Gå til innhold

Utgifter oppdrett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå tenker jeg på raser med stamtavle, med cert og de riktige premieringene. Jeg tenker IKKE på utgifter iforhold til utstilling, for det gjør jeg gjerne for hobbyens skyld, over lengre tid. Men når alle premieringer er i orden, og man får parret hunden. Hva slags ugifter må man tenke på? Jeg ønsker å bli oppdretter (ikke masseoppdretter), men jeg elsker hund og vil gjerne føre gode gener videre i en rase, i tillegg til at det må være utrolig gøy å ha valpekull fra tid til annen. Tenker på dette som hobby, men lurer såklart på hvor mye man får i profitt fra dette? Det finnes såklart vaksinasjonspakker og lignende. Men er det noen som vil dele gode erfaringer og råd? Jeg er usikker på rase, og tenker ikke å kjøpe meg tispe før jeg har kjøpt hus og har fast jobb osv, drømmer om å bli selvstendig næringsdrivende eller ha kontroll på når jeg selv ønsker å jobbe, for å ha muligheten til å kunne ha kull innimellom, altså ikke selvstendig næringsdrivende innenfor oppdrett. Jeg er ikke noe for masseoppdrett!!

Noen gode råd og tips å gi? Eventuelt hva slags utgifter dere hadde, utenom såklart komplikasjoner med tispa, slikt kan skje en sjelden gang, vet at det ville kostet en del. Tenker mer på generelle utgifter på et vellykket svangerskap og valpekull!

Anonymkode: 3b9b1...f95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først burde du finne ut om hund egentlig er noe for deg. 

• Liker 7
Skrevet

Tapt lønn for de 10 ukene du minst må være hjemme. 

Anonymkode: 6461e...ec5

• Liker 5
Gjest Shawtyella
Skrevet
Troyamin skrev (11 timer siden):

Først burde du finne ut om hund egentlig er noe for deg. 

Hva er det her for en kommentar? Jeg har hatt Jaktgolden i 10 år av livet mitt, har nå en liten rase, og planer om å skaffe en større etterhvert. Kanskje du skal kommentere noe relevandt eller ikke kommentere noe i det hele tatt :) Hund er min hobby, hund er min familie.

-ts

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tapt lønn for de 10 ukene du minst må være hjemme. 

Som jeg SKREV i innlegget, jeg har planer om å ha kontroll på min egen arbeidstid, så nei jeg får ingen "tapt lønn", det var akkurat slike svar du kunne holdt deg for god for, les heller innlegget ordentlig og kom med oppriktige råd, eller la være at all.

Skrevet
Shawtyella skrev (17 minutter siden):

Som jeg SKREV i innlegget, jeg har planer om å ha kontroll på min egen arbeidstid, så nei jeg får ingen "tapt lønn", det var akkurat slike svar du kunne holdt deg for god for, les heller innlegget ordentlig og kom med oppriktige råd, eller la være at all.

Oppdretteren til min hund har kun hund som inntekt, og han følger kullet 100%. Jeg hadde aldri kjøpt valp av noen som skal jobbe ved siden av. Og du har PLANER, i innlegget skrev du DRØMMER da er det jo langt i fra sikkert at det faktisk skjer. Og det virker useriøst når du har planer om å få en større hund senere, uten at du vet om rase. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor får du ikke et kull på den hunden du allerede har? Selv om du skaffer deg en ny hund, er det ikke sikkert den får premieringer.

Anonymkode: 437f5...fab

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet (endret)

Det går vel sånn ca 1 valp til utgiftene/sertifisering/ vaksine.

Vi har hatt valper,og den siste tiden før de skal leveres er den mest krevende, da er det mye vasking av hundebæsj og tiss. Hver gang de leker ,spiser eller sover må de på do 😂😂

Endret av Smeltemann
Gjest Shawtyella
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.1.2021 den 9.25):

Oppdretteren til min hund har kun hund som inntekt, og han følger kullet 100%. Jeg hadde aldri kjøpt valp av noen som skal jobbe ved siden av. Og du har PLANER, i innlegget skrev du DRØMMER da er det jo langt i fra sikkert at det faktisk skjer. Og det virker useriøst når du har planer om å få en større hund senere, uten at du vet om rase. 

Skjønner godt at innlegget mitt kunne misforstås litt, så da utdyper jeg litt her.

Mye som kan skje, derfor jeg vil ha en sikkerhet, drive som selvstendig næringsdrivende, da har man kontroll selv og er tilstede 24/7 for hundene. Drømmen hadde vært å kun drive med oppdrett, men det er umulig uten å drive masseoppdrett, noe jeg er sterkt imot. Hva om du ikke har noen inntekt enkelte år, hva gjør du da? Den personen du snakker om har garantert AAP eller er ufør. Du tjener ikke mange hundretusen av oppdrett på hund, med mindre du er useriøs og kun avler i et sett. Jeg spurte dessuten om utgifter osv ved vellyket valpekull.

Jeg er usikker på rase, fordi jeg vet at jeg som person kunne klart å holdt det meste av raser. Jeg hadde alltid styrt unna husky, bc osv, for disse krever for mye for meg, men enkelte andre raser som har høyt energinivå, hadde jeg taklet helt fint. Jeg er mest usikker på rase pga min nåværende hund. Han ble angrepet av en stor ulovlig rase ifjor sommer. Han er kun 6 år gammel, så lever nok trolig 8-10 år til, dvs jeg trenger å finne en stor rase som er snill og god mot mindre hunder også! Har såklart noen favoritter, og det blir nok en av disse, da jeg har mitt hjerte hos dem. Rasene jeg står mellom er: Golden Retriever (har bare godt å si om), hovawart, flat, eller kooiker.

Endret av Shawtyella
Gjest Shawtyella
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.1.2021 den 9.32):

Hvorfor får du ikke et kull på den hunden du allerede har? Selv om du skaffer deg en ny hund, er det ikke sikkert den får premieringer.

Anonymkode: 437f5...fab

Jeg har ikke renraset hund, jeg har en 75% pom, 25% chihuahua. Han har hatt hjerneblødning og sliter med vestibulært syndrom, altså en type handicap. Skjer bare i stressede situasjoner. Dette skjedde etter et angrep fra en pitbull ifjor, vi anmeldte hunden og Simba kom seg fra hjerneblødningen. Han har det fint idag, men virker uansett uinteressert i parring. Jeg har prøvd en gang, for å få en av valpene hans selv, av sentimentale årsaker. Grunnen til det er at Simba er det beste som har skjedd meg, så det å få ungen hans videre er en drøm. Men det skjer neppe med mindre man finner riktig match. Jeg vil drive med stamtavle om jeg selv skal ha kull.

Endret av Shawtyella
Feil informasjon
Skrevet
Shawtyella skrev (42 minutter siden):

Hva er det her for en kommentar? Jeg har hatt Jaktgolden i 10 år av livet mitt, har nå en liten rase, og planer om å skaffe en større etterhvert. Kanskje du skal kommentere noe relevandt eller ikke kommentere noe i det hele tatt :) Hund er min hobby, hund er min familie.

-ts

Hund er en livsstil, ikke hobby. 

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Du må i hvertfall å dere eller 1 hund skal du leve av det.

Da blir det vel nesten som en valpefabrikk om du skal leve av det.

Gjest Shawtyella
Skrevet
LadyGrey skrev (12 minutter siden):

Hund er en livsstil, ikke hobby. 

Såklart, hvorfor skal du kommentere negativt? Hund for meg er familie. Når jeg skriver hobby trodde jeg du forsto hvordan jeg ser på det. For meg er ikke hund inntekt eller jobb. Hund er familie, altså en livsstil.

Gjest Shawtyella
Skrevet
Smeltemann skrev (13 minutter siden):

Du må i hvertfall å dere eller 1 hund skal du leve av det.

Da blir det vel nesten som en valpefabrikk om du skal leve av det.

Det er nettopp derfor jeg ikke ønsker å leve 100% av det, jeg ønsker det for de rette grunnene, ikke kun for inntekt. Om man får litt av det eller ingenting har ikke alt å si for meg. For jeg ønsker å gjøre dette for å bringe flotte gener og valper videre, valper som kan bli flotte hunder med rett oppdragelse. Jeg er ikke for valpefabrikk opplegg, derfor man må ha noen sikkerhet ved siden av som du gjerne ikke har et problem med å gjøre selvom du har valper, if that makes sense.

Gjest Shawtyella
Skrevet
Smeltemann skrev (27 minutter siden):

Det går vel sånn ca 1 valp til utgiftene/sertifisering/ vaksine.

Vi har hatt valper,og den siste tiden før de skal leveres er den mest krevende, da er det mye vasking av hundebæsj og tiss. Hver gang de leker ,spiser eller sover må de på do 😂😂

Ja det forventer jeg😂For meg er dette noe jeg gleder meg til!! Klart det er utrolig mye jobb, men man får også en enorm glede av dette om man elsker hund!

Skrevet

Herlighet, folk er jo negative uansett hva det spørres om her inne 

Anonymkode: 442b7...ec6

• Liker 2
Skrevet
Shawtyella skrev (5 timer siden):

-ts

Du skrev du var usikker på rase, derfor mitt råd.

• Liker 3
Gjest Shawtyella
Skrevet (endret)
Troyamin skrev (På 23.1.2021 den 14.21):

Du skrev du var usikker på rase, derfor mitt råd.

Skjønner, ja jeg er usikker på rase, for jeg står mellom 3 raser. Golden, hovawart eller kooiker. Det er mine absolutt favoritter, heller nok en del mer mot hovawart pga lynne i rasestandarden. Men får se iløpet av året som kommer. Skulle gjerne avlet på han jeg har nå (pomme), men han er en prosentdel chihuahua/lignende, og jeg vil ha stamtavle på et eventuelt kull i fremtiden.

Endret av Shawtyella
Gjest Shawtyella
Skrevet
Shawtyella skrev (Akkurat nå):

Skjønner, ja jeg er usikker på rase, for jeg står mellom 3 raser. Golden, hovawart eller kooiker. Det er mine absolutt favoritter, heller nok en del mer mot hovawart pga lynne i rasestandarden. Men får se iløpet av året som kommer. Skulle gjerne avlet på han jeg har nå (pomme), men han er en prosentdel chihuahua/lignende, og jeg vil ha stamtavle på et eventuelt kull i fremtiden. Jeg trenger ikke nødvendigvis ha tispe selv, har vurdert å ha noen han hunder som jeg lar spre genene videre, hvis de er av rette premieringer og rasestandard såklart. 

Hannhunder*

Skrevet
Shawtyella skrev (17 minutter siden):

Skjønner, ja jeg er usikker på rase, for jeg står mellom 3 raser. Golden, hovawart eller kooiker. Det er mine absolutt favoritter, heller nok en del mer mot hovawart pga lynne i rasestandarden. Men får se iløpet av året som kommer. Skulle gjerne avlet på han jeg har nå (pomme), men han er en prosentdel chihuahua/lignende, og jeg vil ha stamtavle på et eventuelt kull i fremtiden. Jeg trenger ikke nødvendigvis ha tispe selv, har vurdert å ha noen han hunder som jeg lar spre genene videre, hvis de er av rette premieringer og rasestandard såklart. 

Da blir det lettere å svare. Jeg anbefaler deg å velge én rase først. Få god kontakt med oppdretter og raseklubb. Jobb mot å få titler på hunden. Mentaltest + veien mot diverse cert. Først da kan du, i samråd med raseklubb, vurdere om du skal sette kull på tispen din. I mellomtiden har du fått gode råd fra oppdretteren din om så og si alt du lurer på her i tråden. For det er h*n som kjenner din rase best og som har holdt på noen år, som blir din viktigste støttespiller. 

Lykke til!😊

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...