Gå til innhold

Hvor mange familier må miste alt de eier før DU skal føle deg trygg?

Fuckman1983

Anbefalte innlegg

Ukjent. skrev (1 minutt siden):

Det viser ganske åpenbare kapasitetsproblemer i britisk helsevesen når de er nær kollaps hver influensasesong. Vi vet også at i England er svært mange fattige, og mange så fattige at de knapt har råd til mat. Det er demonstrasjoner i hele verden fordi folk mener tiltakene er altfor strenge og ikke proporsjonale med risikoen. Har myndighetene først lagt seg på denne linjen er det svært vanskelig å skifte retning. Så at myndigheter over hele verden sier det er krise overbeviser ikke meg om at det er verdt å rasere fremtidig velferd for. 

Det er heller ingen undersøkelser som beviser at tiltakene har den effekten myndighetene sier. Svært mange av tiltakene har i the Lancet blitt beskrevet som å ha liten eller ikke beviselig effekt. 

Selvfølgelig kan man bomme på noen tiltak, det har Sverige bevist tidlig i epidemien med sin mangel med tiltak. . og vi med vinmonopol stengingen., som ikke hadde noe for seg,tvert imot. I det store og hele er det bra de tiltak som settes inn.. Skjønner du hva som skjer hvis den Britiske mutasjonen får tak R tallet har en  økning på 0,4, forstår du hav det vil si for smitten? hvor fort det vil øke. Det vil får konsekvenser .  også her hjemme. Irland er ikke så ulik oss, de har jo også fått erfare dette. Til tross for tiltak 

Det vil også svi økonomisk, man vil jo ikke sitte å se på at at folk ikke får den hjelpen. man trenger . folk flest vil ikke tillate det og ikke myndighetene Det vil føre til enda strengere tiltak. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10
velociraptor skrev (Akkurat nå):

Dette kan ikke være sant? Er det estimert at uten tiltak hadde bare 3 millioner dødd frem til mai? Og nå har 2 millioner allerede dødd MED tiltak? Da er i hvert fall ikke tiltakene verdt det 😵😵😵

Glemte å si noe svært vesentlig  - I Europa fra januar til begynnelsen av mai. Ikke hele verden. My bad! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (20 minutter siden):

Hvilke land som Norge kan sammenligne seg med skjer dette? Mange overdriver dødeligheten av dette viruset. Og glemmer fullstendig hvilken fordel vi har i Norge når det kommer til demografi og velferd. 

I  Sverige har flere intensiv sykepleiere utviklet PTSS grunnet enormt arbeidspress. , og mange har også sluttet i jobbene sine. Det handler ikke bare om dødelighet, men også om sprengt kapasitet på intensiv avdelinger og folk som må leve med seinvirkninger og varige helseskader. 

Endret av Lana01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (4 timer siden):

143027819_3637675752981963_6797282613412

Denne synes jeg satt godt. Og det hadde vært interessant med noen tall fra dere som er så for nedstengningen og at økonomien går til h*lvete. For la oss ikke glemme, hele 0,12% av alle koronasmittede i Norge dør av viruset (ifølge FHI).

1) 274.333

2) 228.313

3) 124.425

4) 1.435.455

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Tutte skrev (10 minutter siden):

Ja, tiltakene reduserer skaden koronaviruset gjør med samfunnet, men ikke i forhold til resten. Det store spørsmålet mange da naturlig nok bekymrer seg over er hvor ødeleggende tiltakene til slutt blir for at hverdagen skal gå rundt i samfunnet økonomisk. Her må alvoret ses fra flere hold. Jeg hører du snakker om støtteordninger, men jo flere bedrifter som går konkurs jo mindre støtteordninger vil det bli. Dette er da ikke penger som myndighetene står og deler ut fra egen lomme, det er penger som befolkningen selv tjener fra blant annet private bedrifter.

En liten krise hadde vi ikke hatt vondt av, men dette er ikke snakk om en liten krise på noen måter.

Du snakker så positivt om at dette er for å redusere smittetilfeller og at det bare er å bygge opp alt igjen. Vet du varigheten av dette, og sitter du med statistikk på hvor mye som kan raseres til slutt? Her må man være kritisk til flere ting.

Nei, man kan ikke vite om dette er starten eller slutten. Men hvis dette kun er starten betyr det at viruset må mutere såpass mye sånn at ikke vaksinen vil fungere. 

Pr dags dato hadde vi nok helt fint klart å bygge opp ting igjen. Vi har fortsatt sterk økonomi. 

Tiltakene reduserer også den økonomiske konsekvensen. Hadde vi ikke hatt tiltak ville nok langt flere bedrifter gått konkurs og kostet Norge langt mer. Mange hadde måtte gå over på dagpenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (3 minutter siden):

I  Sverige har flere intensiv sykepleiere utviklet PTSS grunnet enormt arbeidspress. , og mange har også sluttet i jobbene sine. Det handler ikke bare om dødelighet, men også om sprengt kapasitet på intensiv avdelinger og folk som må leve med seinvirkninger og varige helseskader. 

Nå ja - intervju med sykepleier i Aftonbladet. Sykehuset i Umeå var fullt - bare covidpasienter. I artikkelen kom det fram at «fullt» var 14 pasienter.. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom med et eksempel TS, på et land som har håndtert dette viruset på riktig måte, hvor alle fortsatt har jobbene sine og ting er som normalt. Klarer du det?

Jeg venter i spenning. :popcorn:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Lana01 skrev (8 minutter siden):

Er visst ikke alle som forstår dette. Leger og sykepleiere som står å skriker av håpløshet og utmattelse. 

Og dette er kun en liten del av problemet.

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Kom med et eksempel TS, på et land som har håndtert dette viruset på riktig måte, hvor alle fortsatt har jobbene sine og ting er som normalt. Klarer du det?

👏👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Kina? Australia? New Zealand? Afrika? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
SagaP skrev (4 minutter siden):

Nå ja - intervju med sykepleier i Aftonbladet. Sykehuset i Umeå var fullt - bare covidpasienter. I artikkelen kom det fram at «fullt» var 14 pasienter.. 

Du må også huske at en corona pasient krever flere leger/sykepleiere enn andre syke på sykehuset. Og når de ansatte har jobbet lange dager, ting virker håpløst, det er ekstra press, flere som slutter/ blur syke slik at kapasiteten synker enda mer etc etc så blir man tilslutt utslitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (1 minutt siden):

Og det er pga mangel på tiltak tenker du?? Det er MYE mer strengt i disse landene enn det har vært i Norge. I sør Afrika ble alkohol forbudt en stund også, det skulle tatt seg ut her...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (15 minutter siden):

Nei, man kan ikke vite om dette er starten eller slutten. Men hvis dette kun er starten betyr det at viruset må mutere såpass mye sånn at ikke vaksinen vil fungere. 

Pr dags dato hadde vi nok helt fint klart å bygge opp ting igjen. Vi har fortsatt sterk økonomi. 

Tiltakene reduserer også den økonomiske konsekvensen. Hadde vi ikke hatt tiltak ville nok langt flere bedrifter gått konkurs og kostet Norge langt mer. Mange hadde måtte gå over på dagpenger. 

Pr i dag så hadde vi klart det ja, men synes ikke det er noe som tyder på at det går rette veien med det første. Det er nå de virkelige tiltakene begynner. Vaksineringen går tregt, og i tillegg bekrefter Høie betraktelig forsinket leveranse av AstraZeneca-vaksinen som skulle komme i februar.

Tiltakene som nå er kan teoretisk sett heller ikke lettes på før store deler av befolkningen er vaksinert. Selv om smittetallet går ned nå, så vil det i så fall øke igjen ved lettelser av tiltak hvis det er de som virker.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (4 timer siden):

Dette er så kyniske ting å si at jeg har ikke ord. Folk som forholder seg til restriksjoner og beskytter seg og sine skal ikke påføres skam slik. Det nekter jeg å ta innover meg! Nekter  noen å si at jeg er en dårlig person fordi jeg forholder meg til helsemyndigheter og regjering. 

Så bare slutt! 

Hadde helsemyndighetene tatt dette seriøst når det oppstod hadde det ikke vært noen 2. og 3. bølge her. Stengte grenser og alle i karantene i 14 dager om de krysser den. Det hadde rammet såpass liten del av befolkningen i forhold til det som skjer nå der grensa er helt vidåpen og alle pålegges restriksjoner. 

Hele pandemibekjempelsen her hjemme er en ren parodi. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (Akkurat nå):

Du må også huske at en corona pasient krever flere leger/sykepleiere enn andre syke på sykehuset. Og når de ansatte har jobbet lange dager, ting virker håpløst, det er ekstra press, flere som slutter/ blur syke slik at kapasiteten synker enda mer etc etc så blir man tilslutt utslitt. 

Da må man rett og slett sette inn flere sykepleiere - hasteutdanne hjelpepleiere via kurs (som de har gjort i Sverige). 
Nå er det for øvrig god kapasitet på norske sykehus - litt over 100 innlagte (få i forhold til det som er vanlig - influensasesongen ca 900 innlagte). 
psykiatrien sliter da - de trenger folk! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå):

Hadde helsemyndighetene tatt dette seriøst når det oppstod hadde det ikke vært noen 2. og 3. bølge her. Stengte grenser og alle i karantene i 14 dager om de krysser den. Det hadde rammet såpass liten del av befolkningen i forhold til det som skjer nå der grensa er helt vidåpen og alle pålegges restriksjoner. 

Hele pandemibekjempelsen her hjemme er en ren parodi. 

Enig!! Kan ikke si det bedre selv! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
SagaP skrev (2 minutter siden):

Kina? Altså tror du virkelig på tallene derfra? Så og si ingen smittede fra mars til dd. Ingen døde mellom mars og des/Jan. Og der har de laaaaaangt strengere tiltak enn i Norge. 

Australia og New Zealand er øyer og mye enklere å holde smitten unna. I tillegg, de satte inn strenge TILTAK fra starten av! 

Afrika - tiltak. Sør-Afrika er stengt ned 

Ingen land lever normalt nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

https://sykepleien.no/2021/01/intensivsykepleier-i-stockholm-vi-har-nadd-grensen-hva-vi-taler

Trykket sank i sommer, men begynte å stige utover høsten. I november eskalerte det. I desember meldte Stockholms helsedirektør at kapasiteten på intensiv var sprengt.

Dana Yamini formidler det samme.

– Vi har nådd grensen for hva vi tåler, sier han.

– Flere, deriblant meg selv, har utviklet posttraumatisk stressyndrom, sier han.Nå er jeg på arbeidstrening.

Alle jobbet tolv timer, men jeg jobbet 14 til 16 timer, sier han.

– Jeg la hele min sjel i prosjektet, og jeg har fått betale prisen.

Han har selv vært på TV4, med bildene sine og en kollega, i et forsøk på å få folk til å forstå. Se det han ser.

At folk dør. At det også ligger unge covid-syke på intensiv. 25–30-åringer. 

– Det har blitt flere av dem, og vi vet ikke hvorfor.

Dette re bare et eks . Synes du dette er greit, er det sånne forhold vil vil ha her.? Dette er realiteten av hva som skjer i Sverige

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (1 minutt siden):

Kina? Altså tror du virkelig på tallene derfra? Så og si ingen smittede fra mars til dd. Ingen døde mellom mars og des/Jan. Og der har de laaaaaangt strengere tiltak enn i Norge. 

Australia og New Zealand er øyer og mye enklere å holde smitten unna. I tillegg, de satte inn strenge TILTAK fra starten av! 

Afrika - tiltak. Sør-Afrika er stengt ned 

Ingen land lever normalt nå. 

Afrika har ikke tiltak. Australia, new zealand og Kina hadde harde tiltak en kort periode. De er smittefrie nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man rett og slett sette inn flere sykepleiere - hasteutdanne hjelpepleiere via kurs (som de har gjort i Sverige). 
Nå er det for øvrig god kapasitet på norske sykehus - litt over 100 innlagte (få i forhold til det som er vanlig - influensasesongen ca 900 innlagte). 
psykiatrien sliter da - de trenger folk! 

Hjelpepleiere?  det er ikke det vi mangler, men intensiv sykepleiere. Man kan ikke  bare sette opp et 14 dagers kurs og  være ferdigutdannet i det, 

Hvis den Britiske mutasjonen får tak her stiger kurven fort,dette er ikke snakk om influensa , så langt i fra., 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (18 minutter siden):

Sirisiri10 skrev (10 minutter siden):

Dette er jo bare tull. På intensiv er man i snitt 1,5 sykepleier per pasient. Dette er det samme for corona pasienter. I snitt. Ikke alle er like dårlige, langt i fra alle ligger på respirator. Når respiratorpasienter skal snus på må man være flere, men det er ikke 4 sykepleiere per koronapasient per vakt selv om man må være 4 for å snu dem. 

Har du engang noen gang vært inne på en intensivsvdeling, eller får du informasjonen din fra typ en artikkel i dagbladet, skrevet av en journalist uten helsefaglig bakgrunn?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...