Gå til innhold

Hvorfor skal vi sprite hendene hele tiden??

Gjest Nala79

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Example said:

Mye større sjanse for å bli smittet av å være blant andre mennesker. Det er poenget. Folk tror en liten håndspritflaske i væska skal beskytte dem, så derfor går det bra. 

Jeg hører gjerne at spriting begrunner sosial kontakt. Folk nektes inn i butikker uten å bruke håndsprit, samtidig som de ikke har sprit ved kassene, men ved inngangen. Den står gjerne såpass i veien at det tvinger folk til å gå nærme hverandre. 

Har selv kollegaer som spriter hender som maniske. Likevel bruker de hender på alle dørhåndtak, deler på samme kaffemaskin og sitter tett og spiser i pausene. Det gir ikke mening for meg. 

Dette må du nesten forklare nærmere. Det gir jo mening at de spriter hendene som maniske når de innser at de har en oppførsel som tilsier at de kan få eller spre smitte via hendene?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diamant20 skrev (1 time siden):

I garnbutikken krever vi at folk spriter seg. Fordi at vi vet ikke hvem som har spritet seg i bilen, hvem som har spritet seg i forrige butikk osv. Hvis noen ikke tåler sprit, kan de låne vask eller ta på sterile hansker. I en garnbutikk tar de fleste på garn som ikke blir kjøpt, og vi kan ikke sprite garn. I tillegg er det kun jeg og 1 annen av 10 ansatte som ikke er i risikogruppen/høy risikogruppen. 

Oi, tilbyr dere sterile hansker til og med? 

Den var ny😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uglejenta skrev (27 minutter siden):

Oi, tilbyr dere sterile hansker til og med? 

Den var ny😆

Ja, vi har helt rene engangshansker fra apoteket kunden kan få om hen ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (53 minutter siden):

Dette må du nesten forklare nærmere. Det gir jo mening at de spriter hendene som maniske når de innser at de har en oppførsel som tilsier at de kan få eller spre smitte via hendene?

Blir litt som å dra på fest fordi man har på munnbind. Eventuelt kjøre i 200 km/t med motorsykkel fordi man har på sykkelhjelm. Hvem vet, kanskje den redder deg? 

Håndsprit blir fremstilt som et beskyttelsestiltak for eksempel skoleansatte. Men det er det jo ikke. 

Grunnleggende hygiene er selvsagt viktig. Det er det alltid viktig, og særlig nå. Men å sprite hendene femti ganger om dagen er bare tullete. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Mye større sjanse for å bli smittet av å være blant andre mennesker. Det er poenget. Folk tror en liten håndspritflaske i væska skal beskytte dem, så derfor går det bra. 

Jeg hører gjerne at spriting begrunner sosial kontakt. Folk nektes inn i butikker uten å bruke håndsprit, samtidig som de ikke har sprit ved kassene, men ved inngangen. Den står gjerne såpass i veien at det tvinger folk til å gå nærme hverandre. 

Har selv kollegaer som spriter hender som maniske. Likevel bruker de hender på alle dørhåndtak, deler på samme kaffemaskin og sitter tett og spiser i pausene. Det gir ikke mening for meg. 

Det er jeg enig i. Men om man bruker det rett, så kan man jo i allefall selv være trygg på at hendene er rene og at det ikke er der man får smitten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (59 minutter siden):

Ja, vi har helt rene engangshansker fra apoteket kunden kan få om hen ønsker

Det er ikke det samme som sterile hansker. Jeg vedder en månedslønn på at du egentlig mener helt vanlige engangshansker og ikke sterile. Sterile hansker er sånne kirurgen bruker ved kirurgiske inngrep, og sykepleiere kan bruke det en sjelden gang ved prosedyrer som må være helt sterile. Enkelte sårstell, legge inn CVK og sånt. 

Vanlige engangshansker er noe helt annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

T-Rex skrev (2 timer siden):

Enig. Og det gir jo mening, for det kan jo være smitte på dørhåndtakene man har tatt på, men du sitter ikke nødvendigvis tett på akkurat den personen som er smittet/har overført smitten til dørhåndtaket. For eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette minner meg om da jeg satt på T-banen i mars. Folk satt tett i tett og spritet hendene. Ganske komisk skue egentlig. Ikke munnbind, men håndsprit i en stappfull T-banevogn når et forkjølelsesvirus er på ferde. Hvor molbo kan man bli liksom...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (12 timer siden):

Det er ikke det samme som sterile hansker. Jeg vedder en månedslønn på at du egentlig mener helt vanlige engangshansker og ikke sterile. Sterile hansker er sånne kirurgen bruker ved kirurgiske inngrep, og sykepleiere kan bruke det en sjelden gang ved prosedyrer som må være helt sterile. Enkelte sårstell, legge inn CVK og sånt. 

Vanlige engangshansker er noe helt annet.

Nei vel, men det er det sjefen har kalt det så da gjør jeg det også. Om de er sterile eller om det er engangshansker er da ikke så viktig i denne saken? Poenget er at om man ikke tåler sprit kan man bruke alternativer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (2 timer siden):

Nei vel, men det er det sjefen har kalt det så da gjør jeg det også. Om de er sterile eller om det er engangshansker er da ikke så viktig i denne saken? Poenget er at om man ikke tåler sprit kan man bruke alternativer

Det er faktisk viktig, og det underbygger at det er tullete når folk uten helsefaglig kompetanse driver og finner på egne regler. Du og sjefen din vet ikke hva dere driver med, dere vet ikke engang hva utstyret heter. Hansker er helt meningsløst i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPIgirl skrev (På 21.1.2021 den 8.47):

Hvis spriting av hendene ikke hjelper, hvordan har det seg da at både influensa og omgangssyke omtrent ikke eksisterer lengre?

Vasking av hender og avstand!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...