AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Hei Jeg er en kvinne på 28 som trenger hjelp til å sette ord på en opplevelse som skjedde for 9 år siden. Jeg sliter med om jeg skal tenke på det som en dum sex-debut, en voldtekt eller noe midt i mellom. Jeg tenker ofte at det var en form for gråsonesex, men etter å ha hørt liknende historier som blir kaldt voldtekt, samt debatt rundt en ny samtykkelov, merker jeg at jeg tenker mer på det som skjedde den gangen. Bare å velge kategori og overskrift her var utfordrende, da det ikke var mye seksualitet eller sex i det som skjedde for min del. Det er lenge siden, men jeg opplever at jeg fortsatt tenker ofte på det og jeg har problemer med å fortelle om det til venner og kjæreste. Jeg kunne tenke meg at noen som ikke kjenner meg kan hjelpe meg å definere det litt. Jeg skal prøve å beskrive det som skjedde: Jeg var på reise, langt fra Norge, der jeg bodde hos en vertsfamilie og gikk på språkskole. Gutten, la oss kalle ham Pål, gikk på samme skole som meg og jeg likte ham først ganske godt. Han var ferdig med oppholdet sitt på skolen litt før meg og skulle reise videre. Vi flørtet litt forsiktig før han dro og etter han var dratt til nabolandet snakket vi litt på melding og begge var flørtete der. En dag var jeg hjemme da vertsmoren min kom inn og sa at jeg hadde besøk. Det viste seg at Pål hadde reist fra nabolandet og inn til bygden der jeg bodde, en tur på flere dager (!) for å treffe meg. Jeg angret umiddelbart på at jeg hadde vært så flørtende, og hadde ikke egentlig lyst til å bli med ham ut, men jeg følte at det var forventet av meg av både vertsfamilien og Pål når han hadde reist så langt. Helt fra start merket jeg hva han hadde i tankene, og jeg gikk med et voldsomt ubehag inne i meg fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle komme meg ut av situasjonen. Hadde det samme skjedd i dag så hadde jeg selvfølgelig sagt, "Veldig hyggelig å se deg igjen, men nå stikker jeg hjem." Det klarte jeg desverre ikke da jeg var ung og uerfaren. Jeg tenkte også at når jeg hadde flørtet og sagt A, så måtte jeg si B. Vi dro ned til en strand og han kjøpte drinker til meg. Selv drakk han ingen ting. Jeg tenkte at kanskje jeg kunne få ubehaget til å forsvinne hvis jeg drakk nok. Når jeg var ganske full sa han at vi skulle gå til rommet han hadde leid. Det var ikke tvil om hva han ville. Jeg hadde definitivt ikke lyst til å ha sex, men jeg klarte ikke å si det. Det var på en måte de store forventingene fra ham og til meg selv som stoppet meg i å bare dra hjem. Jeg hadde lyst til å være en som flørtet og lå med folk, men sannheten var at jeg ikke hadde erfaring med noen av delene. Jeg følte veldig på det at jeg hadde "lokket" ham og derfor ikke kunne trekke meg nå. Jeg sa ikke et ord, men ble med ham. Ubehaget inni meg var som en tordenstorm nå, men jeg gjorde ingen ting. Vi kom på rommet hans og han sa at jeg skulle kle av meg. Jeg kledde av meg og la meg fort under dynen hans for jeg var så ukomfortabel. Den samme følelsen av at det var for sent å snu hindret meg i å gjøre noe. Deretter fulgte en smertefull opplevelse der jeg lå stiv som en pinne til han var ferdig. Det var ingen deltakelse fra min side, ikke en gang blikkontakt. Men heller ingen aktive forsøk på å stoppe det.. Deretter dro jeg hjem. Jeg gråt på vei hjem og følte meg veldig brukt og fortvilet. Jeg dusjet i en evighet og dro ikke på skolen den siste tiden før jeg skulle hjem til Norge. Etter hendelsen fant jeg også ut at han hadde veddet om at han kunne klare å ligge med meg, som gjorde det enda litt vondere. Etter dette brukte jeg lang tid på å stole på gutter igjen, og kan fortsatt slite med å tro på at de har gode hensikter og faktisk er interessert i meg og ikke bare i sex. Jeg er også litt redd for å flørte og ender ofte opp med å være vennskapelig og distansert. Uansett hvordan jeg skal definere det så var det ikke en hyggelig opplevelse. Det var utelukkende negativt for meg og noe jeg skulle ønske jeg hadde stoppet. Jeg tror en grunn til at jeg ikke klarer å bearbeide hendelsen helt er fordi jeg ikke får snakket med noen om det nettopp fordi jeg sliter veldig med å sette ord på det som skjedde. En ting jeg er sikker på er at han ikke tror han gjorde noe galt, noe jeg godt kan forstå, han var også ung og dum, dog mer erfaren enn meg. Jeg gav aldri samtykke og jeg følte meg presset til å ha sex. Men det var ingen vold, makt eller tvang fra ham og ingen aktive motsigelser fra meg. Antagelig var det et sted i "gråsonene" men håper dere kan hjelpe meg litt med defineringen ved å si deres tanker om det som skjedde. Vær gjerne litt forsiktig da det fortsatt er vondt for meg tydeligvis. Anonymkode: 889c5...334
Biloba Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Klem. Jeg tenker at du var for umoden og lite trygg i deg selv til å ta gode valg for deg selv i den situasjonen, og derfor ikke klarte å sette grenser. Det var ikke en voldtekt, men likevel en situasjon der du ikke klarte å holde kontrollen, uten at han med makt hadde tatt kontrollen fra deg. Jeg tror mange får dårlige erfaringer fordi de ikke er klare til å hevde sin egen vilje og blir en del av andres plan. Det bekymrer meg når unge debuterer tidligere enn før og begge er amatører som kanskje ikke har innsikt i egne følelser og reaksjoner engang, og langt mindre en den andres. 1
MuffinStud Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Takk for at du deler. Vond historie og det er lett å skjønne at dette er noe som henger igjen etterpå. Jeg kan også tenke meg at det blir vanskelig å avstandsflørte i ettertid av frykt for at plutselig er den andre part på døra og spesielt hvis du er redd for at det igjen skal være vanskelig å sette grenser. Hvis dette med å gjøre alle til lags er slik du generelt tilnærmer deg utenomverden, så begynner man jo å tvile på hele seg. Det er derimot vanskelig å si hva den andre personen skulle gjort annerledes og hva av dine interne tanker som syntes utad. Det er for meg ikke lett å lese ut av teksten. Men at han skulle være uten skyld betyr ikke at du har skyld. Det er en for j*vlig situasjon og av og til skjer vonde ting uten vonde intensjoner. Voldtekt er det nok ikke. Det som er blitt strengere er at gutten skal kunne redegjøre for å ha rimelig grunn til å tro at samtykke var tilstede. Slik at alle saker hvor gutten forsvarer meg med at "hun sluttet å si nei"/"hun sa ingenting på det" og slikt dermed har blitt voldtekt. Men ditt hode er ikke en rettsinstans. Du er like "berettiget" alle påfølgende traumer som om du hadde blitt voldtatt. Dine følelser er ikke mindre rimelige. Og du kan snakke med din fastlege og få anledning til DPS dersom dette er noe som begrenser ditt daglige virke eller livskvalitet. 1
Fiken123 Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Hei Trådstarter her. Takk for svar, det er fint å høre andres tanker. Min egen grensesetting var helt klart størstedelen av problemet. Det har heldigvis blitt bedre. Men interessant å tenke på at jeg gjorde det for å "gjøre alle til lags." Det er nok noe jeg fortsatt gjør litt for mye. Jeg tror heller ikke gutten kunne gjort så mye annerledes. I hvert fall ikke med de erfaringene han selv hadde. Dersom han var mer erfaren hadde han nok klart å tolke kroppsspråk som et tegn på å stoppe. Og dersom han hadde spurt om jeg ville tror og håper jeg at jeg ville sagt nei. Det føles litt voldsomt å skulle gå til psykolog for dette. Og noe rettsinnstans blir det definitivt ikke. Jeg tror jeg bare trenger litt ord for å sortere det vekk for godt 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Veldig mange kvinner har opplevd tilsvarende situasjoner som deg, der man bare har latt menn ha sex med seg fordi man ikke tørr eller orker å sette å sette tydelige grenser. Det burde tross alt være unødvendig for kvinner å brøle: "Jeg vil ikke ha sex med deg!!" når kroppsspråket til en kvinne tydelig sier nettopp det som her. Dessverre er det faktisk en del menn som er fullt ut i stand til å ha sex med kvinner som tydelig viser det ikke er ønskelig fra deres side, der det er viktig å være tydelig for å ikke bli utsatt for overgripende adferd fra menn eller bli utnyttet. Får når man sier "NEI", eller skyver enn mann fysisk bort, er man så tydelig at ting ikke lenger kan kalles gråsone. Prøv å heller lær av den episoden og gjør ditt beste for at ingen noensinne skal få behandle deg sånn igjen. Anonymkode: e574c...488 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 Nå kaster jeg nok ut en liten molotovcocktail her, men dette har ingenting med voldtekt å gjøre - kun et resultat av at du ikke klarte å uttrykke egen vilje. "Jeg gav aldri samtykke" skriver du, og det er dette jeg synes er så interessant med å diskutere en samtykkelov og hovedgrunnen til at jeg er sterkt imot å innføre det. For du skriver jo at du kledde av deg og la deg under dynen hans, at det ikke var noen aktive forsøk fra deg på å stoppe det. Mener du at han burde forstått at du egentlig ikke ønsket samleiet, men at du var for feig til å si ifra? Når burde han i så fall forstått det? Da du kledde av deg? La deg under dynen? Lot ham penetrere deg uten å gjøre motstand eller gi tegn til at det ikke var greit? Synes du han burde får 3-4-5 år i fengsel og voldtekt på rullebladet fordi du ikke klarte å uttrykke hva du hadde lyst til? Misforstå meg rett, jeg mener ikke at du fortjente å ha en så dårlig seksuell opplevelse. Likevel er det ikke han som bør ta skylden for at du ikke er "sterk nok" (i mangel på bedre ord) til å si nei. Vi kan ikke ha det sånn at det er bingo for en mann hvem han forsøker å ha sex med. Hadde dette vært meg, så hadde han aldri kommet så langt uten at jeg hadde vært interessert selv. Hvor urimelig er det ikke at en mann som har sex med meg kan fortsette dagen sin ubekymret, mens en mann som har sex med deg risikerer å bli stemplet som voldtektsmann resten av livet? Kun fordi jeg klarer å stå opp for meg selv (satt på spissen). Anonymkode: 9b1a9...c82 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 MuffinStud skrev (13 minutter siden): Takk for at du deler. Vond historie og det er lett å skjønne at dette er noe som henger igjen etterpå. Jeg kan også tenke meg at det blir vanskelig å avstandsflørte i ettertid av frykt for at plutselig er den andre part på døra og spesielt hvis du er redd for at det igjen skal være vanskelig å sette grenser. Hvis dette med å gjøre alle til lags er slik du generelt tilnærmer deg utenomverden, så begynner man jo å tvile på hele seg. Det er derimot vanskelig å si hva den andre personen skulle gjort annerledes og hva av dine interne tanker som syntes utad. Det er for meg ikke lett å lese ut av teksten. Men at han skulle være uten skyld betyr ikke at du har skyld. Det er en for j*vlig situasjon og av og til skjer vonde ting uten vonde intensjoner. Voldtekt er det nok ikke. Det som er blitt strengere er at gutten skal kunne redegjøre for å ha rimelig grunn til å tro at samtykke var tilstede. Slik at alle saker hvor gutten forsvarer meg med at "hun sluttet å si nei"/"hun sa ingenting på det" og slikt dermed har blitt voldtekt. Men ditt hode er ikke en rettsinstans. Du er like "berettiget" alle påfølgende traumer som om du hadde blitt voldtatt. Dine følelser er ikke mindre rimelige. Og du kan snakke med din fastlege og få anledning til DPS dersom dette er noe som begrenser ditt daglige virke eller livskvalitet. Hvor har du dette fra? Slutt å spre feilinformasjon. Anonymkode: 9b1a9...c82
Fiken123 Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 Jeg har også vært mot en samtykkelov nettopp på grunn av den erfaringen. Og jeg er ikke ute etter å stemple noen som voldtektsmann. Problemet lå hos meg og hvorfor jeg ikke klarte å stå opp for meg selv. På et vis er det jo et samfunnsproblem at jeg ikke klarte det, men jeg er usikker på om en samtykkelov vil endre de holdningene hos noen av partene.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå kaster jeg nok ut en liten molotovcocktail her, men dette har ingenting med voldtekt å gjøre - kun et resultat av at du ikke klarte å uttrykke egen vilje. "Jeg gav aldri samtykke" skriver du, og det er dette jeg synes er så interessant med å diskutere en samtykkelov og hovedgrunnen til at jeg er sterkt imot å innføre det. For du skriver jo at du kledde av deg og la deg under dynen hans, at det ikke var noen aktive forsøk fra deg på å stoppe det. Mener du at han burde forstått at du egentlig ikke ønsket samleiet, men at du var for feig til å si ifra? Når burde han i så fall forstått det? Da du kledde av deg? La deg under dynen? Lot ham penetrere deg uten å gjøre motstand eller gi tegn til at det ikke var greit? Synes du han burde får 3-4-5 år i fengsel og voldtekt på rullebladet fordi du ikke klarte å uttrykke hva du hadde lyst til? Misforstå meg rett, jeg mener ikke at du fortjente å ha en så dårlig seksuell opplevelse. Likevel er det ikke han som bør ta skylden for at du ikke er "sterk nok" (i mangel på bedre ord) til å si nei. Vi kan ikke ha det sånn at det er bingo for en mann hvem han forsøker å ha sex med. Hadde dette vært meg, så hadde han aldri kommet så langt uten at jeg hadde vært interessert selv. Hvor urimelig er det ikke at en mann som har sex med meg kan fortsette dagen sin ubekymret, mens en mann som har sex med deg risikerer å bli stemplet som voldtektsmann resten av livet? Kun fordi jeg klarer å stå opp for meg selv (satt på spissen). Anonymkode: 9b1a9...c82 Nei, det er ikke bare resultat av at hun ikke klarte avviste han på en tydelig måte. Man skal ha viss overgripende tendens til å gjennomføre samleie med personer som ikke er deltagende i det hele tatt. Det må kunne forventes at menn har en sosiale evner og at menn ikke sitter å jævla vedder om de kan klare å få en eller annen dame til sengs der alt handler om å ydmyke kvinner. Det er forbannet sykt å gjøre, samme om han ikke har gjort noe kriminelt. Anonymkode: e574c...488 6
Biloba Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, det er ikke bare resultat av at hun ikke klarte avviste han på en tydelig måte. Man skal ha viss overgripende tendens til å gjennomføre samleie med personer som ikke er deltagende i det hele tatt. Det må kunne forventes at menn har en sosiale evner og at menn ikke sitter å jævla vedder om de kan klare å få en eller annen dame til sengs der alt handler om å ydmyke kvinner. Det er forbannet sykt å gjøre, samme om han ikke har gjort noe kriminelt. Anonymkode: e574c...488 Tenåringsgutter er ikke menn, og hvis du vil ta utgangspunkt i hvordan menn er, må du ta med spekteret, ikke bare hvordan de mer empatiske mennene er. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nei, det er ikke bare resultat av at hun ikke klarte avviste han på en tydelig måte. Man skal ha viss overgripende tendens til å gjennomføre samleie med personer som ikke er deltagende i det hele tatt. Det må kunne forventes at menn har en sosiale evner og at menn ikke sitter å jævla vedder om de kan klare å få en eller annen dame til sengs der alt handler om å ydmyke kvinner. Det er forbannet sykt å gjøre, samme om han ikke har gjort noe kriminelt. Anonymkode: e574c...488 Så er spørsmålet hva som er "ikke deltagende i det hele tatt". I min bok kan man ikke bruke den terminologien om noen som frivillig kler av seg og legger seg i sengen med noen man egentlig ikke vil ha seksuell omgang med, når man vet at det er akkurat det den andre personen regner med at kommer til å skje. Helt enig i at det er ufint å vedde om slikt og det kan godt hende poenget var å ydmyke TS - noe som overhodet ikke er greit - men å tillegge en mann som gjennomfører samleie med noen som ikke gir øyekontakt og er stiv som en stokk, overgripertendenser... Det synes jeg er rimelig fjern. Anonymkode: 9b1a9...c82 1
Silva Pluvialis Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 Bare meg som reagerer på at han hadde sex med en person som var stiv av skrekk? Det bør jo få varselslampene til å ule. Man har ikke sex med noen som ikke deltar og som er i frys-tilstand. En person i frys er ikke i stand til å samtykke. 1
Biloba Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 Uatskillelig skrev (16 timer siden): Bare meg som reagerer på at han hadde sex med en person som var stiv av skrekk? Det bør jo få varselslampene til å ule. Man har ikke sex med noen som ikke deltar og som er i frys-tilstand. En person i frys er ikke i stand til å samtykke. Hvordan mener du at en tenåringsgutt har større forutsetninger for innsikt i og ansvar for hennes følelsesliv og vilje enn hun selv? 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Det er derfor vi trenger en ny samtykkelov, hvor begge partnere er nødt til å forsikre seg om at begge ønsker sex Jeg synes absolutt dette er et overgrep eller voldtekt. Her har han veddet om han kan få deg til sengs, sjenket deg men ikke drukket selv, tatt deg med på et hotellrom og hatt sex med deg mens du viste ingen lyst med kroppspråk. Man må ikke si "nei" for å mene nei. Anonymkode: f9fc4...cb9
Fiken123 Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 Tusen takk for alle svar! Jeg kjenner at det gjør godt at svarene viser den samme bredden som mine tanker har hatt oppgjennom. Jeg er enig i at jeg viste samtykke i form av å bli med, kle av meg og i å ikke stoppe det. Jeg er faktisk usikker på om jeg kledde av meg selv eller om han gjorde det. Jeg husker at han ba meg flere ganger om å kle av meg først. Jeg hoppet under dynen fordi jeg ikke orket at han så på meg, men jeg skjønner jo at det kan virke som en invitasjon hvis man er blind for kroppsspråk. På en annen side var det fravær av samtykke fordi jeg var stiv av skrekk som en sa over. Jeg syns også det er rart at han fikk noe ut av den kvelden, da jeg tenker det må ha vært ganske åpenbart i min passivitet og mitt kroppsspråk at jeg ikke hadde lyst. Jeg er enig at han kan unnskyldes fordi han også var ung, noe jeg alltid har tenkt. Men på en annen side var han eldre enn meg, rundt 22, og tydelig mer seksuelt erfaren. Det var min første seksuelle erfaring. Dersom han hadde vært like passiv og uvitende som meg, med liten innsikt i eget følelsesliv, så hadde det vel aldri skjedd? 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nå kaster jeg nok ut en liten molotovcocktail her, men dette har ingenting med voldtekt å gjøre - kun et resultat av at du ikke klarte å uttrykke egen vilje. "Jeg gav aldri samtykke" skriver du, og det er dette jeg synes er så interessant med å diskutere en samtykkelov og hovedgrunnen til at jeg er sterkt imot å innføre det. For du skriver jo at du kledde av deg og la deg under dynen hans, at det ikke var noen aktive forsøk fra deg på å stoppe det. Mener du at han burde forstått at du egentlig ikke ønsket samleiet, men at du var for feig til å si ifra? Når burde han i så fall forstått det? Da du kledde av deg? La deg under dynen? Lot ham penetrere deg uten å gjøre motstand eller gi tegn til at det ikke var greit? Synes du han burde får 3-4-5 år i fengsel og voldtekt på rullebladet fordi du ikke klarte å uttrykke hva du hadde lyst til? Misforstå meg rett, jeg mener ikke at du fortjente å ha en så dårlig seksuell opplevelse. Likevel er det ikke han som bør ta skylden for at du ikke er "sterk nok" (i mangel på bedre ord) til å si nei. Vi kan ikke ha det sånn at det er bingo for en mann hvem han forsøker å ha sex med. Hadde dette vært meg, så hadde han aldri kommet så langt uten at jeg hadde vært interessert selv. Hvor urimelig er det ikke at en mann som har sex med meg kan fortsette dagen sin ubekymret, mens en mann som har sex med deg risikerer å bli stemplet som voldtektsmann resten av livet? Kun fordi jeg klarer å stå opp for meg selv (satt på spissen). Anonymkode: 9b1a9...c82 Men alle er ikke som deg. Noen er mer forsiktige, og da må den andre parten prøve å lese kroppsspråk dersom ingenting blir sagt. Det er selvsagt lettere og mer trygt om man sier klart nei, eller dytter noen bort. På grunn av at mange dessverre ikke er så flinke på dette med kroppsspråk, eller har fått god seksualundervisning. Det betyr ikke at det er greit å ta seg til rette. Selv om man er naken og i en seng sammen, så er det ikke mer greit å ta seg til rette uten samtykke enn hvis man har alle klær på og står oppreist. Det han burde kunne gjort i dette tilfellet, er å føle seg frem, og stoppe hvis han var usikker på om hun ville, for eventuelt å spørre om han hadde samytkke til å fortsette. Jeg synes ikke det er helt lett å si om det TS beskriver er voldtekt eller ikke. TS, hadde du bestemt deg av egen fri vilje for at sex var greit likevel, i øyeblikket det skjedde? Og derfor lot det skje? Eller tenkte du at du ikke ville, følte deg presset eller truet til å ikke gjøre noe motstand? Jeg synes dette kommer an på om du tenkte at du godtok det, uten at press fra denne gutten lå bak din beslutning. Det er ikke riktig å kalle det voldtekt hvis man bare har ombestemt seg, men dersom du faktisk ikke gav aktivt samtykke og han bare tok seg til rette, så er det overgrep uansett hva guttens intensjoner var. Noen ganger skjer voldtekter fordi man ikke tenker nok over den andres grenser, uten at man har som intensjon å trå over. Anonymkode: 68961...fca
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Så er spørsmålet hva som er "ikke deltagende i det hele tatt". I min bok kan man ikke bruke den terminologien om noen som frivillig kler av seg og legger seg i sengen med noen man egentlig ikke vil ha seksuell omgang med, når man vet at det er akkurat det den andre personen regner med at kommer til å skje. Helt enig i at det er ufint å vedde om slikt og det kan godt hende poenget var å ydmyke TS - noe som overhodet ikke er greit - men å tillegge en mann som gjennomfører samleie med noen som ikke gir øyekontakt og er stiv som en stokk, overgripertendenser... Det synes jeg er rimelig fjern. Anonymkode: 9b1a9...c82 Fordi om den andre personen regner med sex, betyr ikke det at hen etisk sett har rett på det. Altså kan man ikke si at det ikke er voldtekt, fordi man ligger i samme seng. Anonymkode: 68961...fca 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 Biloba skrev (1 time siden): Hvordan mener du at en tenåringsgutt har større forutsetninger for innsikt i og ansvar for hennes følelsesliv og vilje enn hun selv? Det har han ikke. Men det er nettopp derfor man skal være sikker på at man har samtykke. Hvis noen ligger der og ikke deltar, eller ser redd ut når man prøver å gjøre noe mer, så er det ganske opplagt at man bør stoppe eller spørre om det går bra. Anonymkode: 68961...fca 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 Fiken123 skrev (24 minutter siden): Tusen takk for alle svar! Jeg kjenner at det gjør godt at svarene viser den samme bredden som mine tanker har hatt oppgjennom. Jeg er enig i at jeg viste samtykke i form av å bli med, kle av meg og i å ikke stoppe det. Jeg er faktisk usikker på om jeg kledde av meg selv eller om han gjorde det. Jeg husker at han ba meg flere ganger om å kle av meg først. Jeg hoppet under dynen fordi jeg ikke orket at han så på meg, men jeg skjønner jo at det kan virke som en invitasjon hvis man er blind for kroppsspråk. På en annen side var det fravær av samtykke fordi jeg var stiv av skrekk som en sa over. Jeg syns også det er rart at han fikk noe ut av den kvelden, da jeg tenker det må ha vært ganske åpenbart i min passivitet og mitt kroppsspråk at jeg ikke hadde lyst. Jeg er enig at han kan unnskyldes fordi han også var ung, noe jeg alltid har tenkt. Men på en annen side var han eldre enn meg, rundt 22, og tydelig mer seksuelt erfaren. Det var min første seksuelle erfaring. Dersom han hadde vært like passiv og uvitende som meg, med liten innsikt i eget følelsesliv, så hadde det vel aldri skjedd? Det er faktisk ikke samtykke. Dersom han tok seg til rette uten at du viste noen form for positivt kroppsspråk, og du ikke vill, så var det overgrep. Samtykke er noe du gir ved å være entusiastisk å si ja, uten at grunnen er press eller trusler. Å fryse til er en vanlig reaksjon, og det gjør jo at du ikke får gjort noe. Av å lese dette innlegget et jeg ganske sikker på at dette var overgrep, hvis du ikke ville. Det kom ikke så godt fram av hovedinnlegget at du var redd. Anonymkode: 68961...fca
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #20 Skrevet 25. januar 2021 Jeg tenker på dette som asosial, gråsone og helt ekstremt ugreit. Voldtekt er det ikke. Du ble med på hotellet, kledde av deg og la deg i senga uten trusler. Han presset deg ikke, men skjenket deg riktignok. Jeg tror bare du må finne fred i at du var ung og hadde vanskelig for å sette grenser i en veldig klein situasjon. Mer eller mindre enn det var det ikke. Han høres jo helt åndssvak ut. En oppegående person hadde aldri gjort de tingene der, men samtidig sa eller uttrykte du ikke et nei til noe av det. Men jeg skjønner at opplevelsen er vanskelig og kjip, han var jo en veldig kjip type. Jeg visste selv på den alderen hva ting betydde, jeg ble aldri med noen til sengs eller alene på et soverom. Muligens fordi jeg kjente andre som hadde opplevd voldtekt, men uansett; jeg skjønte når noen forsøkte å skjenke meg og overtale meg til diverse. Havnet selv i en situasjon som ikke var lik, men som involverte skjenking og heldigvis ikke noe sex, men personen antok vi var kjærester etterpå og fortalte det til alle venner morgenen etter 🙈 = jeg turte ikke si noe fordi jeg fikk dårlig samvittighet. Han satte meg i en dum situasjon ved å skjenke/ikke spørre om jeg faktisk ville være kjærester, og jeg satte meg selv i en dum situasjon selv ved å føle at jeg burde ha dårlig samvittighet. Når han inviterte meg til overnatting og maste gjentakende sa jeg nei - jeg hadde virkelig ikke lyst, og visste det kunne bli vanskelig å avvise. Men frem til det gikk jeg med på ting jeg egentlig ikke ville pga mas/press som var ganske sneaky. I ettertid som voksen ser jeg situasjoner kan bli uheldige med folk som tråkker over grenser, og folk som ikke klarer sette dem. Det blir fort gråsoner ja. Anonymkode: 3138e...ba0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå