Ukjent. Skrevet 28. januar 2021 #301 Del Skrevet 28. januar 2021 Drizzt skrev (1 minutt siden): Da tipper jeg at du har allerede solgt alt du eier og donert til fattige barn i Afrika? Nå er det jo du som argumenterer for at alle skal ofre friheten sin, og staten skal bruke hundrevis av milliarder for å redde noen ytterst få mennesker. Så hvorfor skal vedkommende gjøre dette når han argumenterer for å prøve å gi deg litt perspektiv? Det virker som enkelte ikke innser at det ikke er unormalt at folk dør, og at det ikke er mulig å redde alle. Det dør 40 000 mennesker hvert år i Norge. Det er noe som heter proporsjonalitet - kost/nytte. Nå er kosten overfylte psykriatri poster, og barn og unge som sliter voldsomt og mister sin rett til obligatorisk læring. Det er mennesker som blir fratatt sin rett til å gå på jobb og gjøre et ærlig arbeid. Det er hundrevis av milliarder fra staten som kastes bort. De kunne vært brukt på fremtidig helse og velferd. Det er fullstendig absurd. Og har gått så alt alt for langt uten at noen stopper dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. januar 2021 #302 Del Skrevet 28. januar 2021 Ukjent. skrev (4 minutter siden): Og nå fylles psykriatri postene opp i Norge med barn og unge som skader seg selv og ønsker å dø. Unge med spiseforstyrrelser eksploderer. Har du noen gang vært pårørende til en med alvorlige spiseforstyrrelser? De fleste blir aldri seg selv igjen. Det er langt flere av dem enn de som har mistet livet med korona i Sverige. Som han over skriver: det dør barn av sult hvert tredje sekund i verden. Tenk hvor mange millioner barn vi kunne reddet med de milliardene vi kaster ut av vinduet på tiltak. Å dø av virus er faktisk en del av naturen. Å bli sperret inne og nektet å jobbe, det er diktatur. Isolasjon og ensomhet er helsefarlig. Altså, vi gir titalls milliarder i u-hjelp hvert år. Hvis vi slipper opp nå så vil dette gå utover økonomien langt hardere, enn med tiltak. Hjelper vi ikke oss selv, så vil vi ikke kunne hjelpe u-land fremover heller. Skjønner ikke helt logikken din. I tillegg så er det ikke bare å gi penger til bistand også redder man mange barn. Litt mer kompleks enn som så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. januar 2021 #303 Del Skrevet 28. januar 2021 Ukjent. skrev (7 minutter siden): Nå er det jo du som argumenterer for at alle skal ofre friheten sin, og staten skal bruke hundrevis av milliarder for å redde noen ytterst få mennesker. Så hvorfor skal vedkommende gjøre dette når han argumenterer for å prøve å gi deg litt perspektiv? Det virker som enkelte ikke innser at det ikke er unormalt at folk dør, og at det ikke er mulig å redde alle. Det dør 40 000 mennesker hvert år i Norge. Det er noe som heter proporsjonalitet - kost/nytte. Nå er kosten overfylte psykriatri poster, og barn og unge som sliter voldsomt og mister sin rett til obligatorisk læring. Det er mennesker som blir fratatt sin rett til å gå på jobb og gjøre et ærlig arbeid. Det er hundrevis av milliarder fra staten som kastes bort. De kunne vært brukt på fremtidig helse og velferd. Det er fullstendig absurd. Og har gått så alt alt for langt uten at noen stopper dette. Oy, tror du virkelig de setter inn såpass strenge tiltak for å redde noen ytterst få 😬 Da er det mye du ikke har forstått og fått med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 28. januar 2021 #304 Del Skrevet 28. januar 2021 Ukjent. skrev (5 minutter siden): Nå er det jo du som argumenterer for at alle skal ofre friheten sin, og staten skal bruke hundrevis av milliarder for å redde noen ytterst få mennesker. Så hvorfor skal vedkommende gjøre dette når han argumenterer for å prøve å gi deg litt perspektiv? Det virker som enkelte ikke innser at det ikke er unormalt at folk dør, og at det ikke er mulig å redde alle. Det dør 40 000 mennesker hvert år i Norge. Det er noe som heter proporsjonalitet - kost/nytte. Nå er kosten overfylte psykriatri poster, og barn og unge som sliter voldsomt og mister sin rett til obligatorisk læring. Det er mennesker som blir fratatt sin rett til å gå på jobb og gjøre et ærlig arbeid. Det er hundrevis av milliarder fra staten som kastes bort. De kunne vært brukt på fremtidig helse og velferd. Det er fullstendig absurd. Og har gått så alt alt for langt uten at noen stopper dette. Hadde det vært så enkelt hadde de sluppet opp på tiltak. Sannheten at det hadde blitt enda verre for disse menneskene , hvis R tallet stiger. Det vil føre til enda strenger tiltak, og i verste fall bli både skoler og barnehager i stordeler av landet stengt. Ingen vil sitte å se på at smitten løper løpsk.ingen land har gjort det. Når R tallet stiger strammes tiltakene Gjør vi ikke det kan vi havne i den situasjonen England, er og venter vi enda lenger bli det bare verre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 28. januar 2021 #305 Del Skrevet 28. januar 2021 Sirisiri10 skrev (Akkurat nå): Altså, vi gir titalls milliarder i u-hjelp hvert år. Hvis vi slipper opp nå så vil dette gå utover økonomien langt hardere, enn med tiltak. Hjelper vi ikke oss selv, så vil vi ikke kunne hjelpe u-land fremover heller. Skjønner ikke helt logikken din. I tillegg så er det ikke bare å gi penger til bistand også redder man mange barn. Litt mer kompleks enn som så. Poenget var at hun som svarte meg, mener at tiltakene kan forsvares ved å se til Sverige. Hun har sagt at mange i 20-25 års alderen har dødd i Sverige. Det er ikke mange, grafene viser ikke nøyaktig tall, men det er kanskje 20 personer (uvisst om de var syke fra før). Hun mener det er så ille, og at hvert eneste tilfelle er et for mye. Men det gjelder åpenbart bare rike, vestlige personer. Hvis hennes logikk er at alle dødsfall må unngåes for enhver pris - da bør man jo heller ikke leve med velferden vi har i Norge, men fordele den så alle i verden får det bedre? Men det har jo blitt vist under hele pandemien. Her skal alt reddes som reddes kan, men er det snakk om flyktninger, barn som sulter ell. DA er det plutselig ikke så farlig med et liv lenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 28. januar 2021 #306 Del Skrevet 28. januar 2021 Lana01 skrev (Akkurat nå): Hadde det vært så enkelt hadde de sluppet opp på tiltak. Sannheten at det hadde blitt enda verre for disse menneskene , hvis R tallet stiger. Det vil føre til enda strenger tiltak, og i verste fall bli både skoler og barnehager i stordeler av landet stengt. Ingen vil sitte å se på at smitten løper løpsk.ingen land har gjort det. Når R tallet stiger strammes tiltakene Gjør vi ikke det kan vi havne i den situasjonen England, er og venter vi enda lenger bli det bare verre. Du kjører fremdeles på sammenligningen med England? Hvorfor gidder du å argumentere med dette til meg, når du vet hva jeg har skrevet hundre ganger om å sammenligne Norge med England? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 28. januar 2021 #307 Del Skrevet 28. januar 2021 Ukjent. skrev (Akkurat nå): Du kjører fremdeles på sammenligningen med England? Hvorfor gidder du å argumentere med dette til meg, når du vet hva jeg har skrevet hundre ganger om å sammenligne Norge med England? Spiller ingen rolle hvem jeg sammenligner med. Skjønner du ikke hva som skjer hvis R tallet stiger,? Det er det som er poenget. Se på kurven jeg la opp litt lenger opp her.Stiger R tallet vil det føre til strengere tiltak, så enkelt er det. Jo høyere det blir jo flere tiltak. Slik situasjonen er nå, sikrer de seg, og de prøver å få bedre kontroll,for at den Britiske mutasjonen ikke får spre seg, Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. og det hjelper ingen hvis det kommer ut av kontroll, ingen er tjent med det,. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. januar 2021 #308 Del Skrevet 28. januar 2021 Ukjent. skrev (6 minutter siden): Poenget var at hun som svarte meg, mener at tiltakene kan forsvares ved å se til Sverige. Hun har sagt at mange i 20-25 års alderen har dødd i Sverige. Det er ikke mange, grafene viser ikke nøyaktig tall, men det er kanskje 20 personer (uvisst om de var syke fra før). Hun mener det er så ille, og at hvert eneste tilfelle er et for mye. Men det gjelder åpenbart bare rike, vestlige personer. Hvis hennes logikk er at alle dødsfall må unngåes for enhver pris - da bør man jo heller ikke leve med velferden vi har i Norge, men fordele den så alle i verden får det bedre? Men det har jo blitt vist under hele pandemien. Her skal alt reddes som reddes kan, men er det snakk om flyktninger, barn som sulter ell. DA er det plutselig ikke så farlig med et liv lenger. Jeg tror de fleste tenker at det er helt horribelt at blant annet barn sulter. Norge gir mye, og hjelper mye til. Men det er mye man ikke får gjort heller desverre. Det hører liksom ikke hjemme i denne diskusjonen. For slipper vi helt opp, går dette utover bistanden og hjelpen vi kan gi til u-land. Det settes ikke inn tiltak for å hjelpe noen ytterst få. Men stort sett hele befolkningen. Er ikke så innmari vanskelig å forstå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fuckman1983 Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #309 Del Skrevet 28. januar 2021 Sirisiri10 skrev (51 minutter siden): Sånn fungerer det ikke, da måtte vi ha gått til krig i mange afrikanske land. Så hvordan mener du man skal komme tilbake til normalen uavhengig av vaksinen? Men er du ikke enig i at vi redder liv med bistandspenger? Jeg er ikke særlig for bistand, men med din logikk bør vi jo gi bort mangfoldige milliarder så lenge det redder liv. Vi kommer ikke tilbake til normalen uten vaksine. Men jeg mener vi heller få godta at flere dør mens vi venter på resten av vaksinene. Folk dør hele tiden, men vi tapper ikke Oljefondet for å redde noen i Afrika av dem grunn. Eller er det bare nordmenn du vil redde livet til? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. januar 2021 #310 Del Skrevet 28. januar 2021 Fuckman1983 skrev (1 minutt siden): Men er du ikke enig i at vi redder liv med bistandspenger? Jeg er ikke særlig for bistand, men med din logikk bør vi jo gi bort mangfoldige milliarder så lenge det redder liv. Vi kommer ikke tilbake til normalen uten vaksine. Men jeg mener vi heller få godta at flere dør mens vi venter på resten av vaksinene. Folk dør hele tiden, men vi tapper ikke Oljefondet for å redde noen i Afrika av dem grunn. Eller er det bare nordmenn du vil redde livet til? Selvfølgelig redder vi liv med bistandspenger, og det skal vi fortsette med. Vi tømmer ikke oljefondet. Og hadde vi tømt oljefondet for å hjelpe barn i Afrika, så hadde Norge blitt et u-land og noen få jævlig rike i Afrika og Afrika ville fortsatt vært et utland 🤷♀️ (og når jeg sier Afrika, så mener jeg selvsagt de landene hvor det er mye fattigdom). Hadde leder i disse fattige landene i Afrika tatt imot bistanden og faktisk brukt det på befolkningen og å bygge opp landene sine så hadde ikke barn eller voksne trengt å sulte (samt mye mer, men orker ikke å forklare alt) Det handler IKKE om antall døde av corona i Norge, men ringvirkningen det vil ha på samfunnet vårt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coronja Skrevet 28. januar 2021 #311 Del Skrevet 28. januar 2021 Garderobemannfrue skrev (På 25.1.2021 den 21.38): Ja, det er dessverre svært mange land som ikke tilbyr kompensasjoner på lik linje med hva som tilbys her til lands, selv om restriksjonene er like strenge og ofte strengere. Det er andre land som også tilbyr ting. Jeg er så lei av å lese at vi får så mye i Norge og at alt er topp her. Det er bare tull. For de som har hatt gode jobber ja. Men Norge er på feil vei og hjelper ikke de som havnet på utsiden. Men det driter alle i vel? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 28. januar 2021 #312 Del Skrevet 28. januar 2021 RockOn skrev (11 timer siden): Hvis viruset spres vilt så vil ikke helsevesenet ha kapasitet til noen operasjoner eller utredninger. I know. Men slik tenker kanskje ikke Per som skulle ha tatt en nakkeoperasjon for to mnd siden fordi han lever i ett smertehelvete. Poenget mitt i forrige innlegg var det at det nok er noen som har det såpass jævlig pga restriksjoner at de tenker at det ikke kan bli verre enn slik de har det. De driter i om det blir mer spredning og følgene av økt smitte, fordi de føler at for dem så er allerede løpet kjørt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fuckman1983 Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #313 Del Skrevet 28. januar 2021 Sirisiri10 skrev (29 minutter siden): Vi tømmer ikke oljefondet. Og hadde vi tømt oljefondet for å hjelpe barn i Afrika, så hadde Norge blitt et u-land Nettopp. Og nå taper vi helt hinsides mange milliarder (4 x verre enn finanskrisen i 2008) fordi vi skal redde så mange liv som mulig. Så det kan absolutt sammenliknes. Og i tillegg sliter ekstremt mange barn og unge psykisk nå. Så personlig vil jeg heller «ofre noen gamlinger» slik at færre barn og unge tar selvmord og arbeidsføre folk kommer seg i jobb igjen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 28. januar 2021 #314 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Sirisiri10 skrev (43 minutter siden): Og hadde vi tømt oljefondet for å hjelpe barn i Afrika, så hadde Norge blitt et u-land Så det er greit at det dør millioner av barn av sult i Afrika hvert eneste år? Det er beregnet at det dør 3,1 millioner barn av sult før de har fylt fem år. Hvorfor er det rettferdig at vi skal sitte å meske oss på et oljefond med mange, mange milliarder og redde noen få tusen i eget land når det dør millioner av mennesker hvert eneste år av sult? Med de milliardene som vi bruker på koronakrisen for å redde noen tusen i eget land, så kunne vi reddet millioner av mennesker fra sult. Er ikke et liv verdt like mye? Endret 28. januar 2021 av Sylveon 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 28. januar 2021 #315 Del Skrevet 28. januar 2021 Lana01 skrev (1 time siden): Spiller ingen rolle hvem jeg sammenligner med. Skjønner du ikke hva som skjer hvis R tallet stiger,? Det er det som er poenget. Se på kurven jeg la opp litt lenger opp her.Stiger R tallet vil det føre til strengere tiltak, så enkelt er det. Jo høyere det blir jo flere tiltak. Slik situasjonen er nå, sikrer de seg, og de prøver å få bedre kontroll,for at den Britiske mutasjonen ikke får spre seg, Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. og det hjelper ingen hvis det kommer ut av kontroll, ingen er tjent med det,. Det er varslet at det blir lettelser på pressekonferansen i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. januar 2021 #316 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Fuckman1983 skrev (37 minutter siden): Nettopp. Og nå taper vi helt hinsides mange milliarder (4 x verre enn finanskrisen i 2008) fordi vi skal redde så mange liv som mulig. Så det kan absolutt sammenliknes. Og i tillegg sliter ekstremt mange barn og unge psykisk nå. Så personlig vil jeg heller «ofre noen gamlinger» slik at færre barn og unge tar selvmord og arbeidsføre folk kommer seg i jobb igjen. NEI! Vi tømmer ikke oljefondet, markedsverdien stiger https://www.nbim.no/no/ , vi har blant annet investert enormt mye i helse, vaksine og forskning - med ganske grei avkastning, både nå og fremover. Etc. Det du ikke skjønner er at alternativet er så himla mye verre. Vi redder ikke bare mange liv, men vi redder Norge! Det er ikke snakk om å redde noen gamle mennesker jeez 😂 Det er snakk om å redde et helt land. Hvis vi ikke har tiltak vil unge som sliter være jævlig mye høyere, og disse har man ikke nubbe sjangs til å hjelpe. Og langt flere vil miste jobben sin enn i dag. Altså, hva er det du ikke skjønner, eller hvordan er det du tenker? Endret 28. januar 2021 av Sirisiri10 Skriveleif Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 28. januar 2021 #317 Del Skrevet 28. januar 2021 Her har vi oljefondet i nåtid. https://www.nbim.no/no/ Jeg er ikke bekymret for at kassa blir tom før vi får vaksinert alle i risikogruppene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 28. januar 2021 #318 Del Skrevet 28. januar 2021 Sylveon skrev (18 minutter siden): Det er varslet at det blir lettelser på pressekonferansen i morgen. Ja og det er bra. Det som er viktig er at de føler at de har god nok kontroll, og at R tallet ikke stiger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 29. januar 2021 #319 Del Skrevet 29. januar 2021 18 hours ago, Sirisiri10 said: Dette er en diskusjon om coronaviruset, ikke influensa. Stor forskjell. Forskjellig virus, samme symptomer. De fleste vil ikke merke det engang dersom de blir smittet. Ergo de er ikke bekymret, ergo de velger å gå på Polet. 13 hours ago, Becky said: Også familiene til de som er utsatt enten det gjelder død eller intensiv behandlign - hvis man tenker på psykiske konsekvenser. Det er 11.425 som har dødd i Svergie på kort periode, man må tenke på at mange av de som ligger inne på intensiv også ikke får sagt ordentlig hade eller sett sine før de dør. Hvis man da tenker seg at 11.425 har 5 pårørende som blir påvirket av dødsfallet. Og folk som ikke dør av covid har ingen pårørende da eller? Min bestemor er 90 år gammel og bor i en smittefri kommune. Jeg får mest sannsynlig aldri sett henne igjen i live om disse tiltakene fortsetter. 13 hours ago, Sylveon said: Samtidig så blir jeg UTROLIG frustrert over ting som at man skal la Polet gå sin gang fordi at alkohol er såååå viktig, mens barn skal ha delvis eller helt hjemmeskole, og ingen fritidsaktiviteter. Voksne kan protestere, mens barn må bare være inne og holde munn. Du kan ikke sette de to tingene opp mot hverandre. Barn klarer ikke å holde avstand og overholde hygiene, derfor må man holde dem hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 29. januar 2021 #320 Del Skrevet 29. januar 2021 De langsiktige konsekvensene av korona er mer enn bare kroner og øre, depresjon, livskvalitet og arbeidsmarked. For dere som er for frislipp, kanskje denne kan få dere på bedre tanker: https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2021/01/29/195736387/ny-studie-covid-19-kan-pavirke-menns-saedkvalitet Hvis ikke, så kan det hende darwinismen tar dere allikevel.. selv hvor ung og sterk dere føler dere. Kanskje dere blir det siste leddet på deres slektstre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg