Gå til innhold

Hvor mange familier må miste alt de eier før DU skal føle deg trygg?

Fuckman1983

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig ikke så store problemer med regjeringens tiltak i seg selv. De handler utifra hva de tror er best, på grunnlag av diverse råd de har fått. Med trykk på tror. I etterpåklokskapens lys viser det seg at noen tiltak har vaert feilslåtte og/eller uten reell begrunnelse, f.eks det nasjonale hytteforbudet og pol-stengingen. Greit, de lærer underveis, men det er nettopp fordi folk stiller spørsmål. Vi skal ikke, og bør ikke, svelge alt vi får servert rått. Vi er ikke Nord Korea.

Det jeg har STORE problemer med, er denne  moralske pekefingeren som har dukket opp fra ingensteder:nei:. Den er overalt i mediene, på forumer, på Facebook. Covid åpner dørene for at alle Tante Sofiene som tidligere bare har kunnet moralisere i det små bak blondegardinene sine nå kan raljere fritt og offentlig spotte og håne alle som har en annen mening enn dem selv. Favorittvåpenet deres  er "hvis ikke du gjør som vi sier så kommer noen til å DØ!!!" og det mener de gir dem retten til å stemple alle som stiller spørsmål som egoister, elitister, empatiløse mordere og alkoholikere.:rasende:

Denne dugnaden kunne vært helt ok å delta på, hvis alle hadde tatt i et tak, senket skuldrene og tatt en pils etterpå. Men dugnaden blir systematisk sabotert av hun gamle dama i 7b som har observert at herren i 7a har puttet papir i plastavfallet, og barna i 8c ikke bruker sykkelstativet, og sladrer til driftsleder Narvestad som henger opp sinte lapper og sender ut fellesmail hvor de skyldige henges ut med trusler og advarsler. :regler:

Er det et sånt samfunn vi vil ha??

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sirisiri10 skrev (1 time siden):

Du må også huske at en corona pasient krever flere leger/sykepleiere enn andre syke på sykehuset. Og når de ansatte har jobbet lange dager, ting virker håpløst, det er ekstra press, flere som slutter/ blur syke slik at kapasiteten synker enda mer etc etc så blir man tilslutt utslitt. 

Hvorfor trenger de så mange leger og sykepleiere?? Mange av disse pasientene er da oppe og går, men de trenger oksygentilførsel en gang i mellom.
At det er personalmangel pga stadige karantener er en annen sak. Men det skyldes jo tvilsomme teste og politiske beslutningerr. Koronapositivt personell kunne fint jobbet på koronaavdelingene så lenge de ikke er syke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 time siden):

Det handler om TILTAK... vi har det greit nå fordi Norge har håndtert smitten bra. 

Men hvorfor fungerer tiltakene i Norge når de tydeligvis ikke fungerer i en del andre land?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 timer siden):

Det er fordi det er for sent. Det hjelper ikke å stenge ned når situasjonen er ute av kontroll, det eneste du gjør er å demper toppene.

Nedstengingen er ikke noen mirakelkur.

Vi har prøvd det. Problemet er at det ikke hjelper å oppfordre om folk gir faen. Hvilket var grunnen til at vi fikk første bølge.

Hvis folk flest gjorde en minimum av innsats, hadde vi vært kvitt dette nå.

Det er fordi alle vet at disse svarene ikke kommer før etterpå. Det er ikke mulighet å få gode tall på dette enda.

Litt naivt å tro at viruset bare skal forsvinne bare vi følger tiltakene... Det kommer ikke til å bli borte

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (4 timer siden):

Dette handler ikke om meg og deg , eller at folk er livredde. Det handler om at vi har et felles ansvar,for  å bidra til at vi kommer best mulig ut av dette. . Det hjelper ikke å lukke øynene for det som skjer rundt oss  og fornekte  denne krisen verden er i  

Men om du leser hva folk faktisk skriver, så er det altså uenighet ang hvordan man bør gå frem for å komme best mulig ut av dette. Noen mener det beste er å unngå smitte i størst mulig grad, koste hva det koste vil, andre mener at å fortsatt ha en velferdsstat post-corona er verdt noen flere dødsfall, og at den psykiske helsen (og utdannelsen) til dagens unge på sikt er viktigere enn livet til noen gamle, syke og svake. Selv om man ideellt sett selvsagt ikke ville ofret noen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltakene står ikke i stil til trusselen som corona utgjør i Norge per idag. Det er synkende smittetrend og under 150 innlagt på sykehus. Da henger det ikke på grep at man skal komme med ytterligere innstramminger. Selv om den britiske varianten har blitt oppdaget i Nordre Follo så har fortsatt smitte tallene gått ned. All like vel skal man stenge omtrent alt som er i 10 kommuner,og litt mindre i hvorfor noen kommuner til. 

Så skjønner jeg ikke hvorfor enn ikke vaksinerer folkene som bor i Oslo og omegn, Bergen, Trondheim osv først. Der hvor befolkningen er størst vil det alltid være mest smitte. Lite fornuftig at steder som ikke har hatt smitte på flere mnd skal prioriteres på lik linje som et sted der hvor det er mye smitte. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (2 timer siden):

Tiltakene står ikke i stil til trusselen som corona utgjør i Norge per idag. Det er synkende smittetrend og under 150 innlagt på sykehus. Da henger det ikke på grep at man skal komme med ytterligere innstramminger. Selv om den britiske varianten har blitt oppdaget i Nordre Follo så har fortsatt smitte tallene gått ned. All like vel skal man stenge omtrent alt som er i 10 kommuner,og litt mindre i hvorfor noen kommuner til. 

Så skjønner jeg ikke hvorfor enn ikke vaksinerer folkene som bor i Oslo og omegn, Bergen, Trondheim osv først. Der hvor befolkningen er størst vil det alltid være mest smitte. Lite fornuftig at steder som ikke har hatt smitte på flere mnd skal prioriteres på lik linje som et sted der hvor det er mye smitte. 

Ja nå leste jeg jo at ordførere er enig i at det skal sendes ett glass hit og ett glass dit selv om de ikke har smitte?? Helt enig få alt til Oslo først og få fart på vaksineringa det går så jævla tregt. Gjør ferdig Oslo med to doser fortsett samne i Bergen og videre nedover lista etter innbygger tall det måtte da bli billigere enn all den logistikken som skal til nå og som tar tid. Skjønner ikke det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (5 timer siden):

Jeg har egentlig ikke så store problemer med regjeringens tiltak i seg selv. De handler utifra hva de tror er best, på grunnlag av diverse råd de har fått. Med trykk på tror. I etterpåklokskapens lys viser det seg at noen tiltak har vaert feilslåtte og/eller uten reell begrunnelse, f.eks det nasjonale hytteforbudet og pol-stengingen. Greit, de lærer underveis, men det er nettopp fordi folk stiller spørsmål. Vi skal ikke, og bør ikke, svelge alt vi får servert rått. Vi er ikke Nord Korea.

Det jeg har STORE problemer med, er denne  moralske pekefingeren som har dukket opp fra ingensteder:nei:. Den er overalt i mediene, på forumer, på Facebook. Covid åpner dørene for at alle Tante Sofiene som tidligere bare har kunnet moralisere i det små bak blondegardinene sine nå kan raljere fritt og offentlig spotte og håne alle som har en annen mening enn dem selv. Favorittvåpenet deres  er "hvis ikke du gjør som vi sier så kommer noen til å DØ!!!" og det mener de gir dem retten til å stemple alle som stiller spørsmål som egoister, elitister, empatiløse mordere og alkoholikere.:rasende:

Denne dugnaden kunne vært helt ok å delta på, hvis alle hadde tatt i et tak, senket skuldrene og tatt en pils etterpå. Men dugnaden blir systematisk sabotert av hun gamle dama i 7b som har observert at herren i 7a har puttet papir i plastavfallet, og barna i 8c ikke bruker sykkelstativet, og sladrer til driftsleder Narvestad som henger opp sinte lapper og sender ut fellesmail hvor de skyldige henges ut med trusler og advarsler. :regler:

Er det et sånt samfunn vi vil ha??

Sorry. Satte og fniste nå av Tante Sofie og Narvestad. :ler: 

Innlegget ditt er spot on. Det er jo sånn samfunnet har blitt nå. Den moralske pekefingeren som dukker opp overalt, alle steder. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (12 timer siden):

143027819_3637675752981963_6797282613412

Denne synes jeg satt godt. Og det hadde vært interessant med noen tall fra dere som er så for nedstengningen og at økonomien går til h*lvete. For la oss ikke glemme, hele 0,12% av alle koronasmittede i Norge dør av viruset (ifølge FHI).

Få dør nettopp på grunn av restriksjonene og at Norge tross alt har klart å holde virusspredningen noenlunde kontrollert. En rekke andre land har ikke gjort det og det er merkelig at enkelte har glemt det allerede. Kanskje de som stiller spørsmålene kan svare på følgende spørsmål:

1. Hvor mange barn og voksne må miste livet av corona og komplikasjoner etter corona før DU føler deg trygg?

2. Hvor mange barn og voksne må få utsatt nødvendige operasjoner fordi sykehusene ikke har kapasitet før DU føler deg trygg?

3. Hvor mange leger og sykepleiere må slite seg ut på jobb i et overbelastet helsevesen før DU føler deg trygg?

4. Hvor mange besteforeldre har du å avse og begrave før DU føler deg trygg?

Mic drop.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 timer siden):

Litt naivt å tro at viruset bare skal forsvinne bare vi følger tiltakene... Det kommer ikke til å bli borte

Poenget ikke at viruset blir borte. Poenget er å få en kontrollert spredning slik at sykehusene fortsatt kan holde åpne også for andre pasienter enn døende koronapasienter og sykepleiere og leger kan ha arbeidsforhold som ikke fører til enorm psykisk belastning og selvmord slik det skjedde i andre land. Så rart at folk ikke lærer av andres erfaringer ... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (6 timer siden):

Hvorfor trenger de så mange leger og sykepleiere?? Mange av disse pasientene er da oppe og går, men de trenger oksygentilførsel en gang i mellom.
At det er personalmangel pga stadige karantener er en annen sak. Men det skyldes jo tvilsomme teste og politiske beslutningerr. Koronapositivt personell kunne fint jobbet på koronaavdelingene så lenge de ikke er syke.

Selv om noen av pasientene som i teorien kunne vært oppe og gått, er det ikke så enkelt. De er på små isolatrom (noen få har negative tester og er på vanlige avdelinger på slutten av sykehusoppholdet) og mange har komplikasjoner i form av hjertesvikt, nyresvikt, pustevansker  og psykiske plager som ingen vet om blir kroniske. Hvis de ikke er på en kohortavdeling, må helsepersonellet kle av og på seg smittevernsutstyr hver gang de skal inn og ut av rommet. Det tar tid. Pluss at du ofte må ha en ekstra kollega tilgjengelig på utsiden for å sluse inn mat, utstyr etc. Smittepasienter tar generelt mye mer ressurser enn andre pasienter. Covidpasienter er i snitt inneliggende dobbelt så lenge som pasienter med influensa. Sistnevnte får sjelden ettervirkninger. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i England hvor folk mister sine kjære rundt meg hver eneste uke og vi går bare og lurer på hvem av oss som blir den neste - og helsevesenet er så hardt rammet og sykehusene stappfulle at vi ikke får den hjelpen vi trenger, fordi myndighetene ikke var strenge nok og det engelske folket ikke tok viruset på alvor.

Begynn for søren å være takknemlig for at Norge ikke har samme tilstander som andre land. Jeg vet at det er hardt og jeg kimser ikke av at folk mister levebrødet sitt (jeg er selv arbeidsledig pga corona - skrev kontrakt hos livets drømmejobb rett før landet stengte ned og arbeidsplassen måtte si opp halve staben) men jeg hadde gitt fra meg den jobben 100 000 ganger for at de 100 000 rammede familiene i England skulle fått sine kjære tilbake og jeg kunne fått operasjonen jeg venter på. 

Jeg forstår at det er vanskelig å sette seg inn i med "kun" 548 døde i Norge men prøv å være takknemlige for det i stedet, da vel. 
Endret av Elaine Marley
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop skrev (På 26.1.2021 den 10.03):

Jeg bor i England hvor folk mister sine kjære rundt meg hver eneste uke og vi går bare og lurer på hvem av oss som blir den neste - og helsevesenet er så hardt rammet og sykehusene stappfulle at vi ikke får den hjelpen vi trenger, fordi myndighetene ikke var strenge nok og det engelske folket ikke tok viruset på alvor.

Begynn for søren å være takknemlig for at Norge ikke har samme tilstander som andre land. Jeg vet at det er hardt og jeg kimser ikke av at folk mister levebrødet sitt (jeg er selv arbeidsledig pga corona - skrev kontrakt hos livets drømmejobb rett før landet stengte ned og arbeidsplassen måtte si opp halve staben) men jeg hadde gitt fra meg den jobben 100 000 ganger for at de 100 000 rammede familiene i England skulle fått sine kjære tilbake og jeg kunne fått operasjonen jeg venter på. 

Jeg forstår at det er vanskelig å sette seg inn i med "kun" 548 døde i Norge men prøv å være takknemlige for det i stedet, da vel. 

Takk for du deler ❤️ Jeg er så enig med deg. Facebooken min er full av folk som har det helt fryktelig (flere er nå smittet av korona og forstår ikke hvordan det kan være mulig slik de har levd). Vi har sikkerhetsnettet oppe. De som mister inntekt kan få betalingsutsettelse, betale kun renter på lån osv osv. Alle kjeder seg mange blir blankere... Men det er noe vi både lærer av og kan leve med. Det kan ikke sammenlignes med lidelsen og bekymringer som er vanlig i de fleste andre land. 💔

Endret av Elaine Marley
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det som må til er at det blir som Italia, England, USA og Belgia her også. Kanskje da åpnes noens øyne og da innser de alvoret. Når de selv blir rammet. Det er lett å glemme at Norge er et lite land med ikke spesielt stor kapasitet på sykehusene og at det kan fort gå veldig sørover når sykehusene fylles opp. Jeg har fulgt med andre land og utviklingen der og ser at mange dør fordi de ikke har fått en helt ''vanlig'' operasjon på grunn av at hele sykehus blir omgjort til koronasykehus og kapasiteten er sprengt.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (7 timer siden):

Enig. Jeg er drittlei av korona, men tiltakene er der av en grunn. Man må nesten bare følge dem. Som sagt er det ikke tiltakene som er fienden, men viruset.

Du hadde blitt et prakteksemplar av en innbygger i Nord-Korea.

Og hvorfor er det slik at hver gang man kritiserer tiltakene, så skal folk ha det til at man er imot ALLE tiltak? Dette minner veldig om innvandringsdebatten, der man blir stemplet som rasist bare sier at man vil bremse litt ned på innførselen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 26.1.2021 den 8.53):

Få dør nettopp på grunn av restriksjonene og at Norge tross alt har klart å holde virusspredningen noenlunde kontrollert. En rekke andre land har ikke gjort det og det er merkelig at enkelte har glemt det allerede. Kanskje de som stiller spørsmålene kan svare på følgende spørsmål:

1. Hvor mange barn og voksne må miste livet av corona og komplikasjoner etter corona før DU føler deg trygg?

2. Hvor mange barn og voksne må få utsatt nødvendige operasjoner fordi sykehusene ikke har kapasitet før DU føler deg trygg?

3. Hvor mange leger og sykepleiere må slite seg ut på jobb i et overbelastet helsevesen før DU føler deg trygg?

4. Hvor mange besteforeldre har du å avse og begrave før DU føler deg trygg?

Mic drop.

For det første må du muligens bytte ut «trygg» med «fri».

1. svært få barn dør. Få friske voksne dør. Jeg tror jeg er villig til å ofre en god del, uten at jeg kan si et bestemt tall. Jeg er tross alt villig til å ofre mange liv ellers - hver gang jeg bruker penger på noe som ikke er fullstendig livsnødvendig til meg selv, er det penger som sikkert kunne reddet et liv om jeg heller donerte det til veldedighet. Men det gjør jeg ikke.

2. Nå har så langt ingen fått utsatt operasjoner i Norge på grunn av overbelastning av vorona-smittede. Derimot har mange fått utsatt behandling og operasjoner på grunn av tiltakene.

3. En god del var overarbeidet og overbelastet og utbrent lenge før corona. Faktisk vet jeg kun EN fra mitt kull på sykepleien som fortsatt jobber som sykepleier. Alle vi andre sluttet lenge før corona. 

4. Jeg har bare en besteforelder igjen. Jeg er veldig glad i henne, men hun har levd et langt og godt liv. Hun sier selv at hun kan teoretisk sett dø når som helst, så det spiller ingen rolle om det er av corona eller andre årsaker. Hun ønsker ikke at barnebarna skal miste hjem og jobb eller at oldebarna skal miste skolegang og sosialt samvær for at hun skal få leve noen måneder eller noen få år ekstra. I semi-isolert tilstand.

Drizzt skrev (På 26.1.2021 den 8.56):

Poenget ikke at viruset blir borte. Poenget er å få en kontrollert spredning slik at sykehusene fortsatt kan holde åpne også for andre pasienter enn døende koronapasienter og sykepleiere og leger kan ha arbeidsforhold som ikke fører til enorm psykisk belastning og selvmord slik det skjedde i andre land. Så rart at folk ikke lærer av andres erfaringer ... 

Men hvis det er poenget, hvorfor vaksinerer de da sykehjemspasientene før aldersgruppen 50-75, som er de som i hovedsak vil ta opp ressurser og plasser på sykehusene? Det henger jo ikke sammen for fem øre.

Man har forskjellige prioriteringer. Jeg vil heller ha mat, skolegang og tak over hodet på barnet mitt, på bekostning av at enkelte av mine kjære dør 🤷🏼‍♀️ 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (Akkurat nå):

Man har forskjellige prioriteringer. Jeg vil heller ha mat, skolegang og tak over hodet på barnet mitt, på bekostning av at enkelte av mine kjære dør 🤷🏼‍♀️ 

Mister du mat, skolegang og tak over hodet på barnet ditt? Eller må dere bare leve litt trangere og mer ubeleilig i en periode? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop skrev (4 minutter siden):

Mister du mat, skolegang og tak over hodet på barnet ditt? Eller må dere bare leve litt trangere og mer ubeleilig i en periode? 

har ikke mistet noe som helst jeg, jeg trodde vi snakket om hypotetiske scenarioer, sånn dere gjør når dere snakker om hvor galt det vil gå om man letter litt på enkelte restriksjoner. Både mannen og jeg hadde samme lønn i 2020 som i 2019, og lavere rente. Mitt barn går på en liten skole, som ikke har vært stengt annet enn i vår, og for oss personlig fungerte hjemmeskole perfekt. Vi har venner vi møter, barnet har venner, og vi hadde en fast vennefamilie under nedstengningen i vår som vi omgikk ekslusivt. Har i motsetning til de fleste treningsmuligheter hjemme også. Jeg er en av dem som kommer veldig godt ut av dette.

Men jeg kan likevel ha sympati for de som sliter. Jeg har mer sympati for de som mister jobb og hjem, enn for de som mister et familiemedlem. At noen dør er trist, men så kommer man over det. Å ikke lenger ha jobb kan potensielt ødelegge resten av livet.

Så langt har vi fortsatt nok penger å øse ut på tiltak i Norge. Men det er jo ikke uendelig med penger i potten. I USA må suppekjøkkenene rasjonere mat. Hvordan ser situasjonen ut i Norge etter fem år med tiltak? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
tussi84 skrev (4 timer siden):

Så du tenker at vi ikke skal ta lærdom av andre land som har hatt en enorm smittespredning med det nye viruset? Vi skal bare vente litt å se hvordan det går før man gjør tiltak, kanskje det nye viruset fungerer anerledes på nordmenn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop skrev (4 minutter siden):

Nr.2

Veldig opplysende at noen ofrer så lett andres liv for å unngå at de må leve litt trangere og bruke penger kun på det mest nødvendige i en periode. Skremmende egentlig ... 

velociraptor skrev (8 minutter siden):
Spoiler

For det første må du muligens bytte ut «trygg» med «fri».

1. svært få barn dør. Få friske voksne dør. Jeg tror jeg er villig til å ofre en god del, uten at jeg kan si et bestemt tall. Jeg er tross alt villig til å ofre mange liv ellers - hver gang jeg bruker penger på noe som ikke er fullstendig livsnødvendig til meg selv, er det penger som sikkert kunne reddet et liv om jeg heller donerte det til veldedighet. Men det gjør jeg ikke.

2. Nå har så langt ingen fått utsatt operasjoner i Norge på grunn av overbelastning av vorona-smittede. Derimot har mange fått utsatt behandling og operasjoner på grunn av tiltakene.

3. En god del var overarbeidet og overbelastet og utbrent lenge før corona. Faktisk vet jeg kun EN fra mitt kull på sykepleien som fortsatt jobber som sykepleier. Alle vi andre sluttet lenge før corona. 

4. Jeg har bare en besteforelder igjen. Jeg er veldig glad i henne, men hun har levd et langt og godt liv. Hun sier selv at hun kan teoretisk sett dø når som helst, så det spiller ingen rolle om det er av corona eller andre årsaker. Hun ønsker ikke at barnebarna skal miste hjem og jobb eller at oldebarna skal miste skolegang og sosialt samvær for at hun skal få leve noen måneder eller noen få år ekstra. I semi-isolert tilstand.

Men hvis det er poenget, hvorfor vaksinerer de da sykehjemspasientene før aldersgruppen 50-75, som er de som i hovedsak vil ta opp ressurser og plasser på sykehusene? Det henger jo ikke sammen for fem øre.

Da må jeg spørre deg - vil du ofre ditt liv og dine barns liv for at andre skal få kjøpe vin til fredagskosen?

Også friske voksne og barn dør av korona eller får langvarige alvorlige komplikasjoner. Melder du deg og dine frivillig for at jeg og mine får leve som før? 

Hvorfor, tenker du, har ingen fått utsatt operasjon i Norge på grunn av overbelastning på sykehusene? Jo, fordi det faktisk er målet med tiltakene og restriksjonene å unngå at dette skjer. Men mange har ikke fått nødvendig oppfølging og screening og spesielt store etterslep er det når det gjelder kroniske lidelser og kreft. Hvor mange tusen kvinner ikke fikk tilkalling til livmorhalsprøve i fjor? Hvor mange av dem kunne vært reddet hadde kreften blitt oppdaget i tide? Men flott at du mener andre skal føle det samme du føler for din besteforelder da. Kanskje andre ikke vil dø helt ennå? Eller må de ofre seg selv for at du skal kjøpe vin? Bare sånn et tankeeksperiment og noe å fundere over. 

Vi har fulgt alle anbefalinger og respektert alle tiltak. Bruker munnbind, holder 2m avstand, handler enten tidlig på morgenen, eller sent på kvelden når det ikke er mange andre på butikken. Vi bruker antibac inn og ut huset samt ute hvor vi er. Vi unngår folkemengder og kjøpte de fleste julegavene på nettet for å ikke bidra til trengsel på butikkene. Vi holder barna hjemme ved minste symptomer på luftveisinfeksjoner og vi ofrer gjerne kjærestetid og jobber sent på kvelden for at barna skal få så normal hverdag som mulig. Vi tar hensyn. Jeg gjør det ikke bare for meg og mine, men også for alle andre. Jeg vil ikke være skyldig i at noen blir smittet og dør for tidlig. Det er meg og det er min familie. Jeg ser her på forumet at mange ikke tenker på denne måten og tar hensyn kun til seg selv, har null problemer med å støtte noens beslutning å trene og kjøpe vin i nabokommunen når egen kommune er stengt. Dere om det. Jeg hadde en feilforestilling om nordmenn generelt som folk som tar ansvar og tar hensyn. Det siste året har bevist for meg at jeg tok feil. Det er mange som ikke er det. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...