Gå til innhold

Doble utgifter for single er urimelig

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det forstår vel de fleste, Arkana. Svaret ditt høres faktisk ut som om jeg i hovedinnlegget ber om prisavslag på geitosten fordi jeg er 1 i husstanden.

Nei, det ment litt mer kompleks enn som så. Jeg tenkte løsninger mer i retning av skattefradrag eller endring i regelvverket for f.eks. flyresier / hotellrom: der også er prisene på reiser høyere for 1 enn for 2.

Man kan føle seg diskriminert som 1, fordi alt er lagt opp til at man er 2.

Det er heller ikke utenkelig at husstander med bare 1 person i kunne få et annet strømabonnement enn de med 2, altså er slags strøm ssytem etter hvor mange betalende voksne som er registrert i folkeregisteret på adressen.

Om du betaler for enkeltrom så blir det billigere enn for dobbeltrom.

Skal vi som er to få rabatt på fly pga vi tar to seter?

Om vi reiser ,så blir ikke flybill noen billigere for oss, enn hva den er for deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med Aline!

Synes ikke matpriser og forbruk av vaskepulver har noe i diskusjonen å gjøre ettersom forbruket endres avhengig av antall personer og valg. Kommunale avgifter, lisens og nettleie av strøm bør avhenge av personer i husstanden.

Skrevet

Synes ikke matpriser og forbruk av vaskepulver har noe i diskusjonen å gjøre ettersom forbruket endres avhengig av antall personer og valg. Kommunale avgifter, lisens og nettleie av strøm bør avhenge av personer i husstanden.

Hør, hør! :klappe:

Skrevet

Nå lurer jeg på hvordan en med 250 tusen i årslønn og med studielån på 150-300 tusen har mulighet til å få kjøpe en leilighet midt i Oslo altså????

Jeg har inntekt på 280' og studielån på 100' - men jeg får ikke over 1 mill til lån for å kjøpe leilighet - som SINGEL!! Uten kausjonist. Og det er ikke i Oslo!

Syns ikke synd på meg selv, for jeg leier både rimelig og bor bra. Men selvsagt drømmer jeg om å få eie noe som er mitt også!

:roll:

Skrevet (endret)

Det spørs hva du kaller midt i Oslo. Som singel bør man vel ikke sikte for høyt, som å bo i sentrum. Men f.eks. Linderud, Kjelsås, Veitvet er steder jeg kan nevne. Lånene de har fått ligger på 800 000 til 1 mill (her er det om å gjøre å sjekke flere banker, som du sier så er det ikke alle som er villig til å låne såpass mye til en som har mye i studielån fra før), og det er snakk om leiligheter på 30-40 kvm, mer enn stort nok for en som er enslig. Man trenger ikke over 1 mill i lån for å kjøpe leilighet i Oslo, men selvsagt, det kommer an på hvor du er villig til å bo. Du kan ikke klage hvis det finnes nok av leiligheter, bare ikke i det strøket du vil bo i. Et lån koster som regel ikke særlig mer enn det du betaler i leie for en tilsvarende leilighet.

Endret av Arkana
Skrevet

Komunale avgifter endre, du bruker mindre vann,du kan bestille den minste søppeldunk,til mindre strøm du bruker, jo mindre nettleie. tv-lisens skulle vert borte for alle.

Skrevet
Nå lurer jeg på hvordan en med 250 tusen i årslønn og med studielån på 150-300 tusen har mulighet til å få kjøpe en leilighet midt i Oslo altså????

Jeg har inntekt på 280' og studielån på 100' - men jeg får ikke over 1 mill til lån for å kjøpe leilighet - som SINGEL!! Uten kausjonist. Og det er ikke i Oslo!

Syns ikke synd på meg selv, for jeg leier både rimelig og bor bra. Men selvsagt drømmer jeg om å få eie noe som er mitt også!

:roll:

Nå forstår ikke jeg folk med 250.000 kan tenke tanken på å bo midt i Oslo. Vi andre som er to og flere må tenke annerledes. vi må ut av byene,langt fra sentrum skal vi i det hele tatt ha råd til å bo.

Kansje en grunn til at single syter mye? de må bo sentralt, helst midt i byen med kaffebar som nabo.

Skrevet
Kansje en grunn til at single syter mye? de må bo sentralt, helst midt i byen med kaffebar som nabo.

Ja, mitt inntrykk er også at veldig mange single finner det nærmest utenkelig å skulle bo så langt unna sentrum at det tar 20-30 minutter med T-bane/buss for å komme seg på jobb, og noe mer enn det blir det ikke engang snakket om. Men, de får gjøre som de vil.

Skrevet

Jeg gir opp. Når utgangspunktet er: "Som singel bør man vel ikke sikte for høyt, som å bo i sentrum. .....og det er snakk om leiligheter på 30-40 kvm, mer enn stort nok for en som er enslig. " og fra et annet innlegg: "Skal staten sponse dere pga dere selvvalgt bor alene?"

Å ikke kunne innse at det faktisk er dyrere å leve alene, at ikke alle som gjør det gjør det av eget valg, samt at det heller ikke skal kunne diskuteres *riste på hode og trekker meg ut av debatten, dette blir for dumt*

Skrevet (endret)

Vel, det er ikke forbudt å være realistisk. Man må vite sine begrensninger, det gjelder uansett om man er enslig eller par, tjener mye eller lite. Det er ikke alle par som kan bo hvor de vil heller. Man må velge det man har råd til, uansett sosial status. Og som enslig tjener man naturlig nok mindre enn et par, da kan man ikke velge og vrake i boliger heller. Eller mener du det er en menneskerett å eie 100 kvm på Majorstuen? Og 30-40 kvm, i Oslo, er ikke dårlig om man er ung og enslig (jeg vet om par med barn som bor på 40 kvm i Oslo, hvis man vil bo i en dyr by må man kanskje fire på andre krav, som størrelse). Etterhvert får man jo nedbetalt evt studielån og tjener litt mer penger og kan dermed flytte til noe større.

Og det er vel heller ingen her som har nektet for at det er dyrere å være enslig. Poenget er at det er urimelig at man som enslig skal få dekket utgifter kun pga sin status som enslig (for ikke å snakke om at det er nærmest umulig å gjennomføre dette i praksis) all den tid disse pengene skal dekke faktiske utgifter som ikke endrer seg selv om man er én.

Endret av Arkana
Skrevet

og hvordan skal man egentlig kontrollere at noen er single?

..er jo bare å la være å endre folkeregister adresse for den ene parten det.. og lure systemet

..er jo litt være å lure noen med om man har barn eller ei..

Skrevet

Jeg ville ikke hatt noe i mot å bodd i Linderudåsen eller 40 kvm. Nå bor jeg i Bergen. Her finnes ikke leiligheter å oppdrive innenfor 1 time hver vei reisetid med buss til og fra min jobb til 1 million. Dersom jeg skal kjøpe noe innenfor den tiden i reisevei må jeg opp i over 1,5 mill. i kroner - til gjengjeld får jeg da et helt rekkehus. MEN det får jeg ikke lån til.

De små leilighetene som jeg kunne hatt råd til har som regel så høy fellesgjeld og husleie at banken sier nei.

Det er ingen menneskerett å eie leilighet, eller at den skal ligge på Majorstuen (eller Torgalmenningen). Men det er nå en gang sånn at vi som er single og bor på 23 kvm som vi leier har bruk for å komme utenfor stuedøren en gang i mellom. Da kunne det være greit om vi hadde mulighet til det uten at det kostet hele det dere tror vi ikke gidder å spare pr måned.

Jeg har snakket med en finansrådgiver om min situasjon og jeg har snakket med og skrevet til ALLE de bankene som finnes. Svaret er njet over hele linjen. Min inntekt er for lav til at jeg kan kjøpe en bolig over kr 900.000. Når man da i tillegg vet at min forrige husvert solgte min forrige bolig på 25 kvm for 1,2 mill. så skjønner vel de fleste at det her ikke er snakk om luksus behov.

Jeg skulle gjerne bodd i kollektiv for voksne mennesker HVIS DET FANTES. Jeg har faktisk gjort en haug med søk på nettet for å finne slikt i min nærhet her jeg bor og jobber (altså i Bergen) og det finnes ikke.

I dag har skattemyndighetene full mulighet til å kontrollere hvem som er samboer og gift og hvem som ikke er det. Det er derfor et søkt argument å bruke at det ikke går an.

Alt jeg vil er at nettlleie offentlige avgifter og lignende blir differensiert i forhold til antall personer i husstanden og at man gir et skattefradrag for single som har behov for det.

Forresten - barnetrygden er ikke behovsprøvet - alle med barn uansett foreldrenes inntekt får det - er det rettferdig?

Skrevet
Forresten - barnetrygden er ikke behovsprøvet - alle med barn uansett foreldrenes  inntekt får det - er det rettferdig?

Nei, det er det overhodet ikke. Barnetrygd (og kontantstøtte, hvis den skal bli værende, noe jeg håper den ikke gjør) bør i aller høyeste grad behovsprøves. De fleste familier greier seg fint uten, mens noen absolutt burde hatt mer enn man får i dag. Men, dette er nå egentlig en helt annen situasjon, og har ingenting med dette å gjøre. Two wrongs does not make one right. ;)

Skrevet
Jeg ville ikke hatt noe i mot å bodd i Linderudåsen eller 40 kvm. Nå bor jeg i Bergen. Her finnes ikke leiligheter å oppdrive innenfor 1 time hver vei reisetid med buss til og fra min jobb til 1 million.

Eh, det finnes da vitterlig rimelige leiligheter i bergen til under 1 million?? Jobber du midt i sentrum og kan reise 1 time hver vei burde det ikke være et problem overhodet! Og ja, jeg bor også i Bergensområdet...

Skrevet

Flott - da vil jeg gjerne ha linker til dem. Og la meg med en gang si: Under 15 kvm og uten eget bad og kjøkken er ikke aktuelt. Husk at de også skal ha 0 i fellesgjeld.

Forøvrig bor jeg i sentrum og jobber utenfor.

Skrevet
Jeg gir opp. Når utgangspunktet er: "Som singel bør man vel ikke sikte for høyt, som å bo i sentrum. .....og det er snakk om leiligheter på 30-40 kvm, mer enn stort nok for en som er enslig. " og fra et annet innlegg: "Skal staten sponse dere pga dere selvvalgt bor alene?"

Å ikke kunne innse at det faktisk er dyrere å leve alene, at ikke alle som gjør det gjør det av eget valg, samt at det heller ikke skal kunne diskuteres *riste på hode og trekker meg ut av debatten, dette blir for dumt*

sier meg bare enig og trekker meg fra diskusjonen.

Skrevet

Laksevåg er uinteressant i forhold til min jobb. Jeg har ikke råd til både bolig og bil uansett og er derfor avhengig av buss. Dette betyr minst en halvtime ekstra til jobb (jeg har allerede en time hver vei).

I tillegg kommer at jeg har sett på en del av disse annonsenen og prisantydningen er nesten alltid for lav. Er villig til å vedde på at den går for mer enn en million.

Gjest Katrine Gjest igjen
Skrevet
Nettleie er justert i forhold til forbruk, er ikke det fint? Det er en liten fast avgift men det meste av nettleien beregnes ut i fra forbruket. Forøvrig er ikke nettleie en offentlig avgift. Kommunale avgifter justeres derimot i forhold til størrelsen på bolig og mange kommuner har nå mulighet for egen vannmåler.

Kan såklart kun snakke for meg selv, men jeg leser hvertfall strømregningene mine fullstendig uten problemer, og her følger et utdrag fra en regning for 7 måneder:

"Hafslund Nett AS

Produkt: Transport av strøm:

Fastbeløp (1000 kr/år) 583 kr

Transportkostnad strøm 265 kr

Sum 848 kr"

Min "lille faste avgift" utgjorde i dette tilfellet 68% av regninga.

Jepp, det ville vært alldeles supert om feks nettleia var justert i forhold til forbruket, det er jo nettopp noe av det de single "syter og maser over" i denne tråden!

Og nettleie ikke en offentlig avgift?

Hafslund - som eier elnettet i Oslo og derfor ikke akkurat har noen konkurrenter innen levering av strøm - sier på sine sider at "nesten halvparten av det du betaler i nettleie til Hafslund Nett er offentlige avgifter" og illustrerer det med et godt gammaldags kakediagram.

Syns forøvrig det er utrolig fasinerende hvordan mange av de ikke-single her hysterisk hyler opp om at "single ikke må få fordel av å bo alene" og "ikke må slippe billigere unna" når det jo så til de grader er mennesker i parforhold som har fordelen og slipper billig unna!! Hvorfor er det så selvsagt at det er parmennesker som skal ha fordelen?? Hvorfor unner dere ikke deres medmennesker (som av ulike grunner - selvforskyldt eller uforskylt, selvvalgt eller ufrivillig - bor aleine) å ha noenlunde samme utgifter per hode som dere har?? Det virker så utrolig smålig, jeg forstår dere virkelig ikke.

Mvh Katrine :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...