Gå til innhold

Vaksineringen kan bli opp mot to måneder forsinket i Norge

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Norge får færre vaksiner fra AstraZeneca enn antatt. Vaksineringen vil bli betydelig forsinket. Mange i risikogruppene som skulle blitt vaksinert i februar/mars vil da måtte vente til April/mai... Hva er det neste? Utsettelse til høsten?? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0KLoGo/vaksineringen-kan-bli-opp-mot-to-maaneder-forsinket

Endret av NorthernLight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig, jeg er veldig skuffet over disse nyhetene. Det er flere i familien min som bør vaksineres. 

Desto viktigere blir det å forhindre importsmitte og slå ned det pågående utbruddet. Det er så mange som burde vært vaksinert og det er ikke realistisk å isolere disse. Familier, arbeidsplasser osv kan ikke isoleres fra de i risikogruppene. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (2 minutter siden):

Helt ærlig, jeg er veldig skuffet over disse nyhetene. Det er flere i familien min som bør vaksineres. 

Desto viktigere blir det å forhindre importsmitte og slå ned det pågående utbruddet. Det er så mange som burde vært vaksinert og det er ikke realistisk å isolere disse. Familier, arbeidsplasser osv kan ikke isoleres fra de i risikogruppene. 

Det er sant. Norge skulle ha gjort som Israel (De har vaksinert 44% av befolkningen) og sørget for flere vaksiner for lenge siden. Vi er ett rikt land og hadde hatt råd til det..ikke bare satset på EU.. Norge er nå nede på 33 plass over hvor mange prosent av innbyggerne som er vaksinert.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som mange sier det vil gå år og dag med tiltak😂ikke overrasket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bente1234 said:

Det blir som mange sier det vil gå år og dag med tiltak😂ikke overrasket.

For et liv i så fall  ._.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir leveranseproblemer bør legemiddelprodusentene slippe fri produksjon av vaksinene til andre. Ta en viss prosent hvis de er så opptatte av økonomisk vinning. 😞 Men sånn fungerer det vel ikke i vår verden.

Skulle ikke forundre meg om de bevisst holder tilbake vaksiner for at det skal komme mer penger på bordet i budgivingen om vaksinene.

Skulle ønske jeg hadde hatt korona nå. Når det tar lang tid før vi eventuelt får vaksine, og det kanskje kommer hissigere koronavarianter i månedene som kommer, mens vi venter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

angara skrev (24 minutter siden):

Når det blir leveranseproblemer bør legemiddelprodusentene slippe fri produksjon av vaksinene til andre. Ta en viss prosent hvis de er så opptatte av økonomisk vinning. 😞 Men sånn fungerer det vel ikke i vår verden.

Skulle ikke forundre meg om de bevisst holder tilbake vaksiner for at det skal komme mer penger på bordet i budgivingen om vaksinene.

Skulle ønske jeg hadde hatt korona nå. Når det tar lang tid før vi eventuelt får vaksine, og det kanskje kommer hissigere koronavarianter i månedene som kommer, mens vi venter.

Enkelt ta en kaffe med en som har d uten munnbind 👍🏻. Faktisk enig med deg men kjenner ingen som har det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (3 timer siden):

Israel er snart ferdig. De referer til at det 38% virkning på vaksinen. 

Israel er vel ikke akkurat snart ferdig, de har vaksinert ca 45%....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forventet dessverre. Psyker meg opp til nok et år med restriksjoner og tiltak. Vaksinen får komme som en positiv overraskelse når den en gang kommer/blir satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hr. Aktiv skrev (5 timer siden):

Israel er snart ferdig. De referer til at det 38% virkning på vaksinen. 

Er ikke det bare fordi de som er testet bare har fått en av to doser da? Og så bli vaksinen mer effektivt når siste dose er satt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagslunch skrev (1 time siden):

Er ikke det bare fordi de som er testet bare har fått en av to doser da? Og så bli vaksinen mer effektivt når siste dose er satt?

Det må det være. De har kjøpt en drøss med Pfizer-BioNTech og Moderna vaksiner som er veldig effektive.

https://www.nrk.no/norge/slik-ble-israel-vinner-av-vaksine-kapplopet-1.15318427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke begripe at EU ikke kjøpte til 500 millioner av HVER produsent. Selv med den dyreste vaksinen som koster 10 euro/dose ville det vært 5 milliarder euro, lommerusk mtp hva lockdown koster hver bidige uke for hele EU.

Og Norge kunne i hvert fall handlet for seg selv, istedet bandt de seg til en gnien og treg byråkrati og nå sitter vi her.

Tviler på at det blir noe sommerferie i utlandet. Beste fall høst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Salmonella skrev (4 timer siden):

Som forventet dessverre. Psyker meg opp til nok et år med restriksjoner og tiltak. Vaksinen får komme som en positiv overraskelse når den en gang kommer/blir satt.

Ja. Prøver også å psyke meg opp til dette 😕 

Example skrev (1 time siden):

Dette regnet jeg med. I overkant mye optimisme rundt at søt skulle gå knirkefritt. 

Ja, syns også det er veldig mye optimisme rundt omkring. Har ingen tro på at dette er over i løpet av 2021

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hele er litt absurd jeg. Noen av mine kollegaer er vaksinert. Klinikksjefen som sitter i vaksineutvalget vet like lite som oss andre ansatte om når det kommer fler vaksiner.. Og mulig jeg er både blind og døv men politikerne snakker svært lite om hvor treg denne prosessen går. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...