marleneK92 Skrevet 29. januar 2021 #41 Skrevet 29. januar 2021 Salt, pepper & chiliflakes kan jeg bruke til det meste Ellers blir dette mest brukt Oregano, basilikum, timian, paprika (vanlig & røkt), hvitløkspulver (brukes i soppstuing), sitronpepper (husker ikke mer er hos familien på "sykeopphold" så har ikke lagd mat med egen krydderhylle på en stund)
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #42 Skrevet 29. januar 2021 Pro tip: krydderne i matbutikken er organisert alfabetisk! (Jeg var 30 år gammel da jeg fant ut av dette. Kan hende det bare er meg da😅) Har forskjellig salt og pepper, ellers bruker jeg mest paprika, chili, chiliflak, chipotle og spisskummen, basilikum, oregano, timian og dill, laurbærblad, muskat, kardemomme og kanel. Lager blandingskryddere selv, provencekrydder, Garam masala, tacokrydder og Cajun. Har også hele krydder som nellik, korianderfrø, spisskummenfrø etc. Anonymkode: fb2f0...056
Gjest Saph Skrevet 29. januar 2021 #44 Skrevet 29. januar 2021 Salt, pepper, karri og dill. Det er alt jeg trenger.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #45 Skrevet 29. januar 2021 Må ha chili og hvitløk til det meste. Må ha kanel til grøt og baking men også til kjøttretter som mossaka Gurkemeie og ingefær gir mye smak men også supermat Muskattnøtt og allehånde til både grønnsaks og kjøttretter Ellers grovt pepper, paprikapulver, himalaya salt Kardemomme til chai og baking Bruker også mye grønne urter, men mest på sommeren Anonymkode: fbb88...e2a 1
Gjest DamaSita Skrevet 30. januar 2021 #46 Skrevet 30. januar 2021 Masse nydelige krydder nevnt her. Jeg har ikke så mye blandingskrydder, men bruker litt av det ene og det andre. Har et diigert problem med at jeg ikke klarer koriander og karri, det er visst noen av oss som ikke kan spise det pga noe med genene og det smaker ille fælt. Derfor en stor sorg å ikke kunne nyte en deilig indisk eller thaimat sammen med venner, det ser så stas ut, men - man kan ikke få alt.
Gjest DamaSita Skrevet 30. januar 2021 #47 Skrevet 30. januar 2021 Men forresten... har noen av dere sett dette krydderet i butikkene noe sted? Det har jeg lyst til å prøve.
skrue Skrevet 30. januar 2021 #48 Skrevet 30. januar 2021 On 1/25/2021 at 3:28 PM, Tradegy said: Jeg vil ha det så enkelt som mulig. Da mener jeg ikke piffi og gastromat Salt og pommesfrites krydder, dèt har jeg. Er generelt elendig på å krydre mat. Vet ikke engang om jeg har smakt hvitløk utenom restaurant mat, så dette er blodfattig stusselig utgangspunkt Spice me up! Hva er dine musthaves? Ting jeg kjøper på nytt med en gang eller før det er tomt er iallfall pepper (hvit og svart), kanel, kardemomme, oregano, basilikum, rosmarin, timian, karve, spisskummen, muskat, karri, gurkemeie, paprikapulver, chilipulver, nellik, ingefær, allehånde. Kan være fint med en morter for å knuse frø ol. Hvitløk bruker jeg alltid fersk og som oftest ingefær også. Selv dropper jeg blandingskrydder med unntak av karri. Karri, paprikapulver og chilipulver kommer i mange varianter og styrker, man må nesten prøve seg fram eller ha flere varianter.
Brunhilde Skrevet 31. januar 2021 #49 Skrevet 31. januar 2021 Jeg har en del forskjellig krydder i skapet mitt. Pepper, malt chili og hel tørket chili, paprika (røkt og urøkt), karry, hvitløks- og løkpulver, kardemomme, kanel, allehånde, ingefær, muskatnøtt og muskatblomme, pilaukrydder, nigellafrø, korianderfrø og malt koriander, spisskummen, karve, laurbærblader, garam masala og tandoori masala, gyroskrydder, oregano, rosmarin, dill, basilikum og safran. Og dette er de jeg husker i farten, det er nok enda flere. Jeg bruker det meste ganske regelmessig.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #50 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 27.1.2021 den 18.08): Salt løfter maten. Alle andre krydder maskerer den egentlige smaken av maten. Anonymkode: e3ac0...7b4 Det er jo helt omvendt. Salt gir maten smak av...ja, salt. Andre krydder framhever smaken i ulike matvarer. Hvorfor tror du ellers de store kokkene bruker krydder og urter? Anonymkode: 865c1...61e 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #51 Skrevet 2. februar 2021 Min kryddersamling: Fint salt, isot biber, spisskummen, pul biber, timian, isot bieber, oregano, anel, falafel-krydder, spisskummen frø, karri, røkt paprika, cayennepepper, gastromat, malt koriander, kardemomme, paprika, løkpulver, hvitløkspulver, garam masala, ingefær, muskat, nellik, maldon salt, grovt havsalt, svart pepper, cajunkrydder, thaichilli, roasted pepper & garlic. Det tror jeg var alt. Anonymkode: 41393...567
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #52 Skrevet 2. februar 2021 DamaSita skrev (På 30.1.2021 den 7.25): Men forresten... har noen av dere sett dette krydderet i butikkene noe sted? Det har jeg lyst til å prøve. Fant det på Obs Anonymkode: 528b6...f16
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #53 Skrevet 2. februar 2021 Salt Pepper Paprikakrydder Løkpulver Hvitløk Aromat Oregano Cayennepepper Karri Sukker Anonymkode: 42358...422
Tradegy Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #54 Skrevet 2. februar 2021 Takk for at dere holder tråden i gang! Har siden trådstart investert i maldonsalt Men dere som er så dyktige; Har akkurat smakt røde linser. Slengte over litt tacokrydder og spiste det med spaghetti. Tips til hvordan jeg kan heve linser på smak? Det var mettende og ikke vondt, men tror jeg kan få mye godt ut av linsene Så gode dere er!
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #55 Skrevet 2. februar 2021 Tradegy skrev (2 timer siden): Takk for at dere holder tråden i gang! Har siden trådstart investert i maldonsalt Men dere som er så dyktige; Har akkurat smakt røde linser. Slengte over litt tacokrydder og spiste det med spaghetti. Tips til hvordan jeg kan heve linser på smak? Det var mettende og ikke vondt, men tror jeg kan få mye godt ut av linsene Så gode dere er! Tja. Selv bruker jeg ofte salt, pepper og sterke chiliflak. Anonymkode: 41393...567
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #57 Skrevet 3. februar 2021 Har en diger skuff full av krydder. Men her er de 12 mest brukte: Rosmarin Basilikum Oregano Timian Hvitløkspulver Chili Sitronpepper Persille Fennikel Spisskummin Koriander Gressløk Anonymkode: abba0...91d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #58 Skrevet 3. februar 2021 Tradegy skrev (På 2.2.2021 den 19.18): Takk for at dere holder tråden i gang! Har siden trådstart investert i maldonsalt Men dere som er så dyktige; Har akkurat smakt røde linser. Slengte over litt tacokrydder og spiste det med spaghetti. Tips til hvordan jeg kan heve linser på smak? Det var mettende og ikke vondt, men tror jeg kan få mye godt ut av linsene Så gode dere er! Velment råd: Lær deg noen oppskrifter før du kjøper krydder på måfå. da ser du hva du trenger og kan kjøpe inn etterhvert. Røde linser med tacokrydder og spagetti er for eksempel en rett jeg ikke skjønner noe av. Hva har tacokrydder i pasta å gjøre? Jeg ville heller laget en saus som ligner bolognese der jeg erstatter kjøttet med linser. Det ligger mange gode oppskrifter på nett, ellers er det sikkert noen her som legger ut sin. Røde linser brukes også mye i indisk mat. Google "daal" eller indisk linsegryte så får du opp mange tips til gode linsegryter og supper med passende krydder fra det indiske kjøkken. Tacokrydder bruker du til tex-mex-mat. Det viktigste krydderet du har er grovkvernet pepper. Det hever absolutt all mat. Anonymkode: ba2b8...576 3
Tradegy Skrevet 3. februar 2021 Forfatter #59 Skrevet 3. februar 2021 Takk for råd I dette fallet brukte jeg linser i stedet for kjøtt. Var mer for å bruke rester. Ingenting man trenger å skjønne Kvernet pepper, det skal jeg merke meg. #noterer
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #60 Skrevet 3. februar 2021 Her er en enkel linsegryte: https://www.godt.no/oppskrift/7475/proev-indisk-daal-som-en-top-chef Du bruker tørre, røde linser i denne retten. Hvis du vil bruke ferdigkokte har du dem bare i til slutt. Anonymkode: ba2b8...576
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå