Gå til innhold

Skal du si opp jobben hvis sjefen ikke respekterer deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det relevant?

Dersom du ønsker deg ny jobb: Finn deg en ny jobb. 

Dersom du ikke får ny jobb: Finn ut hvorfor og endre dette ved å enten gjøre en bedre jobb, videre- eller etterutdanne deg, drive mer networking etc. Selv i det mest elendige marked finnes det jobb for folk med godt omdømme. Forskjellen på et godt og et dårlig arbeidsmarked ligger primært i om de som er så-så i jobben sin får jobb eller ei.

Anonymkode: 9d996...113

Hvordan får jeg godt omdømme hvis jeg forlater denne arbeidsplassen pga sjefen? 
Jeg er absolutt ikke så-så, jeg står på som bare det og sjefen vet det 

Anonymkode: db4f6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En kollega mistet broren sin for ikke så lenge siden. Hun bare knakk sammen. Sto og gråt på sjefens kontor. Og da sa sjefen: "ok, skjønner, men nå må du gå fordi jeg har ting jeg må gjøre"....Er dette normalt? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Nja, det er sikkert normalt for noen. Nå vet ikke jeg hvor lenge denne personen var inne på kontoret og gråt. Synes man kan forvente empati og at sjefen bruker litt tid på å lytte, og hvis sjefen faktisk har det travelt så kan hen si «vi snakker mer om dette siden» el noe sånt. Men man kan ikke forvente at sjefen bruker en halvtime på å høre på den ansatte. Det er absolutt sjefer som gjør dette, men man kan ikke forvente det. Mener jeg. Men respektfullt oppførsel og empati, som varer 10-15 min.

Anonymkode: bac5f...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nja, det er sikkert normalt for noen. Nå vet ikke jeg hvor lenge denne personen var inne på kontoret og gråt. Synes man kan forvente empati og at sjefen bruker litt tid på å lytte, og hvis sjefen faktisk har det travelt så kan hen si «vi snakker mer om dette siden» el noe sånt. Men man kan ikke forvente at sjefen bruker en halvtime på å høre på den ansatte. Det er absolutt sjefer som gjør dette, men man kan ikke forvente det. Mener jeg. Men respektfullt oppførsel og empati, som varer 10-15 min.

Anonymkode: bac5f...862

Jeg så det hele jo. Det var snakk om 2 min. 

Anonymkode: db4f6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beundrer folk som bare kan si opp uten å ha noe å gå til. Jeg er for pysete. 

Anonymkode: db4f6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2021 den 10.20):

Eller å ha fast lønn er viktigere enn respekt? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Fast lønn er viktigere. Å leve av luft er ikke liv laga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (1 time siden):

Fast lønn er viktigere. Å leve av luft er ikke liv laga. 

Uansett arbeidsforhold? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uansett arbeidsforhold? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Nesten. Det finnes sikkert unntak fra den regelen også, men i utgangspunktet så trumfer det å faktisk ha jobb ganske mye, men selvsagt ville jeg søkt andre jobber dersom jeg hadde hatt en totalt håpløs sjef. (Eller krysset fingrene for at han/hun byttet jobb snart.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (2 timer siden):

Nesten. Det finnes sikkert unntak fra den regelen også, men i utgangspunktet så trumfer det å faktisk ha jobb ganske mye, men selvsagt ville jeg søkt andre jobber dersom jeg hadde hatt en totalt håpløs sjef. (Eller krysset fingrene for at han/hun byttet jobb snart.) 

Hmmm. OK, takk. 

Anonymkode: db4f6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på et apotek en gang der sjefen kunne finne på å kjefte på meg foran kundene. Jeg ville nok fått tilbud om fast ansettelse om jeg ville, men det var totalt uaktuelt for meg. Nå var dette en jobb med luselønn. Men uansett om det hadde vært veldig bra betalt hadde jeg aldri holdt ut. Husker jeg gruet meg hver kveld til å gå på jobb dagen etter.

Anonymkode: 17447...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg jobbet på et apotek en gang der sjefen kunne finne på å kjefte på meg foran kundene. Jeg ville nok fått tilbud om fast ansettelse om jeg ville, men det var totalt uaktuelt for meg. Nå var dette en jobb med luselønn. Men uansett om det hadde vært veldig bra betalt hadde jeg aldri holdt ut. Husker jeg gruet meg hver kveld til å gå på jobb dagen etter.

Anonymkode: 17447...d5d

Så du bare sa opp? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt må man gjøre seg fortjent til.

Om jeg gjennom godt arbeid og en positiv og god innstilling følte at jeg fortjente å bli respektert, men over lengre tid ikke hadde blitt det, da hadde jeg byttet jobb. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du bare sa opp? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Nei. Men vurderte det lenge. En dag fant jeg ut at jeg var gravid og dette arbeidsforholdet ble avsluttet under påskudd av at jeg bodde langt unna og etter permisjonen ikke ønsket så lang reisevei samtidig som jeg skulle levere barnet i barnehage. Jeg fikk en veldig god attest og jeg har vært innom apoteket i ettertid. Så vi er ikke uvenner. Men: Hvis jeg ikke hadde blitt gravid hadde jeg nok sagt opp på en mer ufin måte. Av en eller annen grunn ble sjefen mye hyggeligere mot meg da jeg kom og fortalte at jeg var gravid...

Anonymkode: 17447...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Men vurderte det lenge. En dag fant jeg ut at jeg var gravid og dette arbeidsforholdet ble avsluttet under påskudd av at jeg bodde langt unna og etter permisjonen ikke ønsket så lang reisevei samtidig som jeg skulle levere barnet i barnehage. Jeg fikk en veldig god attest og jeg har vært innom apoteket i ettertid. Så vi er ikke uvenner. Men: Hvis jeg ikke hadde blitt gravid hadde jeg nok sagt opp på en mer ufin måte. Av en eller annen grunn ble sjefen mye hyggeligere mot meg da jeg kom og fortalte at jeg var gravid...

Anonymkode: 17447...d5d

En mer ufin måte? Hva med referanser da? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myrmica skrev (18 timer siden):

Respekt må man gjøre seg fortjent til.

Om jeg gjennom godt arbeid og en positiv og god innstilling følte at jeg fortjente å bli respektert, men over lengre tid ikke hadde blitt det, da hadde jeg byttet jobb. 

 

Fortjent? Man fortjener respekt ved å gjøre en god jobb, ikke sant? 

Hvorfor kan ikke sjefen si folk opp? Hvorfor pine dem med stygge blikk og tullete kritikk i stedet? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

En mer ufin måte? Hva med referanser da? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Jeg hadde gode referanser fra andre arbeidsforhold. Dersom jeg hadde gått ut av dette arbeidsforholdet ved å bare slutte uten å ha gått oppsigelsestiden ut, hadde jeg bare vært ærlig på neste intervju og sagt at forholdet til leder hadde vært vanskelig. Hadde også vist til at jeg hadde kontaktet tillitsvalgt i fagforeningen. 

Anonymkode: 17447...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde gode referanser fra andre arbeidsforhold. Dersom jeg hadde gått ut av dette arbeidsforholdet ved å bare slutte uten å ha gått oppsigelsestiden ut, hadde jeg bare vært ærlig på neste intervju og sagt at forholdet til leder hadde vært vanskelig. Hadde også vist til at jeg hadde kontaktet tillitsvalgt i fagforeningen. 

Anonymkode: 17447...d5d

Hvis man er ærlig om det, får man nesten garantert ikke den nye jobben...

Anonymkode: db4f6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fortjent? Man fortjener respekt ved å gjøre en god jobb, ikke sant? 

Hvorfor kan ikke sjefen si folk opp? Hvorfor pine dem med stygge blikk og tullete kritikk i stedet? 

Anonymkode: db4f6...9f6

I dagens arbeidsliv er det beste du kan gjøre å ha hodet ned, bøy i nakken og ikke si noe. Da vil det gå deg godt. 

Anonymkode: ac25c...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

I dagens arbeidsliv er det beste du kan gjøre å ha hodet ned, bøy i nakken og ikke si noe. Da vil det gå deg godt. 

Anonymkode: ac25c...f2a

Altså, holde kjeft uansett hva sjefen sier? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, holde kjeft uansett hva sjefen sier? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Ja, du må holde munn eller tåle og stå fighten. 

Anonymkode: ac25c...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, du må holde munn eller tåle og stå fighten. 

Anonymkode: ac25c...f2a

Og stå fighten bør man bare når man har noe å gå til? 

Anonymkode: db4f6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...