Gå til innhold

Bør statlige ansatte få mindre lønn under pandemien?

Fuckman1983

Anbefalte innlegg

Som Ingeniør, så hadde jeg egentlig følgende valg: 

Gå inn i privat næringsliv, med mye høyere lønnspotensiale, men på bekostning av jobbsikkerhet. 

Eller, gå inn i kommune / stat, med bedre jobbsikkerhet, men på bekostning av lønn. 

Jeg valgte sistnevnte. Det er ikke ekstremt stor forskjell på lønn, men Ingeniører med samme erfaring og ansvar tjener nok 100k-200k mer i lønn. Jeg kan jobbe mye overtid, og komme på nesten ca. samme lønnsnivå. 

Mange av oss som jobber i disse stillingene, har også samfunnskritiske jobber.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trolltussa skrev (40 minutter siden):

Det du snakker om er langt på venstresiden, og nordmenn har valgt en Høyre regjering. Ønsketenkning, men det vil aldri bli en virkelighet.

Jeg har aldri valgt en høyre regjering så at ikke dette kan skje er ikke min skyld. Det er dessuten en veldig spesiell tid vi lever i nå, til og med Erna har måtte ta grep som heller mot venstre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cppdude skrev (30 minutter siden):

Som Ingeniør, så hadde jeg egentlig følgende valg: 

Gå inn i privat næringsliv, med mye høyere lønnspotensiale, men på bekostning av jobbsikkerhet. 

Eller, gå inn i kommune / stat, med bedre jobbsikkerhet, men på bekostning av lønn. 

Jeg valgte sistnevnte. Det er ikke ekstremt stor forskjell på lønn, men Ingeniører med samme erfaring og ansvar tjener nok 100k-200k mer i lønn. Jeg kan jobbe mye overtid, og komme på nesten ca. samme lønnsnivå. 

Mange av oss som jobber i disse stillingene, har også samfunnskritiske jobber.

Mange private har også samfunnskritiske jobber, mange statlige oppgaver utføres nå av private. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (5 timer siden):

Og de aller fleste statlige ansatte er for strenge tiltak, da de personlig ikke har noe som helst å tape på det økonomisk. 

Så hvis man blir trukket i lønn, taper man ikke på det økonomisk? Forklar gjerne nærmere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (3 timer siden):

Fordi skatt ikke er kun en funksjon av lønn, men også formue, fradrag og gjeld.  Den eneste måten dette kunne fungert på var om man innførte en flat skatt på all inntekt og hoppet bukk over alle fradrag, formue og eiendom.

Jeg sa jo at man ikke bare kan dele ut nettobeløpet, nettopp på grunn av andre skattemessige forhold.
Hva var det ved innlegget mitt du ikke skjønte??
Like fullt er alle trygde- og lønnsutbetalinger fra det offentlige en netto utgift for det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jensine skrev (3 timer siden):

Tror du de kommer til å øke skattene bare i privat sektor? 

Nei. Det var et svar på hvorvidt privat sektor slipper unna lønnsreduksjon, i hvert fall netto.
Men jeg ser at tolkningen var litt upresis. Problemet er, om man kutter i bruttolønn i privat sektor blir det enda et inntektstap for staten. Staten bestemmer heller ikke hvor mye privat ansatte skal få i lønn, så det er ikke noe som bare kan vedtas slik som i det offentlige. Hvor mye arbeidsgivere i det private etterhvert kan, eller vil, betale i lønn i når kundene uteblir  er en annen sak. Så noen fest blir det neppe for særlig mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duff skrev (1 time siden):

Takk.

Så? Poenget er at de som har ok lønn kan være med å bidra i denne kampen. Jeg synes slett ikke det er ok å sitte med 750 i året nå og se på de som er permitterte og ikke vet om de har penger å leve av før jobben åpner igjen. 

På sikt må vi nok være åpne for det (sånn uavhengig av korona) hvis vi skal ha ett trygdesystem som fungerer. 

De som tjener mer, skatter met. Sånn er det allerede. Man kan alltids diskutere satsene og hvor de ulike trinnene bør ligge. 

Samtidig vil man i liten grad få effekt av dette, om målet er å kutte offentlige budsjetter. Problemet er heller det at det er mange jobber, og at de krever høy utdanning og da igjen en anstendig lønn. Ikke skyhøy lønn, men anstendig. Mange ligger vel i det sjiktet mellom 450 000 og 550 000. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (5 timer siden):

Nei d vet jeg ikke d var en tanke som slo meg når alt var stengt ei stund her av offentlige kontorer. 

at kontorene er stengt for publikum betyr jo bare at de ansatte gjør jobben sin fra hjemmekontor. Men de er jo i full jobb.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckman1983 skrev (4 timer siden):

Godt noen er enige her. Og jeg lufter bare idéen, og har ikke noe definitivt svar. Jeg kunne også presisert i mitt første innlegg at jeg ikke mener at sykepleiere, leger og andre som virkelig står på for landet om dagen skal kuttes i lønn. Men la oss være ærlige, det er skremmende mange overflødige stillinger i offentlig sektor, og mange kunne fint gått ned i lønn under pandemien. 

nå har Ernas regjering drevet med ostehøvelkutt i offentlig sektor i nesten 8 år.

Hvilke stillinger er du mener er overflødige?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander sammen statens rolle som øverste myndighet, skatteinnkrever osv og staten som arbeidsgiver. Sistnevte er styrt av bl.a. Statsansatteloven og Hovedtariffavtalen. Det finnes ingen mulighet for «staten» til å ensidig kutte i lønninger. 

Dessuten er ikke «staten» noe uten alle mennesker som hver dag sørger for at du og din familie har veier, skoler, NAV, sykehus osv. Tror du de driver seg selv? 

Endret av mmd
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktualia skrev (12 timer siden):

Men hva skal det avstedkomme tenker du? Det vil medføre besparelser for staten, men også tilsvarende lavere omsetning av varer og tjenester. Er det egentlig det vi trenger nå?

Ja folk trenger ikke så høye lønninger nå uten utelivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgang skrev (6 timer siden):

Ja folk trenger ikke så høye lønninger nå uten utelivet!

Fra hånd til munn der altså. Bokstavelig talt😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (18 timer siden):

De som tjener mer, skatter met. Sånn er det allerede. Man kan alltids diskutere satsene og hvor de ulike trinnene bør ligge. 

Samtidig vil man i liten grad få effekt av dette, om målet er å kutte offentlige budsjetter. Problemet er heller det at det er mange jobber, og at de krever høy utdanning og da igjen en anstendig lønn. Ikke skyhøy lønn, men anstendig. Mange ligger vel i det sjiktet mellom 450 000 og 550 000. 

Både og. På min manns arbeid tjener ufaglærte lett 750 i året, privat bedrift som ikke rammes av korona. Finnes flere bedifter av den typen. Privat er ikke bare handel og kontor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener at statsansatte som jobber minst like mye, ofte mer enn før skal ned i lønn mens permitterte/arbeidsledige får opptil 80% av sin lønn for å gjøre ingenting? Jeg kjenner flere som hadde hjemmekontor og små barn, da var det gjerne jobbing etter barnas leggetid til kl 23. Permitterte derimot fikk nesten samme lønn uten å slite seg ut.

Statsansatte blir ansett som dumme og den lave lønna gjøres narr av når økonomien suser. Nå når man virkelig ser den ene store fordelen, nemlig jobbsikkerheten, har en verdi er de plutselig også galt. Offentlig sektor jobber omtrent som før. Det er ingen grunn annet enn misunnelse å ønske at de går ned i lønn.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen

20 hours ago, MissLucy said:

nå har Ernas regjering drevet med ostehøvelkutt i offentlig sektor i nesten 8 år.

Hvilke stillinger er du mener er overflødige?

Tja... Enkelte direktorater har est noe utrolig fra 2014 til nå (NHN og ehelse hvis de ses samlet - da de hadde en omorganisering i 2020 hvor de byttet på roller og ansatte). Helseregioner er rene komedier med dobbeltarbeid og parallellprosjekter som skal løse de samme problemstillinger.

Stort sett har det vært kutt i operativ tjeneste (sykehus omorganisering hvor man blir "effektivisert" til å jobbe mer for mindre lønn). Nå dekket jeg kun 1 sektor.

1 hour ago, Daraya said:

Nå når man virkelig ser den ene store fordelen, nemlig jobbsikkerheten, har en verdi er de plutselig også galt. Offentlig sektor jobber omtrent som før. Det er ingen grunn annet enn misunnelse å ønske at de går ned i lønn.

Det der er en illusjon - din jobbsikkerhet er indirekte basert på "min" skatt. Historisk har offentlig sektor blitt slanket i perioder hvor økonomien har skrumpet inn med en vis forsinkelse. I Norge har man vært heldig med at økonomiske kriser har ikke vært såpass omfattende at offentlig sektor ble i liten grad rammet av dette direkte men denne gangen - hvem vet....

Offentlig sektor blir sett ned på ikke på grunn av lønninger men på grunn av sine ledere, som gjør tabber som ville fått en sparket i enhver privat virksomhet, men allikevel så slipper de konsekvenser. Brudd på AML skjer som oftest i offentlige virksomheter og skandaler med prosjekter som bommer på tid, scope og budsjett er nærmest regelen enn unntaket. Jeg har faktisk full respekt for den vanlige ansatte i offentlig sektor, bare så det er klart.

Endret av Thoringen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fuckman1983 skrev (På 24.1.2021 den 11.45):

Helsepersonell bør faktisk få mye mer i lønn. Men resten bør gå ned i lønn, slik at vi kan redde flest mulig arbeidsplasser.

Rimelig korttenkt. Det er mange andre statsansatte som også er med på å berge arbeidsplasser. Det er det offentlige som redder næringslivet nå med pakker. Noen må jobbe med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle offentlige ansatte som ikkje  jobber i  samfunnskritiske jobber bør sjølvsagt  gå ned i lønn.   Til nå er det private bedrifter, og de ansatte der  som har bidratt til den største dugnaden , og  blitt pærmitert / oppsagde å  har måtte betale den høyeste prisen under pandemien.   Høyst truleg vil pandemien vedvare 2021 / 22 og sluttregningen er det ingen som forløbi har oversikt over.    Skattelistene fortel at det er såvist ikkje lenger er  de offentlige ansatte som har dårligst betalt jobbene slik det engang var.     Dessuten har de fleste offentlige ansatte gode pensjonsordninger  i motsettning til  mange private bedrifter  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PzMan skrev (3 timer siden):

Tja... Enkelte direktorater har est noe utrolig fra 2014 til nå (NHN og ehelse hvis de ses samlet - da de hadde en omorganisering i 2020 hvor de byttet på roller og ansatte). Helseregioner er rene komedier med dobbeltarbeid og parallellprosjekter som skal løse de samme problemstillinger.

Stort sett har det vært kutt i operativ tjeneste (sykehus omorganisering hvor man blir "effektivisert" til å jobbe mer for mindre lønn). Nå dekket jeg kun 1 sektor.

Hva er poenget ditt? Sier du at ABE-reformen ikke finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen
1 hour ago, MissLucy said:

Hva er poenget ditt? Sier du at ABE-reformen ikke finnes?

Jeg mener at jeg ga ganske så klart svar på hvilke stillinger jeg mener er overflødige? Ikke at jeg ble stilt spørsmålet du stilte i ditt innlegg jeg kommenterte men jeg følte at det var ok å skyte inn min mening.

Ikke at jeg betviler at den såkalte reformen fant (såkalt fordi restruktureringen den skulle oppnå ble ordnet på antatt minst politisk smertefull måte og  absolutt ikke organisatorisk effektiv måte)  men når FHI kuttet i stillinger de gjorde og samtidig ansetter de nevnte instansene i mitt tidligere innlegg titalls folk og samtidig har konsulentskandaler (hvis bruk er budsjettert) så er noe galt.

Å bare implisitt hevde at byråkratiet i Norge kan ikke slankes skurrer litt for meg og ikke helt i samsvar med mine erfaringer (jobber mot både kommunal og statlig sektor).

Endret av Thoringen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...