Gå til innhold

Stortinget overkjører regjeringen - vil åpne for sjenking på steder med lite smitte

Ukjent.

Anbefalte innlegg

PetterKanin skrev (1 time siden):

At du velger å ikke forstå får stå for din regning.

I dette tilfellet er det du som ikke forsto hva som ble skrevet da du valgte å kommentere :)

Her er det en oversikt:

Jeg spurte:  Er utesteder livsnødvendige?

Du svarer at de er livsnødvendige. For å være sikker på at du forsto spørsmålet presiserte jeg: Jeg snakket ikke om de som arbeider der. Er det livsnødvendig å gå ut på et utested? 

Da svarer du: Ja. Uten kundene forsvinner også jobbene. Her viser du at du ikke leste eller leste og ikke forsto det du siterte. Eller som du selv skrev etterpå - du velger å ikke forstå.

Hvis jeg tar feil og du faktisk forsto spørsmålet, da har jeg rett i min neste kommentar: Siden du svarer på spørsmålet mitt med ''ja'', så betyr det at du mener at ingen kan overleve uten å gå på et utested. Jeg er isåfall uenig og mener at man kan fint overleve uten å gå på utesteder men gjøre andre ting istedet.

Så - er det livsnødvendig for et menneske å gå på et utested eller ikke? Er det noe man ikke kan leve uten? Du kan fint mene at det er det altså. Jeg er bare uenig med deg og mener at alle kan overleve uten å dra til utesteder siden det ikke er noe livsnødvendig :) P.S. Livsnødvendige er for eksempel oksygen, mat, vann ... Hvis du ikke avsporer, men faktisk forholder deg til det som er skrevet, unngår du å skape slike situasjoner :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drizzt skrev (45 minutter siden):

I dette tilfellet er det du som ikke forsto hva som ble skrevet da du valgte å kommentere :)

Her er det en oversikt:

Du svarer at de er livsnødvendige. For å være sikker på at du forsto spørsmålet presiserte jeg: Jeg snakket ikke om de som arbeider der. Er det livsnødvendig å gå ut på et utested? 

Da svarer du: Ja. Uten kundene forsvinner også jobbene. Her viser du at du ikke leste eller leste og ikke forsto det du siterte. Eller som du selv skrev etterpå - du velger å ikke forstå.

Hvis jeg tar feil og du faktisk forsto spørsmålet, da har jeg rett i min neste kommentar: Siden du svarer på spørsmålet mitt med ''ja'', så betyr det at du mener at ingen kan overleve uten å gå på et utested. Jeg er isåfall uenig og mener at man kan fint overleve uten å gå på utesteder men gjøre andre ting istedet.

Så - er det livsnødvendig for et menneske å gå på et utested eller ikke? Er det noe man ikke kan leve uten? Du kan fint mene at det er det altså. Jeg er bare uenig med deg og mener at alle kan overleve uten å dra til utesteder siden det ikke er noe livsnødvendig :) P.S. Livsnødvendige er for eksempel oksygen, mat, vann ... Hvis du ikke avsporer, men faktisk forholder deg til det som er skrevet, unngår du å skape slike situasjoner :)

Nok en gang velger du ikke forstå. Jeg ser ingen grunn til å besvare dine stråmenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kylling1 skrev (8 timer siden):

Men noen utnytter det. Nordmenn er faktisk veldig dårlige på å bare ta en (1) øl eller et (1) glass vin. Det er sikkert de samme som utnytter dette som bryr segnlite om regler ellers og som derfor sprer mer smitte enn andre.

Én med britisk koronaversjon = kaos. Må man virkelig ta sjansen på det? Én med britisk variant i Nederland = 5000 i karantene. Foreløpig. For hun «skulle bare». 

Dette var vel det mest tåpelige og mest unyttige å åpne opp for.

Ja enig .Jeg tenkte også på dette med det britiske viruset. Det er jo helt vanvittig smittsomt. Så og si alle i et lokale blir smittet, avstand virker og ha lite og ha si , luftsmitte skjer i høyere grad .Om folk glemmer smittevern når de drikker litt kan godt skje. Men det største problemet er at man mest sannsynlig smittet uansett fordi man er i lokalet.  Men synes det blir tullete og åpne opp for alkoholservering nå da det mest sannsynlig blir lukket ned igjen snart .Viruset har alt spredd seg i mellom Europa. FHI har uttalt at det er høy risiko for spredning i Norge. Det har blitt uttalt at smitten av det opprinnelige viruset burde være så lav som mulig når det britiske viruset kommer for at det ikke skal gå under radaren for lenge. Og åpne for salg av alkohol gjør at flere begynner og gå ut og spise. Ikke sikkert at det blir noe fyll ut av det og sånn sett  ikke dårligere smittevern men folk kommer til og gå ut mer, da blir det mer smitte. Dårlig timing og åpne nå rett før det britiske viruset gjør sitt inntog. Så det vi gjør er mest sannsynlig og gjøre at smittetallene øker allerede før viruset kommer... Norge er ikke flinke til og analysere mange nok tester heller , slik at viruset kan i starten kanskje gå under radaren. 

Endret av J.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (12 timer siden):

Det er snakk om drikke til maten. Det er ingen logikk i at man er mer smittefarlig om man drikker brus til maten istedet for vin. Så dette er fornuftig for å redde stumpene av restaurantbransjen. 

Dette. 

Jeg syns det er helt greit at spisesteder skal få lov til å servere alkohol til maten. 

Spisesteder er et sted der man skal få lov til å sitte og spise, slappe av og kose seg. Det er strengere med mennesker som er beruset og de blir jo bedt om å gå dersom det "tar" av litt. I tillegg så er det veldig nøye med smittevern, så en person som vandrer mellom bordene (alle spisesteder er jo pålagt å ha avstand mellom bordene) er jo også en person som vil bli bedt om å gå. 

På et utested så er det jo åpent, ingen sitteplasser og alle vandrer rundt omkring, veldig tett oppå hverandre. Disse må fortsatt holde stengt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Her er det en oversikt:

Det er nå ekstremt mye i et moderne samfunn som ikke er livsnødvendig, men skal man ta bort alt dette blir det ikke mange arbeidsplasser igjen. Da kan man også vinke farvel til offentlige ordninger og velferdsstat ettersom det ikke vil være noen igjen til å betale for disse ordningene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kylling1
The Kitten skrev (9 timer siden):

Nei, for å berge arbeidsplasser. Er jeg mer smittefarlig om jeg drikker en øl til maten enn om jeg drikker en cola? Alle jeg kjenner klarer å drikke med måte hvis de er ute på restauranter. Tror ikke vennene mine er veldig unik der egentlig. 

Kjipt for søsknene dine, men at de ikke gjør noe konstruktivt når de er på skolen må de nesten klage til skolen over. Det blir ikke bedre av å nekte alkoholservering. 

Tillegg: Har de fri når skolen er stengt? Eller har de digital undervisning? Det er to forskjellige ting. Hvis de får fri hver gang skolen stenger ville jeg i hvert fall klaget. 

For å redde arbeidsplasser må vi slå ned viruset. Hva med reisebransjen? Skal vi utsette å åpne opp reiselivet fordi folk skal kunne gå på fylla i helgen og noen servitører skal kunne jobbe en uke eller to nå før alt må stenges igjen? Hva skjer om det kommer stort smitteutbrudd som krever enda mer lockdown? Dess mer folk flytter på seg og omgås andre (om så bare den lokale restaurant) dess mer smitte. Du er ikke mer eller mindre smittsom om du er full eller ikke, men dess flere folkene lokalet, dess høyere sjanse for at noen er smittet. Og dess mindre avstand mellom folk, dess større sjanse for å bli smittet (dette ryker når folk blir fulle). Husk også på at 30 % har asymptomatisk forløp, men de smitter nesten like mye som de som har symptomer. De vil du ikke møte på byen, da tar du vel hellere nachos og øl i sofaen hjemme.

Hvis du har fulgt litt med i nyhetene var det en dame som skulle hente barnet sitt på skolen et sted i Nederland nylig. Nå er 5000 i karantene foreløpig. Hun hadde den britiske mutasjonen av viruset. Hva hvis du møter en slik på byen? Så var det julekonsertene hvor det nå var, med toppen 50 publikum med god avstand, digitale billetter, alt av smittevern ivaretatt. Der ble det smittet masse folk selv om de ikke var i kontakt med hverandre. Det sprer seg innendørs vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kylling1 skrev (1 minutt siden):

For å redde arbeidsplasser må vi slå ned viruset. Hva med reisebransjen? Skal vi utsette å åpne opp reiselivet fordi folk skal kunne gå på fylla i helgen og noen servitører skal kunne jobbe en uke eller to nå før alt må stenges igjen? Hva skjer om det kommer stort smitteutbrudd som krever enda mer lockdown? Dess mer folk flytter på seg og omgås andre (om så bare den lokale restaurant) dess mer smitte. Du er ikke mer eller mindre smittsom om du er full eller ikke, men dess flere folkene lokalet, dess høyere sjanse for at noen er smittet. Og dess mindre avstand mellom folk, dess større sjanse for å bli smittet (dette ryker når folk blir fulle). Husk også på at 30 % har asymptomatisk forløp, men de smitter nesten like mye som de som har symptomer. De vil du ikke møte på byen, da tar du vel hellere nachos og øl i sofaen hjemme.

Hvis du har fulgt litt med i nyhetene var det en dame som skulle hente barnet sitt på skolen et sted i Nederland nylig. Nå er 5000 i karantene foreløpig. Hun hadde den britiske mutasjonen av viruset. Hva hvis du møter en slik på byen? Så var det julekonsertene hvor det nå var, med toppen 50 publikum med god avstand, digitale billetter, alt av smittevern ivaretatt. Der ble det smittet masse folk selv om de ikke var i kontakt med hverandre. Det sprer seg innendørs vettu.

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (10 timer siden):

Nei, det mener jeg ikke. Jeg håper bare ikke at det er altfor mange med den britiske virus-mutasjonen i kroppen som skal ut for å catche opp med gamle venner på den lokale puben i vinter.. 

Så hva mener du da? Hvor lenge skal den nasjonale sjenkestoppen vare? Hva er kriteriet for å avslutte sjenkestoppen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (52 minutter siden):

Så hva mener du da? Hvor lenge skal den nasjonale sjenkestoppen vare? Hva er kriteriet for å avslutte sjenkestoppen?

20 nysmittede nasjonalt daglig hadde vært passe 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KvinneguidenBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan vi aldri åpne. Fordi vaksinen stopper ikke at man blir smittet, den bare mildner sykdomsforløpet.

Og sjefen i Moderna (en vaksineprodusent) mener vi vil ha koronaviruset i verden for alltid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (3 minutter siden):

Da kan vi aldri åpne. Fordi vaksinen stopper ikke at man blir smittet, den bare mildner sykdomsforløpet.

Og sjefen i Moderna (en vaksineprodusent) mener vi vil ha koronaviruset i verden for alltid.

Ok. Da lar vi være å åpne, og prioriter idrett og folkehelse fremfor alkohol.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KvinneguidenBruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Da lar vi være å åpne, og prioriter idrett og folkehelse fremfor alkohol.

Så du tenker at dette livet vil du leve resten av livet? OK.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guile skrev (12 timer siden):

Her er en ide, hva med å bestille noe uten alkohol? Såvidt jeg vet pleier serveringssteder å ha det også. 

Hva med å la folk bestemme selv hva de drikker til maten? Er en grunn til at det ikke er marked for å holde restauranter åpne uten alkohol. Folk vil ha det til maten og de tjener mye av inntjeningen på det, vanskelig å forstå?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå blir det ingen vurdering av ytterligere lettelser fra Høyres side neste uke, som "hevn" mot oposisjonens sjenke-lettelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Ukjent. said:

Det er snakk om drikke til maten. Det er ingen logikk i at man er mer smittefarlig om man drikker brus til maten istedet for vin. Så dette er fornuftig for å redde stumpene av restaurantbransjen. 

Nei, tvert imot så er man mer smittefarlig med vin til maten. Man blir høyrøstet og ler gjerne mer, noe som gjør at basseluskene forflytter seg flere meter lengre (jfr korsang).

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

KvinneguidenBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor akkurat 20? Hvorfor kan ikke kommuner som allerede har langt færre smittetilfeller (per innbygger) holde åpent?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (1 minutt siden):

Nei, tvert imot så er man mer smittefarlig med vin til maten. Man blir høyrøstet og ler gjerne mer, noe som gjør at basseluskene forflytter seg flere meter lenger (jfr korsang).

Dette er ren spekulasjon. Du har ikke noe grunnlag for å påstå at denne endringen har noen merkbar effekt på smittespredningen i samfunnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tom1986 said:

Dette er ren spekulasjon. Du har ikke noe grunnlag for å påstå at denne endringen har noen merkbar effekt på smittespredningen i samfunnet.

Jo, det har jeg. Les mitt forrige innlegg. Dette er fakta.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 timer siden):

Flott. Da blir aktuelt å gå å spise igjen. 

Ja, syntes det var bra at resturantene får lov å servere alkohol. Jeg har nå gått ut med venner, spist og drukket under ordnede forhold i høst/vinter - det har ofte føltes mer trygt pår resturanten med alle forholdsreglene de tar der enn å sitte på bussen. Har ikke vurdert tanken når det ble helt skjenkestopp, det er ikke helt det samme uten et glass vin til maten for min del. 
Syntes forøvrig at det er helt greit at stedene stenger kl 23/midnatt eller hva som enn er greia nå, det er ikke noe større behov for å sitte til langt på natt på en resturant.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...