Svartfugl Skrevet 26. januar 2021 #21 Del Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): I begravelsen til min lillebror på 11 år som døde brått i en ulykke, presterte presten å si av det var en mening med at han døde ! Det er ikke en mening med at et barn dør på en sånn tragisk måte. Mine foreldre ble så opprørte at de hadde lyst å løpe ut av kirken, men de klarte ikke å gjøre det. Prestens ord kverner rundt og rundt i hodet mitt... Er det noen andre som har opplevd dette ? Anonymkode: e3a1c...966 Veldig dumt sagt av presten, og en av grunnene til at jeg ikke er så fan av religion. Noen ganger sier folk noe for å trøste, men så blir det helt feil. Tror likevel de fleste prester har fordtått at man ikke sier sånt. Ikke bruk mer tid på disse totalt ubetenksomme ordene fra en som burde vite bedre. Et sånt tap er ufattelig, og det er ingen mening i å miste det umistelige.❤klem❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #22 Del Skrevet 26. januar 2021 Kondolerer så mye ❤ Syns presten gjorde feil her. Greit de har sin tro, men med barn kan man spare seg dette. Men det er min mening, og jeg er ikke kristen. Lærdommen må være å ta neste begravelse et annet sted. Anonymkode: 31d9c...c13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #23 Del Skrevet 26. januar 2021 Kondolerer ❤️ Nei, det er ingen mening i at unge mennesker dør. Noen ganger skjer bare grusomme ting, og denne presten håper jeg dere våger melde inn. Man får ikke lov til å si sånt. Da vi mistet et familiemedlem for noen måneder siden så snakka presten med oss om talen. Gjorde ikke deres prest det? Anonymkode: e3fb5...1e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #24 Del Skrevet 26. januar 2021 Kondolerer så masse ❤️ Anonymkode: e40d6...c57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #25 Del Skrevet 26. januar 2021 Selv om det er tragisk når noen går bort i så ung alder, så er det en mening med ethvert menneskeliv. Presten mener nok sikkert at dere vil finne mening videre i livet. Han mente nok ikke at det var meningen at ulykken/døden inntraff. Anonymkode: 767cf...f6e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #26 Del Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 20.33): I begravelsen til min lillebror på 11 år som døde brått i en ulykke, presterte presten å si av det var en mening med at han døde ! Det er ikke en mening med at et barn dør på en sånn tragisk måte. Mine foreldre ble så opprørte at de hadde lyst å løpe ut av kirken, men de klarte ikke å gjøre det. Prestens ord kverner rundt og rundt i hodet mitt... Er det noen andre som har opplevd dette ? Anonymkode: e3a1c...966 Nei ikke at presten sa noe feil men jeg opplevde at presten la kisten til det nyfødte døde barnet mitt feil vei! Jeg orket ikke si noe og graven ble senket ned med hodet ut fra gravsteinen. Så når jeg står på grava er hun «feil» vei. Det plaget og gnaget meg veldig i ukene etter. Anonymkode: 9d899...2c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #27 Del Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 20.40): Kondolerer!! ❤ Kjenner flere som har den innstillingen til livet. Utrolig provoserende når jeg vet at de som tenker sånn aldri har opplevd noe motgang. Lett å si når man ikke har kjent på ordentlig sorg og fortvilelse. Anonymkode: b3ad3...01a Du tar feil når du antar at de som tenker slik ikke har hatt motgang. Det er nok mange (religiøse) som har opplevd store kriser og som antar/trøster seg med at det er en mening i/bak det. Anonymkode: a3d65...2b3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #28 Del Skrevet 26. januar 2021 Hvis man ikke er kristen og ikke tåler snakk fra bibelen bør man kanskje ikke ha en kristen begravelse? Man må forstå religionen for å forstå utsagnet. Jeg syntes ikke det er negativt, det er mer støttende enn noe annet. Nå er jeg ikke kristen, men forstår at det er mening med livet. Vi har kommet til jorden for å en dag dø og til Gud skal vi alle vende, derfor er det meningen at man dør og vender tilbake. Anonymkode: 61787...0be 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #29 Del Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 21.12): Takk for fine tilbakemeldinger ❤ På grunn av denne kommentaren har jeg fullstendig mistet respekten for prester. Denne presten var vel i 60-70 årene og sikkert utdannet på 70 tallet. Jeg visste ikke at Nettkirken eksisterte engang, så den skal jeg sjekke ut. Ts Anonymkode: e3a1c...966 Synes virkelig ikke at du skal miste respekten for alle prester på grunn av noe en prest sier. Like lite som du bør miste respekten for alle leger, advokater, bilmekanikere, gartnere o.s.v. fordi enkelte sier noe dumt. (Sier ikke at du ikke skal ta avstand fra prester og religion men det bør være på et bredere grunnlag enn en uheldig uttalelse.) Anonymkode: a3d65...2b3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #30 Del Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 21.12): Takk for fine tilbakemeldinger ❤ På grunn av denne kommentaren har jeg fullstendig mistet respekten for prester. Denne presten var vel i 60-70 årene og sikkert utdannet på 70 tallet. Jeg visste ikke at Nettkirken eksisterte engang, så den skal jeg sjekke ut. Ts Anonymkode: e3a1c...966 Nei det er ikke vanlig at prester i den norske kirke sier dette. Min far er prest og er 80 om et år og ville ikke drømt om å si noe slikt. Direkte ubibelsk ifølge ham. Tro på det du og ikke denne tøvete presten du var borti. Anonymkode: a70aa...da8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #31 Del Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei det er ikke vanlig at prester i den norske kirke sier dette. Min far er prest og er 80 om et år og ville ikke drømt om å si noe slikt. Direkte ubibelsk ifølge ham. Tro på det du og ikke denne tøvete presten du var borti. Anonymkode: Dette er ren diktning eller snakket du tilfeldig med din så gamle far på denne tiden av døgnet? Anonymkode: 4991a...8b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #32 Del Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 20.40): Kondolerer!! ❤ Kjenner flere som har den innstillingen til livet. Utrolig provoserende når jeg vet at de som tenker sånn aldri har opplevd noe motgang. Lett å si når man ikke har kjent på ordentlig sorg og fortvilelse. Noen tror virkelig på det, som en prest tror jo at Gud har en plan og i den planen var det meningen at broren din skulle dø. Man skjønner hvor hjernevaska enkelte er, når man godtar at den evig gode guden man tror på dreper barn. Ikke bare din bror, men barn sulter ihjel, bombes, voldtas... Hvor er logikken? Hva slags god Gud gjør sånn? Tror ordet "god" betyr noe annet for religiøse enn for folk flest. Anonymkode: b3ad3...01a Ok Så at begge foreldrene mine ble drept (ja myrdet) har ikke gitt meg noe motstand i livet? Ja jeg tror vår herre har en plan for oss alle men at vi og kan gjøre ting for å forbedre potensialene vi har blitt tildelt. Anonymkode: be875...d1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 27. januar 2021 #33 Del Skrevet 27. januar 2021 Veldig spesielt, men jeg synes ikke du skal ta det til deg tenke så mye på det. Det er vel noe han sa for å trøste dere, mulig det høres mer fornuftig ut for kristne, spesielt konservative kristne, dvs. at Gud er allmektig og har en mening med alt som skjer. Men jeg skjønner godt at du reagerer, det er ekstremt vanskelig å se noen mening i at et barn dør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunmedham Skrevet 27. januar 2021 #34 Del Skrevet 27. januar 2021 Kondolerer! Jeg vil likevel minne om at dere hadde en kirkelig begravelse med en prest som forsøker å plassere døden inn i en religiøs kontekst. En av oppgavene hans er å formidle Guds ord om døden, som med et kristens utgangspunkt er både en fiende og en uforståelighet. Det er derfor slett ikke uvanlig at prester minner om at Gud har en plan for oss alle, slik at det finnes en mening bak det uforståelige. For noen vil et slikt budskap være trøstende, selv om jeg forstår at det ikke var det for dere. Likevel er det, når dere har en kristen begravelse, naturlig at de kristne tankene om Gud og døden blir forsøkt formidlet. At prester kan ha en vanskelig oppgave med å velge de rette ordene, og kan ha like store vanskeligheter med å snakke godt som alle andre av oss, er en sak for seg. Det er ikke lett å "treffe", i hvert fall ikke i en slik stund. Ved å klage, eller å gi uttrykk for sinne eller forbitrelse overfor presten, oppnår dere bare å gi presten noen dårlige dager med selvbebreidelse og tristhet. Det vil også føre til at presten vil være urolig og usikker neste gang han/hun skal snakke i en begravelse. Uansett vil det ikke være noen hensikt i å klage på en prest fordi han/hun faktisk la frem helt vanlige kristne tanker om døden. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #35 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 20.44): Kondolerer ❤️ Nei, det er ingen mening i at unge mennesker dør. Noen ganger skjer bare grusomme ting, og denne presten håper jeg dere våger melde inn. Man får ikke lov til å si sånt. Da vi mistet et familiemedlem for noen måneder siden så snakka presten med oss om talen. Gjorde ikke deres prest det? Anonymkode: e3fb5...1e4 Nei Anonymkode: e3a1c...966 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 29. januar 2021 #36 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 20.33): I begravelsen til min lillebror på 11 år som døde brått i en ulykke, presterte presten å si av det var en mening med at han døde ! Det er ikke en mening med at et barn dør på en sånn tragisk måte. Mine foreldre ble så opprørte at de hadde lyst å løpe ut av kirken, men de klarte ikke å gjøre det. Prestens ord kverner rundt og rundt i hodet mitt... Er det noen andre som har opplevd dette ? Anonymkode: e3a1c...966 Trur presten heller bare glemte å sette inn ordet "ikkje " for å gji settningen ein slag meining. Når ein er i sorg så er ein i en sårbar situasjon, og feil ord kan lett føles sårende /støtende. Eg vil oppfordre dere om å ta kontakt med presten for å få avklart kva han meinte med denne settningen. Det er ikkje uvanleg å høyre orda " Det er nok ein meining med alt" under ein bisettelse, og kan virke som en mager trøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #37 Del Skrevet 29. januar 2021 Kondolerer ts 🌹 Jeg kan ikke på noen måte forestille meg hvor forferdelig dette må være. Sykdom og død rammer blindt, og det er absolutt INGEN mening med at en 11-åring skal miste livet. Jeg har merket meg at folk kan si utrolig mye dumt til oss pårørende når noen er syke eller døde. Da min mor døde etter lengre tids sykdom, var det folk som ringte meg samme dag og skulle «trøste» meg at det var til det beste. Riktignok var hun syk, men var på bedringens vei da hun plutselig døde. Dette var ingen interessert i å høre om. Jeg irriterer meg fortsatt over at folk ikke kan tenke seg om før de snakker, og uttalelsen til denne presten er helt hull i hodet. Jeg ville gitt en tilbakemelding til vedkommende på dette, og sagt klart i fra om at dette gjorde begravelsen enda vanskeligere for dere. Anonymkode: 0aaa0...b22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. januar 2021 #38 Del Skrevet 29. januar 2021 Jeg ville klaget det inn til et høyere nivå at det ikke gjentar seg for andre sørgende. Dette er ekstremt grenseoverskridende og.....jeg vet ikke hva jeg skal si egentlig. For en drøy og usmakelig ting å si. Det er ikke en vanlig måte å snakke på i begravelser. Har vært i flere, og aldri hørt den type ord bli brukt. Sender deg og familien mange tanker, håper dere klarer holde de lite gjennomtenkte ordene til presten unna sorgen og kanskje få litt andre minner til gravstedet hans som er mer verdige og hjelpsomme i sorgen deres. 💔💙 Kanskje en liten «seremoni»eller liknende bare med dere når dere besøker graven - eller noe annet som er personlig for dere. Tenne lys, ta med ting å legge personlige på graven eller liknende. Tror det vil være «bedre» for dere å starte litt om igjen med hvilke minner fra etter hans død som skal få plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #39 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 20.33): I begravelsen til min lillebror på 11 år som døde brått i en ulykke, presterte presten å si av det var en mening med at han døde ! Det er ikke en mening med at et barn dør på en sånn tragisk måte. Mine foreldre ble så opprørte at de hadde lyst å løpe ut av kirken, men de klarte ikke å gjøre det. Prestens ord kverner rundt og rundt i hodet mitt... Er det noen andre som har opplevd dette ? Anonymkode: e3a1c...966 Helt normal ting å si, fordi det er en mening med hans død. En større mening. Guds mening. Husk å assosier det presten sier med gudstro! Anonymkode: 0323f...c21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #40 Del Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt normal ting å si, fordi det er en mening med hans død. En større mening. Guds mening. Husk å assosier det presten sier med gudstro! Anonymkode: 0323f...c21 Det skal forresten være en form for trøst. At Gud tar hånd om han, og tar vare på han. Men ikke lett å tro på dette når man et ateister i kirken. Anonymkode: 0323f...c21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå