RockOn Skrevet 28. januar 2021 #261 Del Skrevet 28. januar 2021 Forundret.. skrev (På 25.1.2021 den 21.29): Folk skjønner det nok men så kommer det prioriteringer inn i bildet. Det er ikke alle som overlever dette økonomisk, de ender med å selge det de har, familielivet splittes for mange pga alle påkjenningene, noen blir sykere pga at planlagte operasjoner blir utsatt osv osv. Det blir som å velge mellom to onder og for veldig mange så er corona ikke det verste. Hvis viruset spres vilt så vil ikke helsevesenet ha kapasitet til noen operasjoner eller utredninger. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #262 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) velociraptor skrev (3 timer siden): Dette er uredelig debatt-teknikk, Becky. I den pollen har man ikke svart på om man vil ha fullt frislipp, men om hvilket av to onder man ville valgt av «fortsette som nå» og «fullt frislipp». Av de to, valgte jeg på tidspunktet for pollen fullt frislipp, fordi det var meningløst med åpne grenser og samtidig så superstrenge tiltak innad i landet. I dag der grensene er stengt, gir det derimot mer mening med tiltak, så da ville svaret mitt vært noe annet. Du glemmer samtalene under forumet, det er fra de og 100 andre forum her inne. Endret 28. januar 2021 av Elaine Marley 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 28. januar 2021 #263 Del Skrevet 28. januar 2021 Becky skrev (1 minutt siden): Du vil virkelig diskutere du? 😂 Han skrev at tallene ikke stiger. Jeg snakket også om på verdensbasis, så der tar han feil, og hvis vi skal være matematiske korrekte her, så har tallene steget når vi ikke har hatt strenge restriksjoner. Grunnen til at tallene er mer stabile i Norge er fordi vi har hatt tiltak. Der har du informasjonen du leter etter, og samtalens løp. Han vil helst vi ikke skal ha strenge tiltak, jeg er uenig. Ja, det stemmer at tallene stiger på verdensbasis. Blant annet i England nå så er det jo kaos og utifra hva jeg leste så har det dødd 50.000 mennesker i løpet av en periode på 76 dager. Det er jo helt vilt og utrolig glad for at jeg ikke bor der. Selv så er jeg veldig for at man skal åpne opp for barna sine fritidsaktiviteter og heller stenge noe annet dersom det er behov for det. Voksne kan protestere (ref. treningsentrene og polet), mens barn skal bare sitte inne og holde munn. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #264 Del Skrevet 28. januar 2021 Sylveon skrev (Akkurat nå): Ja, det stemmer at tallene stiger på verdensbasis. Blant annet i England nå så er det jo kaos og utifra hva jeg leste så har det dødd 50.000 mennesker i løpet av en periode på 76 dager. Det er jo helt vilt og utrolig glad for at jeg ikke bor der. Selv så er jeg veldig for at man skal åpne opp for barna sine fritidsaktiviteter og heller stenge noe annet dersom det er behov for det. Voksne kan protestere (ref. treningsentrene og polet), mens barn skal bare sitte inne og holde munn. Ja, det forstår jeg! Det var bare noe helt annet meg og Fuckmann snakket om, haha. Så ble litt forvirret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 28. januar 2021 #265 Del Skrevet 28. januar 2021 Becky skrev (Akkurat nå): Du glemmer samtalene under forumet. Men det er jo fortsatt under premisset om at man kun kunne velge mellom de to alternativene. (Jeg er forøvrig strålende fornøyd med at grensene endelig er stengt, det ga meg ny motivasjon til å holde ut resten av tiltakene fordi det ikke lenger føles som om våre offer spyttes på. Ikke fordi jeg ikke egentlig har mest lyst å dra et varmt, coronafritt sted og slange meg på stranden, men fordi det nå i det minste er en viss logikk i det. Og ved å stenge grensene vil jeg tro vi om noen uker kan slippe gradvis opp, så flere familier kan få lov å jobbe og ikke trenge å miste alt de har.) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #266 Del Skrevet 28. januar 2021 velociraptor skrev (Akkurat nå): Men det er jo fortsatt under premisset om at man kun kunne velge mellom de to alternativene. (Jeg er forøvrig strålende fornøyd med at grensene endelig er stengt, det ga meg ny motivasjon til å holde ut resten av tiltakene fordi det ikke lenger føles som om våre offer spyttes på. Ikke fordi jeg ikke egentlig har mest lyst å dra et varmt, coronafritt sted og slange meg på stranden, men fordi det nå i det minste er en viss logikk i det. Og ved å stenge grensene vil jeg tro vi om noen uker kan slippe gradvis opp, så flere familier kan få lov å jobbe og ikke trenge å miste alt de har.) Selvsagt, men det er også mange her inne, uten å overdrive på noe som helst måte som mener at det å lukke opp landet og la det gå sin gang er det beste alternativet. Andre avsnitt kan jeg forstå, det føles mer som et klart tiltak for mange ifh til de andre restriksjonene vi har. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. januar 2021 #267 Del Skrevet 28. januar 2021 Capt. Obvious skrev (32 minutter siden): Regjeringen har sagt at man ikke kan regne med noen lettelser i overskuelig fremtid. Når og hvor har de sagt det? Har de sagt at de kommunene som nå har det strengt skal fortsette å ha det strengt? De fleste kommuner har det ikke strengt 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 28. januar 2021 #268 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Ukjent. skrev (2 timer siden): Det er ikke mange 20-25 åringer som har dødd i Sverige. Du kan se statistikken i linken under. Tallene for gruppene Under 29 år er så lave at jeg får ikke lest dem. Men tallet for 30-39 er 29 stk, da kan du se forskjellen og tenke hvor lave tallene under 30 år er. Tallene for selvmord i denne aldersgruppen i Norge, er nok langt høyere enn de som har dødd med korona i Sverige. Dessuten står det ingen ting om disse hadde alvorlige underliggende sykdommer. Det er ofte lurt å sjekke faktiske tall, ikke bare la seg skremme av blinkende overskrifter i Dagbladet. https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa Nå handler det ikke bare om dødsfall I Sverige er 381 i aldersgruppen 39 år og lavere vært innlagt på intensiv avd. Kan se ut som rundt 50% , uten noen form for underliggende sykdom .I aldergruppen kvinner 20-39, er 35 % gravide. Det utgir også en risiko for barnet. Flere intesiv sykepleiere har utviklet PTSS, grunnet stort arbeidspress Undersøkelser viser at ca 1/3 av intensiv pasienter vil havne på sykehus igjen innen noen mnd, grunnet komplikasjoner/senvirkninger av covid-19 Man vet at mange får langtids skader, og endel av dem må leve med dette, eller det vil føre til for tidlig død. Skader på lunger hjertet hjerne, nyrer , lever m.m ,diabetes.. eller man utvikler PTSS farique osv Dette vil også føre til store økonomiske kostnader Hvis man letter opp på tiltakene og R tallet stiger, vil man fort få enda strenger tiltak, og de vil trolig vare enda legere Dette for å prøve å få kontroll, for man vil selvsagt ikke la dette løpe løpsk. I tillegg risikerer men tilstander som i Sverige eller Storbritannia der inetsiv kapasiteten er sprengt. Jeg er veldig glad vi har helsemyndigheter som tar dette på alvor, og vi har tiltak som forhåpentligvis sørger for at vi ikke havner i tilsvarende situasjon, https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ Endret 28. januar 2021 av Lana01 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kriwin80 Skrevet 28. januar 2021 #269 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Becky skrev (59 minutter siden): Jeg gidder faktisk ikke å bruke tid på å finne tall til deg. Syntes det blir for dumt. Du synes det blir for dumt å underbygge det du påstår? Det sier endel om det du prøver å formidle. Alltid henvis til referanser når noen spør. Eller blir det du sier/skriver avvist som tøv. Endret 28. januar 2021 av kriwin80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #270 Del Skrevet 28. januar 2021 Lana01 skrev (5 minutter siden): Nå handler det ikke bare om dødsfall I Sverige er 381 i aldersgruppen 39 år og lavere vært innlagt på intensiv avd. Kan se ut som rundt 50% , uten noen form for underliggende sykdom .I aldergruppen kvinner 20-39, er 35 % gravide. Det utgir også en risiko for barnet. Flere intesiv sykepleiere har utviklet PTSS, grunnet stort arbeidspress Undersøkelser viser at ca 1/3 av intensiv pasienter vil havne på sykehus igjen innen noen mnd, grunnet komplikasjoner/senvirkninger av covid-19 Man vet at mange får langtids skader, og endel av dem må leve med dette, eller det vil føre til for tidlig død. Skader på lunger hjertet hjerne, nyrer , lever m.m ,diabetes.. eller man utvikler PTSS farique osv Dette vil også føre til store økonomiske kostnader Hvis man letter opp på tiltakene og R tallet stiger, vil man fort få enda strenger tiltak, og de vil trolig vare lenda legere Dette for å prøve å få kontroll, for man vil selvsagt ikke la dette løpe løpsk. I tillegg risikerer men tilstander som i Sverige eller Storbritannia der inetsiv kapasiteten er sprengt. Jeg er veldig glad vi har helsemyndigheter som tar dette på alvor, og vi har tiltak som forhåpentligvis sørger for at vi ikke havner i tilsvarende situasjon, https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ Også familiene til de som er utsatt enten det gjelder død eller intensiv behandlign - hvis man tenker på psykiske konsekvenser. Det er 11.425 som har dødd i Svergie på kort periode, man må tenke på at mange av de som ligger inne på intensiv også ikke får sagt ordentlig hade eller sett sine før de dør. Hvis man da tenker seg at 11.425 har 5 pårørende som blir påvirket av dødsfallet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 28. januar 2021 #271 Del Skrevet 28. januar 2021 Becky skrev (55 minutter siden): - De stenger grensene for å stopp import smitte, men som FHI sa igår så er det store muligheter for at mutanten går fritt i Norge på dette tidspunktet, derfor er det også viktig å strenge restriksjoner innenlands. Og da evt fokusere på by til by med mye smitte om det blir nødvendig, per dags dato ønsker de å få kontroll på det muterte viruset. Når eller om de får kontroll, er det mulig å åpne opp mer innenlands. For meg er det nesten som 1+1 = 2. - Du skriver at det "aldri" har vært at folk som er kritiske til noen av tiltakene vil ha full-åpning uten begrensninger, vel da har du ikke fulgt med på mange av innleggene her inne. De er skremmende høyt nummer som mener at det å åpne opp helt er helt riktig, disse er de som også er mest aktive her inne, viser til poll: - Jeg mener det er helt logisk å se på naboland og andre land for å få en pekefinger på hva "vi ikke skal gjøre", fordi de da kan brukes til å se konsekvensene. For meg er det også 1+1 = 2. Nettopp, og med det som argument, så blir det langvarig stengning. Jeg syntes ikke tallene tyder på at man ikke har kontroll nå, og så vidt meg bekjent er det heller ingen av kommunene med "britisk" utbrudd som har sagt at de ikke har kontroll. Vel, for meg er det også 1+1=2 at jo lenger man har ennå strengere begrensninger, jo raskere vil vi komme dit av at kostnaden for tiltakene overstiger tilstanden ved mer smitte (Og nei, det betyr altså ikke det samme som totalt frislipp). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 28. januar 2021 #272 Del Skrevet 28. januar 2021 Sirisiri10 skrev (23 minutter siden): Når og hvor har de sagt det? Har de sagt at de kommunene som nå har det strengt skal fortsette å ha det strengt? De fleste kommuner har det ikke strengt 🤷♀️ Les uttalelsene gjengitt i dagens Aftenposten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #273 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) kriwin80 skrev (5 minutter siden): Du synes det blir for dumt å underbygge det du påstår? Det sier endel om deg. Ser du er nybegynner her inne. Jeg har dratt opp statistikker sikkert 20 ganger her inne. Jeg gidder faktisk ikke å gjøre det mer da det spiller virkelig ingen rolle for flere her inne: forskning etc. Mange velger å tro det de vil tro uansett. Endret 28. januar 2021 av Becky 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 28. januar 2021 #274 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Becky skrev (42 minutter siden): Ja, det forstår jeg! Det var bare noe helt annet meg og Fuckmann snakket om, haha. Så ble litt forvirret. Vi skulle vel alle presisert hva vi tenker på, når det kommer til verdensbasis eller om det er gjeldende for Norge. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnLa0g/flere-unge-sliter-psykisk-sykehus-har-iverksatt-kriseplan https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7KPg0W/ny-rapport-barn-og-unge-rammet-av-vold-og-overgrep-da-skolene-stengte Samtidig så er jeg veldig for at man skal ha to tanker i hodet samtidig. Vi skal kunne tenke på pandemien samtidig som vi må kunne tenke på hvordan ting rammer andre. Jeg er utrolig bekymret for folk sin psykiske helse. Vi vet at det som hjelper for psykisk helse er sosial omgang, men også fysisk aktivitet og frisk luft. Når man da skal gå for masse permitteringer, minst mulig sosial omgang og at man skal være mest mulig hjemme... Ja, det sier seg jo selv at det vil påvirke folk psykisk. Samtidig så blir jeg UTROLIG frustrert over ting som at man skal la Polet gå sin gang fordi at alkohol er såååå viktig, mens barn skal ha delvis eller helt hjemmeskole, og ingen fritidsaktiviteter. Voksne kan protestere, mens barn må bare være inne og holde munn. edit: for ikke å nevne importsmitten.... Endret 28. januar 2021 av Sylveon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kriwin80 Skrevet 28. januar 2021 #275 Del Skrevet 28. januar 2021 Becky skrev (7 minutter siden): Ser du er nybegynner her inne. Jeg har dratt opp statistikker sikkert 20 ganger her inne. Jeg gidder faktisk ikke å gjøre det mer da det spiller virkelig ingen rolle for flere her inne: forskning etc. Mange velger å tro det de vil tro uansett. Jeg rettet innlegget mitt til "det sier endel om det du prøver å formidle". Man må aldri gi opp å dokumentere påstandene sine, da har man tapt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #276 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) kriwin80 skrev (12 minutter siden): Jeg rettet innlegget mitt til "det sier endel om det du prøver å formidle". Man må aldri gi opp å dokumentere påstandene sine, da har man tapt. Hvis jeg skulle backet opp med statistikker og forskning på hver eneste innlegg her inne hadde jeg brukt hele dagen. Da måtte jeg også hatt en struktur hvor jeg daglig samler alt i et dokument i en form av data-base for meg selv, noe jeg virkelig ikke gidder å bruke tid på, da jeg har nok med masterstudier i nettopp det å samle data. Igjen: Jeg gjorde dette hele tiden i begynnelsen. Det ender med en enda større diskusjon hvor en annen part har funnet statistikker fra en annen kilde fra Uganda, Svergie og England og den neste har en kilde fra konspirasjon.org. Jeg orker rett og slett ikke, har ikke tid til det😉 Hvis du mener jeg har tapt fordi jeg ikke backer opp alt med deres gyldige kilder, men at jeg referer til FHI's pressekonsferanser og deres nettsider - vel da er det deg om det. Og en edit: du har også hengt deg på Fuckmanns utsagt. Som jeg forklarte over her var ute av kontekst. Les alle innleggene først, hvis du skal arrestere meg. Endret 28. januar 2021 av Becky 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kriwin80 Skrevet 28. januar 2021 #277 Del Skrevet 28. januar 2021 Becky skrev (4 minutter siden): Hvis jeg skulle backet opp med statistikker og forskning på hver eneste innlegg her inne hadde jeg brukt hele dagen. Da måtte jeg også hatt en struktur hvor jeg daglig samler alt i et dokument i en form av data-base for meg selv, noe jeg virkelig ikke gidder å bruke tid på, da jeg har nok med masterstudier i nettopp det å samle data. Igjen: Jeg gjorde dette hele tiden i begynnelsen. Det ender med en enda større diskusjon hvor en annen part har funnet statistikker fra en annen kilde fra Uganda, Svergie og England og den neste har en kilde fra konspirasjon.org. Jeg orker rett og slett ikke, har ikke tid til det😉 Hvis du mener jeg har tapt fordi jeg ikke backer opp alt med deres gyldige kilder, men at jeg referer til FHI's pressekonsferanser og deres nettsider - vel da er det deg om det. Hvis du refererer til FHI, så har du jo oppgitt kilde? Det er jo det som er poenget! Når du skriver "jeg gidder ikke finne tall til deg" istedenfor å legge ved link til FHI så høres det ut som om du bare gjentar noe du har lest en plass og som du ukritisk valgte å tro på fordi det passet deg, men som du overhodet ikke klarer å underbygge . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #278 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) . Endret 28. januar 2021 av Becky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #279 Del Skrevet 28. januar 2021 kriwin80 skrev (Akkurat nå): Hvis du refererer til FHI, så har du jo oppgitt kilde? Det er jo det som er poenget! Når du skriver "jeg gidder ikke finne tall til deg" istedenfor å legge ved link til FHI så høres det ut som om du bare gjentar noe du har lest en plass og som du ukritisk valgte å tro på fordi det passet deg, men som du overhodet ikke klarer å underbygge . Becky skrev (1 time siden): Han skrev at tallene ikke stiger. Jeg snakket også om på verdensbasis, så der tar han feil, og hvis vi skal være matematiske korrekte her, så har tallene steget når vi ikke har hatt strenge restriksjoner. Grunnen til at tallene er mer stabile i Norge er fordi vi har hatt tiltak. Der har du informasjonen du leter etter, og samtalens løp. Han vil helst vi ikke skal ha strenge tiltak, jeg er uenig. Han dro også opp dette "helt ut av det blå" som om jeg har sagt at tallene er skyhøye (antageligvis fordi han ikke hadde noe bedre å komme med). Jeg snakket om konsekvenser av å løse opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #280 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) kriwin80 skrev (4 minutter siden): Hvis du refererer til FHI, så har du jo oppgitt kilde? Det er jo det som er poenget! Når du skriver "jeg gidder ikke finne tall til deg" istedenfor å legge ved link til FHI så høres det ut som om du bare gjentar noe du har lest en plass og som du ukritisk valgte å tro på fordi det passet deg, men som du overhodet ikke klarer å underbygge . Les først samtalen. Vær så snill....😂 Endret 28. januar 2021 av Becky 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg