AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Hei! Jeg har to hunder som begynner å nærme seg sine siste år. Det er to vimsete gjeterhunder (ikke BC) som alltid har vært våkne og oppmerksomme, men som lett sporer av og foretrekker å slappe av inne fremfor å trene ute i alt slags vær. Tanken på neste hund har begynt å falle ned i hodet på meg. Håper jo selvfølgelig de jeg har lever noen år til, men nå har jeg begynt å titte litt på hunderaser. Jeg har ikke mer enn 10 års erfaring med hund og hadde aldri hatt hund før de jeg har nå. Likevel har jeg gått flere kurs i agility, lydighet, rallylydighet, spor, drevet med hundeutstilling disse årene. Min yngste er det jeg vil kalle en mild problemhund. Hun har epilepsi og er derfor sensitiv for lys og lyd, i tillegg til at hun ble angrepet som valp. Dette har gjort henne nervøs og jeg har jobbet mye med henne. Jeg vil derfor si jeg har god erfaring som hundeeier. Det blir ingen ny valp før hun har forlatt oss, fordi jeg ikke ønsker at hun skal bli et forbilde for valpen. Nå ønsker jeg meg en hund med mer driv. Mine kriterier er: • Middels til høyt aktivitetsnivå • Praktisk pels, gjerne korthår • 40-60 cm høyde • Arbeidsvillig, lett å motivere • Rase som er kjent for å være glad i mennesker • Gjerne glad i vann, skog og søle • Brukshund • Ikke en tung hund, er en fordel om den er smidig og rask Til nå har jeg sett litt på Australsk Kelpie. Har lagt merke til at flere individer har blitt nervøse/aggressive og blitt avlivet . Dette er synd og jeg vil da være ekstra påpasselig med oppdretter og linjer. Har lenge tenkt på Malinois, men tror jeg har lagt fra meg den rasen. Det er virkelig mye hund etter hva jeg har lest. Noen som har tips? Skal sies at jeg har sett mye av ulike raser på hundeutstillinger og andre hundekonkurranser, men jeg vet at det er en litt spesiell situasjon og jeg vet ikke hvordan rasene er i dagliglivet. Derfor spør jeg her, fordi jeg vet at mange sitter på kunnskap. Anonymkode: 6f08a...261
Arx Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Jeg ville gått for jaltgolden, evt se på jaktlab? Ellers oppfyller min portugisiske vannhund alle krav minus pels, men om man bruker en time i mnd på å klippe den kort trenger man ikke styre mere med pelsen den mnd. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Cairn terrier? Anonymkode: 64576...9fe
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei! Jeg har to hunder som begynner å nærme seg sine siste år. Det er to vimsete gjeterhunder (ikke BC) som alltid har vært våkne og oppmerksomme, men som lett sporer av og foretrekker å slappe av inne fremfor å trene ute i alt slags vær. Tanken på neste hund har begynt å falle ned i hodet på meg. Håper jo selvfølgelig de jeg har lever noen år til, men nå har jeg begynt å titte litt på hunderaser. Jeg har ikke mer enn 10 års erfaring med hund og hadde aldri hatt hund før de jeg har nå. Likevel har jeg gått flere kurs i agility, lydighet, rallylydighet, spor, drevet med hundeutstilling disse årene. Min yngste er det jeg vil kalle en mild problemhund. Hun har epilepsi og er derfor sensitiv for lys og lyd, i tillegg til at hun ble angrepet som valp. Dette har gjort henne nervøs og jeg har jobbet mye med henne. Jeg vil derfor si jeg har god erfaring som hundeeier. Det blir ingen ny valp før hun har forlatt oss, fordi jeg ikke ønsker at hun skal bli et forbilde for valpen. Nå ønsker jeg meg en hund med mer driv. Mine kriterier er: • Middels til høyt aktivitetsnivå • Praktisk pels, gjerne korthår • 40-60 cm høyde • Arbeidsvillig, lett å motivere • Rase som er kjent for å være glad i mennesker • Gjerne glad i vann, skog og søle • Brukshund • Ikke en tung hund, er en fordel om den er smidig og rask Til nå har jeg sett litt på Australsk Kelpie. Har lagt merke til at flere individer har blitt nervøse/aggressive og blitt avlivet . Dette er synd og jeg vil da være ekstra påpasselig med oppdretter og linjer. Har lenge tenkt på Malinois, men tror jeg har lagt fra meg den rasen. Det er virkelig mye hund etter hva jeg har lest. Noen som har tips? Skal sies at jeg har sett mye av ulike raser på hundeutstillinger og andre hundekonkurranser, men jeg vet at det er en litt spesiell situasjon og jeg vet ikke hvordan rasene er i dagliglivet. Derfor spør jeg her, fordi jeg vet at mange sitter på kunnskap. Anonymkode: 6f08a...261 Jeg tror jaktlabrador passer best for deg. De er smidigere og lettere enn en vanlig labrador, og har stor arbeidskapasitet. Middels aktivitetsnivå, om de får gå rundt på bruket og involveres så har de det nok veldig bra. Definitivt en smart hund som har mye å tilby på mange forskjellige fronter. Alle hunder liker søle og skog, iallefall de jeg har erfaring med. Og det er vel ikke et sjokk at den liker mennesker veldig godt! Anonymkode: 37c6f...773
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Cairn terrier? Anonymkode: 64576...9fe Jeg har ikke egentlig peiling, men leste nylig om rasen, og en kommenterte: Denne hunden vil alltid ut på tur. Aldri noen surmuling på grunn av vær eller noe annet. Så derfor tenkte jeg at det kanskje kunne passe. Anonymkode: 64576...9fe
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 Jeg tenkte også jaktlabrador. Anonymkode: 8ae90...820
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Working springer spaniel evt cocker? En annen av gjeterasene? Anonymkode: b2d0d...d5e
Julie Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 Enig med de over her. Jaktlabrador matcher godt med ønskene dine.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 Julie skrev (3 minutter siden): Enig med de over her. Jaktlabrador matcher godt med ønskene dine. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror jaktlabrador passer best for deg. De er smidigere og lettere enn en vanlig labrador, og har stor arbeidskapasitet. Middels aktivitetsnivå, om de får gå rundt på bruket og involveres så har de det nok veldig bra. Definitivt en smart hund som har mye å tilby på mange forskjellige fronter. Alle hunder liker søle og skog, iallefall de jeg har erfaring med. Og det er vel ikke et sjokk at den liker mennesker veldig godt! Anonymkode: 37c6f...773 Takk for svar! Jeg har sett litt på jaktlabrador faktisk! Virker som realle hunder:) Har de veldig jaktinstinkt eller er de lett å få kontakt med? Vil gjerne ha muligheten til å trene den løs. Det kommer selvsagt an på trening også, men går an å styre unna verste jaktinstinktrasene:) Anonymkode: 6f08a...261
Poldark Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 Tenkt noe på bc da? Klart, det er litt varierende hvor gode de er, så mye avl som det er - men en god en er for meg den ultimate hunden. Jeg liker myke hunder da, så det kommer litt an på hva man foretrekker. Hadde lagt fra meg malle hvert fall, det virker å være for spesielt interesserte. Jaktlab eller golden er vel nok hakket mer glad i å rulle i søla enn bc (men hvorfor noen ønsker seg det skjønner jeg ikke 😂), og gjennomsnittlig enda mer sosiale, men en trygg bc er ikke akkurat veldig reservert. Personlig er jeg ikke så glad i en del av retrievertrekkene, men det høres det kanskje ut som om du er da. Om du liker malle, hva med en annen belger som er mindre heftig? Har hatt terv selv, veldig fin hund som treffer på mange av punktene. Ikke alle er like sosiale dog, også er det mye pels, men ganske praktisk lang pels da ("selvrensende", slipper klipping og må bare børstes gjennom i blant). Og veldig pene, synes jeg, men det er jo smak og behag.
Julie Skrevet 21. januar 2021 #11 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk for svar! Jeg har sett litt på jaktlabrador faktisk! Virker som realle hunder:) Har de veldig jaktinstinkt eller er de lett å få kontakt med? Vil gjerne ha muligheten til å trene den løs. Det kommer selvsagt an på trening også, men går an å styre unna verste jaktinstinktrasene:) Anonymkode: 6f08a...261 De jaktlabbene jeg kjenner er førerorienterte og har høy «willingness to please». Dette er riktignok apporterende brukshunder,men jeg vil likevel si at jaktinstinktet er håndterbart. Da sammenligner jeg med gruppe 7 hunder som har søksradius på opptil flere hundre meter (avhengig av biotop). 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #12 Skrevet 21. januar 2021 Tervueren? Anonymkode: 0431e...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 Hva med en Australian Shepherd? Veldig kloke, lever for å tjene deg, elsker å lære triks. Anonymkode: cf436...4c5 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #15 Skrevet 21. januar 2021 Lappsk vallhund😄 Anonymkode: e36c2...110 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #16 Skrevet 21. januar 2021 Toller! Bortsett fra du må støvsuge oftere da... Anonymkode: c8286...004 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #17 Skrevet 21. januar 2021 Poldark skrev (1 time siden): Tenkt noe på bc da? Klart, det er litt varierende hvor gode de er, så mye avl som det er - men en god en er for meg den ultimate hunden. Jeg liker myke hunder da, så det kommer litt an på hva man foretrekker. Hadde lagt fra meg malle hvert fall, det virker å være for spesielt interesserte. Jaktlab eller golden er vel nok hakket mer glad i å rulle i søla enn bc (men hvorfor noen ønsker seg det skjønner jeg ikke 😂), og gjennomsnittlig enda mer sosiale, men en trygg bc er ikke akkurat veldig reservert. Personlig er jeg ikke så glad i en del av retrievertrekkene, men det høres det kanskje ut som om du er da. Om du liker malle, hva med en annen belger som er mindre heftig? Har hatt terv selv, veldig fin hund som treffer på mange av punktene. Ikke alle er like sosiale dog, også er det mye pels, men ganske praktisk lang pels da ("selvrensende", slipper klipping og må bare børstes gjennom i blant). Og veldig pene, synes jeg, men det er jo smak og behag. Jo, tanken har streifa meg, men føler det er en del ymse individer der ute. Har selv venner med sauegård som har i alle år hatt «perfekte» Border Collier, og da er de virkelig herlige hunder ja. Har vel egentlig aldri hatt noe interesse av retrievere selv, men har nå en hund som nekter å gå utafor stien når vi er i skogen og hun går laaaaange omveier for å unngå sølepytter. Så mulig jeg ordla meg litt feil der🤪 Ønsker meg kanskje ikke en hund som ruller i søla, men gjerne en som gidder å gå utafor stien og ikke er redd for å bli litt møkkete. Hundene jeg har nå er langhårete med barter og skjegg. Kan jo klippes, men syns dem mister litt av sjarmen😅Det sies at pelsen deres er selvrensende også, men jeg er ikke helt overbevist. Syns den er full av sand hver gang vi kommer inn. I tillegg tar de jo med seg hele skogen hjem😂 Anonymkode: 6f08a...261
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Skrevet 21. januar 2021 Julie skrev (1 time siden): De jaktlabbene jeg kjenner er førerorienterte og har høy «willingness to please». Dette er riktignok apporterende brukshunder,men jeg vil likevel si at jaktinstinktet er håndterbart. Da sammenligner jeg med gruppe 7 hunder som har søksradius på opptil flere hundre meter (avhengig av biotop). TS her. Så bra. Har sett at flere av redningshundene til norske redningshunder er jaktlabber forresten, så det sier jo litt om både nese og samarbeidsevne🤩 Anonymkode: 6f08a...261 1
Julie Skrevet 21. januar 2021 #19 Skrevet 21. januar 2021 Puddel er jo også litt «underdog» i denne sammenhengen spør du meg. Kvikke og sporty hunder. Betinger at en orker pelsstellet selvsagt. 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #20 Skrevet 21. januar 2021 Vi var ute etter mange av de tingene du beskriver og vurderte en chodsky pes, så anbefaler seg å undersøke dem. Endte med schæfer i stedet men det skyldes i stor grad at dette er en rase vi har hatt før. Anonymkode: 5c895...094 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå