Gjest Shawtyella Skrevet 23. januar 2021 #21 Skrevet 23. januar 2021 (endret) Troyamin skrev (På 23.1.2021 den 16.00): Da blir det lettere å svare. Jeg anbefaler deg å velge én rase først. Få god kontakt med oppdretter og raseklubb. Jobb mot å få titler på hunden. Mentaltest + veien mot diverse cert. Først da kan du, i samråd med raseklubb, vurdere om du skal sette kull på tispen din. I mellomtiden har du fått gode råd fra oppdretteren din om så og si alt du lurer på her i tråden. For det er h*n som kjenner din rase best og som har holdt på noen år, som blir din viktigste støttespiller. Lykke til!😊 Tusentakk for svar! Jeg skal gjøre som du sier, tenker også å ta kurs innenfor oppdrett, for å lære mest mulig, evt også lese mye bøker. Jeg har mye erfaring med oppdragelse av hund, men som sagt ingen erfaring av oppdrett annen enn litt teoretisk såklart. Jeg velger meg nok rasen iløpet av året, og så eventuell på nyåret neste år så tenker jeg å skaffe meg rasen gjennom en flink oppdretter. Jeg vet det er mye utgifter i utstilling og sjekk hos vet. osv, men for meg er dette en selvfølge når jeg har rasehund uansett!🥰Hadde jo ønsket dette uavhengig av valpekull. Skal uansett ha en hund til etterhvert, derfor jeg ønsker stamtavle og gode gener, så hvis det passer seg og hunden er av rette standard og mentalitet/gemytt, så er det mulig jeg setter kull på henne. Jeg er ikke interessert i å tjene masse penger, for meg er det som du sa, en livsstil og hobby å drive med hund! Skal ta til meg rådene her, og få kontakt med en oppdretter når jeg har bestemt meg for rase! Endret 29. januar 2021 av Shawtyella
KittySnow Skrevet 24. januar 2021 #22 Skrevet 24. januar 2021 Oisann. Her var det litt å ta tak i. 😊 Først og fremst, du vil IKKE kunne leve av oppdrett. Ei heller tjene typ 200tusen i året på det om du ikke har 15-20tisper og MANGE kull i året. Hva det koster og drive oppdrett er umulig å si nøyaktig. Og du kan heller ikke lage ett regnestykke hvor du tar vekk endel utgifter, som da feks utstilling. Men utgifter som er - Hund, 15-25tusen alt ettersom rase. Kan være mer og kan være mindre. Men sånn ca. - Årlig vaksine ligger på 6-900kr ca - Forsikring på 3-6tusen. Veldog raseavhengig. - Utstillinger 500kr ca pr utstilling. Pluss reiser osv alt ettersom hvor man bor. - HD/AD sjekk ligger på 3000kr pluss avgiften til NKK - PL sjekk ligger på 8-900 stort sett pluss avgiften til NKK - Øyelysning utenom på utstilling ligger på 1500 stort sett pluss avgiften til NKK - Medlemskap i NKK pluss en klubb er på 400 og oppover. - Reg av valper er vel 650kr om jeg ikke husker nå helt feil. Pr valp - Valpevaksine, chip og helseattest ligger på tusenlappen ca pr valp - Keisersnitt på 15-40tusen. Ikke alle raser får det dekt av forsikring - Hannhund skal betales. Det er noen tusen. Alle raser har forskjellig måte å løse det på. Så vanskelig å si. - Mat går MYE opp når man har kull, spesielt ved stort kull. Har opplevd å bruke 1000kr i tørrfor bare til valpene pluss endel i våtfor. Samt mor skal ha mer mat enn vanlig. Var det noe mer da tro 🤔 Man får ikke registrert seg som selvstendig i forhold til oppdrett. Nettopp fordi det er så mye utgifter at man vil kunne skrive av alt. Så lenge man ikke driver i gigantisk skala. Så oppdrett er satt som hobby. Og man vil som sagt ikke kunne leve av det så lenge man ikke spyr ut valper i hue og ræva. Man må å huske på at selvom man kjøper en tispe er det ikke sikkert den kan avles på. Jeg har selv brukt 150tusen kr på hunder jeg ikke kunne avle på pga helse. Så det er en del av gamet det også. 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #23 Skrevet 25. januar 2021 Har hannhund på for så har fått med meg litt av dette. Tror mange glemmer utgifter mtp markurer, vaksiner, chipping, registrering, økt mengde for til tispa, undersøkelser til tispa, betaling til hannhund o.l. Alt i alt går min oppdretter ca 1000 kr i minus pr valp hun selger, men det er en "billig" rase som koster rundt 15-16000 pr valp. Anonymkode: 23916...bdb
Gjest Shawtyella Skrevet 28. januar 2021 #24 Skrevet 28. januar 2021 (endret) KittySnow skrev (På 24.1.2021 den 23.54): Oisann. Her var det litt å ta tak i. 😊 Først og fremst, du vil IKKE kunne leve av oppdrett. Ei heller tjene typ 200tusen i året på det om du ikke har 15-20tisper og MANGE kull i året. Hva det koster og drive oppdrett er umulig å si nøyaktig. Og du kan heller ikke lage ett regnestykke hvor du tar vekk endel utgifter, som da feks utstilling. Men utgifter som er - Hund, 15-25tusen alt ettersom rase. Kan være mer og kan være mindre. Men sånn ca. - Årlig vaksine ligger på 6-900kr ca - Forsikring på 3-6tusen. Veldog raseavhengig. - Utstillinger 500kr ca pr utstilling. Pluss reiser osv alt ettersom hvor man bor. - HD/AD sjekk ligger på 3000kr pluss avgiften til NKK - PL sjekk ligger på 8-900 stort sett pluss avgiften til NKK - Øyelysning utenom på utstilling ligger på 1500 stort sett pluss avgiften til NKK - Medlemskap i NKK pluss en klubb er på 400 og oppover. - Reg av valper er vel 650kr om jeg ikke husker nå helt feil. Pr valp - Valpevaksine, chip og helseattest ligger på tusenlappen ca pr valp - Keisersnitt på 15-40tusen. Ikke alle raser får det dekt av forsikring - Hannhund skal betales. Det er noen tusen. Alle raser har forskjellig måte å løse det på. Så vanskelig å si. - Mat går MYE opp når man har kull, spesielt ved stort kull. Har opplevd å bruke 1000kr i tørrfor bare til valpene pluss endel i våtfor. Samt mor skal ha mer mat enn vanlig. Var det noe mer da tro 🤔 Man får ikke registrert seg som selvstendig i forhold til oppdrett. Nettopp fordi det er så mye utgifter at man vil kunne skrive av alt. Så lenge man ikke driver i gigantisk skala. Så oppdrett er satt som hobby. Og man vil som sagt ikke kunne leve av det så lenge man ikke spyr ut valper i hue og ræva. Man må å huske på at selvom man kjøper en tispe er det ikke sikkert den kan avles på. Jeg har selv brukt 150tusen kr på hunder jeg ikke kunne avle på pga helse. Så det er en del av gamet det også. Det er akkurat dette jeg også tenker, derfor forstår jeg ikke de som mener det går ann å leve på dette. Det har vært drømmen min fra jeg var ung å få hund og valpekull, ikke for pengenes skyld men for å bringe flotte gener videre, så klart kun hvis tispa egner seg til dette. Men det er så spennende med gener og videreformidling av disse!🥰Jeg gleder meg! Jeg tenker ikke så mye på utgifter til tispa, for tispa skal jeg ha uansett, og utstilling blir en slags jevnlig sum man velger å delta på når man har ønske om det uansett! Jeg tenker mer på selve utgiftene ved kullet/tispa under drektighet og iløpet av de to første månedene de er født. Jeg vil tro du går bittelitt i pluss, om alt går bra da såklart, sett bort ifra utstillinger. Men de pengene man går i pluss brukes jo gjerne videre i neste valpekull Om man skulle ønske et kull senere en gang også. Jeg vet uansett at jeg må spare opp mye på forhånd, slik at jeg har alt klart!❤️ Endret 29. januar 2021 av Shawtyella
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #25 Skrevet 28. januar 2021 I og med du ikke har valgt din rase enda, så tror jeg det mest lønnsomme og minst tidkrevende (ikke at det har så mye å si) er at du avler på den lille hunden du har nå, hvis det er en tispe. Det er mange hanner som er tilgjengelige for avl på Finn.no, og de fleste tar vel prisen for en valp. Parr gjerne med en bichon eller puddel, de blir populære og nå i koronatiden ligger jo prisen på slike valper på 25-30.000,-. Registrering blir ikke nødvendig, men vaksinene må de selvsagt få. Får hunden 6 valper, så tror jeg du går omtrent 100.000,- i overskudd. Litt mindre om du velger å beholde en selv for å fortsette avlen. Anonymkode: 53b32...b90 1
Gjest Shawtyella Skrevet 28. januar 2021 #26 Skrevet 28. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): I og med du ikke har valgt din rase enda, så tror jeg det mest lønnsomme og minst tidkrevende (ikke at det har så mye å si) er at du avler på den lille hunden du har nå, hvis det er en tispe. Det er mange hanner som er tilgjengelige for avl på Finn.no, og de fleste tar vel prisen for en valp. Parr gjerne med en bichon eller puddel, de blir populære og nå i koronatiden ligger jo prisen på slike valper på 25-30.000,-. Registrering blir ikke nødvendig, men vaksinene må de selvsagt få. Får hunden 6 valper, så tror jeg du går omtrent 100.000,- i overskudd. Litt mindre om du velger å beholde en selv for å fortsette avlen. Anonymkode: 53b32...b90 Jeg har ikke renraset vofs, men han er også hanne. Så det er litt vanskelig 😕🥴Jeg har jo lyst på en valp av han, for han er det beste som har skjedd meg.. så vi får se hvordan det blir, men vil ikke avle for penger på han nei. Hvis jeg parrer hannen jeg har fra før, så blir det isåfall for å beholde en hannvalp av sentimentale grunner. Endret 29. januar 2021 av Shawtyella
KittySnow Skrevet 28. januar 2021 #27 Skrevet 28. januar 2021 Shawtyella skrev (8 timer siden): Det er akkurat dette jeg også tenker, derfor forstår jeg ikke de som mener det går ann å leve på dette. Det har vært drømmen min fra jeg var ung å få hund og valpekull, ikke for pengenes skyld men for å bringe flotte gener videre, så klart kun hvis tispa egner seg til dette. Men det er så spennende med gener og videreformidling av disse!🥰Jeg gleder meg! Jeg tenker ikke så mye på utgifter til tispa, for tispa skal jeg ha uansett, og utstilling bli en slags jevnig sum mam velger å delta på når man har ønske om det usnsett! Jeg tenker mer på selve utgiftene ved kullet/tispa under drektigehet og iløpet av de to første månedene de er født. Jeg vil tro du går bittelitt i pluss, om alt går bra da såklart! Ikke nødvendigvis mye, men litt, om man bare skal tenke på utgiftene iforhold til drektighet og valpekullet. Og det kommer nok ann på rase, sum på valper og hvor mange man får osv såklart. Men kan ikke skjønne noe annet enn at man går litt i pluss på et tidspunkt der, men noe å leve av er det ikke. Ikke nødvendigvis så mye i pluss heller, men så lenge jeg ikke går uendelig i minus pga kullet alene, så går det helt fint!! Men såklart må jeg isåfall spare opp til dette på forhånd, for man skal jo være sikker i tilfelle komplikasjoner. Jeg kjenner flere oppdrettere som har endt opp med feks død tispe og hele kullet. Eller død tispe og en levende valp. Altså totaltsett er det minus i kroner å drive oppdrett. 😊 Akkurat i det kullet selges og man får inn penger går det masse i pluss naturlig nok om tispa har født normalt, fått ett fint kull og alt har gått feilfritt. Men det er ikke så enkelt i avl dessverre. Man vet aldri. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #28 Skrevet 29. januar 2021 Shawtyella skrev (18 timer siden): Jeg har ikke renraset vofs, men han er også hanne. Så det er litt vanskelig 😕🥴Men jeg vet ikke helt om jeg i fremtiden nødvendigvis føler for å være på "oppdretterlista", så lenge de har stamtavle så synes jeg et fremtidig valpekull kan selges mer privat! Jeg har prøvd å parre hannen vår nå 2 ganger, men han finnes ikke interessert i tispene. Instinktene er der, men de begynner alltid å jukke på han, så han mister interessen😂Må nok bare finne en bra match👌🏼Jeg har jo lyst på en valp av han, for han er det beste som har skjedd meg.. så vi får se hvordan det blir. Beste er om jeg hadde funnet en renraset pom uten stamtavle eller lignende, da hadde de blitt omtrent 90% pom. Han er jo så frisk og fin, ingen patella eller noe så jeg får se hva jeg gjør med tiden. Skal uansett ha rasehund etterhver, men hvis jeg parrer hannen jeg har fra før, så blir det isåfall for å beholde en tispevalp av sentimentale grunner. Du skjønte ikke ironiflagget? Er du seriøs? Legg vegg disse planene dine, slutt å se valpevideoer på youtube og gå ut og gjør noe fornuftig, det er fint vær ute! Anonymkode: 53b32...b90 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #29 Skrevet 29. januar 2021 KittySnow skrev (10 timer siden): Jeg kjenner flere oppdrettere som har endt opp med feks død tispe og hele kullet. Eller død tispe og en levende valp. Altså totaltsett er det minus i kroner å drive oppdrett. 😊 Akkurat i det kullet selges og man får inn penger går det masse i pluss naturlig nok om tispa har født normalt, fått ett fint kull og alt har gått feilfritt. Men det er ikke så enkelt i avl dessverre. Man vet aldri. Nei jeg ønsker heller ikke å tjene på dette, derfor jeg spurte om hva slags utgifter man må regne med, utenom det mest vesentlige såklart. Jeg liker å planlegge flere år frem i tid, skal ikke ha hund nå, men tenker til neste år, og så ser man jo med tiden om hun er sterk og frisk, og om hun kunne fått et kull! Mange her inne er så idiotisk negative til oppdrett at det er helt merkelig. Vil folk liksom har blandingsraser eller kjeder folk seg så mye på nett? Jeg fatter ikke, har hatt rasehund i 15 år, og har nå en liten blanding. Bruker ikke han uansett, da jeg vil ha stamtavle på eventuelle valper. Om jeg skulle brukt han er det isåfall for å få ene ungen hans selv, av sentimentale grunner. Anonymkode: 3b9b1...f95
Gjest Shawtyella Skrevet 29. januar 2021 #30 Skrevet 29. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skjønte ikke ironiflagget? Er du seriøs? Legg vegg disse planene dine, slutt å se valpevideoer på youtube og gå ut og gjør noe fornuftig, det er fint vær ute! Anonymkode: 53b32...b90 Hvorfor er du frekk? Nei det skjønte jeg ikke, ikke alle får med seg hva en emoji på kvinneguiden betyr. Jeg har hatt rasehund i 15 år, og har nå en blanding. Jeg sa, og jeg må tydligvis gjenta meg selv: om jeg skulle parret han er det kun for å få en unge fra han, av sentimentale årsaker. Mennesker som ser på hund som familie, vet hva jeg snakker om når jeg vil ha det av disse grunner, da jeg nesten mistet han ifjor. Jeg hadde aldri parret Simba for pengenes skyld. Hund er min fred og ro i sjelen, og ingenting er som en lang skogstur med hund. Det var en tåpelig kommentar fra deg som voksen, for du vet ingenting om meg som person. Påstår du virkelig at jeg er en drittunge som kun ser valpevideoer på youtube og derfor vil ha kull? Tror det er du som må lese innlegg og kommentarer på nytt, det blir seriøst for tåpelig å kommentere slike ting. Endret 29. januar 2021 av Shawtyella
KittySnow Skrevet 30. januar 2021 #31 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 8.30): Nei jeg ønsker heller ikke å tjene på dette, derfor jeg spurte om hva slags utgifter man må regne med, utenom det mest vesentlige såklart. Jeg liker å planlegge flere år frem i tid, skal ikke ha hund nå, men tenker til neste år, og så ser man jo med tiden om hun er sterk og frisk, og om hun kunne fått et kull! Mange her inne er så idiotisk negative til oppdrett at det er helt merkelig. Vil folk liksom har blandingsraser eller kjeder folk seg så mye på nett? Jeg fatter ikke, har hatt rasehund i 15 år, og har nå en liten blanding. Bruker ikke han uansett, da jeg vil ha stamtavle på eventuelle valper. Om jeg skulle brukt han er det isåfall for å få ene ungen hans selv, av sentimentale grunner. Anonymkode: 3b9b1...f95 Jeg er oppdretter selv. Og er ikke negatov til det. Men er lei og negativ til det at mange ser på det som en dans på roser. At man blir steinrik osv De tenker ikke på keisersnitt, død hos valper og/eller mor, osv osv. Og det er faktisk også en del av å være oppdretter. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå