Gå til innhold

4 direkte fly fra London lander på Gardemoen denne uka.

GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Whistler skrev (5 minutter siden):

Til den første passasjen så er det forskjell på karantene og isolasjon.  Karantenereglene er de samme enten man er i innreisekarantene eller i nærkontaktkarantene.  Den øvrige husstanden står fritt til å gjøre hva de vil.  Isolasjon er noe annet og omhandler de som har påvist positivt.  De skal i isolasjon på eget rom.

Jeg er enig i at karantenereglementet som omhandler familiemedlemmer til karantenesatte er for svakt, men det blir en samfunnsmessig avveiing omkring gevinst og risiko. 

Til den siste så blander du kortene.  Jeg nevnte to eksempler.  Ett med norske arbeidstakere i utlandet, og ett som omhandler pålagt samvær.

For øvrig ser det ut til å være en utbredt tro på at det er ville tilstander i utlandet og at det ikke er restriksjoner.  Det er feil.  De fleste andre land i Europa har stengt alt av butikker som ikke er matbutikker og apoteker.  Restauranter og skjenkesteder er stengte.  Trim og trening for hvermannsen må foregå ute og på egenhånd.  De fleste har restriksjoner på sosial omgang og samlinger.  Norge har frem til nå vært generøse med "faste seter" og whatnot.  I Europa er alt avlyst og stengt.  Sannsynligheten er stor for at de som foretar en nødvendig reise til Norge har vært gjenstand for det samme restriksjonsregimet i lang tid.  Krav om testing og karantene virker, men som påpekt så er et av problemene at resten av husstanden kan gå rundt som "blindgjengere".

Jeg er enig med deg her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ATLAS6 skrev (1 time siden):

Studenter i Norge har også tatt med seg smitte fra hjemmbygda til universitetet. Se oppblomstringen rundt fadderuka. 

Nå er det snakk om et mutert virus som slippes stadig mer inn i landet samtidig som kommuner må stenges og det blir mer inngripende tiltak her i landet. Det henger jo ikke på greip og er helt sykt.

Endret av Tutte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 time siden):

Du annser ditt eget behovet for trening langt viktigere enn behovet studenter har for å reise hjem? Er ikke psykisk helse en viktkg faktor å ta inn? Både trening og å kunne være sosial (selvfølgelig med begrensinger) er viktig i koronatidene. Hvis du også måtte sittet alene i utlandet, uten sosial omgang, uten muligheter til å forlate boligen osv så hadde du også valgt å dra hjem til jul. 

Det er ikke Preben som følger karanteneregler og testkrav som er problemet, problemet er de som ikke følger smittevernsreglene, og det gjelder de som både bor i og kommer reisende til Norge. 

Ikke vet vi hvor mange som sitter på flyet heller. Jeg har reist i disse tider hvor vi har vært 8-9 stk på et helt fly.

Hva hvis studenten tar med seg mutasjonen hjem, som da smitter ti stykker på flyet, femten stykker på flyplassen, taxisjåføren og husstanden? Disse fortsetter da videre med å smitte. Kanskje de smitte hjelpepleieren som jobber på sykehjemmet som tar med seg det på jobb? :vetikke: Også har vi det gående. 

Jeg syns det er interessant at man skal argumentere med at butikkene smitter, når det er minimalt med folk inne i dem. Mens de som kommer fra utlandet har fått vandre gjennom uten at det i det hele tatt blir utført en test. Det er et system basert på tillit, men det er ingen mulighet for å sjekke opp om folk faktisk utfører det som de skal. Videre så er det vært sagt at dokumentasjonen som en del medbringer er falsk. 

Her er en artikkel om testing på Gardemoen. Her er en annen. 
Her er en morsom sak om jordbærplukkere, her er en annen. 

Å trene, å være ute er en av de tingene som virkelig anses som positivt for psykisk helse. Vi vet at folket i dag sitter alt for lite i ro og at man burde bevege seg, minimum 10.000 skritt om dagen. Jeg kan ikke forstå at det må være stengt, mens man kan faen få lakket neglene eller klippet håret. Altså.... :klaske:

Endret av Sylveon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (34 minutter siden):

Så fordi enkelte har tatt på seg å forsørge familien og så velger å jobbe i utlandet med pendling, så skal Oslo folk sperres inne? Hva om noen der som har mistet jobben og nå får max 66 % av 6 G i lønn, også har forsørgeransvar? 

Det burde ikke være et alternativ å pendle mellom forskjellige land under en pandemi.

Men hva mener du er alternativet da? At dissse også skal permitteres og forsørges av Nav? Og å se nær familie er strengt nødvendig, det er helt urimelig å hindre folk i å se sine nærmeste i flere år. Så lenge de testes ved ankomst og går i karantene er det en veldig begrenset smittesporing, dersom de får positivt svar et døgn etter. At systemet til en viss grad er tillitsbasert er slik vi gjør det her i Norge, og blir vi for autoritære vil folk miste tillit til regjeringen, noe som vil føre til langt mere slurv med reglene enn om vi fortsetter som nå. 

Hvor strenge vi er med reisende bør også komme an på smittetrykket der de kommer fra. Det er feks ganske koko at arbeidsinnvandrere har fått så mange unntak, og dette er jo kun for å sleike næringslivet oppetter ryggen. Et land som Polen, hvor vi ikke vet smittetrykket, fordi de tester så få, og ikke sjekker for mutasjoner i det hele tatt, og man får kjøpt en falsk test til en fjerdedel av prisen for en ekte test, også skal folk som kommer derfra gå rett i gjennom, mens vi skal legge skylda på noen som reiser mellom England og Norge for å ha samvær med familie? Der tester de og vaksinerer for harde livet, og har veldig strenge tiltak både innad og i forhold til reise. 

Et annet tankekors er jo at store deler av regjeringen selv ukependler mellom hjembyen/bygda og Oslo, midt i en pandemi. Noe som først kom opp i forbindelse med hytteturen til Høie. Og her snakker vi bla om folk med voksne barn, og partnere som like gjerne kunne flyttet hjemmekontoret sitt til Oslo for en periode. 

Endret av Apollonia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ATLAS6 said:

Nei, det var i en av de artikler i VG, men jeg tenker at de har nok tatt det bort.  Kanskje noen klagde om innholdet da det gir enda mer dårlig inntrykk av slappheten der v/Gardemoen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sylveon skrev (1 minutt siden):

Hva hvis studenten tar med seg mutasjonen hjem, som da smitter ti stykker på flyet, femten stykker på flyplassen, taxisjåføren og husstanden? Disse fortsetter da videre med å smitte. Kanskje de smitte hjelpepleieren som jobber på sykehjemmet som tar med seg det på jobb? :vetikke: Også har vi det gående. 

Jeg syns det er interessant at man skal argumentere med at butikkene smitter, når det er minimalt med folk inne i dem. Mens de som kommer fra utlandet har fått vandre gjennom uten at det i det hele tatt blir utført en test. Det er et system basert på tillit, men det er ingen mulighet for å sjekke opp om folk faktisk utfører det som de skal. Videre så er det vært sagt at dokumentasjonen som en del medbringer er falsk. 

Her er en artikkel om testing på Gardemoen. Her er en annen. 
Her er en morsom sak om jordbærplukkere, her er en annen. 

Ang artiklene så er de utdaterte og det har kommet nye krav om testing ved og etter ankomst til Norge og andre restriksjoner. De får derfor ikke vandre igjennom uten å utføre en test. Såklart finnes det sorte får og unntak, men det betyr ikke at alle "vandrer igjennom"

Det er uheldig at mutasjonen har kommet til Norge. Det er vi alle enige om. 

Studier regnes som nødvendige reiser, og å reise hjem til jul var også en nødvendig reise. Norge kunne derimot kreve at ALLE, selv også norske statsborgere, skulle hatt en negativ test ved innreise til Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apollonia skrev (Akkurat nå):

Men hva mener du er alternativet da? At dissse også skal permitteres og forsørges av Nav? Og å se nær familie er strengt nødvendig, det er hekt urimelig å hindre folk i å se sine nærmeste i flere år. Så lenge de testes ved ankomst og går i karantene er det en veldig begrenset smittesporing, dersom de får positivt svar et døgn etter. At systemet til en viss grad er tillitsbasert er slik vi gjør det her i Norge, og blir vi for autoritære vil folk miste tillit til regjeringen, noe som vil føre til langt mere slurv med reglene enn om vi fortsetter som nå. 

Hvor strenge vi er med reisende bør også komme an på smittetrykket der de kommer fra. Det er feks ganske koko at arbeidsinnvandrere har fått så mange unntak, og dette er jo kun for å sleike næringslivet oppetter ryggen. Et land som Polen, hvor vi ikke vet smittetrykket, fordi de tester så få, og ikke sjekker for mutasjoner i det hele tatt, og man får kjøpt en falsk test til en fjerdedel av prisen for en ekte test, også skal folk som kommer derfra gå rett i gjennom, mens vi skal legge skylda på noen som reiser mellom England og Norge for å ha samvær med familie? Der tester de og vaksinerer for harde livet, og har veldig strenge tiltak både innad og i forhold til reise. 

Et annet tankekors er jo at store deler av regjeringen selv ukependler mellom hjembyen/bygda og Oslo, midt i en pandemi. Noe som først kom opp i forbindelse med hytteturen til Høie. Og her snakker vi bla om folk med voksne barn, og partnere som like gjerne kunne flyttet hjemmekontoret sitt til Oslo for en periode. 

Jeg ble helt sjokkert over å lese at både Høie og Solberg faktisk ukespendler 😵 Under en pandemi, der de truer med portforbud. 

Hvis man ikke kommer seg til og fra jobb må man vel enten flytte nærmere jobben eller finne seg en jobb nærmere hjemmet da. 

«At systemet til en viss grad er tillitsbasert er slik vi gjør det her i Norge, og blir vi for autoritære vil folk miste tillit til regjeringen, noe som vil føre til langt mere slurv med reglene enn om vi fortsetter som nå» 

Men det er jo akkurat det som skjer. Folk pålegges superstrenge restriksjoner, samtidig som de ser at det fortsatt er fritt frem over grensene.

Leste nettopp denne https://www.dagbladet.no/nyheter/kjorer-rett-forbi-testsenter/73326164

Høie drar på hytta, og derifra ber han alle andre la være å dra på hytta. Dette svekker folks motivasjon  til å følge tiltakene. Utrolig rart at ikke Høie bare innrømte at dette ble litt usmusikalsk, selv om det strengt tatt er inne for reglene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (7 minutter siden):

Ang artiklene så er de utdaterte og det har kommet nye krav om testing ved og etter ankomst til Norge og andre restriksjoner. De får derfor ikke vandre igjennom uten å utføre en test. Såklart finnes det sorte får og unntak, men det betyr ikke at alle "vandrer igjennom"

Det er uheldig at mutasjonen har kommet til Norge. Det er vi alle enige om. 

Studier regnes som nødvendige reiser, og å reise hjem til jul var også en nødvendig reise. Norge kunne derimot kreve at ALLE, selv også norske statsborgere, skulle hatt en negativ test ved innreise til Norge. 

Jeg tenker du er naiv hvis du tror at alle flyene er fulle av studenter, og det er ingen andre som kommer med flyene. I tillegg så er det risikabelt at en student skal komme fra land med høy risiko for å bringe med seg smitte og da legge begrensninger for tusen, tusen, tusenvis av folk i Norge. Hvis mutasjonen er så smittsom folk skal ha det til og så farlig som folk skal ha det til, så er det rart at regjeringen mener at det er verdt å risikere så mange liv på denne måten. :klo:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du er naiv hvis du tror at alle flyene er fulle av studenter, og det er ingen andre som kommer med flyene. I tillegg så er det risikabelt at en student skal komme fra land med høy risiko for å bringe med seg smitte og da legge begrensninger for tusen, tusen, tusenvis av folk i Norge. Hvis mutasjonen er så smittsom folk skal ha det til og så farlig som folk skal ha det til, så er det rart at regjeringen mener at det er verdt å risikere så mange liv på denne måten. :klo:

Jeg har ikke sagt at alle flyene er fulle av studenter.

Jeg har sagt at vi vet ikke hvem som er på flyene, eller hvor fulle de er. Jeg har nevnt studenter som en gruppe som har reist mellom England og Norge, og at grensene må holdes åpne for at norske statsborgere skal få komme hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (1 time siden):

Så jeg tenker at Oslofolk generelt har ofret mer enn de fleste andre i Norge. De aller fleste har fulgt tiltakene. Kjeltringer finnes det i hele landet. 

Veldig enig. Oslo får skylda, men det er faktisk ikke til å komme utenom at hovedstaden har størst smittetrykk. Det har ingenting med "flink" å gjøre, men vi er flest folk, vi bor tettest, og en svært stor andel av de som kommer til landet, kommer til eller via Oslo/Østlandet.

Før jeg ble permittert så jeg at selv brukerne våre var flinke som faen, til tross for at dette i stor grad er ressurssvake menneske som har psykiske problemer, læringsvansker, autoritetsproblemer eller leser dårlig norsk. Men de brukte munnbind, spritet hender og holdt avstand, helt siden mai i fjor, og de passet på hverandre, fordi det var viktig for dem at tilbudet vårt holdt åpent. Og jeg ser det samme nå, bor i en bydel med høye smittetall, siden vi bor tett her, og så godt som alle jeg ser bruker munnbind og går innom antibacen i butikken. 

Det har også etterhvert kommet forskning som viser at tiltakene ikke er gode nok, feks hjelper det ikke med sprit og munnbind, dersom det er en superspreder i et lokale, og man tilbringer litt tid der. Så grunnen til at vi ikke får smitte, er ofte at det ikke er smitte i lokalet, eller at de smittede ikke er superspredere. For det er også slik at de fleste smittede ikke sender smitten videre. Men hvis vi har tjue smittede, og 19 ikke smitter videre, men den tjuende smitter 20 stykker, så vil R-tallet fortsatt være en. Så det kan vise seg at det å la steder holde åpent med munnbindbruk er en tabbe, og at det vi burde fokusert på er antall mennesker i lokale og kontaktsporing.

Og da handler det ikke om at folk i Oslo er mindre flinke enn resten av landet, kun at vi har mer folk og går tettere. For ja, vi har hatt noen superspredertabber i Oslo, som feks den på Gamla, men vi har også hatt det samme på musikkbingo i Kristiansand, og for ikke så snakke om Hurtigruta. Dette skjer overalt, med en gang de faktisk har smitte der, men at folk i en utkantkommune uten villsmitte skal sitte og slå seg på brystet og si at Oslofolk slurver, det er bare tåpelig, og skaper et klima hvor folk faen meg ikke tør å være ærlige når smittesporingsteamet ringer, og det gavner ingen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at alle flyene er fulle av studenter.

Jeg har sagt at vi vet ikke hvem som er på flyene, eller hvor fulle de er. Jeg har nevnt studenter som en gruppe som har reist mellom England og Norge, og at grensene må holdes åpne for at norske statsborgere skal få komme hjem. 

Og ta med seg alt mulig rart så folk dør som fluer, bedrifter går konkurs, økonomien blir hardt rammet og folk får dårlig psykisk helse. 👏

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (2 minutter siden):

Og ta med seg alt mulig rart så folk dør som fluer, bedrifter går konkurs, økonomien blir hardt rammet og folk får dårlig psykisk helse. 👏

De som sitter utenfor Norge er også hardt rammet.

Med strengere testkrav, oppholdssted for karantene osv så har regjeringen gjort det riktige. Kunne det vært strengere tidligere? Absolutt. Har kritikken mot regjeringen en grobunn? Absolutt. Har regjeringen feilet på mange områder? Ja , så absolutt. Jeg har selv et personlig ønske om at det også stiller krav til at også norske statsborgere må ha negativ test ved ankomst, men å stenge grensene og nordmenn ute er ikke riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ATLAS6 skrev (3 minutter siden):

De som sitter utenfor Norge er også hardt rammet.

Med strengere testkrav, oppholdssted for karantene osv så har regjeringen gjort det riktige. Kunne det vært strengere tidligere? Absolutt. Har kritikken mot regjeringen en grobunn? Absolutt. Har regjeringen feilet på mange områder? Ja , så absolutt. Jeg har selv et personlig ønske om at det også stiller krav til at også norske statsborgere må ha negativ test ved ankomst, men å stenge grensene og nordmenn ute er ikke riktig. 

Alle som kommer burde ha negativt test, og alle som kommer burde bli krevd at man skulle teste seg. I tillegg så burde alle som kommer bli satt i karantene på karantenehotell i påvente av testresultatet. 

Regjeringen er latterlig. La oss holde frisører og hudpleie åpne. Folk skal få lov til å lakke neglene sine, men om man trenger nye sko. Bare å glemme. :nigo: Man kan bare vandre rundt i sokker og med en vinflaske i hånden. 

Endret av Sylveon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (40 minutter siden):

Nå er det snakk om et mutert virus som slippes stadig mer inn i landet samtidig som kommuner må stenges og det blir mer inngripende tiltak her i landet. Det henger jo ikke på greip og er helt sykt.

Jeg er helt enig. Dette er galskap! Vi må bare fortsette å holde Østlandet nedstengt så det er fritt frem for folk å fly inn med mutasjoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som kommer burde ha negativt test, og alle som kommer burde bli krevd at man skulle teste seg. I tillegg så burde alle som kommer bli satt i karantene på karantenehotell i påvente av testresultatet. 

Regjeringen er latterlig. La oss holde frisører og hudpleie åpne. Folk skal få lov til å lakke neglene sine, men om man trenger nye sko. Bare å glemme. :nigo: Man kan bare vandre rundt i sokker og med en vinflaske i hånden. 

Det sto samtidig i dag at folk kjører rett forbi testsenteret på svenskegrensen! Hele denne lockdownen er til ingen nytte så lenge alle sluser er åpne 😩

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er allerede krav at alle må teste seg ved grenseoverganger. Alle er også i reisekarantene 10 dager etter ankomst, og kun ved enda en negativ test tidligst dag 7 kan man slippe tidligere ut av karantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BellaMargitha skrev (1 minutt siden):

Det sto samtidig i dag at folk kjører rett forbi testsenteret på svenskegrensen! Hele denne lockdownen er til ingen nytte så lenge alle sluser er åpne 😩

Jepp. Skremmende. 

ATLAS6 skrev (Akkurat nå):

Det er allerede krav at alle må teste seg ved grenseoverganger. Alle er også i reisekarantene 10 dager etter ankomst, og kun ved enda en negativ test tidligst dag 7 kan man slippe tidligere ut av karantene. 

Så lenge det er hjemme, så vet man ikke hvor den blir holdt ergo så er risikoen fortsatt der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sylveon said:

Det å la frisører og hudpleier teknikker være åpent er kun på grunn av at de vil ikke gi disse inntektsikring ut av norske pengekassen.  De er kun for store bedrifter og gir absolutt F i disse små.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Skremmende. 

Så lenge det er hjemme, så vet man ikke hvor den blir holdt ergo så er risikoen fortsatt der. 

Jeg er usikker på om man må registrere adresse på den  digitale reiseregistreringen, men man må registrere kontaktinformasjon så her har regjeringen muligheter til å følge opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...