Gjest Thoringen Skrevet 26. januar 2021 #161 Del Skrevet 26. januar 2021 4 hours ago, velociraptor said: Man har forskjellige prioriteringer. Jeg vil heller ha mat, skolegang og tak over hodet på barnet mitt, på bekostning av at enkelte av mine kjære dør 🤷🏼♀️ Helt ok for meg at du er den første som tar i så fall f.eks din egen gamlemor og slår henne i hjel bak huset. Tviler sterkt på at du eller andre vil måtte bo på gata og mangle mat på grunn av tiltak som er satt i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 26. januar 2021 #162 Del Skrevet 26. januar 2021 1 hour ago, Hr. Aktiv said: Vi er i en særstilling her hjemme. Vi er et land med lite folk og stort areal. Vi utnytter det ikke. Vi kunne stengt grensa og pålagt karantene ved tvang når den krysses. Det hadde gått utover en liten del av befolkningen. I stedet velger de kollektiv avstraffelse. Grensa er vidåpen og folk får forlate eller gå rett forbi testestasjoner. Folk får fritak fra karantene selv om de kommer fra lang med mye smitte. De som blir satt i karantene av våre nye landsmenn søker seg jobber andre steder i landet under karantenetiden. Pga. dette lider nå hele Norges befolkning. Folk er pålagte restriksjoner og unødvendige restriksjoner bare fordi grensa fortsatt skal være vidåpen. Gamle folk lider. Unge folk lider og alle lider nå. Mange står uten jobb og er helt på bar bakke mtp. ny jobb. Imens strammes det inn mye mere slik at flere blir satt på bar bakke. I år vil det bli konkursenes år. Sammen med dette og den frie importen av smitte vi har så er alle de tiltak og resursser vi til nå har brukt helt bortkastet om taket glipper. Hadde grena blitt hermetisk lukket i fjor sommer så hadde vi hatt veldig liten smitte her hjemme. Kansje hadde vi ikke hatt smitte over hodet selv om resten av verden ligger nede. Arrogansen i fhi og styrende system er blitt mere en parodi enn en god løsning. Det er ikke lenge til vi vil oppdage at covid19 ikke er det største problemet her. Det kommer langt mere og styggere bekymringer rundt dette. Ja..ja...og ALT DER ..JA! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 26. januar 2021 #163 Del Skrevet 26. januar 2021 PzMan skrev (21 minutter siden): Helt ok for meg at du er den første som tar i så fall f.eks din egen gamlemor og slår henne i hjel bak huset. Tviler sterkt på at du eller andre vil måtte bo på gata og mangle mat på grunn av tiltak som er satt i gang. Det var litt av et grotesk svar .. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thoringen Skrevet 26. januar 2021 #164 Del Skrevet 26. januar 2021 5 minutter siden, Justlooking said: Det var litt av et grotesk svar .. Folk som snakker varmt om å ta beslutninger som resulterer i dødsfall av andre tar sjeldent sine egne meninger til sin naturlige konklusjon. Jeg gjør det gjerne for dem og setter ting på spissen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlsenHansen Skrevet 26. januar 2021 #165 Del Skrevet 26. januar 2021 velociraptor skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke gi deg noen tall, set var jo derfor jeg spurte deg. Jeg tror heller ikke folk i Norge havner på gata i 2022. Men det er uansett ikke utømmelig. Mener du at jeg må lage en formel for å vise at selv 8265 milliarder tar slutt hvis man tar og tar uten å få særlig penger inn? I så fall lurer jeg på hvorfor vi ikke bare har brukt masse av oljefondet før pandemien, på å bytte nye sykehjem med god bemanning, store nok sykehus med god grunnbemanning og uten planlagte korridor-pasienter, nye praktiske skoler og barnehager med passe små grupper og færre barn per voksen, og alt mulig annet vi aldri har råd til. Nei. 5 % for de over 80. 0,12 for alle sammenlagt. Det er ingen som vet hvor mange "smittede". Det eneste vi vet er hvor mange som har dødd. Og den matematikken blir 0,2%. To til tre ganger mindre farlig enn en vanlig influensasesong. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluedot Skrevet 26. januar 2021 #166 Del Skrevet 26. januar 2021 Enda en tulling skrev (13 timer siden): Men hvorfor fungerer tiltakene i Norge når de tydeligvis ikke fungerer i en del andre land? Absolutt et relevant spørsmål. Dette svaret har ikke engang ekspertene. Men en kan se på en del faktorer som spiller inn. Norge kom veldig tidlig på banen med nedstenging og tiltak. Vi har også ganske lav befolkningstetthet her i landet. I tillegg har vi hatt en veldig god testkapasitet og smittesporing. Noen peker også på at vi har mye mindre resistente bakterier her. Vi kan uansett ikke gå ut i fra at siden alt har gått rimelig greitt her i landet (tatt i betraktning til andre land) til nå, så kan vi bortimot leve som normalt uten å se tendenser til hvordan det går i andre land. Spesielt ikke når det kommer nye varianter som er mer smittsomme. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 26. januar 2021 #167 Del Skrevet 26. januar 2021 PzMan skrev (1 time siden): Helt ok for meg at du er den første som tar i så fall f.eks din egen gamlemor og slår henne i hjel bak huset. Tviler sterkt på at du eller andre vil måtte bo på gata og mangle mat på grunn av tiltak som er satt i gang. Du må nesten gi meg den hypotetiske bakgrunnhistorien for at jeg skulle ønske å slå ihjel hverken min egen mor eller en tilfeldig person, bak huset? Sirisiri10 skrev (1 time siden): Det er godt mulig vi har det, men vi har ikke mange tusen i militæret, så da måtte det ufattelig mange sivile til, helikoptre etc. Jeg kan ærlig si jeg ikke har så stor kunnskap om det å stenge ned grensen i Norge og hvordan dette kunne ha blitt gjort i praksis. Hadde det vært null stress hadde det nok blitt gjort, ihvertfall nå når mutasjonen oppstod. Hvorfor tror du det? Flyplassene er jo ikke stengt, enda det faktisk ikke hadde vært vanskelig sånn sett. PzMan skrev (1 time siden): Folk som snakker varmt om å ta beslutninger som resulterer i dødsfall av andre tar sjeldent sine egne meninger til sin naturlige konklusjon. Jeg gjør det gjerne for dem og setter ting på spissen. hvis du ikke ser forskjell på å bli smittet av en sykdom med 99.88 % overlevelsesrate, og å bli slått ihjel bak huset av sin egen datter (av totalt ukjente årsaker?), så er det litt vanskelig å diskutere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 26. januar 2021 #168 Del Skrevet 26. januar 2021 velociraptor skrev (3 minutter siden): Hvorfor tror du det? Flyplassene er jo ikke stengt, enda det faktisk ikke hadde vært vanskelig sånn sett. Vi har en lang grense mot Sverige. Hadde vi stengt kun flyplasser hadde det nok vært en del som hadde kommet over grensen på andre måter. Jeg er helt enig at grensen burde ha blitt stengt, men vet samtidig ikke helt om det hadde gått i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lenebu Skrevet 26. januar 2021 #169 Del Skrevet 26. januar 2021 6 hours ago, velociraptor said: har ikke mistet noe som helst jeg, jeg trodde vi snakket om hypotetiske scenarioer, sånn dere gjør når dere snakker om hvor galt det vil gå om man letter litt på enkelte restriksjoner. Både mannen og jeg hadde samme lønn i 2020 som i 2019, og lavere rente. Mitt barn går på en liten skole, som ikke har vært stengt annet enn i vår, og for oss personlig fungerte hjemmeskole perfekt. Vi har venner vi møter, barnet har venner, og vi hadde en fast vennefamilie under nedstengningen i vår som vi omgikk ekslusivt. Har i motsetning til de fleste treningsmuligheter hjemme også. Jeg er en av dem som kommer veldig godt ut av dette. Men jeg kan likevel ha sympati for de som sliter. Jeg har mer sympati for de som mister jobb og hjem, enn for de som mister et familiemedlem. At noen dør er trist, men så kommer man over det. Å ikke lenger ha jobb kan potensielt ødelegge resten av livet. Så langt har vi fortsatt nok penger å øse ut på tiltak i Norge. Men det er jo ikke uendelig med penger i potten. I USA må suppekjøkkenene rasjonere mat. Hvordan ser situasjonen ut i Norge etter fem år med tiltak? At noen dør er trist, men så kommer man over det? Leser at du har både mann og barn, hadde det bare vært litt sånn "pyttsann, jaja" for din del hvis en av dem viste seg å ha en hittil uoppdaget diagnose som gjorde at vedkommende døde av covid-19 (eventuelt manglende oppfølging pga. sprengt kapasitet på sykehusene)? Bare sånn, jaja, det var jo leit, men jeg har jo jobb og det er jo det viktigste? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thoringen Skrevet 26. januar 2021 #170 Del Skrevet 26. januar 2021 1 minutt siden, velociraptor said: Du må nesten gi meg den hypotetiske bakgrunnhistorien for at jeg skulle ønske å slå ihjel hverken min egen mor eller en tilfeldig person, bak huset? hvis du ikke ser forskjell på å bli smittet av en sykdom med 99.88 % overlevelsesrate, og å bli slått ihjel bak huset av sin egen datter (av totalt ukjente årsaker?), så er det litt vanskelig å diskutere. Jeg bare viser at ditt eget innlegg : Quote på bekostning av at enkelte av mine kjære dør Det er ingen forskjell for din mor at viruset dreper moren din eller at du selv gjør handlingen. Du gambler med hennes liv at det er ufarlig at hun blir smittet. Det blir som å spille poker med andre folks penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 26. januar 2021 #171 Del Skrevet 26. januar 2021 PzMan skrev (31 minutter siden): Jeg bare viser at ditt eget innlegg : Det er ingen forskjell for din mor at viruset dreper moren din eller at du selv gjør handlingen. Du gambler med hennes liv at det er ufarlig at hun blir smittet. Det blir som å spille poker med andre folks penger. Er det virkelig mulig🤦♀️ 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 26. januar 2021 #172 Del Skrevet 26. januar 2021 lenebu skrev (1 time siden): At noen dør er trist, men så kommer man over det? Leser at du har både mann og barn, hadde det bare vært litt sånn "pyttsann, jaja" for din del hvis en av dem viste seg å ha en hittil uoppdaget diagnose som gjorde at vedkommende døde av covid-19 (eventuelt manglende oppfølging pga. sprengt kapasitet på sykehusene)? Bare sånn, jaja, det var jo leit, men jeg har jo jobb og det er jo det viktigste? Nå er det jo sykehjemspasienter som stort sett har dødd. Det er faktisk ikke så trist når en på over 90 dør. Det må faktisk være lov å legge inn årene når man er så gammel. Ja så har det vært noen unge som og har dødd. Det er jo trist, men det er jo like trist om man dør av kreft. I mange land i Europa får ikke kreftpasienter hjelp pga corona sprenger sykehuskapasiteten. Syns det er nesten det verste med denne pandemien. Man har bare ressurser til å ta oss av corona i mange land. Synd restriksjonene funker dårligere i mange andre land i Europa. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 26. januar 2021 #173 Del Skrevet 26. januar 2021 OlsenHansen skrev (2 timer siden): Det er ingen som vet hvor mange "smittede". Det eneste vi vet er hvor mange som har dødd. Og den matematikken blir 0,2%. To til tre ganger mindre farlig enn en vanlig influensasesong. Men under influensasesongen stenger vi jo ikke ned da. Det må man jo ta litt i betraktning 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 26. januar 2021 #174 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) lenebu skrev (1 time siden): At noen dør er trist, men så kommer man over det? Leser at du har både mann og barn, hadde det bare vært litt sånn "pyttsann, jaja" for din del hvis en av dem viste seg å ha en hittil uoppdaget diagnose som gjorde at vedkommende døde av covid-19 (eventuelt manglende oppfølging pga. sprengt kapasitet på sykehusene)? Bare sånn, jaja, det var jo leit, men jeg har jo jobb og det er jo det viktigste? Jeg klarer ikke å se for meg å komme over barnet mitt nei, men ser jo på andre som har mistet et barn at før eller siden går faktisk livet videre på sett og vis. Nå var det uansett ikke barn jeg tenkte på, mer besteforeldre, eller til nød foreldre/svigerforeldre. Nære over 60 år. Sjangsen for at mannen eller ungen skal dø er forsvinnende liten, de har større sjangs for å dø av influensa eller en bilulykke eller noe sånt. PzMan skrev (44 minutter siden): Jeg bare viser at ditt eget innlegg : Det er ingen forskjell for din mor at viruset dreper moren din eller at du selv gjør handlingen. Du gambler med hennes liv at det er ufarlig at hun blir smittet. Det blir som å spille poker med andre folks penger. Sitter sammen med min mor nå. Hun er helt uenig med deg. Jeg synes definitivt også det hadde vært mye mer groteskt om mannen min slår meg ihjel enn om han får med smitte hjem fra jobb, smitter meg og jeg dør. Jeg omgås absolutt ingen som er hysteriske for smitte. Og det er uansett mye større sjangs for at mamma, som jobber med mennesker og møter mange hver dag, smitter meg, enn omvendt. Endret 26. januar 2021 av velociraptor 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thoringen Skrevet 26. januar 2021 #175 Del Skrevet 26. januar 2021 1 minutt siden, velociraptor said: Sitter sammen med min mor nå. Hun er helt uenig med deg. Det argumentet der var forutsigbart 🤣 Din mor deltar med deg på KG diskusjoner? Greit nok. Livene til mor og far gambler jeg ikke med, selv om de er såpass gamle at jeg har null nytte av dem. Jeg skylder dem for alle de årene de har holdt ut med meg når jeg var i puberteten og de 17 år de hadde null nytte av meg men kun utgifter. Heller ikke søsterens liv - hun er også i risikosonen. Men jeg skal ikke prøve å overbevise deg at din mors liv bør ikke gambles med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 26. januar 2021 #176 Del Skrevet 26. januar 2021 2 hours ago, OlsenHansen said: Det er ingen som vet hvor mange "smittede". Det eneste vi vet er hvor mange som har dødd. Og den matematikken blir 0,2%. To til tre ganger mindre farlig enn en vanlig influensasesong. Den der har vi vært gjennom mange ganger. Tallene på verdensbasis tilsier at 2% av de som får Covid-19 dør (i skrivende stund 2 millioner døde av 100 millioner smittete), på tross av kraftige tiltak (satt i verk for sent). Grunnen til at dødstallene i Norge er lavere, er tiltakene, som heldigvis ble satt inn relativt tidlig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 26. januar 2021 #177 Del Skrevet 26. januar 2021 PzMan skrev (11 minutter siden): Det argumentet der var forutsigbart 🤣 Din mor deltar med deg på KG diskusjoner? Greit nok. Livene til mor og far gambler jeg ikke med, selv om de er såpass gamle at jeg har null nytte av dem. Jeg skylder dem for alle de årene de har holdt ut med meg når jeg var i puberteten og de 17 år de hadde null nytte av meg men kun utgifter. Heller ikke søsterens liv - hun er også i risikosonen. Men jeg skal ikke prøve å overbevise deg at din mors liv bør ikke gambles med. ha ha, nei, men har vært her på middag 😉 Hos mor, ikke far. (Faren min er mye mer redd smitte, men han bor uansett ikke i nærheten. Den ene gangen jeg har sett ham siden corona var det munnbind og ikke klemme). Ingen har bedt deg om å gamble med noens liv. Jeg vet ikke hvor du har det fra at jeg gambler med mins mor liv uansett? Å være uenig i tiltak betyr ikke at man bryter dem skjønner du. Jeg har nok møtt færre mennesker siden 12. mars enn de fleste. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 26. januar 2021 #178 Del Skrevet 26. januar 2021 Maleficenta skrev (1 time siden): Men under influensasesongen stenger vi jo ikke ned da. Det må man jo ta litt i betraktning Influensaen har de tatt høyde for i samfunnet (når det kommer til eksempel sykehus plasser) , dette er en sykdom som vi er godt kjent med, vi har immunitet og vaksiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 26. januar 2021 #179 Del Skrevet 26. januar 2021 Sirisiri10 skrev (49 minutter siden): Influensaen har de tatt høyde for i samfunnet (når det kommer til eksempel sykehus plasser) , dette er en sykdom som vi er godt kjent med, vi har immunitet og vaksiner. Ikke så mange som tar vaksinen da. Mange i år, men vanligvis er det ikke så mange som tar den. Og en del dør fortsatt av det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 26. januar 2021 #180 Del Skrevet 26. januar 2021 PzMan skrev (3 timer siden): Jeg bare viser at ditt eget innlegg : Det er ingen forskjell for din mor at viruset dreper moren din eller at du selv gjør handlingen. Du gambler med hennes liv at det er ufarlig at hun blir smittet. Det blir som å spille poker med andre folks penger. Bruker du dette prinsippet på andre området i livet også? Altså at enhver handling som på noen som helst måte kan føre til at noen kanskje dør likestilles med overlagt drap? F.eks når du kjører bil. Eller sykler. Hvis nei, hvorfor ikke? Hvis ja, hvordan har du i det hele tatt klart deg i livet fram til nå? Har du latt andre ta belastningen med å bli potensielle "mordere" i stedet? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg