Sommerfugl Skrevet 18. august 2005 #141 Skrevet 18. august 2005 Dette utsagnet har kommet igjen og igjen, og er latterlig (for å bruke din terminologi ) De som er single nekter å innse at en del tjenester faktisk har en grunnkostnad for leverandøren som de viderefakturerer kundene som fastpris. De nekter å innse at det koster like mye å vedlikeholde 50 meter kobberledning som går til en leilighet der de bor alene, som det gjør å vedlikeholde samme ledning som går til en leilighet der det bor 10 personer. De nekter også å innse at det koster NRK like mye å sende signaler til en TV som ses på av en single (MED gjenster kanskje ) som til en TV der det sitter en familie og ser på. De nekter å innse at det koster kommunen like mye å vedlikeholde kloakkrørene fra en leilighet der det bor ett menneske, som de samme rørene der det bor flere (nei, det at man er 4 som bruker do, gir ikke nevneverdig merslitasje på kloakkrørene). ← Jeg ser faktisk poenget ditt og er til en viss grad enig. Jeg forstår at det er fastpris på enkelte tjenester og det er på grunn av kostnaden ved denne tjenesten. Jeg er singel og klarer meg utmerket, men det er en ganske stor gruppe som bor alene (for eksempel eldre) som ikke klarer seg så bra. Strøm er noe vi alle må ha og jeg synes det er trist at eldre fryser ihjel fordi de ikke har råd til å betale strømregningene. Jeg vet ikke om jeg var klar nok i forrige innlegg, men det jeg synes er latterlig er at enkelte mener single ikke bør kunne regne med å spise biff eller bo i Oslo eller ha større leilighet enn 25 kvm.
Spirito Skrevet 18. august 2005 #142 Skrevet 18. august 2005 Jeg har aldri opplevd det å være singel som noe stort problem. Da jeg flyttet hjemmefra som fersk student kjøpte jeg meg leilighet med studielån som eneste inntekt og mamma og pappa som kausjonister. Det var med tungt hjerte jeg spurte de om det, og da jeg og samboeren kjøpte hus nå, gledet jeg meg til å slippe å spørre foreldrene våre om det. Men hva sier de i banken? Jo, bare sambos inntekt tas med i regnestykket, for jeg har jo fortsatt bare studielån. Han spurte da for moro skyld om han kunne lånt det samme beløpet som singel, og det kunne han. Så sa bankdamen at vi trengte kausjonist, og det kunne ikke være en av oss som var låntakere. Vel, så måtte vi spørre foreldrene våre allikevel, da. Min erfaring er at det ikke er noe vanskeligere å få lån som singel, det er årsinntekten som spiller en rolle her. Og det er vel ikke verre å spørre foreldre om å kausjonere for single enn for samboere? Hvis det skulle blitt snakk om skattelette eller liknende, tror jeg det måtte vært på grunnlag av "samlet inntekt pr. husstand", ikke på hver enkelts inntekt, sivilstatus el.
Arkana Skrevet 18. august 2005 #143 Skrevet 18. august 2005 Single kan fint bo i Oslo på over 25 kvm. Men jeg synes uansett man er kravstor om man er relativt nyutdannet og ung, med studielån og krever å bo i en stor leilighet. Det er akseptert at par skal fire på kravene, og evt flytte ut av byen, men enslige skal på død og liv ha en stor leilighet i sentrum. Poenget mitt er at det er ikke den sivile statusen som gjør at mange single ikke har råd til å bo i Oslo, det er økonomien. Og det samme gjelder par. Ikke alle par har råd til å bo i Oslo heller, mange må flytte ut av byen (gjerne når de får barn) fordi økonomien ikke tillater at de kjøper en så stor leilighet som de trenger eller har lyst på. Ingen reagerer på dette. Naturlig nok tjener et par mer enn en enslig, men det er da ikke grunn god nok til at vi skal gi single rabatter slik at de kan bo i Oslo. Har man ikke råd til å bo i Oslo (eller der hvor det er dyrt) så må man flytte, eller nøye seg med den størrelsen man har råd til, single eller ikke.
Spirito Skrevet 18. august 2005 #144 Skrevet 18. august 2005 Det var forresten en som sa her at det høyeste lånet han kunne få var 900.000, og det dugde liksom ikke til noe. Vi har kjøpt hus for 900.000 vi, stor enebolig en time unna Oslo med tog eller buss. Kjenner flere som har kjøpt leilighet i Oslo til den prisen også. Det er klart man ikke får en enebolig på Frogner til den prisen, men det vet jo alle.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #145 Skrevet 18. august 2005 Jeg gir opp. Når utgangspunktet er: "Som singel bør man vel ikke sikte for høyt, som å bo i sentrum. .....og det er snakk om leiligheter på 30-40 kvm, mer enn stort nok for en som er enslig. " og fra et annet innlegg: "Skal staten sponse dere pga dere selvvalgt bor alene?" Å ikke kunne innse at det faktisk er dyrere å leve alene, at ikke alle som gjør det gjør det av eget valg, samt at det heller ikke skal kunne diskuteres *riste på hode og trekker meg ut av debatten, dette blir for dumt* ← Vel som du sier så er det dyrere å leve alene. Derfor skjønner jeg ikke at noen engang kan tenke på å kjøpe leilighet midt i Oslo. Skal du eller jeg som er single ha fortrinnsrett på å bo midt i byen? Og trenger du virkelig 150kvm å bo på som single? Planer om å sove i ett nytt rom hver dag i uka kanskje. Nettopp pga at du er singel så skulle en tro at det er selvsagt at man vet at leilighet midt på beste vestkant er uaktuelt.
Gjest Turi Skrevet 19. august 2005 #146 Skrevet 19. august 2005 Jeg ser faktisk poenget ditt og er til en viss grad enig. Jeg forstår at det er fastpris på enkelte tjenester og det er på grunn av kostnaden ved denne tjenesten. Jeg er singel og klarer meg utmerket, men det er en ganske stor gruppe som bor alene (for eksempel eldre) som ikke klarer seg så bra. Strøm er noe vi alle må ha og jeg synes det er trist at eldre fryser ihjel fordi de ikke har råd til å betale strømregningene. Jeg vet ikke om jeg var klar nok i forrige innlegg, men det jeg synes er latterlig er at enkelte mener single ikke bør kunne regne med å spise biff eller bo i Oslo eller ha større leilighet enn 25 kvm. ← Da er vi ikke så uenige da Alle syns jo det er ille når eldre ikke kan betale strømprisen sin. Men her er det ikke nødvendigvis singlestatusen som er avgjørende, men pensjonsstørrelsen. Spesielt minstepensjonen, som mange eldre får fordi de er kvinner som ikke har jobbet så mye ute av hjemmet. Det er enkelt å gjøre noe med, men det koster penger. Dessverre ser det ut til at vi går helt motsatt vei. Jeg syns også det er feil å si at ikke single bør kunne regne med å spise biff eller bo i Oslo på over 25 kvm. Men man må jo se på inntekten sin. Ikke alle par kan spise biff eller bo på/eie over 25 kvm i Oslo heller. Som noen over her sier - det er jo økonomi det kommer an på her. Selv har jeg alltid vært opptatt av at jeg skal ha en inntekt som jeg skal kunne leve godt på alene. Jeg har prioritert deretter. Og jeg skal love dere at jeg har fått pepper opp gjennom, også av familie og venner (og meddebattanter her inne ) med beskyldninger om å være materialist, streber og det som verre er. Det har aldri vært mitt poeng å leve fett, eller å ha det fineste og nyeste av alt. Men det har vært mitt poeng å kunne leve alene med mine eventuelle barn uten å måtte snu hver krone. Det krever at man har en inntekt på 3-400 000 pluss. Har man det, lever man fint på 60-70 kvadrat sentralt i Oslo og spiser biff ute hvertfall hver 14. dag. Men å komme dit koster.....
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2005 #147 Skrevet 20. august 2005 Jeg krever IKKE leilighet midt i Oslo eller noen annen by. Jeg trenger en leilighet innenfor en times kjøring fra jobb, en leilighet som egner seg for ei singel jente på 32 med hund (sier seg selv at 20 kvm blir trangt). Har da altså 250tusen i inntekt, studielån på nesten 100' og ingen som kan kausjonere for lån og ingen egenkapital. Netto utbetalt ca 14.500 - hvorav 5000 kr går til husleie (inkl strøm) idag. Ser ikke at jeg skal kunne behandle noe særlig mer i lån heller. Nå har jeg 50 kvm. Sånn jeg har det idag har jeg det flott - men jeg EIER ikke noe. Jeg lever fra måned til måned. Jeg vil ikke bo i sentrum noe sted! Men i nærhet av skog og vann - ja takk! Priser i området rundt her - for leiligheter med soverom ligger høyere enn hva jeg har råd til - så enkelt og greit er det bare!!
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #148 Skrevet 22. august 2005 Jeg krever IKKE leilighet midt i Oslo eller noen annen by. Jeg trenger en leilighet innenfor en times kjøring fra jobb, en leilighet som egner seg for ei singel jente på 32 med hund (sier seg selv at 20 kvm blir trangt). Har da altså 250tusen i inntekt, studielån på nesten 100' og ingen som kan kausjonere for lån og ingen egenkapital. Netto utbetalt ca 14.500 - hvorav 5000 kr går til husleie (inkl strøm) idag. Ser ikke at jeg skal kunne behandle noe særlig mer i lån heller. Nå har jeg 50 kvm. Sånn jeg har det idag har jeg det flott - men jeg EIER ikke noe. Jeg lever fra måned til måned. Jeg vil ikke bo i sentrum noe sted! Men i nærhet av skog og vann - ja takk! Priser i området rundt her - for leiligheter med soverom ligger høyere enn hva jeg har råd til - så enkelt og greit er det bare!! ← Ta en ringerunde til bankene for det burde være mulig å få et lån på rundt en million med den inntekten. Og når du ikke må bo midt i Oslo og ønsker en leilighet ved skog og vann skulle det også være mulig å finne en leilighet til rundt en million.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #149 Skrevet 22. august 2005 Og alikevel klare utgiftene som medfølger å eie noe, som strøm, offentlige avgifter etc etc etc. ???? Tror du virkelig det? Når man idag har husleie på 5000,- kr inkl strøm og såvidt får endene til å møttes fra mnd til mnd. Og jada, har vært i banken - som sagt. De ønsker kausjonist eller en medlånetaker.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #150 Skrevet 22. august 2005 Og jada, har vært i banken - som sagt. De ønsker kausjonist eller en medlånetaker. ← Og så? Det sier de jo til oss også det (ungt gift par).. Nesten alle unge må jo ha foreldre som kausjonist eller medlånetaker når de skal kjøpe noe..
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #151 Skrevet 22. august 2005 Vel, den gangen jeg kjøpte hus med min tidligere samboer så trengte vi ikke det. Men da hadde vi tilsammen såpass god inntekt at det ikke var noe problem! Meningen er at man skal være to ja... Hele samfunnet ER lagt opp til det... Og som noen andre har sagt tidligere, det er jo sikkert det samfunnet ønsker også!
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #152 Skrevet 22. august 2005 Og alikevel klare utgiftene som medfølger å eie noe, som strøm, offentlige avgifter etc etc etc. ???? Tror du virkelig det? Når man idag har husleie på 5000,- kr inkl strøm og såvidt får endene til å møttes fra mnd til mnd. Og jada, har vært i banken - som sagt. De ønsker kausjonist eller en medlånetaker. ← Vel - hvis du har utbetalt 14500,- og boutgiftene dine (inkl. strøm) bare er på 5000,- så bør du kanskje se litt over forbruket ditt. Med en såpasse grei lønning og lite studielån (forutsetter at dette er ditt eneste lån) så burde du ha råd til å legge av endel penger hver måned. Og på den måten lettere kunne få kjøpt deg ett eget sted. Både med tanke på at du da vil ha litt egenkapital og dermed ikke trenger å ta opp ett fullt så stort lån + at banken ser at du er ett menneske som har styr på økonomien og som ikke har ett voldsomt forbruk - og dermed vil kunne administrere lånet.
Gjest Melk Skrevet 22. august 2005 #153 Skrevet 22. august 2005 Strøm er noe vi alle må ha og jeg synes det er trist at eldre fryser ihjel fordi de ikke har råd til å betale strømregningene. Det er ingen menneskerett å bo i store hus og leiligheter man ikke har råd til å varme opp. En av de som holdt på å fryse ihjel ved forrige strømkrise bodde på 300 m2 på Frogner....
Pasha Skrevet 23. august 2005 #154 Skrevet 23. august 2005 Hva da med single Petter som har årsinntekt på rundt 1 000 000 kr, og med samboer paret Per og Lisa som tjener til sammen 400 000 kr. Skal da petter slippe billigere unna med de faste avgiftenen, skatt ++ fordi han er singel? Han tjener jo mer en dobbelt så mye som Per og Lisa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå