette leiligheten dukket opp. Vi var ikke interessert i å slå oss til ro men noe som var nesten riktig når vi viste at den rette leiligheten for oss var der ute ett sted Men uansett. Bare sett igang å gå på visninger med en gang dere. Det er ikke frekt. Vi begynte å gå på visninger før det var aktuelt å kjøpe, rett og slett for å se litt hva som var på markedet, se hva en får for pengene i de forskjellige bydelene og ellers hva slags løsninger en ønsker. Og det er ingen som spør dere på visning etter lånebevis osv. En lærer seg etterhvert hva en skal se etter og spørre selger om (vår erfaring er at selger gir mye bedre svar enn megler), og en finner også ut av hva en prioriterer med tanke på planløsning, beliggenhet, utsikt osv. Vi fant også ganske fort ut hvilke områder vi likte og hvilke vi ikke likte. På den måten var det flere bydeler eller i det minste boligfelt/borettslag som vi etterhvert sluttet helt å gå på visning i fordi vi ikke likte strøket eller at vi ikke likte planløsningen. (veldig mange borettslag har samme planløsning i alle leilighetene sine. Noe som igrunn er greit for da har en liksom sett dem alle hvis en har vært på en visning. Innredningen vil selvsagt variere, men om en ikke liker planløsningen er det liksom ingen vits i å se på flere av dem ) Jeg er sjeleglad for at vi ikke kjøpte den første leiligheten vi likte. Vi ble kjempeskuffet da den gikk fra oss på forkjøpsrett men ser nå i ettertid at vi ble litt blendet av nytt kjøkken og bad og ellers flott innredning - for selve leiligheten var hverken spesielt praktisk eller ideel beliggenhet. Og prisen var mye høyere enn hva vi ga for leiligheten vår. Vi ble hvertfall etterhvert veldig klare på hva vi ønsket og det gjorde at vi var helt sikker på at vi valgte riktig når vi tilslutt kjøpte. Hvertfall de leilighetene vi har vært interessert i har stort sett blitt solgt 1-2 dager etter visning og da er det en fordel om en har tenkt gjennom endel ting på forhånd. Lykke til på boligjakten da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 15. august 2005 #3 Del Skrevet 15. august 2005 Bare å begynne å titte det.. selger vet da ikke at dere bare titter... greit å trene seg litt..så vet du hva du skal se etter. Når det gjelder tidsperspektiv så brukte min bror nærmere et år fra han fikk lån til de flyttet inn i leiligheten. Mens vi brukte vel 2 1/2 mnd fra vi var i banken og til vi flyttet inn i leiligheten vår. nå må det sies at min bror mistet mange leiligheter på grunn av forskjøpsrett da... men som du skjønner.. det kan ta lang tid og det kan ta kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 15. august 2005 Forfatter #4 Del Skrevet 15. august 2005 Ja, jeg regnet med at det kunne ta kort tid og at det kan ta lang tid, men greit å vite hva folk opplever. Sambo tenkte at det ville ta ca to måender fra man bestmte seg for å kjøpe til man hadde flyttet inn, jeg tenkte at det fort tok et halvår, med å finne det man vil ha, faktisk få det, eventuelle beboere flytte ut, og oss flytte inn. Om vi ikke aner hva vi vil ha, eller er riktig uhelidg med forkjøpssalg etc, så kan det jo ta enda lenger tid. Og det har jeg fått bekreftet i dene trden, selv om at altså også kan gå fortere. Takk. Om flere har erfaringr tar jeg gjerne mot dem også jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 15. august 2005 #5 Del Skrevet 15. august 2005 Vi brukte omtrent 2 år på å finne drømme huset. ( nå stilte vi høye krav ) Fra vi så annonsen til vi hadde kjøpt tok det 3 dager til huset var vårt. Så var det overtagelse 2.5 mnd etter. Overtagelses tidspunktet er ofte noe dere kan diskutere dere frem til en enighet om. Har etintrykk av at det går noe raskere med salg/kjøp av leilighet. Det kan være greit å strarte litt tidlig. I begynnelsen gikk vi på masse visninger som viste seg å være bomturer. Du trenger litt trening for å finn de riktige visningene, også vil dine krav spisse seg litt ettersom du får litt erfaring med å se på boliger. Lykke til med boligjakt det er gøy det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. august 2005 #6 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Fra vi begynte å lete aktivt tok det vel ca 1½ mnd til vi hadde flyttet inn. Leiligheten var innflyttingsklar (tom) allerede da vi var på visning, så det gikk ganske raskt. Vi gikk vel på 3 visninger og på en annen leilighet før vi fikk denne. Vi slapp å være med på budrunden fordi vi var medlem av OBOS og som eneste medlemmer blandt de som bød fikk vi overta høyeste bud. Selv om det kan gå raskt ville jeg beregnet i allefall 3 mnd. (Vi hadde ingen hast, vi leide og hadde bare 1 mnds oppsigelse.) Det er ikke sikkert man kan flytte rett inn, som oftest skal jo de som bor der allerede flytte ut, og det kan ta tid. Endret 15. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sarah Jessica Skrevet 15. august 2005 #7 Del Skrevet 15. august 2005 Første gang tok det 1 mnd med seriøs kikking før vi hadde kjøpt drømmeleiligheten, og vi flyttet inn 1 mnd etter kjøpet.. Nå har vi vært på seriøs husjakt i et halvår uten å få napp. Har gått på x antall visninger og tapt x antall visninger. Gjør som overnevnt, gå på visninger nå for å se hvordan markedet er, samtidig som dere skjønner hvilke krav dere vil ha til en bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tommeline ii. Skrevet 15. august 2005 #8 Del Skrevet 15. august 2005 Vi begynte så smått og gå på visninger selv om vi ikke var klar til å kjøpe. Da fikk vi sett litt forskjellig, og fikk en ide om hva vi kunne regne med å få for det vi kunne betale. Dette var i juni. I september var vi mer klar for å kjøpe og skrev oss opp på lister og sånt, og i oktober fikk vi tilslag. Overtok etter en måned. Var passe framgang for oss. Da vi først la inn bud og fikk tilslag var den månden veeelidg lang. Vil anbefale å gå på visninger før dere egentlig er klare. Da kommer dere til å se en del dere ikke vil ha, og som dere kan være obs på seinere. Vi hadde ingen hjelp av andre da vi kjøpte, og var ganske grønne. Men vi er fortsatt fornøyde med kjøpet (snart ett år). Er du veldig i tvil, og dere finner drømmehuset, går det jo an å betale fagfolk for å se på ting og tang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #9 Del Skrevet 16. august 2005 Vi begynte å gå på visninger for toroms leiligheter i Oslo for ca 1 1/2 år siden.. Tapte et par budrunder der.. Etter hvert flyttet vi fokus (begynte å tenke familie osv), og nå ser vi på rekkehus ol utenfor byen.. Har ennå ikke kastet oss inn i noen budrunde.. Så jeg renger fort med at det går over 2 (kanskje 2 1/2?) år fra vår første budrunde til vi har tak over hodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. august 2005 #10 Del Skrevet 16. august 2005 Ca et halvt år for min del. Fra jeg begynte å lete mer el mindre seriøst til jeg fant, og slo til, på leiligheten min tok det 3 mnd., så tok det 3 mnd før jeg fikk flytte inn (pga oppsigelsestiden der jeg bodde før). Men jeg er ikke en som grubler for lenge på ting... hvis jeg finner noe jeg vil ha så slår jeg til med en gang uten å vurdere så mye frem og tilbake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 16. august 2005 Forfatter #11 Del Skrevet 16. august 2005 På tide å begynne da, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #12 Del Skrevet 16. august 2005 Tror din samboer er litt optimistisk hvis han tenker det tar to mndr fra visning til dere flytter inn. Vi har akkurat solgt leiligheta vår, og de som kjøpte var eneste budgiver. Det første (lave) budet deres ble avvist, og så tok både vi og megler ferie fra salgsprosessen, det var en måneds opphold før neste visning var planlagt. Men plutselig kom de tilbake med nytt forhøyet bud to uker etter første, vi avviste igjen men antydet at hvis de gikk opp til prisantydning så ble det salg. Etter et par dager kom de igjen, og da ble leiligheta deres. Men vi kunne ikke flytte før to måneder etter dette igjen. Så totalt tar det tre måneder fra dette paret la inn første bud til de kan flytte inn her. Hvis dere er "grønn" på området, så kan det absolutt lønne seg å leie en takstmann med seg på visning. Her i Tromsø går det ofte veldig fort i svingene, mange boliger selges på første visning, da har man ikke tid til å komme tilbake og se etter ting man ikke fikk sjekket første gang. Takstmannen som var her i forbindelse med salget vårt sa at han ofte ble leid inn til å gå på visning ilag med folk som skal kjøpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 16. august 2005 Forfatter #13 Del Skrevet 16. august 2005 Jepp, jeg prøvde også å forklare ham at to måneder var optimistisk, nettopp fordi folk må få tid til å flytte ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 21. august 2005 #14 Del Skrevet 21. august 2005 Det avhenger vel også hvor mange krav dere har til boligen dere skal kjøpe. Hvis dere er kresne vil det som regel ta lenger tid med å finne det rette, enn hvis man bare hopper på det første og det beste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 21. august 2005 Forfatter #15 Del Skrevet 21. august 2005 Litt kresen har vi nok tenkt å være, vi skal jo bo der noen år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå