Gå til innhold

Dra i begravelse eller ikke


Anonym-bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde dratt. 
har du en jobb som kan gjøres hjemmefra? Evt kan du høre med arbeidsgiver om du kan få fri uten lønn pga spesielle omstendigheter. 

Anonymkode: 17d67...f89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde dratt. 
har du en jobb som kan gjøres hjemmefra? Evt kan du høre med arbeidsgiver om du kan få fri uten lønn pga spesielle omstendigheter. 

Anonymkode: 17d67...f89

Nei har ikke det. Jobber i helse sektoren. Tenkte mer på om de vil reagere negativt på det. Siden jeg er helt ny der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (55 minutter siden):

Nei har ikke det. Jobber i helse sektoren. Tenkte mer på om de vil reagere negativt på det. Siden jeg er helt ny der.

Du må gå i dialog med arbeidsgiver. Hvis du bare reiser og påfører deg selv karantene vil jeg tro det er oppsigelsesgrunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man drar ikke i begravelse for avdødes skyld, men for andre pårørende.  

Anonymkode: 497fe...8b0

Her er TS pårørende selv, siden hun faktisk er barnebarn. 

 

Sinsiew skrev (10 timer siden):

Man drar ikke i begravelse for andre pårørendes skyld, men for seg selv.

Det kan være litt både og. Å dra i begravelse til sjefens mamma er ikke det samme som å dra i begravelse til en venninnes pappa

Anonym-bruker skrev (10 timer siden):

Ja jeg heller jo mest mot å dra. Føler det er det rette å gjøre, ikke minst ovenfor mormor. Begynte bare å tenke om det kan være oppsigelsesgrunn, siden jeg kanskje må reise og sitte i karantene før jeg har rukket å starte. Må bare håpe ny arbeidsgiver forstår situasjonen.

Anonym-bruker skrev (10 timer siden):

Nei har ikke det. Jobber i helse sektoren. Tenkte mer på om de vil reagere negativt på det. Siden jeg er helt ny der.

Du får spørre dem hvordan reglene er i Frankrike, det er det vel ingen, eller svært få, her som kan svare deg på. Selv om du skulle være forholdsvis helt ny, så vil jeg tro de aksepterer det. I Norge har man rett på fri for å gå i begravelser, og må man fra en kant av landet og til en annen, så kan man få litt flere dager på det. Du vet ikke før du har snakka med dem. De skjønner jo at du er lei deg for at bestefaren din er alvorlig syk eller død, og bør således ha forståelse for om du ønsker å dra. Alternativt kan du kanskje se at begravelsen streames via nettsiden til begravelsesbyrået. Slik det er i dag med corona, er det flere steder at det er mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (4 minutter siden):

Her er TS pårørende selv, siden hun faktisk er barnebarn. 

 

Det kan være litt både og. Å dra i begravelse til sjefens mamma er ikke det samme som å dra i begravelse til en venninnes pappa

Du får spørre dem hvordan reglene er i Frankrike, det er det vel ingen, eller svært få, her som kan svare deg på. Selv om du skulle være forholdsvis helt ny, så vil jeg tro de aksepterer det. I Norge har man rett på fri for å gå i begravelser, og må man fra en kant av landet og til en annen, så kan man få litt flere dager på det. Du vet ikke før du har snakka med dem. De skjønner jo at du er lei deg for at bestefaren din er alvorlig syk eller død, og bør således ha forståelse for om du ønsker å dra. Alternativt kan du kanskje se at begravelsen streames via nettsiden til begravelsesbyrået. Slik det er i dag med corona, er det flere steder at det er mulig. 

Jeg bor og jobber i Norge. Han i Frankrike. Jeg måtte jo hatt fri ikke bare til begravelsen, men karantene i tillegg. Derfor jeg er så usikker. Det blir jo minst 10 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg bor og jobber i Norge. Han i Frankrike. Jeg måtte jo hatt fri ikke bare til begravelsen, men karantene i tillegg. Derfor jeg er så usikker. Det blir jo minst 10 dager. 

Kanskje de streamer den i Frankrike også, så kan du se den på nett. Du har vel fortsatt rett på fri for å dra i begravelse, selv om det skulle være i utlandet, og så tar du karantene når du kommer hjem. Snakk med sjefen din, og hør hvilke muligheter du har. Det kan skje hvem som helst, enten man har jobbet i bedriften i mange år, eller bare i noen uker eller måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er begrensninger for hvor mange som kan delta i en begravelse. Jeg ser det er din bestefar. Snakk med din familie. Dere har vel et byrå også involvert her og de skal ha kontrollen på hvor mange som kan være inne i det aktuelle rommet hvor seremonien skal være. Så ta den nødvendige kontakten innad i familien før du tar en avgjørelse. Skjønner godt det er sårt og vondt for man ønsker å si farvel til en man står nær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man drar ikke i begravelse for avdødes skyld, men for andre pårørende. Avdøde er død, og vet ikke at du er der. Hvis du ikke fikk sett avdøde mens h*n levde, får du ikke sagt dine siste ord etter døden. 

Jeg hadde ikke reist utenlands i begravelse midt under en pandemi. 

Anonymkode: 497fe...8b0

Uenig. Man drar ikke i begravelse for pårørende. Man drar for sin egen del. Ingen som kan fortelle en om en skal eller ikke, det er noe man må føle på selv hva man ønsker. 

Anonymkode: 01848...5aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reist. Jeg fikk ikke sett min farmor før hun døde eller deltatt i begravelsen pga konflikt innad i familien. Hadde jeg kommet i en sånn situasjon igjen hadde jeg flyttet fjell. Jeg har det fortsatt vondt 10 år etter hennes død. Jeg hadde reist.

Corona kan du få her hjemme å. Hver nøye med hygien og kom deg av gårde. 

Anonymkode: 20310...2f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du bør reise. (Følg evt heller smittevernet ,selv om det kan være vanskelig og unaturlig å ikke klemme familien på en sånn dag.)

Jeg dro ikke i min biologiske morfars begravelse (han døde før korona), av div grunner, vi hadde egentlig aldri kontakt heller, men visste om han, og fikk jule-og bursdagsgave. Det gikk noen år, så begynte jeg å andre på at jeg ikke deltok i begravelsen. 

Så om dere er nær, vil jeg si dra.. for du kommer til å ønske at du hadde vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som er innafor i disse dager så er det besøk på dødsleie og begravelser. Jeg synes du skal dra. 

Anonymkode: 48c3f...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...