Gå til innhold

Mannen vil avlive katten!

Fremhevede innlegg

Skrevet

I løpet av høsten flyttet vi to ganger. Begge gangene har katten rømt tilbake til vårt gamle bosted flere ganger. For hver gang jeg skal hente den, skjønner den mer og mer av hva som skal skje og blir vanskeligere å få tak i. 

Hovedproblemet er at når katten blir holdt inne over lengre tid så griser han så fælt med kattesanden. Den blir sparket ut på gulvet og katten drar den med seg rundt om og opp i sofaen. Og spesielt om natten mjauer den høyt og mye og vekker hele familien. Så mannen holder på å bli sprø av å ha katten inne og slipper den derfor ut. 

Det har gått bra i flere dager. Katten kan være ute hele dagen og så kommer den på døra og vil inn om kvelden, så den skjønner hvor vi er og hvor det er mat. Men nå ble den sluppet ut rundt kl 5 om morgenen i går og har ikke kommet tilbake. Jeg antar derfor den har stukket av igjen. 

Mannen mener dette er håpløst og ikke kommer til å bli bedre og at vi bør omplassere katten eller avlive den. 

Katten er 7 år og vi har ikke mulighet til å stenge katten inne på et rom om natten slik vi slipper å høre den. Vi venter straks barn nr to som heller ikke er helt heldig for katten. 

Noen som har noen råd?

Anonymkode: b5fe8...e99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar tid for en katt å omstille seg, noen bruker lengre tid enn andre.
Det er å få kjøpt kattekasse med åpning i taket, slik at kattesand ikke blir dratt utover hele huset. Feliway med støpsel som dere putter i en helt vanlig stikkontakt så pus føler seg tryggere.

Dere får slenge dere i bilen å se etter pus.

Men å avlive en frisk pus er unødvendig, da er det bedre å få den omplassert.

Anonymkode: a0ad5...ba9

• Liker 43
Skrevet

Jeg er helt enig med dere. Vi har gått til anskaffelse av katt og må dermed ta det ansvaret som medfølger, i stedet for å avlive den. Og jeg tror ikke det er lett å omplassere en gammel, sær katt som ikke er veldig begeistret for fremmede heller. 

Skal se om jeg får tak i Feliway i dyrebutikken her. Kanskje jeg klarer å mekke til lokk på dokassen av en pappkasse. Litt sand blir nok uansett med ut på labbene og i pelsen, men greit om vi slipper en kilo sand utenfor kassen. 

Jeg tror et av problemene er at utenfor leiligheten er det en stor åpen plen uten noe steder å gjemme seg. Han likte godt å ligge under hekken ved det gamle huset. 

Og nå har vi sendt mld til de gamle naboene våre om at de ikke må gi han mat om de ser han. Mistenker han har fått litt snacks der av og til. 

Så har jeg lånt felle til å prøve å fange ham i kveld. 

Ts

Anonymkode: b5fe8...e99

• Liker 3
Skrevet

Kanskje det er en ide å kjøpe GPS til pus? Og prøve å venne pus til å gå i sele?

Helt enig i at når man velger å skaffe dyr, så må man ta ansvar for dem!

Biltema har ganske rimelig kattedo med lokk forresten.

Anonymkode: 4f46e...5ce

• Liker 12
Skrevet

Bruk pellets istedenfor sand. Griser mindre. 

Her må dere bare holde katten inn i de anbefalte 4 ukene. Sånn er det. 

Anonymkode: 0f6cb...d5b

• Liker 6
Skrevet

Istedet for å mekke lokk til doen selv; Her ser mye penere ut og mindre styr 

dere bør investere i GPS når dere vet at katten er en vandrer (jeg personlig mener at alle utekatter burde ha det). Den fra tractive er bra.

Anonymkode: dea92...8de

• Liker 5
Skrevet

Omplassere en allrede forvirret katt...........?

Anonymkode: 40b2a...d75

• Liker 4
Skrevet

hvorfor tenker han i det hele tatt på avlivning? man dreper da ikke ett dyr som er friskt!

• Liker 11
Skrevet (endret)

Idiotisk kommentar av mannen din. Man avliver ikke eller omplasserer pus pga litt fartshumper i veien pga flytting. Kjøp en kattedo med lokk/luke foran eller kjøp en kattedo med lokk med hull stort nok til pus oppå. Da griser ikke sanden noe særlig. 

Ha katten inne den tiden det er anbefalt å ha den inne, eventuelt venn pusen til å bruke sele. Og invester i en gps til pus hvis katten vandrer mye avgårde. Kjøp Feliway som dere kun trenger å sitte i en stikkontakt. Vi har brukt Feliway selv.

Når man har valgt å skaffe seg et kjæledyr, så har man ansvar for det fram til den dagen kjæledyret forlater livet. Så jeg personlig synes at mannen din kan ta seg en bolle og se på andre løsninger enn omplassering og avliving. Han må tenke på at pus trenger tid for å omstille seg etter flyttingen og bli vant til at dere nå bor på et nytt sted.

Endret av Kittykat
  • Liker 12
Skrevet

Mannen din burde ikke ha katt

Anonymkode: e9d42...114

• Liker 9
Skrevet

Du får omplassere mannen. 

Anonymkode: e7ad6...28d

• Liker 26
Skrevet

Kjøp en dokasse med lokk og sett den et sted den ikke er i veien. Alle katter griser med kattesand hvis det ikke er lokk på.

Hold ham inne de 4 anbefalte ukene. Dere får sove med ørepropper. Det er kjipt for alle som har katt, katten deres er ikke noe verre enn andres, det er helt normalt at de maser om å gå ut. 

Bruk Tractive ol slik at dere kan følge med på om den begynner å vandre. 

At dere skal ha barn nr 2 er ikke et argument for å kvitte seg med katt.

Anonymkode: 29436...c0f

• Liker 5
Skrevet

Her må mannen din bare bite tennene sammen, og pus må være ikke til han skjønner at dette er hans nye hjem. Han er forvirret, stakkars. 😥 

Godt å se at du ønsker å gi det sjansen, ts. ❤

Anonymkode: 1b14f...972

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her må mannen din bare bite tennene sammen, og pus må være ikke til han skjønner at dette er hans nye hjem. Han er forvirret, stakkars. 😥 

Godt å se at du ønsker å gi det sjansen, ts. ❤

Være inne mente jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det ikke skal være rom for at pus reagerer slik han gjør, som er helt normal adferd for noe som er veldig skummelt for han. Og adferd som er midlertidig.

Det er bare å følge rettninglinjer for hvor lenge han skal være inne, forsøke å tilrettelegge for positive opplevelser i det nye hjemmet, lukke ørene for fortvilet gråt, når man ikke kan trøste, trygge han. 

Det er ingenting som løses av å slippe pus ut fordi ropingen irriterer. I stedet lærer han både veien «hjem» bedre for hver gang, samt som du sier at han blir vanskeligere å fange. 

Det er en kjip situasjon, men husk det er midlertidig🙏🏻 Støtter forslag om feliwaygps, dersom det ikke blir en ekstra stressfaktor. Ellers er det å holde ut, og støvsuge, og holde kontroll over at partner ikke slipper han ut. Og kanskje snakke med partner om hvor mye mer irriterende irriterende ting blir om man bruker tid på å irritere seg;)

Anonymkode: 6aa16...11f

• Liker 3
Skrevet

Manglet skille mellom feliway og GPS ser jeg! Feliway er veldig nyttig, selv ville jeg brukt det profylaktisk ved flytting. Tenkte mer at gps på nytthalsbånd kan øke stress i uønsket høy grad

Anonymkode: 6aa16...11f

Skrevet

Enig med han over her som foreslo GPS. Vi har en fra Tractive, og kan anbefale den. Kommer med en app du kan ha på telefonen, så kan du se hvor katten er til enhver tid. Festes på et halsbånd. 

• Liker 1
Skrevet

Synes mannen din er plagsom jeg, men han kan jo ikke avlives. La da den uskyldige pusen få tiden den trenger til å omstille seg. Tål litt kattesand og mjauing et par uker ;) Det er tross alt dere som valgte å ta ansvar for et uskyldig liv (katten).

Anonymkode: dfe2b...da4

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde samme utfordring med den ene katten vår; han gikk tilbake til huset vi hadde flyttet fra (selvom vi holdt ham inne i 4 uker etter flytting).  Jeg måtte kjøre og hente ham mange, mange ganger. Til slutt skjønte han hvor hans nye hjem var. 

Dette kattesand»problemet» er jo bare tåpelig fra din manns side. Ja, jeg skjønner man blir lei av kattesand overalt. Vi har samme problem med vår britiske langhår, som har masse pels mellom klørne og drar sanda med seg absolutt overalt. Men det er jo ikke hennes skyld. Det er bare noe som følger med å ha katt. 
Jeg må si jeg får vondt av katten deres😔

Anonymkode: 7e5c8...e64

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...