Gå til innhold

Blir ikke gravid

Fortviletprøver98

Anbefalte innlegg

Hei. Først litt om meg. Jeg har gått uten prevensjon i 2,5 år uten å bli gravid. Det er ikke før det siste halvåret vi virkelig har prøvd. Føler likevel det skulle hatt klaffet foreløpig. Jeg har vært gravid i tidligere (SA) forhold, og vi har testet sambos sædceller og han har helt normale verdier i forhold til WHO, så vi vet forutsetningene er der. 
Forrige mnd skimtet jeg en svak skyggestrek et par dager før IKM, men mensen kom for fullt uten antydning til mensensmerter. Noe som er rart da jeg ALLTID dytter i meg smertestillende hver gang jeg har mensen. 
Denne mnd tok jeg først en test som også viste svak positiv, men testen i dag tidlig var negativ igjen. 
Erfaringer noen??! Setter pris på alle innlegg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da bør dere starte utredning. Begynn hos fastlegen din og be om en henvisning til en gynekolog som er god på infertilitet eller bestill time hos en privat gynekolog. 

Har du regelmessige sykluser?

Anonymkode: 61699...b21

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over. Få en henvisning fra legen. I og med at du har mistet i tidligere forhold kan det være noe du ikke vet om - men som du kan få hjelp til å fikse. Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da bør dere starte utredning. Begynn hos fastlegen din og be om en henvisning til en gynekolog som er god på infertilitet eller bestill time hos en privat gynekolog. 

Har du regelmessige sykluser?

Jeg har nogenlunde helt regelmessige. Mellom 26-28 dager. 
Å dra til legen er nok det jeg har vurdert, men kviet meg litt for. Jeg går til legen en gang i måneden for veiing da jeg slanker meg. 
Det er noe jeg også tror kan være med på å ikke gjøre meg gravid. Jeg veier mye, men jeg ser ikke kjempestor ut da fettet ligger nøye og godt fordelt.  
Men BMIen er uansett høy, det kan vel påvirke fruktbarheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortviletprøver98 skrev (2 timer siden):

Jeg har nogenlunde helt regelmessige. Mellom 26-28 dager. 
Å dra til legen er nok det jeg har vurdert, men kviet meg litt for. Jeg går til legen en gang i måneden for veiing da jeg slanker meg. 
Det er noe jeg også tror kan være med på å ikke gjøre meg gravid. Jeg veier mye, men jeg ser ikke kjempestor ut da fettet ligger nøye og godt fordelt.  
Men BMIen er uansett høy, det kan vel påvirke fruktbarheten? 

Ja, høy BMI kan påvirke fruktbarheten. Men da jobber du med den saken og det er kjempepositivt! Bra!

Det offentlige har BMI krav for IVF, tror det er under 30. Men det er uansett greit å få sjekket om det er noe synlige problemer. Utredning tar tid, så be om en henvisning eller ta kontakt med en privat gynekolog selv. De kan også henvise til det offentlige om det ender med IVF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortviletprøver98 skrev (3 timer siden):

Da vil jeg anbefale at du snakker om dette neste gang du uansett er innom for å veie deg. Trenger ikke å si så mye, annet enn at du har prøvd så-så-lenge og ønsker henvisning til gynekolog. Så kan du ta praten videre derifra. Veldig greit å få snakke med noen som har dette som fagfelt. Vekt trenger heller ikke bli nevnt der. Er vel kun ved IVF at det er en greie, og er helt sikkert mye hjelp du kan få (lettere medisiner e.l) lenge før det blir et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (På 21.1.2021 den 13.38):

Da vil jeg anbefale at du snakker om dette neste gang du uansett er innom for å veie deg. Trenger ikke å si så mye, annet enn at du har prøvd så-så-lenge og ønsker henvisning til gynekolog. Så kan du ta praten videre derifra. Veldig greit å få snakke med noen som har dette som fagfelt. Vekt trenger heller ikke bli nevnt der. Er vel kun ved IVF at det er en greie, og er helt sikkert mye hjelp du kan få (lettere medisiner e.l) lenge før det blir et tema.

AnonymBruker skrev (På 21.1.2021 den 13.03):

Ja, høy BMI kan påvirke fruktbarheten. Men da jobber du med den saken og det er kjempepositivt! Bra!

Det offentlige har BMI krav for IVF, tror det er under 30. Men det er uansett greit å få sjekket om det er noe synlige problemer. Utredning tar tid, så be om en henvisning eller ta kontakt med en privat gynekolog selv. De kan også henvise til det offentlige om det ender med IVF.

Da har jeg bestilt time hos privat gynekolog i februar, trengte nok bare et lite spark!  
Ble enige etter forrige måned, jeg og samboeren, at siden dette tar litt på skal vi ikke prate så fælt om det, heller stresse ned og bare ha regelmessig sex og kanskje det plutselig klaffer. 
Måneden etter blir det utredning hos gynekolog! Jaja😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å få kontroll på eksakt Når eggløsning skjer. Jeg syns det er best å følge med livmortappen , andre temper og også eggløsningstester er kjekke. «Spar»gjerne opp til utløsningen til dagen før eggløsning hvis dere får til. Daglig sex kan gi litt dårligere antall levedyktige sperm. Den svake streken kan skyldes en grytidlig sa. Ikke alltid man har smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...