Whistler Skrevet 26. januar 2021 #41 Del Skrevet 26. januar 2021 Ukjent. skrev (22 minutter siden): ..........Det er grenser for hvor mange paragrafer i grunnloven de kan bryte. Kan du nevne noen spesifikke paragrafer som er brutt? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 26. januar 2021 #42 Del Skrevet 26. januar 2021 Atheena skrev (16 minutter siden): Poenget var ikke at journalistene ikke spurte. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal angi folk, men at media sto der og hauset opp saken for å skape splid og at folk utenfor kunne rette en moralsk pekefinger er rett og slett forkastelig. Bare ta en liten titt i denne tråden på pekefingrene som er i full gang. Nå ble jeg litt forvirret her. Det var ikke deg jeg siterte? Jeg reagerte på hun andre som kalte de som sto i køen for feige kjeltringer fordi de ikke ville oppgi til journalistene hvor de kom fra. Jeg var enig i innlegget du skrev. At det kommer daglige fly fra England samtidig som de sperrer folk i mils omkrets rundt flyplassen inne, er så forkastelig at det er ingen ord for å beskrive det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 26. januar 2021 #43 Del Skrevet 26. januar 2021 Whistler skrev (2 minutter siden): Kan du nevne noen spesifikke paragrafer som er brutt? Se feks paragraf 110 i grunnloven. Så KAN man overkjøre grunnloven med bakgrunn i smittevernsloven. Men jeg er usikker på om det holder om du leser paragraf 1-5 i smittevernloven. Derfor jeg ønsker at opposisjonen skal bruke jurister som ikke sitter i justisdepartementet, slik at vi kan få en uavhengig vurdering om dette faktisk er brudd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 26. januar 2021 #44 Del Skrevet 26. januar 2021 Ukjent. skrev (Akkurat nå): Nå ble jeg litt forvirret her. Det var ikke deg jeg siterte? Jeg reagerte på hun andre som kalte de som sto i køen for feige kjeltringer fordi de ikke ville oppgi til journalistene hvor de kom fra. Jeg var enig i innlegget du skrev. At det kommer daglige fly fra England samtidig som de sperrer folk i mils omkrets rundt flyplassen inne, er så forkastelig at det er ingen ord for å beskrive det. Jeg ble sitert, men skjønte at du var enig. Følte bare å poengtere at jeg ikke mente at noen burde bli uthengt. Syns bare mange henger seg på dette mediekjøret som bedrives og at det skaper splid. Det er en skikkelig uting. Som Osloborger selv så føler jeg barna mine tar en stor del av byrden og vil ha meg frabedt at folk kaller Oslofolk kjeltringer. Det er så ufint å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #45 Del Skrevet 26. januar 2021 Ukjent. skrev (5 minutter siden): Nå ble jeg litt forvirret her. Det var ikke deg jeg siterte? Jeg reagerte på hun andre som kalte de som sto i køen for feige kjeltringer fordi de ikke ville oppgi til journalistene hvor de kom fra. Jeg var enig i innlegget du skrev. At det kommer daglige fly fra England samtidig som de sperrer folk i mils omkrets rundt flyplassen inne, er så forkastelig at det er ingen ord for å beskrive det. 😂de har ganske like profil bilder så det er fort gjort 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #46 Del Skrevet 26. januar 2021 theTitanic skrev (26 minutter siden): Det har de. Er ikke vanlig mann i gata som er uten jobb som har de godene da hadde vel arb l trygd og permitterings penger blitt stoppet på flekken😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 26. januar 2021 #47 Del Skrevet 26. januar 2021 Atheena skrev (1 minutt siden): Jeg ble sitert, men skjønte at du var enig. Følte bare å poengtere at jeg ikke mente at noen burde bli uthengt. Syns bare mange henger seg på dette mediekjøret som bedrives og at det skaper splid. Det er en skikkelig uting. Som Osloborger selv så føler jeg barna mine tar en stor del av byrden og vil ha meg frabedt at folk kaller Oslofolk kjeltringer. Det er så ufint å si. Skjønner😉 Og er bare så enig med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #48 Del Skrevet 26. januar 2021 Ukjent. skrev (1 minutt siden): Skjønner😉 Og er bare så enig med deg! Enig her og men media drar det opp for å splitte og provosere folk det er lett å bli dratt med. Har sikkert gjort d sjøl og men det blir jo helt feil å henge ut folk når det er regjering og media som lager konflikter mellom folk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ATLAS6 Skrevet 26. januar 2021 #49 Del Skrevet 26. januar 2021 Det er en del norske studenter i England som må reise til og fra studiestedet. Heldigvis så kan ikke grensene stenge for nordmenn. De sitter i 14 dagers karantene med testkrav, så det er allerede strenge tiltak for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 26. januar 2021 #50 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) Sylveon skrev (50 minutter siden): Dette ville jeg også gjort, uansett bosted, uansett situasjon. Det har nærmest blitt sånn at man skal henge ut folk, uansett hva som skjer, uansett hva som man opplever. Media er en moralsk pekefinger som henger ut folk nasjonalt. Hvis det var noen som hadde sagt Bærum, så hadde folk sagt at ja, men de måtte jo ha gått hjem. Blablabla. Folk måtte jo ikke stå i kø nå. Blablabla. Er ikke viktig. Egoister. Bråkmakere. Aldri noen som blir fornøyd uansett. Og hvorfor tror du det kun var folk fra Oslo der? Tror du kanskje noen kjørt fra andre kommuner? Nei, kun Oslofolk som er fæle og skal tas. Jeg er så MØKKALEI. Henge ut folk? Henge ut noen som ikke burde vært der? Da er det bare å respektere tiltakene og f...n meg ikke reise ut av egen kommune for å shoppe. Alkohol! De to Oslo ungdommene som ble intervjuet i kø på SATS i Bærum som hadde tatt tbanen for å trene fordi de bare MÅTTE trene på treningssenter - de hadde iallefall guts å stå for eget valg selv om valget var uforsvarlig. Det hadde ikke de som sto i kø foran polet. Folk fra Bærum som står i kø i egen kommune trenger ikke gå hjem. De er hjemme, de krysser ikke kommunegrense for å spre virus. Jeg tror ikke noen ville reagert på at noen er ute i egen kommune og handler. Det kan godt hende noen kjørte helt fra Ski til Bærum for å kjøpe vin, men det finnes sikkert nærmere alternativer enn Bærum. Oslo derimot - det er bare noen buss- og tbanestopp unna. Atheena skrev (49 minutter siden): Kjeltringer fra Oslo? Der har vi dette Oslohatet igjen. Det er selvfølgelig veldig lett å mene noe om det som ikke har rammet deg selv. Egoisme på høyt nivå. Ja, kjeltringer fra Oslo som VET at de ikke skal reise til nabokommunen for å trene og kjøpe alkohol og likevel gjør det fordi de er egoister som ikke bryr seg for at andre enn seg selv. Takket være kjeltringene fra Oslo har nabokommunene lidd unødvendig og måtte innføre strengere restriksjoner ellers. Eller er andres arbeidsplasser mindre verdt så lenge det er snakk om stakkars Oslofolka som ikke klarer å oppføre seg? Hadde jeg vært fra en av nabokommunene ville jeg vært dritt forbanna på kjeltringene og egoistene. Nå er mange butikker der stengt og mange er permittert. For at Oslo kjeltringene skal kjøpe seg et par flasker vin. Istedet for å begrense de økonomiske skadene kun til samme kommune, blir det store ringvirkninger nå i flere kommuner. Oslo sliter med høy smittespredning og det siste Oslo folk må gjøre er å reise for å shoppe i nabokommuner. Litt ansvar må man ta. Hvem er egoistene her, sa du? Endret 26. januar 2021 av Drizzt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 26. januar 2021 #51 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) Whistler skrev (3 timer siden): Eller noens barn som skal hjem fordi de har vært stengt ute fra Norge på grunn av restriksjoner. Stengt ute siden 12. mars mener du? Eller egoister som har valgt å dra ut etter det? Jdz skrev (2 timer siden): Så du mener at de to eneste kategoriene av reisende mellom Oslo og Europas finansmetropol og største by er nordmenn på shoppingtur og rike kakser? Av og til er internasjonale reiser tvingende nødvendig, enten av personlige eller forretningsmessig hensyn. Jeg kan garantere deg at antallet som reiser nå av ren forlystelse, med tanke på restriksjoner og karantene, er forsvinnende liten. Norge er ikke selvforsynt med stort annet enn fisk og olje, og jeg tror vi skal være glade for at det opprettholdes et minimum av infrastruktur og varetransport, selv om vi er midt i en pandemi. Nei, bortskjemte studenter og arbeidsinnvandrere også. Mener du at du tror de fire flyene fra England kommer med varetransport? Hvis ikke er vel ikke den komme taren relevant for diskusjonen? Har faktisk ikke lest ETT innlegg på KG om noen som mener at grensene skal stenges for varetransport. Fortell meg gjerne om noen tvingende nødvendige grunner til å dra til utlandet under en pandemi. Fortrinnsvis en grunn som gjør det verdt at en million andre mennesker får sterke restriksjoner og 20-30 000 blir permitterte. Hører folk nevner begravelser, besøke familie etc. Jeg ser ikke at det er tvingende nødvendig. Jeg var ikke i begravelsen til min bestefar, fordi jeg studerte i utlandet da han døde. Det var trist, men mitt manglende fravær førte ikke til massedødsfall eller katastrofe for noen. De andre jeg studerte med overlevde å ikke dra hjem til jul også, enda det ikke var pandemi engang. Men vi burde helt klart ruste opp og bli mer selvforsynte, på mer enn olje og fisk. Dessverre stemte regjeringen ned forslaget om å gjenoppta kornlagre senest i mai. Drizzt skrev (58 minutter siden): Jeg så flere reportasjer fra Bærum hvor journalisten oppga at noen av de spurte svarte at de var fra Oslo, andre nektet å si noe og ingen ville vise sitt ansikt på kamera. Tror du det var Bærumsfolk? Sikkert lokale i køen også, men kjeltringer fra Oslo som ikke kan stå for egne valg og ikke vil oppgi de er fra Oslo eller forsvare sitt valg foran kamera var det nok mange av. De vet de gjør noe galt og er for feige å innrømme det offentlig. Jeg hadde ikke villet bli tatt bilde av eller bli intervjuet om jeg sto i kø på legekontoret, matvarebutikken eller at en journalist kom over meg mutters alene i skogen heller... Betyr det at jeg må være en kjeltring fra Oslo? Endret 26. januar 2021 av velociraptor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 26. januar 2021 #52 Del Skrevet 26. januar 2021 ATLAS6 skrev (9 minutter siden): Det er en del norske studenter i England som må reise til og fra studiestedet. Heldigvis så kan ikke grensene stenge for nordmenn. De sitter i 14 dagers karantene med testkrav, så det er allerede strenge tiltak for dem. Hvorfor må de det? Hva hindrer dem i å bare velge et av landene og oppholde seg der til pandemien er over? Enten får de bo i England, eller så får de hoppe av studiene. Jeg er HELT uenig i at det er heldigvis at ikke grensene kan stenges for nordemenn. Tror du nordmenn ikke kan dra med seg smitte? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ATLAS6 Skrevet 26. januar 2021 #53 Del Skrevet 26. januar 2021 velociraptor skrev (Akkurat nå): Hvorfor må de det? Hva hindrer dem i å bare velge et av landene og oppholde seg der til pandemien er over? Enten får de bo i England, eller så får de hoppe av studiene. Jeg er HELT uenig i at det er heldigvis at ikke grensene kan stenges for nordemenn. Tror du nordmenn ikke kan dra med seg smitte? Det er unge mennesker som sitter isolert i små hybler under strenge lockdowns. Ikke får de ha særlig sosial kontakt, og de bor langt ifra venner og familie. At de reiser hjem etter eksamensperioden, til jul osv er fullt forståelig. Studier regnes som strengt nødvendige, og at studenter pendler tur/retur har regjeringen godkjent. Såklart kan nordmenn ta med seg smitte, men grensene må holdes åpne for nordmenn så de kan komme seg hjem. Selv i den verste lockdown så holdt Norge grensene åpne for norske statsborgere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 26. januar 2021 #54 Del Skrevet 26. januar 2021 velociraptor skrev (10 minutter siden): Stengt ute siden 12. mars mener du? Eller egoister som har valgt å dra ut etter det? ........... Det er ikke alle som kan velge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 26. januar 2021 #55 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) Drizzt skrev (21 minutter siden): Henge ut folk? Henge ut noen som ikke burde vært der? Da er det bare å respektere tiltakene og f...n meg ikke reise ut av egen kommune for å shoppe. Alkohol! De to Oslo ungdommene som ble intervjuet i kø på SATS i Bærum som hadde tatt tbanen for å trene fordi de bare MÅTTE trene på treningssenter - de hadde iallefall guts å stå for eget valg selv om valget var uforsvarlig. Det hadde ikke de som sto i kø foran polet. Folk fra Bærum som står i kø i egen kommune trenger ikke gå hjem. De er hjemme, de krysser ikke kommunegrense for å spre virus. Jeg tror ikke noen ville reagert på at noen er ute i egen kommune og handler. Det kan godt hende noen kjørte helt fra Ski til Bærum for å kjøpe vin, men det finnes sikkert nærmere alternativer enn Bærum. Oslo derimot - det er bare noen buss- og tbanestopp unna. Så du mener at nå så er det ikke noe privatliv lengre? Dersom journalisten kommer, så har befolkningen i Norge rett til å vite hvor du bor, hva du gjør og hvorfor du gjør det. Det er ikke lenger noe rett til å velge selv om man ønsker ansiktet sitt i avisen. Nå har befolkningen KRAV på å vite det, KRAV på å vite hvorfor du, ja, akkurat du gjør som du gjør. Dersom man ikke ønsker ansiktet på TV eller avisen så er man en kjeltring. Fantastiske holdninger. For et samfunn vi går mot. Privatliv er ut. Nå er det bare å belage seg på at journalistene kan dukke opp på døra di, tråkke inn og spørre hva du gjør for å forhindre korona. Har du lyst på fred og ro i eget hjem? Bare glem det. Endret 26. januar 2021 av Sylveon 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 26. januar 2021 #56 Del Skrevet 26. januar 2021 Ukjent. skrev (29 minutter siden): Se feks paragraf 110 i grunnloven. Så KAN man overkjøre grunnloven med bakgrunn i smittevernsloven. Men jeg er usikker på om det holder om du leser paragraf 1-5 i smittevernloven. ..... Noen lovtekster er skrevet "runde" for at det skal være rom for tolkning. Den endelige tolkningen av lovparagrafer foregår i rettsvesenet. Altså må noen ta dette til en rettsal for avdømming. Hvis ikke får man bare to jurister som er uenige med hverandre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 26. januar 2021 #57 Del Skrevet 26. januar 2021 Whistler skrev (Akkurat nå): Noen lovtekster er skrevet "runde" for at det skal være rom for tolkning. Den endelige tolkningen av lovparagrafer foregår i rettsvesenet. Altså må noen ta dette til en rettsal for avdømming. Hvis ikke får man bare to jurister som er uenige med hverandre. Nettopp derfor bør dette opp i rettsvesenet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 26. januar 2021 #58 Del Skrevet 26. januar 2021 ATLAS6 skrev (14 minutter siden): Det er unge mennesker som sitter isolert i små hybler under strenge lockdowns. Ikke får de ha særlig sosial kontakt, og de bor langt ifra venner og familie. At de reiser hjem etter eksamensperioden, til jul osv er fullt forståelig. Studier regnes som strengt nødvendige, og at studenter pendler tur/retur har regjeringen godkjent. Såklart kan nordmenn ta med seg smitte, men grensene må holdes åpne for nordmenn så de kan komme seg hjem. Selv i den verste lockdown så holdt Norge grensene åpne for norske statsborgere. Det er forståelig at de ønsker det, men ikke forståelig at de får lov. Så på grunn av Preben sitt behov for å se mamma til jul, skal 30 000 mennesker miste jobb og kanskje hjem? Jeg vet at regjeringen har godkjent pendling. Jeg sier at jeg er uenig i den avgjørelsen. Det er fint mulig å la være å reise hjem til jul. Personlig ander jeg det å få lov å trene (innendørs!!) som mye viktigere enn å få lov å besøke familie som bor i et annet land. Akkurat som at jeg synes det er viktigere at barn får gå på skole og fritidsaktiviteter, enn at sannsynligvis underbetalte utenlandske arbeiderene skal få komme for å rasere norsk natur med vindturbiner for at noen tyske investorer skal bli rikere. Whistler skrev (11 minutter siden): Det er ikke alle som kan velge. Hvem kan ikke velge, og hvorfor? Jeg tror ikke vi blir enige om hva som er nødvendig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 26. januar 2021 #59 Del Skrevet 26. januar 2021 velociraptor skrev (2 minutter siden): Det er forståelig at de ønsker det, men ikke forståelig at de får lov. Så på grunn av Preben sitt behov for å se mamma til jul, skal 30 000 mennesker miste jobb og kanskje hjem? Jeg vet at regjeringen har godkjent pendling. Jeg sier at jeg er uenig i den avgjørelsen. Det er fint mulig å la være å reise hjem til jul. Personlig ander jeg det å få lov å trene (innendørs!!) som mye viktigere enn å få lov å besøke familie som bor i et annet land. Akkurat som at jeg synes det er viktigere at barn får gå på skole og fritidsaktiviteter, enn at sannsynligvis underbetalte utenlandske arbeiderene skal få komme for å rasere norsk natur med vindturbiner for at noen tyske investorer skal bli rikere. Hvem kan ikke velge, og hvorfor? Jeg tror ikke vi blir enige om hva som er nødvendig. Seriøst...? Det er mye viktigere å kunne besøke familie enn at DU får trene innendørs (på treningssenter). Du kan trene hjemme, du kan trene ute, du kan drite i å trene (det er veldig vanlig). Det er mange alternativer til å trene på senter, men det er ikke mange alternativer til å besøke familie over lang tid. Det er det bred enighet om. Det er derfor det blir ansett som nødvendig reise. Og de skal ta karantene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #60 Del Skrevet 26. januar 2021 ATLAS6 skrev (47 minutter siden): Det er unge mennesker som sitter isolert i små hybler under strenge lockdowns. Ikke får de ha særlig sosial kontakt, og de bor langt ifra venner og familie. At de reiser hjem etter eksamensperioden, til jul osv er fullt forståelig. Studier regnes som strengt nødvendige, og at studenter pendler tur/retur har regjeringen godkjent. Såklart kan nordmenn ta med seg smitte, men grensene må holdes åpne for nordmenn så de kan komme seg hjem. Selv i den verste lockdown så holdt Norge grensene åpne for norske statsborgere. Akkurat det samme har vi i Oslo men de har ikke noe sted å stikke av til som de i England. Hva er forskjellen ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg