Gå til innhold

Presten sa i begravelsen at det var en mening at han døde 😐


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (På 27.1.2021 den 7.57):

Ok

Så at begge foreldrene mine ble drept (ja myrdet) har ikke gitt meg noe motstand i livet?

Ja jeg tror vår herre har en plan for oss alle men at vi og kan gjøre ting for å forbedre potensialene vi har blitt tildelt.

Anonymkode: be875...d1b

Det har du all rett til å tro for ditt eget vedkommende.

Men i virke som prest kan man ikke påføre den tanken over på andre.

Som privatperson skal man heller ikke det. 

Hva du tror gjelder ikke for mitt vedkommende, og jeg har også opplevd både drap og selvmord i familien/nær familie. Og kjenner folk som er blitt voldtatt/seksuelt misbruk osv. 

Den type ting holder man for seg selv til son egen situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skal forresten være en form for trøst. At Gud tar hånd om han, og tar vare på han. 

Men ikke lett å tro på dette når man et ateister i kirken.

Anonymkode: 0323f...c21

Så du finner en mening bak at millioner av barn dør av sult hvert år?

Guden du tror på er isåfall en sadist. Klart TS reagerer sterkt på at presten tilber en Gud som er så ond.

Anonymkode: b3ad3...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du finner en mening bak at millioner av barn dør av sult hvert år?

Guden du tror på er isåfall en sadist. Klart TS reagerer sterkt på at presten tilber en Gud som er så ond.

Anonymkode: b3ad3...01a

Jeg er ikke kristen, og er da heller ikke skyldig deg noe svar på det tåpelige spørsmålet. 

Men glem ikke av at kirken er Guds hus! Den er bygget på sterk tro rundt Gud. At enkelte glemmer det av å tror at det er bare en begravelsesarrangør kan ikke presten noe for. 

Troen kristendommen er bygget rundt Guds plan. Guds skapeverk. Guds uendelige betydning i alt fra mellom himmel og jord. At det er en plan rundt død har vært en trøst for mange i mange mange år. Det er betryggende å vite at en Gud er der å tar hånd om dem. Alle er en del av noe større enn kun seg selv. Alle er en del av Gud, og individet lever videre gjennom Guds planer. 

Jeg som ikke engang er kristen klarer jo å se at ordene er satt i kontekst Gud og Kristendommen. Ikke familien, eller meninger. Alt trenger ikke ha mening. Og det er vel nettopp det presten påpeker. Meningen er Gud. Det er en trøst. 

Anonymkode: 0323f...c21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror dere helt ærlig at presten gikk bevisst inn for å "tråkke" på de pårørende her midt i en begravelse? Nei, det er umulig å tro på! Her krisemaksimerer dere og legger meninger på prestens budskap som ikke stemmer med virkeligheten. 

Når f.eks et barn blir truffet av lynet, og omkommer, så brukes ofte setninger som "det var ikke meningen at han skulle leve mer", og refereres da til at han ble "hentet av Gud" og at hans skjebne var noe annet enn livet. Barnet var ment til å dø. Hens tid var ute, og Gud ville det annerledes. 

At det var en mening at noen dør er enkelt og greit et trøstefrase, som henger i på Gudstroen og troen på at verden og universet er noe annet enn livet. Når man tenker seg om, så trenger ikke det nødvendigvis være feil. For vi alle har vært døde (før vi ble født), og vi alle skal dø en dag. Døden er like naturlig som det å bli født, og er altså kun grusom for pårørende. Men ingenting tilsier at dem som dør opplever døden som noe vondt som skjer dem, annet enn at det livet dem levde stopper. 

Ikke alt som skjer er meningsløst, selv om man ofte ønsker å tro det. 

Anonymkode: 0323f...c21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunmedham skrev (På 27.1.2021 den 15.06):

Kondolerer!

Jeg vil likevel minne om at dere hadde en kirkelig begravelse med en prest som forsøker å plassere døden inn i en religiøs kontekst. En av oppgavene hans er å formidle Guds ord om døden, som med et kristens utgangspunkt er både en fiende og en uforståelighet.

Det er derfor slett ikke uvanlig at prester minner om at Gud har en plan for oss alle, slik at det finnes en mening bak det uforståelige. For noen vil et slikt budskap være trøstende, selv om jeg forstår at det ikke var det for dere. Likevel er det, når dere har en kristen begravelse, naturlig at de kristne tankene om Gud og døden blir forsøkt formidlet.

At prester kan ha en vanskelig oppgave med å velge de rette ordene, og kan ha like store vanskeligheter med å snakke godt som alle andre av oss, er en sak for seg. Det er ikke lett å "treffe", i hvert fall ikke i en slik stund.

Ved å klage, eller å gi uttrykk for sinne eller forbitrelse overfor presten, oppnår dere bare å gi presten noen dårlige dager med selvbebreidelse og tristhet. Det vil også føre til at presten vil være urolig og usikker neste gang han/hun skal snakke i en begravelse. Uansett vil det ikke være noen hensikt i å klage på en prest fordi han/hun faktisk la frem helt vanlige kristne tanker om døden.

Enig i dette. Det er fullt forståelig at enkelte ikke ønsker å høre det kristne budskap i en begravelse, men da velger man heller ikke en kristelig bisettelse til å begynne med. 

Anonymkode: 78a29...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du finner en mening bak at millioner av barn dør av sult hvert år?

Guden du tror på er isåfall en sadist. Klart TS reagerer sterkt på at presten tilber en Gud som er så ond.

Anonymkode: b3ad3...01a

Det er helt greit det, men da oppsøker man ikke kirken. 

Anonymkode: 78a29...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...