Gå til innhold

Bør en ta ormekur når katten har orm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår 1 år gamle katt hadde lagt et par solide slaspekabler på ganggulvet i dag. Det har aldri hendt før. Til min store skrekk og gru, var det plenty med mark i avføringen. 

 

Ikke nok med det, jeg klarte å se at det var 3 forskjellige typer orm også. Ergo katten er totalt infisert. Vi har 2 småunger og selv om katten er mer på gangen en inne i stua. Så er det plenty med kontakt og katten ligger gjerne på alt mulig som er barnas eller vårt. Bør en ta ormekur? Gidder ikke levere avføring for å se først. 

Anonymkode: 42b2e...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når katten er så infisert så må du få utredet typer for riktig middel, og selvfølgelig må du parasittbehandle katten. Antar den ikke ble behandlet som ung som den burde om den er så infisert nå. 

Om det er noe tiltak for folk vet du når det er avgjort hvilke typer de er,  de fleste er artspesifikke, men noen kan overleve i folk.  

Anonymkode: 813df...109

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når katten er så infisert så må du få utredet typer for riktig middel, og selvfølgelig må du parasittbehandle katten. Antar den ikke ble behandlet som ung som den burde om den er så infisert nå. 

Om det er noe tiltak for folk vet du når det er avgjort hvilke typer de er,  de fleste er artspesifikke, men noen kan overleve i folk.  

Anonymkode: 813df...109

Ja har skaffet ormekur for et par uker siden fordi jeg hadde mistanke da han spiser mye mus. Men hun dyrelegen var kjip og sa hun skrev bare ut 1 type (selvfølgelig den dyreste ever) og det var i form av tablett som må legges baki kjeften på katta. Kvier meg til dette her. 

 

Ønsket sånn pasta eller noe som kan blannes i mat. Har ikke tid til å kjøre noe katt til dyrelege langt vekkistan. 

Anonymkode: 42b2e...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerine_ skrev (2 timer siden):

Da får samboeren din kjøre katten til dyrlege. Skaffer man seg katt må man forvente utgifter og turer til dyrlegen, det vet da alle. 

Samboer er dårlig og kommer til å bli det lenge. Den katta der får sitt primere ikke noe mer, ungene som får fokuset. 

Anonymkode: 42b2e...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når katten er så infisert så må du få utredet typer for riktig middel, og selvfølgelig må du parasittbehandle katten. Antar den ikke ble behandlet som ung som den burde om den er så infisert nå. 

Om det er noe tiltak for folk vet du når det er avgjort hvilke typer de er,  de fleste er artspesifikke, men noen kan overleve i folk.  

Anonymkode: 813df...109

Tull! Katten kan få ormekur, for deretter å gå ut å spise en mus rett etterpå og bli smittet igjenn. Katta mi har fått x antall kurer, og gulper stadig vekk opp bendelormer🤮. Har tatt det opp med dyrlegen, men han sier at det er ingenting man kan gjøre med det. Ormekur virker kun mot det katten allerede har, og er ikke forebyggende. Dritdyr medisin og føles totalt bortkastet av og til, men vi gir pillene innimellom alikavel når det blir for ille.

Anonymkode: 8004a...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samboer er dårlig og kommer til å bli det lenge. Den katta der får sitt primere ikke noe mer, ungene som får fokuset. 

Anonymkode: 42b2e...54a

Foreslår at dere omplasserer katten jeg. 

Anonymkode: be4de...06a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nerine_ skrev (2 timer siden):

Da får samboeren din kjøre katten til dyrlege. Skaffer man seg katt må man forvente utgifter og turer til dyrlegen, det vet da alle. 

Er jo ikke noe poeng å dra katten med til dyrlege? Ikke så mye mer dyrlegen kan gjøre enn å skrive ut resept på ormekur, og det fikser mann med en telefonsamtale.

Anonymkode: 8004a...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Samboer er dårlig og kommer til å bli det lenge. Den katta der får sitt primere ikke noe mer, ungene som får fokuset. 

Anonymkode: 42b2e...54a

Å få nødvendig helsehjelp er da absolutt minstekravet. Den bør kanskje omplasseres, så kan den få et hjem som har resurser til å ta vare på den. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er jo ikke noe poeng å dra katten med til dyrlege? Ikke så mye mer dyrlegen kan gjøre enn å skrive ut resept på ormekur, og det fikser mann med en telefonsamtale.

Anonymkode: 8004a...1f3

Ikke nødvendigvis. Har ikke katten vært hos dyrlegen og blitt helsesjekket, skal i utgangspunktet ikke ormekur gis per telefon. Det er en grunn for at dette ble reseptbelagt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerine_ skrev (2 minutter siden):

Å få nødvendig helsehjelp er da absolutt minstekravet. Den bør kanskje omplasseres, så kan den få et hjem som har resurser til å ta vare på den. 

Ikke nødvendigvis. Har ikke katten vært hos dyrlegen og blitt helsesjekket, skal i utgangspunktet ikke ormekur gis per telefon. Det er en grunn for at dette ble reseptbelagt. 

For å sjekke hva da? Blodtrykket? Er det mark i avføringen, har katten mark. 

Anonymkode: b1b5b...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tull! Katten kan få ormekur, for deretter å gå ut å spise en mus rett etterpå og bli smittet igjenn. Katta mi har fått x antall kurer, og gulper stadig vekk opp bendelormer🤮. Har tatt det opp med dyrlegen, men han sier at det er ingenting man kan gjøre med det. Ormekur virker kun mot det katten allerede har, og er ikke forebyggende. Dritdyr medisin og føles totalt bortkastet av og til, men vi gir pillene innimellom alikavel når det blir for ille.

Anonymkode: 8004a...1f3

Hvor mye koster egentlig medisinen du gir? Jeg har ikke betalt mer enn ett par hundrelapper+/-. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerine_ skrev (1 minutt siden):

Hvor mye koster egentlig medisinen du gir? Jeg har ikke betalt mer enn ett par hundrelapper+/-. 

Samme her. 

Anonymkode: be4de...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å sjekke hva da? Blodtrykket? Er det mark i avføringen, har katten mark. 

Anonymkode: b1b5b...f45

En generell helsesjekk av hele katten, inkludert vaksine. Du har ikke dyr antar jeg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerine_ skrev (Akkurat nå):

En generell helsesjekk av hele katten, inkludert vaksine. Du har ikke dyr antar jeg? 

Men hvorfor helsesjekk før ormekur? Du er ofte til legen, antar jeg? 

Anonymkode: b1b5b...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor helsesjekk før ormekur? Du er ofte til legen, antar jeg? 

Anonymkode: b1b5b...f45

Du tror at dyr kan fortelle deg om de kjenner på at noe er galt eller? 

Anonymkode: be4de...06a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerine_ skrev (7 minutter siden):

Å få nødvendig helsehjelp er da absolutt minstekravet. Den bør kanskje omplasseres, så kan den få et hjem som har resurser til å ta vare på den. 

Ikke nødvendigvis. Har ikke katten vært hos dyrlegen og blitt helsesjekket, skal i utgangspunktet ikke ormekur gis per telefon. Det er en grunn for at dette ble reseptbelagt. 

Tanken har vært der å få omplassert eller avlivet. Han som vi fikk katten fra, fikk ikke gitt bort kattene og måtte avlive et par. Så vet ikke hvor enkelt det er å bare omplassere. 

 

Fikk ormekur pr tlf her, uten helsesesjekk i forkant. 

Anonymkode: 42b2e...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelgi skal du gi katten ormekur når den har orm.
Og om du fikk ormekur for flere uker siden, hvorfor har du ikke gitt det enda?

Om du kvier deg for å gi tabelett, så ringer du veterinæren å sier at du ser orm i avføring og ber om nakke-dråper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor helsesjekk før ormekur? Du er ofte til legen, antar jeg? 

Anonymkode: b1b5b...f45

Fordi veterinæren skal vite at katten har blitt undersøkt iløpet av det siste året. Har ts tatt katten til veterinær før bør hun få resept per telefon. Er katten aldri helsesjekk skal den det før resept gis.

Tar mine dyr til dyrlegen for årlig vaksine og sjekk, selvsagt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelgi skal du gi katten ormekur når den har orm.
Og om du fikk ormekur for flere uker siden, hvorfor har du ikke gitt det enda?

Om du kvier deg for å gi tabelett, så ringer du veterinæren å sier at du ser orm i avføring og ber om nakke-dråper.

Ja han skal få kur i plenty. Jeg lurte egentlig mer på om orm i katt betyr at alle bør ha kur eller ikke. Altså vi som er mennesker også. 

Anonymkode: 42b2e...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...