Fuckman1983 Skrevet 25. januar 2021 #101 Del Skrevet 25. januar 2021 Vera skrev (6 minutter siden): Kilde? «Antall seksuelle overgrep mot barn under 16 år har økt med 3,2 prosent etter at koronakrisen rammet Norge. Antall mishandlingssaker har økt med 12,5 prosent. Det viser ferske tall fra Politidirektoratet, skriver Aftenposten.» https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/overgrep-mot-barn-har-okt-under-koronapandemien-1.1808163 Veldig rart at du ikke har fått med deg dette, i grunn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fuckman1983 Skrevet 25. januar 2021 #102 Del Skrevet 25. januar 2021 Vera skrev (12 minutter siden): Men ser du ikke dominoeffekten? Det er er marginalt mindretall av barn som er i faresonen for å blir alvorlig syke. Så vi kunne til og med gitt foreldrene permisjon med full lønn og likevel spart mye mer penger på det. Å tvinge flere hundretusener av friske og raske arbeidstakere ut av jobbene sine er ikke bærekraftig, i hvert fall ikke så lenge som vi har holdt på nå. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 25. januar 2021 #103 Del Skrevet 25. januar 2021 Capt. Obvious skrev (6 timer siden): Jeg skjønte tidlig at dette antakeligvis kommer til å vare i flere/mange år, det gjorde jeg i mars. Festtaler som "vaksiner til høsten" og "bare litt til", yeah right. Da jeg påpekte det ble jeg kritisert for å være negativ 😜 Vi er egentlig bare i starten av det, for med mutasjonene kan det også vare utover 10 år. Skal det vare i 10 år så er det meningsløst å ha tiltak. Da er det faktisk bedre å få korona og bli ferdig med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 25. januar 2021 #104 Del Skrevet 25. januar 2021 Fuckman1983 skrev (3 minutter siden): «Antall seksuelle overgrep mot barn under 16 år har økt med 3,2 prosent etter at koronakrisen rammet Norge. Antall mishandlingssaker har økt med 12,5 prosent. Det viser ferske tall fra Politidirektoratet, skriver Aftenposten.» https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/overgrep-mot-barn-har-okt-under-koronapandemien-1.1808163 Veldig rart at du ikke har fått med deg dette, i grunn. «Særlig gjaldt dette i starten av pandemien da skoler, barnehager og øvrig tjenestetilbud til barn var helt eller delvis nedstengt. I denne perioden var det også en økt bekymring for at barn som lever i familier der de utsettes for vold og overgrep, ikke ble fanget opp, sier han.» https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/overgrep-mot-barn-har-okt-under-koronapandemien-1.1808163 Det er en økning på 3,2 %, og økningen var i hovedsak da skoler og barnehager stengte. Derfor åpnet man skoler og barnehager igjen. Hvorfor gjøres det ikke mer med disse sakene også når det ikke Korona? Hvorfor er ikke interessen for å hjelpe disse barna tilstede da? Jeg får litt spysmak i munnen over alle som skyver disse gruppene foran seg selv i denne tiden - for egen vinnings skyld, for å deretter drite i dem når krisen er over. En annen sak; Hvorfor er det ingen som tør å snakke om hvilket drømmeår dette har vært for mobbeofre som har gledet seg over hver dag med hjemmeskole? Hvorfor snakkes det heller ikke om at det er mange elever som har gått opp flere karakterer i løpet av hjemmeskoleperioden? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 25. januar 2021 #105 Del Skrevet 25. januar 2021 theTitanic skrev (3 minutter siden): Skal det vare i 10 år så er det meningsløst å ha tiltak. Da er det faktisk bedre å få korona og bli ferdig med det. Det er med tiltak det vil vare 10 år. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 25. januar 2021 #106 Del Skrevet 25. januar 2021 Fuckman1983 skrev (6 minutter siden): Det er er marginalt mindretall av barn som er i faresonen for å blir alvorlig syke. Så vi kunne til og med gitt foreldrene permisjon med full lønn og likevel spart mye mer penger på det. Å tvinge flere hundretusener av friske og raske arbeidstakere ut av jobbene sine er ikke bærekraftig, i hvert fall ikke så lenge som vi har holdt på nå. Hva med barn som har foreldre i risikogruppen? Er du ikke redd for at disse barna kan bli utsatt for overgrep/vold osv om de isoleres fra skole/barnehage? Du er jo ellers veldig opptatt av dette i dine andre innlegg? Hva med alle helsearbeidere i risikogruppene? Hvem skal erstatte dem? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gamle Smukka Skrevet 25. januar 2021 #107 Del Skrevet 25. januar 2021 theTitanic skrev (2 minutter siden): Skal det vare i 10 år så er det meningsløst å ha tiltak. Da er det faktisk bedre å få korona og bli ferdig med det. Om en letter på alle tiltak, vil likevel en veldig stor del av befolkningen sørge for å opprettholde disse tiltakene for seg selv. Det ville ført til en endeløs mengde av sykemeldinger, når folk ikke ville delta i et åpent samfunn pga frykten for å bli smittet. Dette hadde blitt forsterket ved at sykehusene hadde blitt fylt opp rimelig fort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fuckman1983 Skrevet 25. januar 2021 #108 Del Skrevet 25. januar 2021 Vera skrev (3 minutter siden): «Særlig gjaldt dette i starten av pandemien da skoler, barnehager og øvrig tjenestetilbud til barn var helt eller delvis nedstengt. I denne perioden var det også en økt bekymring for at barn som lever i familier der de utsettes for vold og overgrep, ikke ble fanget opp, sier han.» https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/overgrep-mot-barn-har-okt-under-koronapandemien-1.1808163 Det er en økning på 3,2 %, og økningen var i hovedsak da skoler og barnehager stengte. Derfor åpnet man skoler og barnehager igjen. Hvorfor gjøres det ikke mer med disse sakene også når det ikke Korona? Hvorfor er ikke interessen for å hjelpe disse barna tilstede da? Jeg får litt spysmak i munnen over alle som skyver disse gruppene foran seg selv i denne tiden - for egen vinnings skyld, for å deretter drite i dem når krisen er over. En annen sak; Hvorfor er det ingen som tør å snakke om hvilket drømmeår dette har vært for mobbeofre som har gledet seg over hver dag med hjemmeskole? Hvorfor snakkes det heller ikke om at det er mange elever som har gått opp flere karakterer i løpet av hjemmeskoleperioden? Og nå snakker de om å kanskje måtte stenge igjen i verste fall. Hva gjelder overgrep ellers og ikke minst mobbing så er jeg helt enig med deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 25. januar 2021 #109 Del Skrevet 25. januar 2021 Fuckman1983 skrev (Akkurat nå): Og nå snakker de om å kanskje måtte stenge igjen i verste fall. Hva gjelder overgrep ellers og ikke minst mobbing så er jeg helt enig med deg. Ja, så regjeringen må gro seg baller og stenge grensene for arbeidsimport, og innføre karantene for de som kommer fra andre land (uansett hvilket land!) på egnede hotell med vakter, samt øke testkapasiteten ved grensene (testplikt!), slik at vi kan få ha åpne skoler, barnehager og arbeidsplasser! Jeg skjønner ikke at folk ikke ser dette! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 25. januar 2021 #110 Del Skrevet 25. januar 2021 Gamle Smukka skrev (2 minutter siden): Om en letter på alle tiltak, vil likevel en veldig stor del av befolkningen sørge for å opprettholde disse tiltakene for seg selv. Det ville ført til en endeløs mengde av sykemeldinger, når folk ikke ville delta i et åpent samfunn pga frykten for å bli smittet. Dette hadde blitt forsterket ved at sykehusene hadde blitt fylt opp rimelig fort. Tja, jeg er nå ikke så sikker på det. For i veldig mange land har ikke folk vært så veldig restriktive med mindre tiltak har vært innført. Også i Norge så har vi sett at folk har flokket seg til tilbud som ennå har vært åpne, kjøpesentre har vært rimelig fulle til tider, og senest i helga var det polkø den lille perioden som mange kommuners pol var stengt. Dette tyder ikke på så veldig stor frykt for selve viruset. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gamle Smukka Skrevet 25. januar 2021 #111 Del Skrevet 25. januar 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Tja, jeg er nå ikke så sikker på det. For i veldig mange land har ikke folk vært så veldig restriktive med mindre tiltak har vært innført. Også i Norge så har vi sett at folk har flokket seg til tilbud som ennå har vært åpne, kjøpesentre har vært rimelig fulle til tider, og senest i helga var det polkø den lille perioden som mange kommuners pol var stengt. Dette tyder ikke på så veldig stor frykt for selve viruset. Av de du har sett, ja. Har du tenkt på dem som du ikke har sett og som mener tiltak er helt nødvendig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fuckman1983 Skrevet 25. januar 2021 #112 Del Skrevet 25. januar 2021 Vera skrev (1 minutt siden): Ja, så regjeringen må gro seg baller og stenge grensene for arbeidsimport, og innføre karantene for de som kommer fra andre land (uansett hvilket land!) på egnede hotell med vakter, samt øke testkapasiteten ved grensene (testplikt!), slik at vi kan få ha åpne skoler, barnehager og arbeidsplasser! Jeg skjønner ikke at folk ikke ser dette! Helt enig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 25. januar 2021 #113 Del Skrevet 25. januar 2021 Gamle Smukka skrev (7 minutter siden): Av de du har sett, ja. Har du tenkt på dem som du ikke har sett og som mener tiltak er helt nødvendig? Jepp. Det betyr at det ikke er alle som ville benyttet seg av tilbudene, men et tilstrekkelig stort antall til at økonomien går litt rundt i det minste. Nå murer vi oss derimot inne til sivilisasjonen er helt knust, velferdsstaten med helsevesen og det hele er en sagablott og til det ikke finnes jobber. Da skal vi begynne å snakke om dødstall, når mennesker i stor grad har blitt returnert til naturtilstanden. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nala79 Skrevet 25. januar 2021 #114 Del Skrevet 25. januar 2021 Vera skrev (4 timer siden): Så da bør man bure seg inne, for å unngå trafikkulykker, sykkelulykker, båtulykker, fallulykker..men veldig drit at de fleste ulykker skjer i hjemmet 😁😁 Den som føler seg litt svak må nesten det ja! 😁 For... Vi andre går ute og koser oss i solen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 25. januar 2021 #115 Del Skrevet 25. januar 2021 Vera skrev (12 minutter siden): Hvorfor gjøres det ikke mer med disse sakene også når det ikke Korona? Hvorfor er ikke interessen for å hjelpe disse barna tilstede da? Jeg får litt spysmak i munnen over alle som skyver disse gruppene foran seg selv i denne tiden - for egen vinnings skyld, for å deretter drite i dem når krisen er over. Hvis du snur på det, så har det er blitt gjort mer for disse sakene utenom korona, enn det ble gjort for syke eldre før pandemien. Da var det ikke engang penger nok til å tilby alle som trengte det sykehjemsplass. Får håpe prioriteringen av denne gruppen også fortsetter etter pandemien, og ikke bare nå blir brukt som brikker i et spill. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 25. januar 2021 #116 Del Skrevet 25. januar 2021 Tiltak må selvsagt lettes så fort som mulig. Vi kan ikke vente til alle har fått vaksine. Så enkelt er det. Korona vil være her uansett. Så lenge den største trusselen mot helsevesenet er borte, så presser lettelser seg frem av seg selv. Til sommeren er dette punktet, da kommer folk til å drite i de mest strengeste reglene, om de ikke er fjernet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gamle Smukka Skrevet 25. januar 2021 #117 Del Skrevet 25. januar 2021 Capt. Obvious skrev (20 minutter siden): Jepp. Det betyr at det ikke er alle som ville benyttet seg av tilbudene, men et tilstrekkelig stort antall til at økonomien går litt rundt i det minste. Nå murer vi oss derimot inne til sivilisasjonen er helt knust, velferdsstaten med helsevesen og det hele er en sagablott og til det ikke finnes jobber. Da skal vi begynne å snakke om dødstall, når mennesker i stor grad har blitt returnert til naturtilstanden. Jeg smiler litt av evnen du har til å runde av stort sett hvert eneste av innleggene dine, hvor galt det kommer til å gå fremover:-) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 26. januar 2021 #118 Del Skrevet 26. januar 2021 Vera skrev (6 timer siden): Ok, så 6-åringene med astma skal klare seg selv det neste året? 6-åringer med astma er ikke i risikogruppen. Med mindre astmaen er så alvorlig at barnet må legges inn på sykehus og få pustehjelp flere ganger hvert år. Forstøvere hjemme regnes absolutt ikke som pustehjelp, by the way. Her er også et problem med pandemien; folk som leser tabloidavisoverskrifter, og umiddelbart selvdiagnostiserer seg selv eller barna som å høre til en risikogruppe. Vera skrev (5 timer siden): En annen sak; Hvorfor er det ingen som tør å snakke om hvilket drømmeår dette har vært for mobbeofre som har gledet seg over hver dag med hjemmeskole? Hvorfor snakkes det heller ikke om at det er mange elever som har gått opp flere karakterer i løpet av hjemmeskoleperioden? Foreldrene til disse barna står da fritt til å velge hjemmeskole uansett? Men det gidder de tydeligvis ikke. Jeg kjenner faktisk flere som hjemmeskolerte barna i mange år før noen hadde hørt om korona. Foreldrene til disse barna som ble mobbet eller som trives bedre og fungerer bedre med hjemmeskole, har hele tiden hatt et valg. Det er ikke skoleplikt i Norge, bare undervisningsplikt. Når skolene nå i perioder er stengt, kan derimot ikke de barna (eller foreldrene deres) som trenger skolen, velge å heller gå på skole. De er prisgitt regjeringens tiltak. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 26. januar 2021 #119 Del Skrevet 26. januar 2021 velociraptor skrev (6 timer siden): 6-åringer med astma er ikke i risikogruppen. Med mindre astmaen er så alvorlig at barnet må legges inn på sykehus og få pustehjelp flere ganger hvert år. Forstøvere hjemme regnes absolutt ikke som pustehjelp, by the way. Her er også et problem med pandemien; folk som leser tabloidavisoverskrifter, og umiddelbart selvdiagnostiserer seg selv eller barna som å høre til en risikogruppe. Foreldrene til disse barna står da fritt til å velge hjemmeskole uansett? Men det gidder de tydeligvis ikke. Jeg kjenner faktisk flere som hjemmeskolerte barna i mange år før noen hadde hørt om korona. Foreldrene til disse barna som ble mobbet eller som trives bedre og fungerer bedre med hjemmeskole, har hele tiden hatt et valg. Det er ikke skoleplikt i Norge, bare undervisningsplikt. Når skolene nå i perioder er stengt, kan derimot ikke de barna (eller foreldrene deres) som trenger skolen, velge å heller gå på skole. De er prisgitt regjeringens tiltak. Selvdiagnostisering? Hva snakker du om? Om du ikke er klar over at det ikke finnes barn i risikogruppen i dette landet, bør du lese deg opp. Og som du sier, det finnes barn med alvorlig astma, også i Norge. Et barn har også mistet livet som følge av Korona og underliggende sykdom, her i Norge. Brukeren jeg siterte mente det bare var å isolere denne gruppen. Jeg spør hvordan. Om foreldrene til mobbeutsatte hadde hatt muligheten til hjemmeskole - tror du ikke de ville ha valgt det? Vil du betale det de mister i inntekt om de skal være hjemme og undervise barna sine, fordi skolen ikke evner å gi barna en mobbefri skolegang? Eller er det slik at barn som blir mobbet ikke trenger tak over hodet og mat i magen? Mitt poeng er at ingen trekker frem disse barna - fordi det ikke gagner dem selv. Men det passer veldig fint å trekke frem barn som er overgrepsutsatte - fordi det gagner dem selv. Det blir dobbeltmoralistisk og falskt, for personene som trekker frem de sårbare barna - ofte driter en lang i disse barna når det ikke er korona. Og, for å ha det klart, jeg er ikke for hjemmeskole, jeg diskuterer kun dobbeltmoralen i samfunnet, og hangen til å skyve sårbare grupper foran seg selv, til egen vinning. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 26. januar 2021 #120 Del Skrevet 26. januar 2021 (endret) Tutte skrev (11 timer siden): Hvis du snur på det, så har det er blitt gjort mer for disse sakene utenom korona, enn det ble gjort for syke eldre før pandemien. Da var det ikke engang penger nok til å tilby alle som trengte det sykehjemsplass. Får håpe prioriteringen av denne gruppen også fortsetter etter pandemien, og ikke bare nå blir brukt som brikker i et spill. Det er fortsatt ikke penger nok til å tilby alle som trenger det sykehjemsplass eller omsorgsbolig. Ingenting er forandret der. Hva mener du egentlig med at de eldre på sykehjem blir prioritert pga pandemien? Det er ikke sykehjemspasientene som ligger på sykehus om det er det du mener. Vi har heller ikke tiltak kun for å beskytte sykehjemspasienter. Vi har tiltak for å forhindre overbelastning i helsesektoren. Jeg klarer ikke å skjønne at folk ikke har fått med seg dette, 1 år etter pandemien startet. Det er jo Ernas mantra. Endret 26. januar 2021 av Vera 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg