Gå til innhold

Doble utgifter for single er urimelig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber i hotellbransjen, 75 % av alle rom vi selger er single - men vi har ikke et eneste singelrom på vårt hotell.

I syden er det omvendt.

Hotellrommet koster nøyaktig det samme i faste kostnader om det står tomt, om det bor en person der eller om det bor to. Faste kostnader er husleie, strøm, vanntilknytning og off.avgifter.

De VARIABLE kostnadene endrer seg med antall personer. Variable kostnader er renhold, sengetøy og vannforbruk.

Siden jeg LIKEVEL betaler for en oppredd seng jeg ikke bruker så benytter jeg selvsagt også det sengetøyet. De kunne latt være å reie den opp, det hadde ikke spilt noen rolle for meg. Så lenge jeg hadde kunnet spare meg utgiften for den sengen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bodd på singel-rom i forbindelse med jobbreiser, og de koster stort sett akkurat det samme som dobbeltrom. Eller, vanligvis koster de mer fordi man reiser i uken og ikke får helgerabatt.

Skrevet

og hva er det som gjør det dyrere å bygge ett enkeltrom en ett dobbeltrom?

det er ikke tap på det etter byggingen, da de koster mer og har variable kostnadsutgifter som er tilpasset kun en.

Skrevet
Jeg har bodd på singel-rom i forbindelse med jobbreiser, og de koster stort sett akkurat det samme som dobbeltrom. Eller, vanligvis koster de mer fordi man reiser i uken og ikke får helgerabatt.

sjekk priser på hoteller i norge, enkeltrom koster vitterlig mer en dobbeltrom per pers, har aldri opplevd eller sett noe annet ihvertfall.

og der er uansett helg eller ukedag.

Skrevet
sjekk priser på hoteller i norge, enkeltrom koster vitterlig mer en dobbeltrom per pers, har aldri opplevd eller sett noe annet ihvertfall.

og der er uansett helg eller ukedag.

Det er vel samme fenomen som fullprisbiletter på fly. Jobben betaler, og da kan prisene være høye.

Skrevet

Ikke helt riktig - helgepriser er ofte lik uansett antall personer - altså man betaler det samme pr person.

Personlig synes jeg at det BURDE være personpris - det er ingen grunn overhodet til at det skal være rabatt på et dobbeltrom brukt av to personer. Dobbelt sengetøy ... ? Hallo?

Skrevet
Det er vel samme fenomen som fullprisbiletter på fly. Jobben betaler, og da kan prisene være høye.

at prisene er høyere på ukedager en helgedager, på typiske konferansehotell, er godt mulig, jeg reiser mest privat på endel arrangementer, og enkeltrom koster alltid mer per pers en dobbeltrom.

Skrevet

Det er kanskje mulig å subsidiere single på enkelte områder. men det må nok være via skattesystemet. Jeg er ikke negativ til å gjøre livet enklere for aleneboere, tvert i mot. Men jeg syns ikke noen av forslagene som er kommet i denne debatten egner seg særlig til gjennomføring.

Jeg kan ikke se at det skal være mulig (eller riktig) at feks kringkastingsavgiften skulle være lavere for enslige og høyere for par. Ja, den må bli høyere for par enn den er, om den skal bli lavere for enslige, for NRK trenger fremdeles like mye penger. Eller vi kan velge å få dårligere TV selvsagt.

Samme gjelder nettleie og abonnement på telefon. Dersom den blir billigere for enslige må den bli dyrere for par, for kostnadene til selskapene er der uansett, og de må evt. subsidiere single via par.

I de fleste sammenhenger i samfunnet er det noe som heter stordriftsfordeler. Vi snakker om det i bedrifter, på skoler/barnehager og også i hjemmene. Det er mindre kostnadskrevende for strømleverandøren å besørge to personer med strøm dersom de bor på samme areal. Derfor er det også billigere per person slik. Totalt betaler de mer og er mer lønnsomme kunder for strømleverandøren også.

Når det gjelder sammenligningen med at dobbeltrom er større enn enkeltrom, blir jeg litt oppgitt. Dersom alle dobbeltrom var dobbelt så store som enkeltrom, hadde to toaletter, dobbelt så mange vinduer, to TVer etc, kunne jeg vært enig. Men det er jo ikke hensiktismessig. Igjen snakker vi stordriftsfordeler ved å flytte to personer inn på samme areal, slik at de kan dele på TVen og toalettet. Dette medfører lavere kostnader for hotellet og dermed lavere "hode"pris for kunden (men høyere totalpris, glem ikke det da). Slik må det nesten være.

Skrevet
at prisene er høyere på ukedager en helgedager, på typiske konferansehotell, er godt mulig, jeg reiser mest privat på endel arrangementer, og enkeltrom koster alltid mer per pers en dobbeltrom.

At det koster mer per person er jo bare naturlig, det jeg mente var at et enkeltrom og et dobbeltrom gjerne koster det samme uavhengig av hvor mange som bor der. Jeg bor heller ikke på konferansehoteller, men også vanlige hoteller baserer i hovedsak sin drift på mennesker som reiser og bor i embeds medfør. Bare se på alle mennene i dress ved frokosten ;)

Skrevet

Det er nok riktig - enkeltrom koster 1 250 og det gjør dobbeltrom også. Men da er jo den reelle prisen pr. hode dobbelt så høy.... ;)

Skrevet
Personlig synes jeg at det BURDE være personpris - det er ingen grunn overhodet til at det skal være rabatt Dobbelt sengetøy ... ? Hallo?

Så du bor like gjerne på sovesal med 6 personer som på eget rom?

Det er mer atraktiv å bo færre, ergo koster det mer..

Og ingen har da påstått at det koster mer å bygge et enkeltrom enn ett dobbeltrom, men så koster det ikke mindre heller.. Antall rom og antall bad osv er det som virkelig koster.. Men for å kompenserer for litt sengetøy, frokost osv, tar man litt mer for det rommet det har bodd to på en der det bor bare en..

Selvfølgelig koster det mer å få et helt rom allene enn å dele et rom/bad/plass.. :roll:

Skrevet (endret)
og hva er det som gjør det dyrere å bygge ett enkeltrom en ett dobbeltrom?

det er ikke tap på det etter byggingen, da de koster mer og har variable kostnadsutgifter som er tilpasset kun en.

Si at du har en etg i et hotell. Du kan velge å bygge 15 enkeltrom eller 10 dobbeltrom.

Med 15 enkeltrom må du bygge fire vegger ganger 5 rom mer =20 vegger. Du må bygge 5 ekstra toaletter med 5 dusjkabinetter, 5 servanter etc. etc., kjøpe 5 ekstra TVer. Istedet for 10 dobbeltsenger må du kjøpe 15 enkle.

Dermed blir byggekostnadene høyere.

I tillegg blir inntektspotensialet lavere, dersom dere vil ha like hodepriser.

Dersom prisen pr.hode er lik, vil man kunne tjene 20*overnattingspris ved å bygge 10 dobbeltrom, men bare 15*overnattingspris med 15 enkeltrom.

Derfor kompenseres det ved at enkeltrom er noe dyrere, og også vanskelige å oppdrive.

Det er eg. bare matematikk, ikke ønske om forskjellsbehandling... :)

Endret av Sissan
Skrevet

ja, jeg ser at det blir slik.

det er nok mest følelsen det spiller på hos meg.

det føles litt urettferdig å betale mer per person for ett lite enkeltrom, med ett lite bad og en liten dusj, enkeltseng med kun håndklær, dyner, såper etc til en person. når dobbeltrommene er ganske mye større, har mye større bad, gjerne med bedre fasiliteter en singelrommene, doble senger og dobbelt av alt, og det koster mindre per pers.

det blir jo litt på samme måte som at det å legge strømkablene koster det samme uansett om man er en eller to, og alle de andre utgiftene som er det samme uansett om man er singel eller fler.

det er nok matematisk logisk, men gjør likevel at det er vanskeligere økonomisk å gjøre de samme tingen om man er singel kontra har partner.

Skrevet

Skjønner godt at det føles urettferdig.

Er også for å forenkle hverdagen til aleneboere, men kan ikke helt se hvordan det skal gjøres på fornuftig vis. Men økonomisk er det ihvertfall vanskelig å kreve at private bedrifter skal løse det. Det MÅ i tilfelle bli en slags offentlig subsidiering, som ved barn.

Men hvordan skal det da kontrolleres og administreres?

Skrevet

Er også for å forenkle hverdagen til aleneboere, men kan ikke helt se hvordan det skal gjøres på fornuftig vis. Men økonomisk er det ihvertfall vanskelig å kreve at private bedrifter skal løse det. Det MÅ i tilfelle bli en slags offentlig subsidiering, som ved barn.

Satt her og tenkte på akkurat det jeg også. For hvordan sjekker man at noen er enslige og ikke samboere f.eks? Og skal det gjelde både studenter i studenthybel og single damer på 55? Eller skal alle som ikke er gift få støtte? Da er det jo igjen forskjell på samboere og enslige, og det var ikke meningen?

Skrevet
Man får betale det kostnadene av ens valg er.. Og det er alltid et valg... Som noen nevner her KAN man velge bokollektiv ol også..

Vil man heller bo allene, koster dette mer (selvfølgelig!) og det må man faktisk bare akseptere..

Enig. Skattelegging utifra sivilstatus er helt på trynet. Blir omtrent som om jeg som ikke har råd til bil burde få støtte til å ta bussen..

Skrevet

men hvis "stordriftsfordeler" også gjelder ved bygging av hotell, blir det ikke mye dyrere å bygge enkeltrom. Nettopp fordi man må ha flere toaletter/servanter/dusjer/vegger/senger - så vil man jo få større rabatt i innkjøp. Ergo kan man komme ut nokså likt.

At man kan tjene bedre på dobbeltrommene i etterkant er sikkert riktig dersom man alltid har to stk. boende der.

Poenget er at mange bekker små.....Når "alt" blir relativt sett dyrere når man er alene, ja da sier det seg selv at tilværelsen blir tøffere. Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være akseptert at f.eks. kommunale avgifter/strøm/telefon skal være like dyrt for en husholdning med en som med flere. Selv om det relativt sett er "dyrere" å legge inn telefon ol. der det bare bor en. Hvorfor skal det bli den aleneboendes personlige problem?

Ønsker man å finne løsninger/en form for kompensasjon så klarer man det. Om det er med en eller annen form for skattefradrag/reduserte kommunale el. andre utgifter.

Skrevet
Enig. Skattelegging utifra sivilstatus er helt på trynet. Blir omtrent som om jeg som ikke har råd til bil burde få støtte til å ta bussen..

men andre grupper får jo støtte utifra sivilstatus?

aleneforeldre får vel subsidier ikke-aleneforeldre ikke får? det fåes jo da utifra sivilstatus?

og barnefamilier med en inntekt etc. som det har vært innom tidligere.

alene-foreldre kan også "lure" seg til støtte ved å oppgi å være enslig forsørgende med barn, men likevel bo sammen med en uten at det står på papiret. hvor er forskjellen?

Skrevet

er enig i at dette må komme som en slags offentlig subsidiering, mente ikke at det private skal løse det. Men påpeker kostnader som kommer fra private bedrifter, det er jo der utgiftene ligger.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det jo ikke slik at det er dyrere å være aleneboer, de betaler jo den reelle kostnaden for en person. Derimot er det rimeligere å være to, fordi man da får en viss "storbrukseffekt". Det er også billigere pr barn å ha fire barn enn feks to, men jeg synes ikke tobarnsforeldre bør få skattefradrag av den grunn.

Og når man sier at kollektiv ikke er ett alternativ, så sier man jo også at man er villig til å betale det ekstra det koster å bo alene. Man kan ikke alltid få både i pose og sekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...