Ukjent. Skrevet 28. januar 2021 #241 Del Skrevet 28. januar 2021 Drizzt skrev (10 minutter siden): Heldigvis. Jeg husker Erna sa i et intervju at hvis hun skulle gjort noe annerledes for 1 år siden i starten av pandemien, ville det vært å ikke stenge skoler og barnehager. Men at de valgte så drastiske tiltak fordi de så hva som skjedde i andre land (Italia for eksempel) og ville unngå at det samme skjedde her. Det skal mye til å stenge alt igjen. Det er også interessant å bemerke at av alle nordiske og skandinaviske land, var det kun Sverige som ble hardt rammet og kun Sverige som fulgte en mer liberal politikk med veldig milde tiltak sammenlignet med de andre landene i nord. Det tok litt tid og så snudde de og innførte strengere tiltak på lik linje med de andre nordiske landene. Et nærmere skrekkeksempel har man ikke. Da var det mye prat om flokkimmunitet, men det viser seg at selv etter de milde tiltakene er Stockholm langt unna flokkimmunitet. Da er spørsmålet - hvor mange må dø i Sverige før flokkimmuniteten er oppnådd? Det var ikke bare gamle skrøpelige svensker som døde. Det var også mange unge. Det har vært flere 20-25-åringer som mistet livet der. Noen barn også, hvis jeg husker riktig. Det er ikke mange 20-25 åringer som har dødd i Sverige. Du kan se statistikken i linken under. Tallene for gruppene Under 29 år er så lave at jeg får ikke lest dem. Men tallet for 30-39 er 29 stk, da kan du se forskjellen og tenke hvor lave tallene under 30 år er. Tallene for selvmord i denne aldersgruppen i Norge, er nok langt høyere enn de som har dødd med korona i Sverige. Dessuten står det ingen ting om disse hadde alvorlige underliggende sykdommer. Det er ofte lurt å sjekke faktiske tall, ikke bare la seg skremme av blinkende overskrifter i Dagbladet. https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 28. januar 2021 #242 Del Skrevet 28. januar 2021 Ukjent. skrev (7 minutter siden): Det er ikke mange 20-25 åringer som har dødd i Sverige. Du kan se statistikken i linken under. Tallene for gruppene Under 29 år er så lave at jeg får ikke lest dem. Men tallet for 30-39 er 29 stk, da kan du se forskjellen og tenke hvor lave tallene under 30 år er. Tallene for selvmord i denne aldersgruppen i Norge, er nok langt høyere enn de som har dødd med korona i Sverige. Dessuten står det ingen ting om disse hadde alvorlige underliggende sykdommer. Det er ofte lurt å sjekke faktiske tall, ikke bare la seg skremme av blinkende overskrifter i Dagbladet. https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa Nei, jeg har bare lest omtale av tilfellene i svensk presse. Ikke underliggende sykdommer så vidt jeg husker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 28. januar 2021 #243 Del Skrevet 28. januar 2021 Drizzt skrev (2 minutter siden): Nei, jeg har bare lest omtale av tilfellene i svensk presse. Ikke underliggende sykdommer så vidt jeg husker. Svensk presse er ikke noe bedre enn den norske. Og som du ser, det er virkelig ikke mange. Det er ikke sånn at det aldri dør folk under 30 år i Norge heller. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. januar 2021 #244 Del Skrevet 28. januar 2021 Capt. Obvious skrev (50 minutter siden): Det ser ikke ut som at det er dette som er strategien: https://www.aftenposten.no/norge/i/41LGnE/tydelig-budskap-fra-regjeringen-nordmenn-maa-vaere-forberedt-paa-koronat Grensestengning kommer da bare i tillegg til alt annet. Det er for øvrig ingen tegn til at man har mistet kontrollen ennå, faktisk et godt stykke unna. Toppnoteringen har vel vært rett i underkant av 1000 smittetilfeller i begynnelsen av januar, men har gått betydelig ned fra det nivået siden det. Det virker som om mydnighetene har forlatt prinsippet om at tiltakene må rettferdiggjøres sett opp mot situasjonen. For det første så står det at vi ikke kan forvente så lite tiltak som når det var på det laveste. Ikke at det skal være strenge tiltak hele tiden. Husk at det er mange plasser som lever "normalt" uten strenge tiltak. Hos oss så er tiltakene å sprite hendene, holde en meters avstand - ellers er alt åpent, skolene fungerer som før med hele klasser osv. Vi har lite smitte selv om vi bor i nærheten av Bærum/Oslo. For det andre så betyr ikke det at smitten er ute av kontroll at det er mange som er smittet av mutant viruset, men de klarer ikke å spore det opp. Det holder de på med nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #245 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Fuckman1983 skrev (13 timer siden): Tallene stiger ikke. De har ikke vært så lave siden oktober, Becky. Der tar du feil. Igjen, det er fortsatt ikke poenget mitt, eller hva jeg svarte deg på, Fuckman Endret 28. januar 2021 av Becky 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #246 Del Skrevet 28. januar 2021 Ukjent. skrev (48 minutter siden): Svensk presse er ikke noe bedre enn den norske. Og som du ser, det er virkelig ikke mange. Det er ikke sånn at det aldri dør folk under 30 år i Norge heller. Det greit nok at du er i mot restriksjoner, men å si at det "virkelig" ikke er mange, blir for dumt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 28. januar 2021 #247 Del Skrevet 28. januar 2021 Sirisiri10 skrev (33 minutter siden): For det første så står det at vi ikke kan forvente så lite tiltak som når det var på det laveste. Ikke at det skal være strenge tiltak hele tiden. Husk at det er mange plasser som lever "normalt" uten strenge tiltak. Hos oss så er tiltakene å sprite hendene, holde en meters avstand - ellers er alt åpent, skolene fungerer som før med hele klasser osv. Vi har lite smitte selv om vi bor i nærheten av Bærum/Oslo. For det andre så betyr ikke det at smitten er ute av kontroll at det er mange som er smittet av mutant viruset, men de klarer ikke å spore det opp. Det holder de på med nå. Ja, kort nedstengning for å spore opp - helt ok. Men det er ikke det som det legges opp til, men langvarig nedstengning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 28. januar 2021 #248 Del Skrevet 28. januar 2021 Becky skrev (4 minutter siden): Det greit nok at du er i mot restriksjoner, men å si at det "virkelig" ikke er mange, blir for dumt. Så du på linken? Som skrevet, tallet er så lavt at når jeg holder musepekeren over så kommer det ikke opp et tall, men sammenlignet med grafen for 30-39 vil jeg anslå 10 personer ut av en befolkning på over 10 millioner. Hvordan får du det til å bli mange? Se det opp i mot tiltakene som påvirker millioner av mennesker. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #249 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Capt. Obvious skrev (1 time siden): En kortvarig nedstengning er nok fornuftig, men det legges opp til at det blir langvarig nå. Ikke stengte grenser i stedet for andre tiltak innenlands, men stengning av det meste, så man skal nok ikke tro at i praksis stengte grenser betyr at det kan åpnes særlig mer innenlands. Det legges heller ikke opp til å åpne litt og litt virker det som nå, regjeringen sier i aftenposten at man må regne med strenge tiltak lenge. Det har nå aldri vært slik at folk som er kritiske til noen av tiltakene vil ha full åpning uten noen begrensninger. Hvorfor ender hver eneste debatt opp med enten eller? Jeg syntes heller ikke man kan sammenligne med land som tidligere i fasen hadde lite til ingen tiltak, og som nå må ta igjen dette med desto strengere tiltak. Norge har ført et av de strengeste tiltaksregimene siden starten blant de europeiske landene. Det vil få store konsekvenser uansett ja, men på et eller anne tidspunkt vil kurven for når tiltakene er verst krysse kurven for når selve smitten er verst. Med slik langvarig nedstengning som det nå legges opp til, kan man komme dit fortere enn man aner. - De stenger grensene for å stopp import smitte, men som FHI sa igår så er det store muligheter for at mutanten går fritt i Norge på dette tidspunktet, derfor er det også viktig å strenge restriksjoner innenlands. Og da evt fokusere på by til by med mye smitte om det blir nødvendig, per dags dato ønsker de å få kontroll på det muterte viruset. Når eller om de får kontroll, er det mulig å åpne opp mer innenlands. For meg er det nesten som 1+1 = 2. - Du skriver at det "aldri" har vært at folk som er kritiske til noen av tiltakene vil ha full-åpning uten begrensninger, vel da har du ikke fulgt med på mange av innleggene her inne. De er skremmende høyt nummer som mener at det å åpne opp helt er helt riktig, disse er de som også er mest aktive her inne, viser til poll: - Jeg mener det er helt logisk å se på naboland og andre land for å få en pekefinger på hva "vi ikke skal gjøre", fordi de da kan brukes til å se konsekvensene. For meg er det også 1+1 = 2. Endret 28. januar 2021 av Becky 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. januar 2021 #250 Del Skrevet 28. januar 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Ja, kort nedstengning for å spore opp - helt ok. Men det er ikke det som det legges opp til, men langvarig nedstengning. Hva får deg til å tro at de strenge tiltakene de har nå enkelte steder er lagt opp til å være langvarig selv om de får kontroll på det muterte viruset? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 28. januar 2021 #251 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Becky skrev (21 minutter siden): Der tar du feil. Igjen, det er fortsatt ikke poenget mitt, eller hva jeg svarte deg på, Fuckman Sitter du på noen andre tall enn de VG publiserer? Link til disse tallene isåfall? Endret 28. januar 2021 av Sylveon 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #252 Del Skrevet 28. januar 2021 Sylveon skrev (1 minutt siden): Sitter du på noen andre tall enn de VG publiserer? Link til disse tallene isåfall? Jeg gidder faktisk ikke å bruke tid på å finne tall til deg. Syntes det blir for dumt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 28. januar 2021 #253 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Becky skrev (1 minutt siden): Jeg gidder faktisk ikke å bruke tid på å finne tall til deg. Syntes det blir for dumt. Så du mener at tallene i VG er feil? Det er de som vi forholder oss til, men når du sier at de er feil så er det jo interessant å få vite hvor du får tallene dine fra. Jeg bare noterer at du ikke gidder å dokumentere påstandene dine. Endret 28. januar 2021 av Sylveon 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 28. januar 2021 #254 Del Skrevet 28. januar 2021 Sirisiri10 skrev (3 minutter siden): Hva får deg til å tro at de strenge tiltakene de har nå enkelte steder er lagt opp til å være langvarig selv om de får kontroll på det muterte viruset? Regjeringen har sagt at man ikke kan regne med noen lettelser i overskuelig fremtid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #255 Del Skrevet 28. januar 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Regjeringen har sagt at man ikke kan regne med noen lettelser i overskuelig fremtid. De sa også at de må få kontroll på viruset først. Derfor. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 28. januar 2021 #256 Del Skrevet 28. januar 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Regjeringen har sagt at man ikke kan regne med noen lettelser i overskuelig fremtid. Det blir nok lettelser når antallet på sykehus kommer seg godt under 100. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #257 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Sylveon skrev (11 minutter siden): Så du mener at tallene i VG er feil? Det er de som vi forholder oss til, men når du sier at de er feil så er det jo interessant å få vite hvor du får tallene dine fra. Jeg bare noterer at du ikke gidder å dokumentere påstandene dine. Rett og slett fordi jeg har sett historikken her inne på forumet og flere virker å være blinde til forskning eller statistikker. Har dratt opp så mye forskning og data her inne, det er bortkastet tid når man prøver å gi kunnskap til mennesker som nekter å høre eller lese. Fuckmann samtalen som du har dratt deg på nå, handlet forresten om noe helt annet, han valgte å dra opp noe som ikke var relevant til det vi snakket om. Så jeg skjønner ikke helt hvor du tar informasjon fra: Har ikke skrevet om dine påstander. Endret 28. januar 2021 av Becky 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 28. januar 2021 #258 Del Skrevet 28. januar 2021 Fuckman1983 skrev (14 timer siden): Tallene stiger ikke. De har ikke vært så lave siden oktober, Becky. Becky skrev (36 minutter siden): Der tar du feil. Igjen, det er fortsatt ikke poenget mitt, eller hva jeg svarte deg på, Fuckman Becky skrev (3 minutter siden): Rett og slett fordi jeg har sett historikken her inne på forumet og flere virker å være blinde til forskning eller statistikker. Har dratt opp så mye forskning og data her inne, det er bortkastet tid når man prøver å gi kunnskap til mennesker som nekter å høre eller lese. Fuckmann samtalen som du har dratt deg på nå, handlet forresten om noe helt annet, han valgte å dra opp noe som ikke var relevant til det vi snakket om. Så jeg skjønner ikke helt hvor du tar informasjon fra: Har ikke skrevet om dine påstander. Laveste smittetall siden oktober i fjor 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 28. januar 2021 #259 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Sylveon skrev (7 minutter siden): Laveste smittetall siden oktober i fjor Du vil virkelig diskutere du? 😂 Han skrev at tallene ikke stiger. Jeg snakket også om på verdensbasis, så der tar han feil, og hvis vi skal være matematiske korrekte her, så har tallene steget når vi ikke har hatt strenge restriksjoner. Grunnen til at tallene er mer stabile i Norge er fordi vi har hatt tiltak. Der har du informasjonen du leter etter, og samtalens løp. Han vil helst vi ikke skal ha strenge tiltak, jeg er uenig. Han dro også opp dette "helt ut av det blå" som om jeg har sagt at tallene er skyhøye (antageligvis fordi han ikke hadde noe bedre å komme med). Jeg snakket om konsekvenser av å løse opp. Endret 28. januar 2021 av Becky 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 28. januar 2021 #260 Del Skrevet 28. januar 2021 (endret) Becky skrev (3 timer siden): - De stenger grensene for å stopp import smitte, men som FHI sa igår så er det store muligheter for at mutanten går fritt i Norge på dette tidspunktet, derfor er det også viktig å strenge restriksjoner innenlands. Og da evt fokusere på by til by med mye smitte om det blir nødvendig, per dags dato ønsker de å få kontroll på det muterte viruset. Når eller om de får kontroll, er det mulig å åpne opp mer innenlands. For meg er det nesten som 1+1 = 2. - Du skriver at det "aldri" har vært at folk som er kritiske til noen av tiltakene vil ha full-åpning uten begrensninger, vel da har du ikke fulgt med på mange av innleggene her inne. De er skremmende høyt nummer som mener at det å åpne opp helt er helt riktig, disse er de som også er mest aktive her inne, viser til poll: - Jeg mener det er helt logisk å se på naboland og andre land for å få en pekefinger på hva "vi ikke skal gjøre", fordi de da kan brukes til å se konsekvensene. For meg er det også 1+1 = 2. Dette er uredelig debatt-teknikk, Becky. I den pollen har man ikke svart på om man vil ha fullt frislipp, men om hvilket av to onder man ville valgt av «fortsette som nå» og «fullt frislipp». Av de to, valgte jeg på tidspunktet for pollen fullt frislipp, fordi det var meningløst med åpne grenser og samtidig så superstrenge tiltak innad i landet. I dag der grensene er stengt, gir det derimot mer mening med tiltak, så da ville svaret mitt vært noe annet. Endret 28. januar 2021 av Elaine Marley 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg