Gjest ti10 Skrevet 21. januar 2021 #21 Skrevet 21. januar 2021 Poldark skrev (2 timer siden): Tenkt noe på bc da? Klart, det er litt varierende hvor gode de er, så mye avl som det er - men en god en er for meg den ultimate hunden. Jeg liker myke hunder da, så det kommer litt an på hva man foretrekker. Hadde lagt fra meg malle hvert fall, det virker å være for spesielt interesserte. Jaktlab eller golden er vel nok hakket mer glad i å rulle i søla enn bc (men hvorfor noen ønsker seg det skjønner jeg ikke 😂), og gjennomsnittlig enda mer sosiale, men en trygg bc er ikke akkurat veldig reservert. Personlig er jeg ikke så glad i en del av retrievertrekkene, men det høres det kanskje ut som om du er da. Om du liker malle, hva med en annen belger som er mindre heftig? Har hatt terv selv, veldig fin hund som treffer på mange av punktene. Ikke alle er like sosiale dog, også er det mye pels, men ganske praktisk lang pels da ("selvrensende", slipper klipping og må bare børstes gjennom i blant). Og veldig pene, synes jeg, men det er jo smak og behag. Jeg tenkte også border collie først, helt til jeg så det med "kjent for å være glad i mennesker". Det er vel trekke det litt langt angående border collie .) Så og si alle border colliene jeg har vært borti har vært ekstremt arbeidsfokuserte hunder, ikke spesielt menneskevennlige, og hvert fall ikke barnevennlige. Jeg ville anbefalt TS en jaktlabrador, flat coated retriever eller storpuddel. H
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #22 Skrevet 21. januar 2021 ti10 skrev (19 minutter siden): Jeg tenkte også border collie først, helt til jeg så det med "kjent for å være glad i mennesker". Det er vel trekke det litt langt angående border collie .) Så og si alle border colliene jeg har vært borti har vært ekstremt arbeidsfokuserte hunder, ikke spesielt menneskevennlige, og hvert fall ikke barnevennlige. Jeg ville anbefalt TS en jaktlabrador, flat coated retriever eller storpuddel. H TS her:) takk! De storpudlene jeg har møtt har virket som stødige og trygge hunder, ikke minst morsomme. Har ingen erfaring med puddelpels, men skal absolutt notere ned rasen. Det kan nok være utfordrende å få en skjerpa lydighets/brukshund kombinert som familiehund, men da ønsker jeg meg heller en mer allroundrase. Skal ikke se bort ifra at det kommer noen menneskebarn de neste 15 årene, og prioriterer da at den kan passe i familien også. Anonymkode: 6f08a...261 1
Poldark Skrevet 21. januar 2021 #23 Skrevet 21. januar 2021 ti10 skrev (31 minutter siden): Jeg tenkte også border collie først, helt til jeg så det med "kjent for å være glad i mennesker". Det er vel trekke det litt langt angående border collie .) Så og si alle border colliene jeg har vært borti har vært ekstremt arbeidsfokuserte hunder, ikke spesielt menneskevennlige, og hvert fall ikke barnevennlige. Jeg ville anbefalt TS en jaktlabrador, flat coated retriever eller storpuddel. Tja... Jeg har ikke samme erfaring, så jeg vil ikke si at det er å trekke det langt. Men jeg har veldig mye "hundefolk" i omgangskretsen da, så de har i grove trekk fått en god oppvekst og sosialisering, og er ikke understimulerte. Klart, retrievere er ofte i en klasse for seg selv 😅 Men border collier ville jeg betegnet som gjennomsnittlig menneskekjær til litt over gjennomsnitt faktisk (selv om det er store variasjoner innen rasen, på alle områder). Veldig mange raser er, og skal være, mer reserverte. Stemmer fortsatt for bc jeg, får lyst på selv igjen også! Skulle ønske jeg hadde tid, har aldri vært så gøy å trene hund som med min forrige. Enig i at jaktlabrador er et godt forslag da. Flat hadde jeg personlig blitt gæren av, orker ikke masse vimsehoder, men kan funke fint for andre. Det er egentlig mange raser som kan funke på papiret, så anbefaler TS litt personlig erfaring med de kandidatene man står mellom, for "følelsen" med de forskjellige kan det være stor forskjell på ☺️ 3
Linazer Skrevet 21. januar 2021 #24 Skrevet 21. januar 2021 Hva med rase innen gruppe 2? Boxer. Fantastisk familiehund. Super hund å jobbe med. Enkel på veldig mange områder å oppdra. Snille, morsomme, alltid klar til å bære, trekke, gå lydighet med etc. . Kort radius så de stikker ikke av. Stort sett veldig god mentalitet. Ikke den ultimate "hundeparkhunden". Kan ha kort lunte overfor andre hunder.
Julie Skrevet 21. januar 2021 #25 Skrevet 21. januar 2021 Linazer skrev (7 minutter siden): Hva med rase innen gruppe 2? Boxer. Fantastisk familiehund. Super hund å jobbe med. Enkel på veldig mange områder å oppdra. Snille, morsomme, alltid klar til å bære, trekke, gå lydighet med etc. . Kort radius så de stikker ikke av. Stort sett veldig god mentalitet. Ikke den ultimate "hundeparkhunden". Kan ha kort lunte overfor andre hunder. Langt på vei enig, en rase jeg selv har vurdert. Heller dårlig helsestatus og utbredt samkjønnsaggressivitet gjorde at jeg styrte unna. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #26 Skrevet 21. januar 2021 https://www.nkk.no/raser/welsh-springer-spaniel-article8302-815.html Anonymkode: 6fb0f...0cf
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #27 Skrevet 21. januar 2021 Slår et slag for puddel (mellom eller stor) . Bare å klippe den ned ca hver 6. Uke så har du en lettstelt korthåret hund som ikke røyter. Kvikke og oppmerksomme på eier, ikke tendens til å ville stikke av. Totalt hengiven ovenfor de den kjenner men ikke så glad i folk at den løper av gårde for å hilse på fremmede når den er løs. Min har svært god sosial intelligens ovenfor andre hunder og aldri vært i konflikt (dette vet jeg ikke om er rasetypisk eller resultat av mye sosialisering). Litt lyd når hun er i hagen og noen passerer men ellers lite vokting. Tror jeg har en generelt rasetypisk puddel😊 Anonymkode: 6928e...5a2 2
Troyamin Skrevet 22. januar 2021 #28 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nå ønsker jeg meg en hund med mer driv. Mine kriterier er: • Middels til høyt aktivitetsnivå • Praktisk pels, gjerne korthår • 40-60 cm høyde • Arbeidsvillig, lett å motivere • Rase som er kjent for å være glad i mennesker • Gjerne glad i vann, skog og søle • Brukshund • Ikke en tung hund, er en fordel om den er smidig og rask Anonymkode: 6f08a...261 Jeg leser kriteriene dine. Men jeg kan ikke se noe sted at du skriver hva du skal bruke hunden din til? Det er lettere å anbefale rase ut i fra hvilken hundesport/annet bruksområde den skal benyttes til. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #29 Skrevet 22. januar 2021 Troyamin skrev (43 minutter siden): Jeg leser kriteriene dine. Men jeg kan ikke se noe sted at du skriver hva du skal bruke hunden din til? Det er lettere å anbefale rase ut i fra hvilken hundesport/annet bruksområde den skal benyttes til. Oi, beklager. Har lyst til å konkurrere i lydighet. Dette blir min første konkurransehund, så har ikke mye erfaring. Har kun gått bronsemerke med mine. Vet at der er mye BC ute i konkurransevinnerne, og at det ofte er de som hevder seg i toppen, men det er ikke toppen jeg jager etter. Vil også kunne trene litt feltsøk etter gjenstander i skogen. Ts Anonymkode: 6f08a...261
Leitz Skrevet 22. januar 2021 #30 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Working springer spaniel evt cocker? En annen av gjeterasene? Anonymkode: b2d0d...d5e Working springer spaniel vil jeg og stemme for. Har dette selv og det passer ønskene til TS perfekt. Ikke stor, lite stell, vær tror jeg ikke de vet hva er, arbeidsjern, nesten umulig å slite ut fysisk, rolig inne når det er "slappe-av-tid", kosete, enkle å trene, smarte. Det er mange working springere som jobber i politi/forsvar/tollvesen som bombe/narkotikahunder, så at nesa og arbeidsviljen er der tror jeg det er mange som kan skrive under på..
Troyamin Skrevet 22. januar 2021 #31 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Oi, beklager. Har lyst til å konkurrere i lydighet. Dette blir min første konkurransehund, så har ikke mye erfaring. Har kun gått bronsemerke med mine. Vet at der er mye BC ute i konkurransevinnerne, og at det ofte er de som hevder seg i toppen, men det er ikke toppen jeg jager etter. Vil også kunne trene litt feltsøk etter gjenstander i skogen. Ts Anonymkode: 6f08a...261 Ser mange anbefaler working springer. Den er en hyggelig hund. Men den er veldig på. Hele tiden. Skulle jeg hatt en w.s. ville jeg satset på endel søkstrening. Ikke bare litt feltsøk. Spesialsøk e.l. Med en tydelig eier som ikke firer på grensene, så er Pumi en grei rase. Men da må du være flink med sosialisering og du må lære den at det ikke er ok å bjeffe på alt og alle. Er du tydelig, forstår den det kjapt. Kan klippes ned for enklere pels. Ellers er Hollansk gjeterhund en undervurdert rase. Den finnes i forskjellige pelsversjoner. De trenger også god sosialisering og tydelige grenser. Men flotte famile og treningskompiser. En hund du sosisliserer sammen med faste hunder. Vil du ha lettere hunder så gå for puddel, portugisisk vannhund, retrivere eller spaniels. Nå vil jeg legge til at jeg anbefaler ingen ( i hvertfall ikke med brukshunder) å benytte hundeparker. Mye feil hunder og eiere. Utsatt for sykdommer. Bruk heller tid på annen sosialisering og miljøtrening av hund. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #32 Skrevet 22. januar 2021 Troyamin skrev (2 minutter siden): Ser mange anbefaler working springer. Den er en hyggelig hund. Men den er veldig på. Hele tiden. Skulle jeg hatt en w.s. ville jeg satset på endel søkstrening. Ikke bare litt feltsøk. Spesialsøk e.l. Med en tydelig eier som ikke firer på grensene, så er Pumi en grei rase. Men da må du være flink med sosialisering og du må lære den at det ikke er ok å bjeffe på alt og alle. Er du tydelig, forstår den det kjapt. Kan klippes ned for enklere pels. Ellers er Hollansk gjeterhund en undervurdert rase. Den finnes i forskjellige pelsversjoner. De trenger også god sosialisering og tydelige grenser. Men flotte famile og treningskompiser. En hund du sosisliserer sammen med faste hunder. Vil du ha lettere hunder så gå for puddel, portugisisk vannhund, retrivere eller spaniels. Nå vil jeg legge til at jeg anbefaler ingen ( i hvertfall ikke med brukshunder) å benytte hundeparker. Mye feil hunder og eiere. Utsatt for sykdommer. Bruk heller tid på annen sosialisering og miljøtrening av hund. Tusen takk! Skal se nærmere på hollandsk gjeterhund. Er helt enig med deg om hundeparker, og har ikke satt min fot i en eneste en. Slipper gjerne hundene mine med faste lekekamerater, men da har vi eiere kontroll og leser kroppsspråket deres nøye. Noen dager lar jeg min epileptiske hund være med på leken, mens andre dager har hun det bedre alene😇 Anonymkode: 6f08a...261 1
Troyamin Skrevet 22. januar 2021 #33 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk! Skal se nærmere på hollandsk gjeterhund. Er helt enig med deg om hundeparker, og har ikke satt min fot i en eneste en. Slipper gjerne hundene mine med faste lekekamerater, men da har vi eiere kontroll og leser kroppsspråket deres nøye. Noen dager lar jeg min epileptiske hund være med på leken, mens andre dager har hun det bedre alene😇 Anonymkode: 6f08a...261 Du høres ut som en herlig hundeeier!😊 Så heldig hunden er som har deg🥰 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #34 Skrevet 22. januar 2021 Har du vært innom tanken på Korthåret Collie, kanskje? Har en langhåret selv og synes rasen er helt fantastisk. Ser mange som bruker både Langhåret og Korthåret Collie til alt mulig. Min er pensjonist og kosegris, men om du melder deg inn i gruppa Norsk Collie på Facebook vil du oppdage at dette er en enormt allsidig hund! Noen trekker på ski, noen er med på elgjakt og noen (ganske mange har jeg inntrykk av) konkurrerer i Agility og lignende. Kort/Langhåret Collie slår meg også som en rase med få helseproblemer, og de er utrolig sosiale, vennlige og glade i både mennesker og dyr! 🥰 Vår ELSKER små barn og gamle damer, men virker overlykkelig bare noen kommer bort og ønsker å hilse, det seg være mennesker, hunder, katter eller andre dyr. Anonymkode: 35345...d7a 1
Leitz Skrevet 22. januar 2021 #35 Skrevet 22. januar 2021 (endret) Troyamin skrev (21 minutter siden): Ser mange anbefaler working springer. Den er en hyggelig hund. Men den er veldig på. Hele tiden. Skulle jeg hatt en w.s. ville jeg satset på endel søkstrening. Ikke bare litt feltsøk. Spesialsøk e.l. Har working springer selv, og ja han er defintivt på når vi er ute og trener, leker eller er på tur. Men han er veldig flink til å skru seg av når vi kommer inn. Så de har definitivt en av-bryter. Vi har også trent på at ikke alle dager er morsomme eller med lange turer, så en dag her og der uten noe særlig moro for hunden er heller ingen problem om det legges opp til det fra hunden er liten. Det siste gjelder forsåvidt alle hunder da Men det er som du sier en fordel med noe nesearbeid eller annen tankevirksomhet på den rasen. Fysisk har jeg aldri klart å slite han ut etter han ble 1 år 😅 Endret 22. januar 2021 av Leitz 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #36 Skrevet 22. januar 2021 Toller, ikke for liten og ikke for stor. Et arbeidsjern, men krever litt av sin eier. Anonymkode: f2ef7...11c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå